Заряджайте знання – оформлюйте передплату і отримуйте павербанк🎁

1 жовтня перевірте, чи виконали квартальний норматив із працевлаштування осіб з інвалідністю

Норматив працевлаштування осіб з інвалідністю тепер потрібно контролювати щоквартально та визначати, чи сплачувати цільовий внесок. Розберемо, який норматив має виконати роботодавець, як правильно розрахувати СКШП, кого враховувати, а кого - ні та на що звернути увагу, щоб не допустити порушень – розбираємо у публікації

7

5670

Подобаються наші матеріали? Додайте нас в улюблені джерела Google, щоб частіше бачити наші новини в пошуку та ШІ-оглядах в Google.

Додати


Роботодавці зобов’язані виконувати норматив з працевлаштування осіб з інвалідністю.


Так, ст. 18-2 Закону України від 21.03.1991 №875-XII «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» (далі – Закон №875) передбачено, що з 1 січня 2026 року норматив встановлений в такому розмірі:


  1. для роботодавців із середньообліковою кількістю штатних працівників від 8 до 25 осіб – одне робоче місце для особи з інвалідністю;
  2. для роботодавців із середньообліковою кількістю штатних працівників від 25 осіб – 4% середньооблікової чисельності штатних працівників за квартал;
  3. для закладів охорони здоров'я, реабілітаційних центрів, організацій, що займаються навчанням чи доглядом за особами з інвалідністю – 2%.


Якщо у роботодавця середньооблікова кількість штатних працівників за квартал склала 7 працівників і менше – норматив виконувати не потрібно.

Важливо! з 1 січня 2026 року норматив виконують щоквартально. До 9 листопада включно необхідно подати одразу три окремі Звіти – за І, ІІ та ІІІ квартали 2026 року

В Законі №875 йдеться про визначення нормативу на підставі такого показника як середньооблікова кількість штатних працівників (далі – СКШП). Він визначається за нормами Інструкції зі статистики кількості працівників, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 28.09.2005 №286 (далі – Інструкція №286).


Для нормативу потрібен показник СКШП за квартал.


Для цього потрібно підсумувати показники СКШП за місяць за кожен місяць кварталу та поділити на кількість місяців в періоді, тобто на 3.

Приклад 1

Підприємство мало СКШП: у липні – 620 осіб, серпні – 640 осіб, вересні – 690 осіб.


СКШП за 3 квартал становить:


(620 + 640 + 690) : 3 = 650 осіб.

Своєю чергою СКШП за місяць обчислюється шляхом підсумовування кількості штатних працівників облікового складу за кожний календарний день звітного місяця, тобто з 1 по 30 або 31 число, включаючи вихідні, святкові та неробочі дні, і ділення одержаної суми на число календарних днів звітного місяця (п. 3.2.1 Інструкції №286).

Зверніть увагу! При обчисленні СКШП враховуємо працівників за основним місцем роботи. Зовнішніх сумісників – не включаємо. Оскільки вони не враховуються до облікової кількості штатних працівників. Відповідно зовнішні сумісники не будуть включатися і до нормативу. Якщо працівник в одного роботодавця працює за основним місцем роботи і за внутрішнім сумісництвом, то він буде врахований до облікової та СКШП як одна особа

Крім того, при визначенні СКШП не будуть враховані працівники, які перебувають у відпустці у зв’язку з вагітністю та пологами, а також у відпустках для догляду за дитиною до 3/6 років. Це правило п. 3.2.2 Інструкції №286.


Проте для того, щоб визначити норматив, потрібно враховувати спецправило ст. 18-2 Закону №875:

При здійсненні розрахунку нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю до середньооблікової кількості осіб штатного облікового складу не включаються штатні одиниці, що відносяться до робіт, професій з важкими, шкідливими чи небезпечними умовами праці, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України.

Тобто для виконання нормативу із працевлаштування осіб з інвалідністю потрібно визначати СКШП за місяць таким чином:


(Працівники облікового складу за кожен день місяця (без зовнішніх сумісників) – «декретниці» – працюючі у шкідливих умовах праці) : календарні дні місяця.

Приклад 2

У липні 2026 року на перше число на підприємстві 108 працівників, з них 2 працівників перебувають у відпустці для догляду за дитиною, 3 працівники зовнішніх сумісника, 5 працівників працюють в шкідливих умовах.


Визначимо СКШП за липень для нормативу:


(108 – 2 – 3 – 5) х 31 : 31 = 98 осіб.


Якщо кількість працівників не змінюватиметься протягом липня – вересня то СКШП за 3 квартал 2026 року становитиме:


(98 СКШП липень + 98 СКШП серпень + 98 СКШП вересень) : 3 = 98 осіб.


Норматив за 3 квартал 2026 року:


98 осіб х 4% = 3,92 = 4 особи.

Калькулятор нормативу робочих місць для осіб з інвалідністю 2026


Калькулятор нормативу робочих місць для осіб з інвалідністю на 2026 рік допоможе роботодавцям швидко й коректно розрахувати СКШП, визначити обов’язковий норматив працевлаштування. У калькуляторі враховано нові правила 2026 року: квартальний контроль нормативу, вимоги до рівня оплати праці осіб з інвалідністю, можливість «подвійного зарахування»

Читайте більше:


Розрахунок СКШП для визначення обов’язку з виконання квоти 4%

Цільовий внесок за невиконання нормативу осіб з інвалідністю: як розрахувати у 2026 році

Щорічна відпустка для осіб з інвалідністю

Працівник з інвалідністю: зарплата, податки, звітність, зразки документів

Прийняти працівника з інвалідністю VS сплатити цільовий внесок: що «вигідніше» роботодавцю

Як виконати норматив осіб з інвалідністю у 2026 році: 4 правила + 8 прикладів

Калькулятор нормативу робочих місць для осіб з інвалідністю 2026

Середня кількість працівників: як визначити для «інвалідного» нормативу та цільового внеску

Нові правила обладнання робочих місць для осіб з інвалідністю у 2026 році: що мають врахувати роботодавці

Як зовнішні сумісники впливають на цільовий внесок: три практичні кейси

Норматив осіб з інвалідністю: середня зарплата і внесок 2026

ФОП-роботодавець з інвалідністю: чи можна себе включити до нормативу

Зарплата працівника з інвалідністю: що включати, щоб не порушити норматив

Норматив осіб з інвалідністю – 2026: кого включати та як підтвердити

Інвалідний норматив – 2026: нові правила, штрафи, звітність

✨ Новинка! Унікальний сервіс – АІ-Консультант для бухгалтера! Ознайомтесь із його можливостями вже зараз за посиланням
7

5670

1

2

1

5

Податковий розрахунок: скільки зберігати, чи друкувати та як оформити архів

Експерт детально розібрав, як зміни до правил діловодства, запроваджені наказом Мін’юсту №667/5, вплинули на порядок зберігання персоніфікованих відомостей про заробітну плату працівників. У статті пояснено, які саме документи необхідно включати до відповідної справи, скільки їх зберігати та чому для об’єднаної звітності застосовується строк у 75 років. Окрему увагу приділено формату зберігання: чи достатньо електронних документів, коли обов’язково створювати паперові копії та як правильно організувати комбінований архів. Ви знайдете практичні рекомендації щодо формування паперових справ, структури електронного архіву, зберігання квитанцій ДПС і підготовки документів до перевірок або передачі в архів

відео прев’ю для Податковий розрахунок: скільки зберігати, чи друкувати та як оформити архів
10

2909

4

14

1

9

1

13

1

11

1

15

2

12

1

11

1

13

1

13

1

28

5

613

4

99

4

438

1

23

1

28

2

35

2

61