Експерт
Яна ЯрошенкоКреативний головний редактор текстового контенту kadroland, експерт з трудового права, кадрового та військового обліку
З 01.01.2026 змінено правила виконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю. Якщо раніше ми слідкували за виконанням нормативу протягом року, то тепер маємо це робити протягом кварталу. Отже, сьогодні визначимося з головним питанням: кому потрібно виконувати норматив за І квартал 2026 року? А для цього нам необхідно розрахувати показник середньооблікової кількості штатних працівників

З 01.01.2026 законодавчим підґрунтям для розрахунку нормативу із працевлаштування осіб з інвалідністю (далі – норматив) є ст. 18-2 Закону України від 21.03.1991 №875-XII «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» (далі – Закон №875).
Нагадаємо, що навіть після змін норматив повинні виконувати всі роботодавці: юрособи (ТОВ, АТ, бюджетники, ОМС, КНП тощо) і фізособи-підприємці з найманими працівниками. При цьому роботодавці самостійно розраховують показник нормативу (ст. 18-2 Закону №875).
Увага! Норматив слід виконувати і під час дії воєнного стану. Жодних пільг чи скасувань не передбачено
Зауважте, що тепер норматив встановлюється у кількості:
Однак, як і раніше, на питання «Чи потрібно виконувати норматив?» відповідь дає показник середньооблікової кількості шатних працівників (далі – СКШП).
Відповідно до нової редакції ст. 1 Закону №875:
середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу, середньооблікова кількість штатних працівників - осіб з інвалідністю – показники кількості працівників роботодавців, визначені за методикою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері статистики.
Отже, як і раніше, показник СКШП розраховується згідно з правилами, встановленими Інструкцією зі статистики кількості працівників, затверджена наказом Держкомстату від 28.09.2005 №286 (далі – Інструкція №286).
Однак тепер розраховуємо його окремо за кожен квартал, а не за рік.
Щоб розрахувати СКШП за квартал, необхідно зробити наступні дії:
Розглянемо кожен крок окремо.
Правила розрахунку ОКШП наведені у розд. 2 Інструкції №286. Показник розраховується на підставі щоденних даних про облікову кількість штатних працівників, які беруться з табеля обліку робочого часу.
Водночас слід пам’ятати, що в облікову кількість штатних працівників включаються всі наймані працівники, які уклали письмовий трудовий договір (контракт) і виконували постійну, тимчасову або сезонну роботу один день і більше (п. 2.1 Інструкції №286).
Тобто, враховуються всі працівники, незалежно від виду трудового договору (строковий, письмовий або усний, на дистанційну, надомну роботу, з неповним робочим часом тощо), для яких це місце роботи є основним.
В розрахунок ОКШП включають працівників, зазначених в п. 2.4, 2.5 Інструкції №286, зокрема:
Перелік категорій осіб, які не включаються до розрахунку, наведено у п. 2.6 Інструкції №286, до них належать:
Увага! За вихідні та неробочі дні ОКШП відображають станом на робочий день, що передував святковому або неробочому дню (п. 2.2 Інструкції №286)
Показник СКШП за місяць обчислюється шляхом підсумовування кількості штатних працівників облікового складу за кожний календарний день звітного місяця, тобто з 1 по 30 або 31 число (для лютого – по 28 або 29), включно з вихідними, святковими та неробочими днями, і ділення отриманої суми на число календарних днів звітного місяця (пп. 3.2.1 Інструкції №286).
Для цього підсумовуємо кількість штатних працівників облікового складу за всі календарні дні (інформація за кожен день уточнюється на підставі наказів про прийняття, переведення і звільнення працівників) звітного місяця (включно з вихідними, святковими та неробочими днями).
До СКШП не включають працівників, які перебувають (пп. 3.2.2 Інструкції №286):
Це стосується також працівників, які усиновили новонароджену дитину безпосередньо з пологового будинку та оформили вищеназвані відпустки.
Також враховуйте нове спецправило ст. 18-2 Закону №875:
При здійсненні розрахунку нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю до середньооблікової кількості осіб штатного облікового складу не включаються штатні одиниці, що відносяться до робіт, професій з важкими, шкідливими чи небезпечними умовами праці, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України.
Тобто для виконання нормативу із працевлаштування осіб з інвалідністю потрібно визначати СКШП за місяць таким чином:
СКШП за місяць = (ОКШП – «декретниці» – працюючі у шкідливих умовах праці) : календарні дні місяця.
Приклад 1. В січні 2026 року на підприємстві 108 працівників, з них: 2 працівників перебувають у відпустці для догляду за дитиною, 3 працівники зовнішні сумісники, 5 працівників працюють в шкідливих умовах.
Визначимо СКШП за січень для нормативу: (108 – 2 – 3 – 5) х 31 : 31 = 98 осіб.
Логічно, що до робочих місць з важкими, шкідливими чи небезпечними умовами праці належать робочі місця, які визнані такими за результатами проведеної атестації. Нагадаємо, що атестацію проводять відповідно до постанови Кабміну від 01.08.1992 №442 «Про Порядок проведення атестації робочих місць за умовами праці».
Як ми зазначили вище: ст. 1 Закону №875 визначено, що СКШП розраховується згідно з Інструкцією №286.
Відповідно до пп. 2.5.2 Інструкції №286 до облікової кількості працівників додаються, зокрема, працівники, які були тимчасово відсутні на роботі, у зв'язку з виконанням державних або громадських обов'язків. Мобілізовані працівники належать саме до цієї категорії на підставі ч. 3 ст. 119 Кодексу законів про працю. Ця стаття має назву «Гарантії для працівників на час виконання державних або громадських обов'язків».
Немає підстав виключати мобілізованих працівників з розрахунку СКПШ також відповідно для пп. 3.2.2 Інструкції №286. Нагадаємо, що ця норма передбачає виключення з розрахунку тільки працівників, які знаходяться у відпустці у зв’язку з вагітністю та пологами, відпустці по догляду за дитиною, а також усиновителів.
Для розрахунку СКШП (і нормативу) мобілізованих включаємо до розрахунку!
Увага! Відповідно до п. 10 Порядку обчислення середньомісячної заробітної плати для розрахунку внеску на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю, затвердженого постановою Кабміну від 25.02.2026 №268:
Під час обчислення показника середньооблікової кількості штатних працівників облікового складу, які перебувають у трудових відносинах з роботодавцем у відповідному календарному кварталі, для цілей розрахунку внеску не враховуються <…> працівники, які направлені для проходження базової військової служби або мобілізовані;
Наголошуємо: такий порядок розрахунку СКШП використовується саме для розрахунку внеску! А от СКШП для розрахунку виконання нормативу розраховуємо за Інструкцією №286, відповідно до якої мобілізованих до СКШП не включаємо.
Приклад 2. У січні 2026 року на підприємстві 106 працівників за основним місцем роботи, з них 2 працівників перебувають у відпустці для догляду за дитиною, 5 працівників працюють в шкідливих умовах, один працівник весь квартал був у неоплачуваній відпустці, 4 працівники перебувають на військовій службі.
Визначимо СКШП за січень для нормативу: (106 – 2 – 5) х 31 : 31 = 99 осіб.
При розрахунках показника СКПШ може вийти дробове число, тож не забувайте про правила округлення. І тут ось який цікавий момент.
Відповідно до ст. 18-2 Закону №875:
Роботодавці самостійно розраховують показник нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, встановлений цією статтею, з округленням його до цілого значення згідно з математичними правилами округлення.
Але, вважаємо, що це правило заокруглення діє саме при визначенні нормативу. Якщо ж говоримо про визначення показника СКШП, то маємо дотримуватися правила округлення, наведеного в Інструкції №286. Адже, як зазначено в ст. 1 Закону №875: показник СКШП фактично розраховується за правилами Інструкції №286.
При округленні в цьому випадку застосовується так зване «правило парної цифри», а не звичайне просте арифметичне правило округлення. Такий висновок випливає з п. 3 додатку до Інструкції №286, а також з роз’яснення Держкомстату у листі від 27.03.2006 №09/3-9/116.
Тож згідно з цим правилом, округлюються цифри поступово справа наліво:
Наприклад, після розрахунку показник СКШП за місяць складає:
Середньооблікова кількість штатних працівників за період з початку року (у тому числі за квартал, півріччя, 9 місяців, рік) обчислюється шляхом підсумовування СКШП за всі місяці роботи підприємства, що минули за період з початку року до звітного місяця включно, та ділення одержаної суми на кількість місяців у цьому періоді, тобто відповідно на 2, 3, 4, ... 12 (пп. 3.2.5 Інструкції №286).
Тобто, СКШП за квартал визначається шляхом підсумовування даних СКШП за всі місяці роботи підприємства в звітному кварталі, а результат ділиться на кількість місяців у кварталі, тобто на 3 (пп. 3.2.5 Інструкції №286). Тут теж використовуємо вищезазначені правила округлення.
СКШП за квартал = (СКШПмісяць + СКШПмісяць + СКШПмісяць) : 3
Приклад 3. Підприємство мало СКШП: у січні – 62 особи, у лютому – 64 особи, у березні – 69 осіб.
СКШП за І квартал становить: (62 + 64 + 69) : 3 = 65 осіб.
Якщо ж підприємство працювало неповний квартал, то, на нашу думку, тут слід брати за основу механізм, закладений в пп. 3.2.6 Інструкції №286: якщо роботодавець працював неповний квартал (наприклад, підприємство було створено в середині кварталу), СКШП за квартал він визначає також шляхом підсумовування зазначеної кількості працівників за всі місяці роботи підприємства і ділення отриманої суми на 3. Роз’яснення Держкомстату з цього питання наведено у листі від 03.01.2019 №15.2-20/7Пі-19, а Мінсоцполітики – у листі від 04.05.2016 №108/19/71-16
Детально опрацюємо це питання на прикладі.
Приклад 4. Підприємство було створене 2 лютого 2026 року. СКШП за І квартал становить:
Розраховуємо СКШП підприємства за І квартал: (0 + 5 + 16) : 3 міс. = 7 осіб.
Отже, в розглянутому прикладі підприємству не потрібно виконувати норматив за І квартал 2026 року, оскільки СКШП менше 8.
Приклад 5. Підприємство було створене 2 березня 2026 року. СКШП за І квартал становить:
Розраховуємо СКШП підприємства за І квартал: (0 + 0 + 24) : 3 міс. = 8 осіб.
Підприємству потрібно виконувати норматив за І квартал 2026 року, оскільки СКШП дорівнює 8.
Читайте більше:
Норматив осіб з інвалідністю – 2026: кого включати та як підтвердити
Середня кількість працівників: як визначити для «інвалідного» нормативу та цільового внеску
Калькулятори:
Калькулятор середньооблікової кількості штатних працівників
Калькулятор нормативу робочих місць для осіб з інвалідністю 2026
Плануєте подарувати земельну ділянку або отримати її у спадок? Для правильного визначення податку важливо не переплутати нормативну та експертну грошову оцінку землі. Саме експертна оцінка використовується для розрахунку ПДФО з вартості подарованої чи успадкованої ділянки. Розповідаємо, хто звільняється від оподаткування, коли потрібно сплатити 5% та який документ підтвердить вартість землі

Оплата за оренду приміщення, укладену між двома ФОП, може надходити від третьої особи – наприклад, дружини орендаря. Законодавство дозволяє таке виконання зобов’язання, якщо замовником у договорі залишається ФОП, а саме він підписує акти наданих послуг. У такому разі ризику втрати статусу платника єдиного податку для орендодавця немає. Водночас важливо, щоб замовником не була юрособа чи ФОП на загальній системі – тоді виникне порушення правил для 2 групи

ФОП єдинник подав заяву про закриття діяльності 28.11.2025 року. Податковою службою надіслано запит про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки, але не надано наказ на проведення перевірки. Чи може це слугувати причиною не надання документів для перевірки?

Компанія виплачує респондентам бонуси за участь у маркетингових чи соціальних опитуваннях через поповнення мобільного рахунку? ДПС роз’яснила, як оподатковувати такі заохочення та хто відображає у звітності: респондент чи надавач бонуса

В Україні знову обговорюють потенційні зміни до підстав для відстрочки від призову на військову службу. Офіс військового омбудсмана завершив роботу над фінальною редакцією нового проєкту, який найближчим часом буде передано до Міністерства оборони України

Інтернет-провайдери, які працюють як ФОП, не завжди мають право застосовувати спрощену систему оподаткування. Податковий кодекс розмежовує надання доступу до Інтернету та технічне обслуговування й експлуатацію телекомунікаційних мереж, і саме від цього залежить можливість перебування на єдиному податку. ДПС пояснює, які саме КВЕД підпадають під заборону ПКУ та що робити такому ФОП

Чи потрібно резиденту Дія Сіті – платнику податку на особливих умовах сплачувати податок під час отримання, повернення або прощення поворотної фінансової допомоги? ДПС роз’яснила, чи впливають такі операції на базу оподаткування

Перевезення нерозмитненого вантажу між двома пунктами на митній території України не обов’язково є міжнародним перевезенням, навіть якщо вантаж перебуває під митним контролем і супроводжується документом CMR. Від класифікації послуги залежить ставка ПДВ: 0% для міжнародного перевезення за дотримання встановлених умов або 20% для внутрішнього. Розглянемо, як визначити базу оподаткування для фактичного перевізника та експедитора і які документи потрібні для застосування нульової ставки

Податківці пояснили порядок виправлення помилок у Звіті про використання доходів неприбуткової організації, зокрема залежно від того, у якій частині Звіту допущено помилку – І чи ІІ

Чи може ФОП на єдиному податку проводити взаємозалік зустрічних грошових вимог між юрособою та ФОП? Юрособа має грошовий борг перед ФОП за послуги за одним договором, а ФОП має борг перед юрособою за оренду за іншим договором. Які податкові наслідки проведення такого взаємозаліку?

Пенсійний фонд України оновив функціонал вебпорталу електронних послуг: тепер під час перегляду е-лікарняного в особистому кабінеті страхувальника автоматично відображаються пов’язані з ним заяви-розрахунки та повідомлення про виплату

Чи зарахують відпустку для догляду за дитиною до трьох років до страхового стажу для пенсії? Це залежить від того, коли саме здійснювався догляд і чи отримувала особа державну допомогу. Для періодів до 2004 року, протягом 2004-го та з 2005 року діють різні правила підтвердження стажу. Розповідаємо, які документи можуть знадобитися та де перевірити дані про страховий стаж

Під час заповнення декларації з ПДВ важливо правильно відобразити від’ємне значення та визначити суму, яку можна перенести до наступного звітного періоду або заявити до бюджетного відшкодування. Особливу увагу слід приділити додаткам Д2, Д3 і Д4: потрібно перевірити походження від’ємного значення, врахувати уточнення та часткове використання сум, а також переконатися, що всі показники узгоджуються з декларацією. Розглянемо, що перевірити перед поданням звітності, щоб уникнути помилок у розрахунках і заяві на відшкодування ПДВ

З 2026 року роботодавці, які не виконують норматив із працевлаштування осіб з інвалідністю, сплачують спеціальний цільовий внесок. У бухгалтерів і податківців виникає логічне запитання: чи потрібно коригувати фінансовий результат до оподаткування на суму такого платежу? ДПС у листі від 24.02.2026 №197/2/99-00-21-01-01-02 пояснює чи впливає сплата цільового внеску на фінансовий результат у підприємства

Товариство планує списати незавершене виробництво рослинництва на земельних ділянках, які через потенційну загрозу забруднення вибухонебезпечними предметами визнані непридатними для використання. ДПС зазначила, що придбані з ПДВ товари, які були знищені або втрачені внаслідок обставин непереборної сили під час воєнного стану, не вважаються використаними в неоподатковуваних чи негосподарських операціях, тому ПДВ за п. 198.5 ПКУ нараховувати не потрібно

Скільки днів на рік працівник може перебувати у відпустці без збереження зарплати під час воєнного стану? Єдиної межі немає: тривалість залежить від підстави, за якою надається відпустка. Зокрема, за сімейними обставинами можна взяти до 30 календарних днів на рік, для працівників зі статусом ВПО або тих, хто виїхав за кордон, передбачено до 90 календарних днів, а за згодою сторін відпустка може надаватися без обмеження строку. Розглянемо, які норми законодавства регулюють кожен із цих випадків і коли роботодавець може відмовити

Для окремих критично важливих підприємств ОПК і ПЕК ліміт бронювання скоротили зі 100% до 95%. Постанова КМУ №1328 набрала чинності 27 жовтня 2026 року. Підприємства, у яких через нові правила виникло перевищення ліміту, мають подати заяву про анулювання надлишкового бронювання через «Дію». Останній день для цього – 10 листопада 2026 року

Пенсію можуть призупинити, якщо протягом шести місяців на банківському рахунку одержувача не було фінансових операцій. Щоб поновити виплати, пенсіонеру потрібно подати відповідну заяву до Пенсійного фонду та пройти необхідні процедури. Окремо фізичну ідентифікацію до 31 грудня мають пройти пенсіонери й одержувачі страхових виплат, які перебувають за кордоном або на тимчасово окупованих територіях. Розповідаємо, кому загрожує призупинення пенсії та як відновити виплати
