- Нормативна база
- Кого можуть притягнути до відповідальності
- Хто накладає штраф
- Розмір штрафу
- Строк притягнення винної особи до відповідальності
- Як сплатити штраф
- Оскарження штрафу
- Кількість правопорушень ≠ кількості штрафів
- Основні правопорушення у сфері ведення військового обліку
Нормативна база
Основним документом, який регулює правила ведення військового обліку на підприємстві є Порядок організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою КМУ від 30.12.2022 №1487 (далі – Порядок №1487).
Він містить вичерпну інформацію щодо питань організації військового обліку, його ведення, а також відповідальності за неналежне ведення військового обліку. Так, п. 87 Порядку №1487, передбачає наступне:
Посадові особи державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, зокрема за неподання до районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки списків громадян, які підлягають приписці до призовних дільниць, за прийняття на роботу призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які не перебувають на військовому обліку, незабезпечення оповіщення призовників, військовозобов’язаних та резервістів про їх виклик до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, органу СБУ, відповідного підрозділу розвідувального органу, перешкоду їх своєчасній явці на збірні пункти, призовні дільниці, несвоєчасне подання документів, необхідних для ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, та неподання відомостей про таких осіб несуть відповідальність згідно із законом.
У цьому випадку, законом згідно якого буде притягнено особу до відповідальності є Кодекс України про адміністративні правопорушення (далі – КУпАП). Він містить окрему статтю: «Стаття 210-1. Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію».
Аналізуючи п. 87 Порядку №1487 може скластися враження, ніби це є вичерпний перелік правопорушень, за які може наставати юридична відповідальність. Але воно є хибним, перелік обов'язків підприємств з ведення військового обліку є законодавчо унормованим і відповідальність може наставати за неналежне їх виконання, навіть якщо про них прямо не сказано в п. 87 Порядку №1487.
Кого можуть притягнути до відповідальності
Відповідно до п. 87 Порядку №1487 суб’єктом відповідальності за неналежне ведення військового обліку є посадові особи державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій.
Чи нестиме відповідальність новий відповідальний за порушення військового обліку попередником?
Відповідно до ст. 8 КУпАП, яка вчинила адміністративне правопорушення, підлягає відповідальності на підставі закону, що діє під час і за місцем вчинення правопорушення.
Тобто, навіть після звільнення, особу можуть притягнути до відповідальності, якщо вона на момент правопорушення була посадовою особою, що винна у певному правопорушенні і строк притягнення до відповідальності ще не минув.
Хто накладає штраф
Від імені ТЦК та СП розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право керівники ТЦК та СП. (ст. 235 КУпАП).
Розмір штрафу
Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об’єднань – від 2000 до 3500 НМДГ (34 000 – 59 500 грн) (ст. 210-1 КУпАП).
При чому, законодавець не дає чітких критеріїв розміру: керівник ТЦК вільних накладати штраф на власний розсуд, але в межах, що визначені в КУпАП.
Строк притягнення винної особи до відповідальності
Адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених, 210-1 КУпАП, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення (ст. 38 КУпАП).
Як сплатити штраф
Штраф має бути сплачений порушником не пізніш як через 15 днів з дня вручення йому постанови про накладення штрафу (ст. 307 КУпАП).
У разі несплати правопорушником штрафу у 15-денний термін, постанова про накладення штрафу надсилається для примусового виконання до органу державної виконавчої служби за місцем проживання порушника, роботи або за місцезнаходженням його майна в порядку, встановленому законом.
У порядку примусового виконання постанови з правопорушника стягується:
- подвійний розмір штрафу зазначеного у постанові про стягнення штрафу;
- витрати на облік зазначених правопорушень (ст. 308 КУпАП).
Оскарження штрафу
Постанову ТЦК можна оскаржити в суді протягом 10 днів із моменту її отримання. Якщо строк для оскарження пропущено з поважних причин, є можливість подати заяву про його поновлення.
Кількість правопорушень ≠ кількості штрафів
В залежності від обставин виявлення порушення, накладати штраф можуть:
- якщо порушення виявлені під час перевірки, то буде розгляд однієї адміністративної справи, відповідно, буде один штраф за всі порушення;
- якщо порушення виявлені поза перевіркою і будуть розглядатися в межах однієї адміністративної справи, то буде один штраф за всі порушення;
- якщо порушення виявлені поза перевіркою, то буде стільки штрафів, скільки адміністративних справ.
Основні правопорушення у сфері ведення військового обліку
Прийняття працівника на роботу без ВОД
Ст. 24 КЗпП містить вичерпний перелік документів, які повинні надати громадянин при укладенні трудового договору. Таким чином громадянин зобов'язаний подати відповідний військово-обліковий документ (ВОД)
ВОД в електронній формі (у тому числі роздрукований) та ВОД у паперовій формі мають однакову юридичну силу (п. 9 Порядку оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів і форми такого документа, затверджений постановою КМУ від 16.05.2024 №559).
Для того щоб перевірити роздрукований ВОД з Резерв+ потрібно зісканувати QR-код на ньому за допомогою застосунку Резерв+. Для цього потрібно скачати Резерв+, далі не авторизуючись натиснути кнопку «Сканувати документ» та надати застосунку доступ до камери. Потім зісканувати QR-код з роздруківки. Якщо документ справжній, то він підтягне військово-обліковий документ з актуальними даними, тими, що є на папері.
Важливо, що до квітня 2021 року КЗпП не містив вимоги про обов’язкове надання кандидатом на посаду ВОД. Отже, можливий варіант, що раніше прийняті на роботу військовозобов’язані працівники не мають ВОД.
Але не забувайте, що на сьогодні усі призовники, військовозобов’язані і резервісти повинні мати ВОД, тож навіть за умови правомірного прийняття на роботу без ВОД, потурбуйтеся про надання ВОД для ведення військового обліку. Відсутність ВОД є таким самим порушенням порядку ведення військового обліку.
Неоповіщення працівника про виклик до ТЦК
В п. 47 Порядку №1487 визначено, що у разі отримання розпоряджень Р(М) ТЦК, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів (додаток 13) щодо оповіщення призовників, військовозобов’язаних та резервістів про їх виклик, підприємств зобов’язані:
- видати наказ про оповіщення;
- довести його до відома осіб, зазначених у розпорядженні, під особистий підпис;
- надіслати витяги / копії відповідних наказів до ТЦК у 3-денний строк.
Детальніше про алгоритм дій роботодавця тут.
Неподання повідомлення про прийняття / звільнення або зміну облікових даних
Порядок №1487 зобов’язує підприємства повідомляти ТЦК (тобто, подавати додаток 4) в 7-денний строк з дня видання наказу про прийняття або звільнення призовників, військовозобов’язаних і резервістів.
Таким чином, неподання або несвоєчасне подання вважається правопорушенням.
Крім прийняття і звільнення, повідомляти потрібно також про зміну облікових даних працівників (п. 34 Порядку №1487). Такі повідомлення надсилають щомісяця до 5 числа.
Перелік облікових даних, про які повідомляють ТЦК, є виключним:
- зміна прізвища, власного імені та по батькові,
- реквізитів паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон,
- адреси задекларованого/зареєстрованого/фактичного місця проживання,
- сімейного стану,
- освіти,
- місця роботи та посади.
Інші підстави для накладення штрафів
Варто зазначити, що штраф можуть накласти і за інші порушення. Так, пропонуємо ознайомитися з іншими правопорушеннями, які ТЦК найчастіше виявляє при перевірці:
- неведення підприємством військового обліку;
- непризначення особи, відповідальної за ведення військового обліку;
- невиконання розпорядження ТЦК;
- неповідомлення про прибуття призовників та військовозобов’язаних до ТЦК;
- відсутність журналу обліку результатів перевірки військового обліку;
- відсутність списків персонального військового обліку;
- неознайомлення працівників з правилами військового обліку;
- наказ про призначення відповідальної особи за ведення військового обліку відсутній взагалі;
- наказом керівника відповідальним за ведення військового обліку призначають директора, а фактично цим займається бухгалтер;
- наказом керівника відповідальним за ведення військового обліку призначають директора, а фактично цим займається інспектор відділу кадрів;
- у наказі про призначення особи, відповідальної за ведення військового обліку, не визначено особу, яка заміщає її на час відсутності;
- наказом керівника відповідальним за ведення військового обліку визначають осіб, які не є працівниками служби персоналу (наприклад, інженер з охорони праці, тоді як на підприємстві є відділ персоналу);
- накази про призначення відповідальної особи за ведення військового обліку не зареєстровані в діловодстві;
- у наказі про призначення відповідальної особи не визначено доплату за ведення військового обліку.
Джерело: kadroland
Статті на тему:
Відстрочки, ВЛК, повістки у Резерв+: аналізуємо Постанову №519
Новий Порядок бронювання за Постановою №76: військовозобов’язаний на обліку в СБУ / розвідці
Путівник з військового обліку на підприємстві 2025
Графік звіряння з ТЦК на 2025 рік
Плани перевірок ТЦК на 2025 рік
Шаблони та зразки документів: