Новий Порядок бронювання за Постановою №76: військовозобов’язаний на обліку в СБУ / розвідці

Постанова КМУ від 15.04.2025 №436 вносить зміни до Постанови №76. А точніше додається новий Порядок бронювання – Порядок бронювання військовозобов’язаних, які перебувають на військовому обліку в Службі безпеки, розвідувальних органах України, на період мобілізації та на воєнний час. Які його основні положення? Кого за ним можна бронювати та яким чином? Досліджуємо у статті


  1. Що змінилося
  2. Яких працівників можна буде забронювати
  3. Особливості бронювання військовозобов’язаних, які перебувають на військовому обліку в СБУ, розвідувальних органах України
  4. Строк дії відстрочки
  5. Процедура продання на бронювання
  6. Строки розгляду Списків та прийняття рішень
  7. Анулювання відстрочки


Що змінилося


Постанова КМУ від 15.04.2025 №436 (далі Постанова №436), вносить зміни до Постанови Кабінету Міністрів України від 27.01.2023 №76 «Деякі питання реалізації положень Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» щодо бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час» (далі Постанова №76).

На 17.04.2025 Постанова №436 не опублікована.

Таким чином у Постанові №76 буде 2 порядки бронювання:


  1. ПОРЯДОК бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час,
  2. ПОРЯДОК бронювання військовозобов’язаних, які перебувають на військовому обліку в Службі безпеки, розвідувальних органах України, на період мобілізації та на воєнний час.


Після набрання чинності цієї постанови у загальній кількості військовозобов’язаних, не враховуються:


  1. військовозобов’язані-жінки,
  2. військовозобов’язані, зазначені в абзацах другому - шостому пункту 5 Постанови №76,
  3. військовозобов’язані, заброньовані за іншими підприємствами, установами, організаціями.
  4. військовозобов’язані, які перебувають на військовому обліку в СБУ, розвідувальних органах України


Яких працівників можна буде забронювати


Постанова №436 містить положення про механізм бронювання військовозобов’язаних, які перебувають на військовому обліку в СБУ, розвідувальних органах України, на період мобілізації та на воєнний час, та які працюють або проходять службу:


  1. в органах державної влади, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, Національній поліції, Національному антикорупційному бюро, Державному бюро розслідувань, органах прокуратури, БЕБ, ДСНС, Державній кримінально-виконавчій службі, Службі судової охорони, в судах, установах системи правосуддя та органах досудового розслідування, а також на штатних посадах патронатних служб державних органів, юрисдикція яких поширюється на всю територію України (далі державні органи);
  2. на підприємствах, в установах та організаціях, які в установленому порядку визначено критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період (далі критично важливі підприємства);
  3. на підприємствах, в установах та організаціях, які в установленому порядку визначено критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період (далі критично важливі установи);
  4. у спеціалізованих установах ООН, міжнародних судових органах, міжнародних та неурядових організаціях та установах, членом, учасником або спостерігачем у яких є Україна відповідно до укладених міжнародних договорів України (далі спеціалізовані установи);
  5. в операторах протимінної діяльності, які проводять розмінування (гуманітарне розмінування) відповідно до законодавства (далі оператори протимінної діяльності).


Як бачимо, з цього переліку, то він майже дублює положення Постанови №76 в цьому питанні. І тепер працівників, критично важливих установ / підприємств, які перебувають на військовому обліку в СБУ, розвідувальних органах України, можна буде бронювати за окремими правилами.


Особливості бронювання військовозобов’язаних, які перебувають на військовому обліку в СБУ, розвідувальних органах України


  1. Бронювання військовозобов’язаних, здійснюється згідно з рішенням Мінекономіки за списками військовозобов’язаних, які пропонуються до бронювання на період мобілізації та на воєнний час (далі список).
  2. Списки військовозобов’язаних подаються у паперовій або електронній формі (у разі технічної можливості).
  3. Не підлягають бронюванню військовозобов’язані, які згідно із законом не підлягають призову на військову службу під час мобілізації.
  4. Військовозобов’язані підлягають бронюванню незалежно від:
  5. військового звання,
  6. віку та
  7. військово-облікової спеціальності.
  8. Кількість військовозобов’язаних, критично важливих підприємств / установ, які можуть бути заброньовані на період мобілізації та на воєнний час, визначаються СБУ, розвідувальними органами України, в яких такі військовозобов’язані перебувають на військовому обліку.


Строк дії відстрочки


У рішенні Мінекономіки зазначається строк дії відстрочки, який не може перевищувати:


  1. строку проведення мобілізації для військовозобов’язаних, що працюють або проходять службу в державних органах;
  2. строку дії контракту (договору) на поставку товарів, виконання робіт і надання послуг, необхідних для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань, для військовозобов’язаних, що працюють на критично важливих підприємствах;
  3. 12 місяців для військовозобов’язаних, що працюють або проходять службу в критично важливих установах та операторів протимінної діяльності;
  4. строку договору (контракту) або строку, на який їх обрано (призначено), для військовозобов’язаних спеціалізованих установ.


Процедура продання на бронювання


Керівники державних органів, підприємств, установ та організацій відповідають за включення військовозобов’язаних працівників до списків.


Суб'єкти, які мають право бронювати працівників, подають списки військовозобов’язаних, які перебувають на військовому обліку в СБУ, розвідувальних органах України, у паперовій або електронній формі (у разі технічної можливості) за формою згідно з додатком 1 разом з відповідним обґрунтуванням.


В обґрунтуванні зазначається інформація про:


державний орган:


  1. загальну кількість військовозобов’язаних, які працюють або проходять службу на посадах державної служби категорій «Б», «В» в органах державної влади, інших державних органах, усіх категорій посад службовців місцевого самоврядування;
  2. загальну кількість військовозобов’язаних, які працюють або проходять службу на посадах державної служби категорій «Б», «В» в органах державної влади, інших державних органах, усіх категорій посад службовців місцевого самоврядування, заброньованих на період мобілізації та на воєнний час;


критично важливе підприємство, критично важливу установу, спеціалізовану установу, оператора протимінної діяльності:


  1. дату прийняття і номер рішення центрального органу виконавчої влади, що здійснює керівництво Збройними Силами, іншими військовими формуваннями, утвореними відповідно до законів України, СБУ, Мінстратегпрому про визначення підприємства, установи, організації критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період;
  2. дату прийняття і номер рішення відповідного державного органу про визначення підприємства, установи, організації критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.


Строки розгляду Списків та прийняття рішень



Подія

Строки

З метою погодження списки, подані в паперовій або в електронній формі, розглядаються щодо наявності обґрунтувань СБУ, розвідувальним органом України

не більш як п’ять робочих днів з дня їх отримання.

За результатами перевірки списків, щодо повноти їх заповнення, наявності обґрунтувань Мінекономіки приймає рішення про бронювання військовозобов’язаних

у строк не більш як п’ять робочих днів з дня отримання зазначених списків

СБУ, розвідувальний орган України, отримавши рішення про бронювання військовозобов’язаних, надсилає державним органам, критично важливим підприємствам, критично важливим установам, спеціалізованим установам, операторам протимінної діяльності витяг із рішення Мінекономіки про бронювання військовозобов’язаних за формою згідно з додатком 2 на кожного заброньованого військовозобов’язаного, а також доводить отримані рішення Мінекономіки до відповідного підрозділу Центрального управління та/або регіонального органу СБУ, відповідного підрозділу розвідувального органу України

у триденний строк з дня отримання рішення від Мінекономіки

Державні органи, критично важливі підприємства, критично важливі установи, спеціалізовані установи, оператори протимінної діяльності видають військовозобов’язаному витяг із зазначеного рішення Мінекономіки під розпис у відомості видачі бланків спеціального військового обліку, складеній за формою згідно з додатком 3

якнайшвидше (це в інтересах критично важливих підприємств / установ)

Відповідний підрозділ Центрального управління та/або регіональний орган СБУ, відповідний підрозділ розвідувального органу України на підставі рішення Мінекономіки про бронювання військовозобов’язаних зараховує такого військовозобов’язаного на спеціальний військовий облік

у строк не більш як п’ять робочих днів з дня його отримання

Відповідно до рішення про анулювання відстрочки державні органи, критично важливі підприємства, критично важливі установи, спеціалізовані установи, оператори протимінної діяльності вилучають у військовозобов’язаного витяг та надсилають його СБУ, розвідувальному органу України з відміткою у відомості видачі бланків спеціального військового обліку

у п’ятиденний строк з дня його прийняття


Витяг, засвідчений підписом особи, уповноваженої керівником СБУ, розвідувального органу України, та скріплений печаткою СБУ, розвідувального органу України, є документом, що підтверджує надання військовозобов’язаному відстрочки.

Анулювання відстрочки


Надана відстрочка підлягає анулюванню у разі:


  1. закінчення строку її дії;
  2. позбавлення підприємства, установи, організації статусу критично важливого для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період органом, який прийняв рішення про визначення такого підприємства, установи, організації критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період;
  3. завершення критично важливим підприємством виробництва товарів, виконання робіт і надання послуг для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань;
  4. ліквідації державного органу, критично важливого підприємства, критично важливої установи, спеціалізованої установи, оператора протимінної діяльності;
  5. звільнення військовозобов’язаного з державного органу, критично важливого підприємства, критично важливої установи, спеціалізованої установи, оператора протимінної діяльності (крім звільнення з посади з подальшим призначенням на іншу посаду в межах одного державного органу, критично важливого підприємства, критично важливої установи, спеціалізованої установи, оператора протимінної діяльності);
  6. тимчасового припинення дії трудового договору військовозобов’язаного з критично важливим підприємством, критично важливою установою, спеціалізованою установою, оператором протимінної діяльності;
  7. обґрунтованого подання керівника державного органу, критично важливого підприємства, критично важливої установи, спеціалізованої установи, оператора протимінної діяльності;
  8. надання відстрочки з інших причин, визначених ст. 23 Закону України від 21.10.1993 №3543-ХІІ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію;
  9. припинення укладеного договору (контракту) або закінчення строку призначення для працівників спеціалізованих установ;
  10. невиконання оператором протимінної діяльності протягом шести місяців робіт з розмінування (гуманітарного розмінування) за сертифікованим (сертифікованими) процесом (процесами) на основі інформації, поданої Центром протимінної діяльності.

Анулювання відстрочки здійснюється за рішенням Мінекономіки на підставі обґрунтованого подання державних органів, критично важливих підприємств, критично важливих установ, спеціалізованих установ, операторів протимінної діяльності.

Відповідно до зазначеного рішення державні органи, критично важливі підприємства, критично важливі установи, спеціалізовані установи, оператори протимінної діяльності у п’ятиденний строк з дня його прийняття вилучають у військовозобов’язаного витяг, виданий відповідно до пункту цього Порядку, та надсилають його СБУ, розвідувальному органу України з відміткою у відомості видачі бланків спеціального військового обліку.

Надана військовозобов’язаному рішенням Мінекономіки відстрочка, строк дії якої не закінчився, вважається анульованою з дня прийняття Мінекономіки іншого рішення про бронювання такого військовозобов’язаного.

Аліна ЛАКІС, редактор 7eminar


Статті на тему:


Путівник з військового обліку на підприємстві 2025

Графік звіряння з ТЦК на 2025 рік

Плани перевірок ТЦК на 2025 рік

Бронювання працівників через портал «Дія»: покроковий алгоритм


Шаблони та зразки документів:


Список військовозобов’язаних, які пропонуються до бронювання на період мобілізації та на воєнний час (постанова 436)

Відомість видачі бланків спеціального військового обліку (постанова 436)

Витяг з наказу Мінекономіки про бронювання військовозобов’язаного (постанова 436)

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇