Списання автомобіля на металобрухт: що робити з шинами, паливом та акумуляторами

Списуєте ОЗ (автомобілі, причіпи), як металобрухт, але за даними автомобілями обліковуються залишки палива, шини та акумулятори і не знаєте як правильно їх списати та які документи потрібні для списання? Відповіді на ці запитання підкаже експерт


  1. Списання непридатного основного засобу
  2. Списання залишків пального при списанні автомобіля
  3. Списання шин та акумуляторів при списанні автомобіля


Списання непридатного основного засобу


Загальним документом для списання основного засобу буде акт на списання, форма для господарюючих підприємств не встановлена, тому можна скористатися формою ОЗ-3.


При цьому в означених актах, які, як правило, оформляють у двох екземплярах, комісія має вказати дані, які характеризують об’єкти основних засобів:


  1. рік їхнього виготовлення або будівництва;
  2. дату надходження на підприємство і початок експлуатації;
  3. первісну (переоцінену) вартість об’єктів;
  4. суму нарахованого зносу;
  5. передбачений і фактичний строк корисного використання, проведені ремонти;
  6. причини вибуття тощо (абз. 1 п. 43 Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджених наказом Мінфіну від 30.09.2003 №561).


На підставі цього акту можливо скласти окремий акт на списання пального, яке використано не в господарській діяльності. Щодо списання шин та акумуляторів, процедура залежатиме від того, яким чином вони обліковувалися у складі самого автомобіля, як придбані разом із ним, чи були придбані та обліковувалися окремо, а якщо окремо яким способом було прийнято обліковувати змінні шини та акумулятори на підприємстві.


Давайте розбиратись детальніше.


Списання залишків пального при списанні автомобіля


На підставі акту списання основних засобів складається внутрішня довідка та акт на списання пального, що використане не в господарській діяльності.


При цьому необхідно нарахувати компенсуючі податкові зобов'язання за ст. 198.5 Податкового кодексу України тобто скласти зведену компенсуючу податкову накладну (далі ПН) із кодом 13 на кількість пального, що списується, за отриманими ПН постачальника.


Якщо податковий кредит на вказане пальне не обліковувався, тоді нараховувати компенсуючі податкові зобов'язання не потрібно.


Бухгалтерські проведення будуть виглядати так:



Зміст господарської операції

Дт

Кт

Списуємо пальне, не використане у господарській діяльності

949

203

Нараховуємо компенсуючі податкові зобов’язання

949

6412


Якщо можливо «вигадати» спосіб використання у господарській діяльності, компенсуючу ПН не потрібно виписувати. Наприклад, використати це пальне під час тестування роботи агрегатів з метою вирішення питання доцільності ремонту. Тоді воно буде використане для господарської діяльності. Але в такому разі все ж потрібно оформити відповідний протокол або акт випробування – зазначити, скільки часу був заведений двигун та яка була витрата пального.


Або можна нічого не оформлювати, просто списати актом це пальне – але тоді скласти компенсуючу ПН.


Списання шин та акумуляторів при списанні автомобіля


У разі їх обліку шин та акумуляторів разом з автомобілем – тобто у разі, коли такі об'єкти були придбані разом з автомобілем та в обліку окремо не зазначалися, а тільки велися на них картки обліку пробігу колісних шин та картки обліку ресурсу акумуляторної батареї, списання відбуватиметься тільки в цих картках у кількісному обліку.


Якщо ж такі об'єкти придбавалися окремо – також є варіанти списання, тільки необхідно враховувати як саме було здійснено відпуск в експлуатацію.


За шинами та акумуляторами можливі два варіанти обліку списання:


  1. або до кінця експлуатації такі об'єкти обліковуються на рахунку 207 та списуються тільки після повного використання ресурсу, про що робиться запис у картках,
  2. або списуються на витрати одразу при введенні в експлуатацію, а подальший облік ведеться тільки кількісно.


Розглянемо ці два варіанти.


1. Шини та акумулятори обліковувалися на рахунку 207 та перебувають на ньому на момент, коли основний засіб вирішено списати


Списання шин. Основним документом для обліку шин є Експлуатаційні норми середнього ресурсу пневматичних шин колісних транспортних засобів, затверджені наказом Мінтрансзв’язку від 20.05.2006 №488. Цей документ встановлює середній ресурс шин, порядок ведення обліку їх пробігу та правила списання.

Детальніше дізнатись про норми списання шин на авто можна у статті Облік шин на підприємстві: від придбання до списання

Отже, можлива ситуація, коли ще перед списанням основного засобу такі шини вже можуть бути списані або через виконання ресурсу, або через непридатність внаслідок дефектів або висоти протектора. Такі шини утворюють незворотні відходи, які мають бути утилізовані. Підприємство повинно подати декларацію з екологічного податку.

Докладніше у статті Декларація екологічного податку з додатками: інструкція заповнення

Отже, проведення по списанню шин буде: Дт 943 Кт 207.


Оприбуткування незворотних відходів, які будуть утилізуватися зі сплатою послуг спеціалізованого підприємства за вивіз таких шин, відбувається на позабалансовий рахунок, і в обліку на балансі вони вже не відображаються.


Згідно з консультацією ЗІР (категорія 117.04), навіть одногодинне перебування на території підприємства незворотних відходів у вигляді шин (та акумуляторів також) утворює обов’язок подати декларацію та сплатити екологічний податок.


У разі якщо такі шини все ж є придатними, відбувається списання таких шин через неможливість використання як активу відображають: Дт 947 Кт 207. Одночасно відбувається оприбуткування вторинної сировини або запасів (у разі, коли підприємство може їх реалізувати або як вторинну сировину, або як вживані запчастини тобто запаси) на рахунок 209 з одночасним визнанням доходу. Тобто Дт 209 Кт 719.


Шини, як вторинна сировина або запаси для продажу, оприбутковуються за чистою вартістю реалізації, виходячи з очікуваної виручки за їх продаж. Або якщо є намір не продати їх, а використовувати на інших авто підприємства тоді за очікуваною вартістю використання, знов повернути на рахунок 207.


Списання відбувається за актом списання з причини неможливості використання за призначенням та оприбутковуються актом оприбуткування.


Списання акумуляторів. Така сама ситуація і з акумуляторами: експлуатація та списання акумуляторних батарей (далі АБ) регламентується:


  1. Експлуатаційними нормами середнього ресурсу акумуляторних свинцевих стартерних батарей колісних транспортних засобів і спеціальних машин, виконаних на колісних шасі, затвердженими Міністерством транспорту та зв'язку України від 20.05.2006 №489,

та

  1. Правилами експлуатування акумуляторних свинцевих стартерних батарей колісних транспортних засобів і спеціальних машин, виконаних на колісних шасі, затвердженими Міністерством транспорту та зв'язку України від 02.07.2008 №795 (далі Правила №795).


Згідно з Правилами №795, для АБ ведеться Картка обліку.


Оформлена Картка обліку з висновками про списання АБ вважатиметься Актом на її списання (п. 8.4 Правил №795).


Комісія (призначена наказом керівника, тобто один раз якщо не відбувалося змін, кожного разу наказ не потрібен) аналізує сумарний наробіток від початку експлуатації АБ чи її поновлення після ремонту до переходу в граничний стан. Тобто визначає, вичерпав акумулятор свій установлений ресурс експлуатації чи ні (абз. 28 п.п. 1.2.3 п. 1.2 Правил №795).


Вирішальною підставою для списання АБ є ознаки її граничного стану. Як визначити граничний стан АБ, детально описано в додатку 13 до Правил №795.


Якщо ж відбувається передчасне списання АБ можна списувати на підставі Акта у разі виявлення її виробничих чи експлуатаційних дефектів, які неможливо усунути за допомогою ремонту або його здійснення є економічно недоцільним. Тоді комісія підписує Акт, картка додається, в ній вже підписи комісії не потрібні.


Так само, у разі списання акумулятора як незворотних відходів, виникає об'єкт оподаткування екологічним податком.



Зміст господарської операції

Дт

Кт

Якщо АБ ще придатний до використання – оприбутковується на склад – за очікуваною вартістю використання

207

719

Якщо планується продаж – за чистою вартістю реалізації

209

719


Так само, у разі списання акумулятора як незворотних відходів, виникає об'єкт оподаткування екологічним податком.


Якщо шини та акумулятори оприбутковуються як вживані запаси для подальшого продажу або для подальшого використання екологічний податок не виникає.


2. Шини та акумулятори в момент встановлення на автомобіль були одразу списані у витрати (тобто Дт 91-94 Кт 207), та надалі обліковувалися кількісно


У цьому випадку виникають два варіанти:


  1. Якщо вони є незворотними відходами, робляться записи у картках, на позабалансі обліковуються незворотні відходи, що підлягають здачі спеціалізованому підприємству, подається декларація з екологічного податку. При цьому до акту списання додаються картки обліку;
  2. Якщо вони придатні як вторсировина або для подальшого використання: вони оприбутковуються як зазначено вище, з одночасним визнанням доходу (Дт 207 або 209 Кт 719). Підставою буде акт оприбуткування.


Усі дії документально оформлюються актами списання та оприбуткування залежно від обраного облікового підходу.


Олена СТЕПАНОВА, консультант з обліку та оподаткування, практикуючий головний бухгалтер


Шаблони та зразки:


Акт списання запасів

Акт списання пального

Акт випробування устаткування

Податкова накладна (компенсуюча)

Податкова декларація екологічного податку

Акт списання пошкоджених пневматичних шин

Акт списання основних засобів (у довільній формі)

Акт списання основних засобів (часткової ліквідації)


Статті на тему:


Вибуття основних засобів: бухгалтерські проведення

Облік шин на підприємстві: від придбання до списання

Списання палива на підприємстві: облік та зразки документів

Декларація екологічного податку з додатками: інструкція заповнення

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇