ТОП-10 справ для бухгалтера до кінця року

Рік закрити – не поле перейти. Стільки справ і всі на вчора… Щоб нічого не забути, ми нагадаємо Вам головні завдання, з якими потрібно упоратися більшості бухгалтерів. Якщо все вчасно систематизуєте, уникнете зайвого стресу та хвилювань


Перерахувати ПДФО


Роботодавець зобов’язаний здійснити, у тому числі за місцем застосування податкової соціальної пільги (ПСП), перерахунок доходів, нарахованих платнику податку у вигляді заробітної плати, а також суми наданої ПСП (пп. 169.4.2 Податкового кодексу України, далі ПКУ):


  1. за наслідками кожного звітного податкового року під час нарахування заробітної плати за останній місяць звітного року;
  2. під час проведення розрахунку за останній місяць застосування ПСП у разі зміни місця її застосування за самостійним рішенням платника податку;
  3. під час проведення остаточного розрахунку з платником податку, який припиняє трудові відносини з таким роботодавцем.


Отже, перерахунок ПДФО – обов’язок роботодавця за наслідками кожного звітного податкового року за останній місяць звітного року. Водночас суми військового збору не підлягають перерахунку.

Що дає перерахунок?

Перерахунок допоможе самостійно виправити виявлені помилки та уникнути штрафу за п. 119.1 ПКУ (1020 грн / 2040 грн).


Перерахунок здійснюють шляхом уточнення виплачуваних працівнику протягом року місячних доходів з урахуванням сум, які було нараховано безпосередньо за відповідні звітні місяці (відпускні, лікарняні тощо).


Формально від перерахунку ПДФО можна відмовитися. Але за умови, що працівник не використовує ПСП та Ви упевнені, що не допустили помилок при обрахунку ПДФО. Адже у подальшому це може обернутися штрафними санкціями за п. 119.1 ПКУ.


Якщо за наслідком перерахунку виникла недоплата (заниження зобов’язань з ПДФО) недоутриману суму стягніть за рахунок відповідного місячного доходу, тобто за рахунок заробітної плати працівника за грудень.


Якщо переплата (завищення суми зобов’язань) на надмірно нарахований ПДФО слід зменшити суму цього податку, яка підлягає утриманню із зарплати працівника відповідного місяця, тобто грудня.


Підготуватися до перерахунку ПДВ


Річний перерахунок ПДВ обов’язковий для платників, які придбавають із ПДВ товари, послуги, необоротні активи, що їх використовують як в оподатковуваній, так і неоподатковуваній діяльності.


Основні правила перерахунку визначає ст. 199 ПКУ.


Тож такий перерахунок здійснюють за підсумками календарного року, з урахуванням операцій за всі місяці такого року. У нашому випадку – всі місяці 2024 року. Проведені коригування відображають у декларації з ПДВ за грудень. Врахуйте, для коригуючих РК встановлений особливий строк реєстрації – 20 к.дн. , що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені (п. 201.10 ПКУ). Тобто, 20 січня 2025 року (включно).

Чим допоможе перерахунок?

Збільшити / зменшити податкове зобов’язання з ПДВ та у подальшому уникнути відповідальності, якщо такий перерахунок здійснять податківці.


Трапляються випадки, коли перерахунок доводиться робити раніше грудня. Це стосується випадків, коли платника податку знімають з обліку. Тоді перерахунок і коригування платник здійснює у податковій декларації за наслідками останнього податкового періоду, коли відбулося зняття з обліку. 


Завершити річну інвентаризацію


Завершити інвентаризацію необхідно до кінця звітного року. Строки проведення інвентаризація, визначає п. 10 розділу 1 Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.2014 №879. Конкретні строки початку (закінчення) інвентаризації, її тривалість, об’єм інвентаризації та склад комісій, визначає керівник підприємства у своєму розпорядчому документі.

Чим допоможе вчасна інвентаризація?

Річна інвентаризація забезпечить достовірність даних бухобліку та фінзвітності.


Також дозволить перевірити і документально підтвердити наявність, стан, відповідність критеріям визнання і оцінку активів та зобов’язань.


Найімовірніший штраф за несвоєчасне або неякісне проведення інвентаризації грошових коштів і матеріальних цінностей, відсутність бухгалтерського обліку. Розмір адмінштрафу на посадових осіб від 136 до 255 грн, 170-340 грн, якщо повторно протягом року (ст. 164-2 КУпАП). Але його накладає Держаудитслужба. Комерційним підприємствам він не загрожує.


Річна інвентаризація суцільна, тобто охоплює всі види активів і зобов’язань, у т.ч. й позабалансові. Тобто, під інвентаризацію потрапляють активи та зобов’язання підприємства незалежно від їх місцезнаходження, у тому числі предмети, що передані у прокат, оренду або перебувають на реконструкції, модернізації, консервації, у ремонті, запасі або резерві незалежно від технічного стану.


Статті на тему:


Інвентаризація: як організувати та провести

Інвентаризація-2024: ТОП-7 питань із сервісу «Особистий консультант»

Інвентаризація ПММ на АЗС і не тільки

Інвентаризація дебіторської і кредиторської заборгованості

Облік шин на підприємстві: від придбання до списання


Шаблони та зразки документів:


Наказ про проведення інвентиризації

Наказ про призначення робочої інвентаризаційної комісії

Наказ про призначення робочої інвентаризаційної комісії (зміна МВО)

Акт інвентаризації (Форма N 24-НП)

Протокол засідання інвентаризаційної комісії (форма 177)

Протокол інвентаризаційної комісії (у довільній формі)

Інвентаризаційний опис за формою М-21


Оновити / підготувати штатний розпис – 2025


Підприємство самостійно визначає свою організаційну структуру, встановлює чисельність працівників і штатний розпис (ч. 3 ст. 64 Господарського кодексу України). Проте для комерційних підприємств законодавство не встановлює строків затвердження штатного розпису та не встановлює періодичність його оновлення або внесення змін.


Форму штатного розпису комерційні підприємства визначають самостійно, а ось для бюджетних установ, форма затверджена наказом Мінфіну від 28.01.2002 №57.

Чим допоможе штатний розпис?

Штатний розпис – гарантія забезпечення прав працівників на працю, захист від незаконного звільнення та оплату праці (лист Мінсоцполітики від 21.11.2016 №5907/0/10-16/06)


Бюджетні установи складають штатний розпис на календарний рік. Комерційні – вирішують це питання самостійно, проте на практиці так саме орієнтуються на календарний рік.


Складання штатного розпису на календарний рік – обов’язок для бюджетних установ. «Звичайні» підприємства вирішують це питання самостійно.


На думку автора, штатний розпис комерційні підприємства мають затвердити не пізніше останнього тижня поточного календарного року.

Детальніше у статті «Штатний розпис: розробка та складання»

Підготувати графік відпусток на 2025 рік


Графік відпусток – обов’язковий документ для кожного роботодавця, який визначає черговість їх надання. Це визначено ст. 10 Закону України від 15.11.1996 №504/96-ВР «Про відпустки» (далі – Закон про відпустки) та ст. 79 Кодексу законів про працю України (далі – КЗпП).


На практиці частіше графік відпусток складають наприкінці грудня. Хоча у бувалих бухгалтерів, ще фіксується у пам’яті дата 5 січня 2025 (згідно з Типовими правилами внутрішнього трудового розпорядку для робітників і службовців підприємств, установ, організацій, затверджених постановою Держкомітету СРСР з праці та соціальних питань від 20.07.1984 №213). Оскільки 5 січня 2025 – неділя, граничною датою для складання графіка відпусток є 3 січня 2025-го.


Але якщо щорічна відпустка надаватиметься з 1 січня 2025 року, то графік відпусток на 2025 рік необхідно мати вже до 17 грудня 2024 року. Адже роботодавець повинен виконати свій обов’язок і попередити працівника про початок відпустки не пізніше ніж за 2 тижні (ст. 10 Закону про відпустки).

Чим допоможе графік відпусток?

Уникнути штрафів, а саме:


  1. фінансового штрафу для роботодавців за статтею 265 КЗпП, адже відсутність графіка відпусток Держпраці може розцінити як інші порушення трудового законодавства. За це порушення роботодавцю загрожувати фінансовий штраф в розмірі 1 мінімальної зарплати на момент виявлення порушення (наразі це 8 000 грн). Хоча у період дії воєнного стану у разі виконання у повному обсязі та у встановлений строк приписів про усунення порушень, виявлених при здійсненні позапланових перевірок, штрафи за статтею 265 КЗпП не застосовують.
  2. адмінштрафів на посадових осіб за статтею 41 КУпАП – відсутність графіку відпусток, це порушення інших вимог законодавства про працю посадовим особам роботодавця та підприємцям. Штраф – від 510 до 1700 грн.


Універсальної затвердженої на нормативному рівні форми графіка відпусток немає. Тому Мінсоцполітики пропонує його складати у довільній формі (лист від 29.07.2015 №191/10/136-15).

Детальніше у статті «Графік відпусток – 2025: інструкція складання»

Обрати підхід до індексації зарплати у 2025 році


У 2025 році нас чекає чергове «обнулення» індексації. Це передбачено ст. 39 Закону України від 19.11.2024 №4059-IX «Про державний бюджет України на 2025 рік». Для роботодавця це означає наступне:


  1. сума індексації за грудень 2024 року на січень 2025 року не переноситься;
  2. якщо бути послідовними, базовий місяць для нової індексації має стати грудень 2024 року. Але є підстави вважати, що базовий місяць буде січень 2025 року. Ми вже направили офіційний запит, щоб поставити крапку у цьому питання та очікуємо відповідь від держоргана.
Чим загрожує неіндексація зарплати?

Непроведення індексації – недотримання державних мінімальних гарантій в оплаті праці юрособам і фізособам-підприємцям. За це загрожує штраф, передбачений абз. 6 ч. 2 ст. 265 КЗпП, – у розмірі 2 мінзарплат (на момент виявлення порушення) за кожного працівника, тобто з квітня 2024 року він становить 16 000 грн.


Також нагадаємо, що комерційні підприємства додаткові індексаційні «плюшки» має право передбачити у колективному договорі (п. 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою КМУ від 17.07.2003 №1078), а також мають можливість проведення підвищення грошових доходів випереджаючим шляхом.

А розрахунки індексації будуть ще простіші, рекомендуємо скористатись Калькулятор індексації зарплати

Проінвентаризувати резерв відпусток за 2024 рік


Проінвентаризувати резерв відпусток – обов’язок роботодавця. Зробити це потрібно перед складанням фінансової звітності, на дату балансу.


Залишок забезпечення на виплату відпусток станом на кінець звітного року має визначатися за розрахунком, який базується на кількості днів невикористаної щорічної відпустки та середньоденної оплати праці працівників.

Чим допоможе інвентаризація резерву?

Перевірите обґрунтованість залишку резерву на дату інвентаризації. Це у свою чергу дасть можливість проконтролювати відсутність завищення / заниження об’єкта оподаткування податком на прибуток.


Після розрахунку, порівнюємо суму залишку резерву відпусток, визначеного за даними інвентаризації, з даними бухобліку, тобто величиною залишку на рахунку 471:


  1. якщо сума резерву у бухобліку перевищу розрахований за результатами інвентаризації показник, зменшуйте раніше нараховану суму (Дт 23, 91, 92, 93, 94 Кт 47 (методом «червоне сторно»)):
  2. якщо створеного раніше забезпечення недостатньо, проведіть його донарахування (Дт 23, 91, 92, 93, 94 Кт 47).


Результат інвентаризації задокументуйте актом довільної форми.

Детлальніше у статті «Інвентаризація резерву відпусток»

Переглянути облікову політику


Перегляд облікової політики має бути обґрунтований. Як правило, це роблять з початку року згідно з п. 9 НП(С)БО «Виправлення помилок і зміни у фінансових звітах». Переглядати облікову політику потрібно якщо:


  1. змінюються статутні вимоги підприємства;
  2. змінюються вимоги Мінфіну, прописані у НП(С)БО;
  3. зміни дадуть змогу більш достовірно відображати господарські операції в бухобліку та фінзвітності.
Чим допоможе перегляд облікової політики?

Перегляд облікової політики вплине на:


  1. конкретизацію неузгоджених моментів / визначить підхід до обліку (принципи, методи та процедури);
  2. мінімізацію ризику донарахування штрафів у випадку перевірки податківцями;
  3. надасть додаткові аргументи для лінії захисту у випадку судового оскарження.


Тож прямого обов’язку «перевантажити» облікову політику у грудні не передбачено. Але якщо це дасть змогу більш достовірновідобразити операцію у бухобліку та фінзвітності, це необхідно зробити.

Детальніше у статті «Облікова політика підприємства: 7 порад для ідеальності»

Виправити помилки в обліку


Фінансова звітність повинна бути достовірною (правдивою). Інформація, наведена у фінансовій звітності, є достовірною (правдивою), якщо вона не містить помилок та перекручень, які здатні вплинути на рішення користувачів звітності (п. 3 р. ІІІ НП(С)БО 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності»).


Але дотриматися цих постулатів – складний квест, адже не помиляється лише той, хто нічого не робить.


Виділимо два основні типи помилок:


  1. помилки, допущені при складанні фінансових звітів за попередні роки, виявлені в поточному звітному періоді. Вони у свою чергу діляться на ті, які вплинули на фінансовий результат, і ті, які не вплинули на нього;
  2. помилки поточного звітного періоду (року), допущені та виявлені в тому самому звітному році.
Чим допоможе виправлення помилок?

Якщо нейтралізуєте «свіжі» помилки поточного року, це значно спростить Вам життя у майбутньому, нейтралізує можливі ризики донарахування штрафних санкцій і заощадить багато часу та нервів.


Щоб виправити помилки, які вплинули на величину нерозподіленого прибутку (непокритого збитку), коригують сальдо нерозподіленого прибутку на початок звітного року (п. 4 НП(С)БО 6 «Виправлення помилок і зміни у фінансових звітах»). А ось для виправленні помилок, допущених та виявлених у поточному звітному періоді (році), рахунок 44 вже не потрібен.


Закрити фінансовий результат за рік


Закрити фінрезультат «на папері» – не виникає складності. Фактично це одна арифметична дія, яка показує наявність прибутку чи збитку, а ще рідше – роботу «у нуль». На практиці – зовсім інше, адже вимагає підготовчу роботу. І тут не варто відкладати все на початок 2025 року.


Розпочніть роботу над закриттям ще у поточному році. Перевірте, чи всі доході та витратні складові відображені в обліку. Якщо ні, використайте можливість все вчасно відобразити / виправити, до подання фінансової звітності та декларування прибутку (для платників податку на прибуток)

Чим допоможе вчасне закриття фінансового результату?

Надасть оперативну інформація для прийняття подальших управлінських рішень. Користувачам фінансової звітності важливо знати не тільки розмір отриманого прибутку або збитку, але й те, від якої діяльності (операційної, фінансової, інвестиційної) отримано результати.


Фінрезультат визначається за кожним видом діяльності підприємства (операційна, фінансова, інша) із періодичністю, установленою в обліковій політиці.

Як скласти фінансовий результат за рік у модулі 4 Школи сучасного бухгалтера «МСФЗ • ПСБО • Облік • Е‑документи • Інвентаризація • Фінзвітність»

Тарас ШАРИЙ, експерт з обліку та оподаткування, сертифікований фахівець ACCA DipIFR