Інвентаризація: від загальних положень до практичних ситуацій, – гайд від редакції 7eminar

Інвентаризація – це ключовий інструмент для підтвердження достовірності бухгалтерського обліку та фінансової звітності. Зазвичай річна інвентаризація проводиться з 1 жовтня по 31 грудня, і для підприємств важливо знати порядок її організації, оформлення результатів та нюанси окремих випадків. У цій публікації ми зібрали для вас велику підбірку від редакції – правила, зразки документів та практичні поради для проведення інвентаризації


  1. Загальні питання про інвентаризацію
  2. Інвентаризація окремих активів та зобов'язань
  3. Підбірка практичних ситуацій під час інвентаризації


Інвентаризація це перевірֹка фактичнֹої наявносֹті майна підприєֹмства і співстаֹвлення даних інвентаֹризації з бухгалтֹерським обліком.


Для забезпечення достовірності даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності підприємства зобов’язані проводити інвентаризацію активів і зобов’язань, під час якої перевіряються і документально підтверджуються їх наявність, стан і оцінка (ст. 10 Закону України від 16.07.1999 № 996-XIV «Про бухгалтֹерський облік та фінансоֹву звітнісֹть»).

Коли проводити річну інвентаризацію на підприємстві?

Зазвичай інвентаризація проводиться з 1 жовтня по 31 грудня. Строк для проведення інвентаризації 3 місяці до дати річного балансу визначений у п. 10 розділу І спеціального Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, що затверджене наказом Мінфіну від 02.09.2014 №879.


Правила організації та проведення інвентаризації регламентує розділ ІІ Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затверджене наказом Мінфіну від 02.09.2014 №879.


Загальні питання про інвентаризацію


1. Інвентаризація: як організувати та провести


  1. Для того, щоб провести інвентаризацію на підприємстві, керівник розпорядчим документом (наказом) має створити інвентаризаційну комісію. Хто входить до складу комісії читайте тут.
  2. Робочі інвентаризаційні комісії: для чого їх створювати; чи можна включати два роки підряд одного й того співробітника та які повноваження у таких комісій читайте тут.
  3. Як провести інвентаризацію читайте тут.
  4. Як оформити результати інвентаризації читайте тут.
  5. Коли складати інвентаризаційні описи та акти читайте тут.


2. Основні шаблони та зразки документів, які знадобляться для організації та проведення інвентаризації:


  1. Наказ про проведення інвентиризації
  2. Наказ про призначення робочої інвентаризаційної комісії
  3. Наказ про призначення робочої інвентаризаційної комісії (зміна МВО)
  4. Акт інвентаризації (Форма N 24-НП)
  5. Протокол засідання інвентаризаційної комісії (форма 177)
  6. Протокол інвентаризаційної комісії (у довільній формі)
  7. Інвентаризаційний опис за формою М-21
  8. Звіряльна відомість результатів інвентаризації необоротних активів
  9. Звіряльна відомість результатів інвентаризації запасів


3. Інвентаризація на вимогу ДПС


  1. Коли податківці можуть вимагати від платників податків проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки читайте тут.
  2. Як оформлюється та вручається вимога податківців про інвентаризацію читайте тут.
  3. У якому обсягу та який строк проведення інвентаризації на вимогу податківців читайте тут.
  4. Чи можна перенести інвентаризацію на вимогу податківців читайте тут.
  5. Чи можна відмовитися від інвентаризації на вимогу податківців читайте тут.
  6. Як сформувати інвентаризаційну комісію та провести інвентаризацію на вимогу податкової читайте тут.
  7. Як скласти Наказ про проведення інвентаризації на вимогу ДПС шаблон та зразок тут.


Інвентаризація окремих активів та зобов'язань


1. Інвентаризація дебіторської і кредиторської заборгованості


  1. Коли проводити інвентаризацію заборгованості читайте тут.
  2. Алгоритм проведення дебіторської та кредиторської заборгованостей читайте тут.
  3. Як оформити результати інвентаризації дебіторської та кредиторської заборгованостей читайте тут.
  4. Як скласти Акт звірки (наявна заборгованість) шаблон та зразок тут.
  5. Як у бухобліку провести списання заборгованості читайте тут.
  6. Показуємо на практиці як у бухобліку провести списання заборгованості читайте тут.
  7. Як оподатковується списання заборгованості читайте тут.


2. Інвентаризація ПММ на АЗС і не тільки


  1. Якими документами передбачено проведення інвентаризації ПММ читайте тут.
  2. Хто зобов’язаний проводити інвентаризацію пального читайте тут.
  3. Яка періодичність та які ПММ потрібно інвентаризувати читайте тут.
  4. Який порядок проведення інвентаризації пального читайте тут.
  5. Коли дозволяється взаємний залік надлишків і нестач читайте тут.
  6. Що робити з нестачею і надлишками нафтопродуктів читайте тут.
  7. Яка відповідальність за непроведення інвентаризації палива читайте тут.


3. Інвентаризація резерву відпусток


  1. Яка мета створення резерву відпусток читайте тут.
  2. Хто створює резерв відпусток читайте тут.
  3. Який алгоритм створення та використання резерву відпусток читайте тут.
  4. Хто проводить інвентаризацію відпускного резерву читайте тут.
  5. На яку дату проводиться інвентаризація відпускного резерву читайте тут.
  6. Як визначити залишок резерву читайте тут.
  7. Що робити із недостачею чи залишками резерву при інвентаризації читайте тут.


Підбірка практичних ситуацій під час інвентаризації


  1. Якщо матеріально-відповідальна особа (МВО) на довготривалому лікарняному під час інвентаризації, то інвентаризація проходить в присутності іншого співпрацівника. В разі нестачі, хто несе відповідальність? відповідь тут.
  2. ТОВ призупинило діяльність, працює тільки директор. Яким чином провести річну інвентаризацію на підприємстві? відповідь тут.
  3. Чи потрібно відображати розміну монету в акті інвентаризації? відповідь тут.
  4. Під час інвентаризації ТОВ виявило товари, яких не було. Як їх оприбуткувати через інвентаризацію? відповідь тут.
  5. На балансі є майно, яке знаходиться на тимчасово окупованій території. Як це відобразити в документах інвентаризації? відповідь тут.
  6. Потрібно провести інвентаризацію капітальних інвестицій. Як це оформити і які документи скласти потрібно? відповідь тут.
  7. Якщо МВО 2024 році особа була головою інвентаризаційної комісії, то в 2025 році потрібно обрати іншу особу головою комісії? відповідь тут.
  8. Якщо на підприємстві працює лише один директор, чи потрібно видавати наказ про створення інвентаризаційної комісії і комісії з обліку ОЗ? відповідь тут.


Джерело: 7eminar

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇