- Загальні питання про інвентаризацію
- Інвентаризація окремих активів та зобов'язань
- Підбірка практичних ситуацій під час інвентаризації
Інвентаризація – це перевірֹка фактичнֹої наявносֹті майна підприєֹмства і співстаֹвлення даних інвентаֹризації з бухгалтֹерським обліком.
Для забезпечення достовірності даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності підприємства зобов’язані проводити інвентаризацію активів і зобов’язань, під час якої перевіряються і документально підтверджуються їх наявність, стан і оцінка (ст. 10 Закону України від 16.07.1999 № 996-XIV «Про бухгалтֹерський облік та фінансоֹву звітнісֹть»).
Коли проводити річну інвентаризацію на підприємстві?
Зазвичай інвентаризація проводиться з 1 жовтня по 31 грудня. Строк для проведення інвентаризації – 3 місяці до дати річного балансу – визначений у п. 10 розділу І спеціального Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, що затверджене наказом Мінфіну від 02.09.2014 №879.
Правила організації та проведення інвентаризації регламентує розділ ІІ Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затверджене наказом Мінфіну від 02.09.2014 №879.
Загальні питання про інвентаризацію
1. Інвентаризація: як організувати та провести
- Для того, щоб провести інвентаризацію на підприємстві, керівник розпорядчим документом (наказом) має створити інвентаризаційну комісію. Хто входить до складу комісії – читайте тут.
- Робочі інвентаризаційні комісії: для чого їх створювати; чи можна включати два роки підряд одного й того співробітника та які повноваження у таких комісій – читайте тут.
- Як провести інвентаризацію – читайте тут.
- Як оформити результати інвентаризації – читайте тут.
- Коли складати інвентаризаційні описи та акти – читайте тут.
2. Основні шаблони та зразки документів, які знадобляться для організації та проведення інвентаризації:
- Наказ про проведення інвентиризації
- Наказ про призначення робочої інвентаризаційної комісії
- Наказ про призначення робочої інвентаризаційної комісії (зміна МВО)
- Акт інвентаризації (Форма N 24-НП)
- Протокол засідання інвентаризаційної комісії (форма 177)
- Протокол інвентаризаційної комісії (у довільній формі)
- Інвентаризаційний опис за формою М-21
- Звіряльна відомість результатів інвентаризації необоротних активів
- Звіряльна відомість результатів інвентаризації запасів
3. Інвентаризація на вимогу ДПС
- Коли податківці можуть вимагати від платників податків проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки – читайте тут.
- Як оформлюється та вручається вимога податківців про інвентаризацію – читайте тут.
- У якому обсягу та який строк проведення інвентаризації на вимогу податківців – читайте тут.
- Чи можна перенести інвентаризацію на вимогу податківців – читайте тут.
- Чи можна відмовитися від інвентаризації на вимогу податківців – читайте тут.
- Як сформувати інвентаризаційну комісію та провести інвентаризацію на вимогу податкової – читайте тут.
- Як скласти Наказ про проведення інвентаризації на вимогу ДПС – шаблон та зразок тут.
Інвентаризація окремих активів та зобов'язань
1. Інвентаризація дебіторської і кредиторської заборгованості
- Коли проводити інвентаризацію заборгованості – читайте тут.
- Алгоритм проведення дебіторської та кредиторської заборгованостей – читайте тут.
- Як оформити результати інвентаризації дебіторської та кредиторської заборгованостей – читайте тут.
- Як скласти Акт звірки (наявна заборгованість) – шаблон та зразок тут.
- Як у бухобліку провести списання заборгованості – читайте тут.
- Показуємо на практиці як у бухобліку провести списання заборгованості – читайте тут.
- Як оподатковується списання заборгованості – читайте тут.
2. Інвентаризація ПММ на АЗС і не тільки
- Якими документами передбачено проведення інвентаризації ПММ – читайте тут.
- Хто зобов’язаний проводити інвентаризацію пального – читайте тут.
- Яка періодичність та які ПММ потрібно інвентаризувати – читайте тут.
- Який порядок проведення інвентаризації пального – читайте тут.
- Коли дозволяється взаємний залік надлишків і нестач – читайте тут.
- Що робити з нестачею і надлишками нафтопродуктів – читайте тут.
- Яка відповідальність за непроведення інвентаризації палива – читайте тут.
3. Інвентаризація резерву відпусток
- Яка мета створення резерву відпусток – читайте тут.
- Хто створює резерв відпусток – читайте тут.
- Який алгоритм створення та використання резерву відпусток – читайте тут.
- Хто проводить інвентаризацію відпускного резерву – читайте тут.
- На яку дату проводиться інвентаризація відпускного резерву – читайте тут.
- Як визначити залишок резерву – читайте тут.
- Що робити із недостачею чи залишками резерву при інвентаризації – читайте тут.
Підбірка практичних ситуацій під час інвентаризації
- Якщо матеріально-відповідальна особа (МВО) на довготривалому лікарняному під час інвентаризації, то інвентаризація проходить в присутності іншого співпрацівника. В разі нестачі, хто несе відповідальність? – відповідь тут.
- ТОВ призупинило діяльність, працює тільки директор. Яким чином провести річну інвентаризацію на підприємстві? – відповідь тут.
- Чи потрібно відображати розміну монету в акті інвентаризації? – відповідь тут.
- Під час інвентаризації ТОВ виявило товари, яких не було. Як їх оприбуткувати через інвентаризацію? – відповідь тут.
- На балансі є майно, яке знаходиться на тимчасово окупованій території. Як це відобразити в документах інвентаризації? – відповідь тут.
- Потрібно провести інвентаризацію капітальних інвестицій. Як це оформити і які документи скласти потрібно? – відповідь тут.
- Якщо МВО 2024 році особа була головою інвентаризаційної комісії, то в 2025 році потрібно обрати іншу особу головою комісії? – відповідь тут.
- Якщо на підприємстві працює лише один директор, чи потрібно видавати наказ про створення інвентаризаційної комісії і комісії з обліку ОЗ? – відповідь тут.
Джерело: 7eminar