- Право податківців вимагати інвентаризацію під час перевірок
- Порядок оформлення та вручення вимоги про інвентаризацію
- Строки проведення інвентаризації та можливість їх перенесення
- Наслідки відмови від проведення інвентаризації
- Порядок формування інвентаризаційної комісії та проведення інвентаризації
Право податківців вимагати інвентаризацію під час перевірок
Податковим кодексом України (далі – ПКУ) у статті 20 передбачено право податківців вимагати під час проведення перевірок від платників податків, що перевіряються, проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки.
Отже, податківці можуть вимагати, тобто ініціювати проведення інвентаризації лише під час перевірок. Такі вимоги можуть бути як під час фактичної, так і під час документальної перевірки будь-якого виду – планової, позапланової, виїзної чи невиїзної перевірки.
Зверніть увагу! Податківці можуть вимагати проведення інвентаризації, але проводити її вони не можуть. Такого права ПКУ їм не надає
Порядок оформлення та вручення вимоги про інвентаризацію
Окремої процедури для оформлення такої вимоги законодавством не встановлено. Але цілком очевидно, що вона обов’язково має бути у письмовій формі. Найчастіше її оформлюють у вигляді листа на адресу платника податків.
Такий лист має бути вручений платнику податків відповідно до вимог статті 42 ПКУ. Зокрема, він буде вважатися належним чином врученим, якщо був надісланий за адресою, тобто місцезнаходженням або податковою адресою, платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручений платнику податків чи його представнику.
Якщо платник податків подав заяву про бажання отримувати документи від податкової через електронний кабінет, то такий лист він може отримати в електронному кабінеті платника податків. Але одночасно податківці повинні надіслати платнику на його електронну адресу інформацію про те, що йому надіслано відповідний лист. За таких умов можна говорити, що лист платнику податків з вимогою про проведення інвентаризації було належно вручено, а отже така вимога набрала юридичної сили, й платник податків має враховувати можливі наслідки відмови від проведення інвентаризації.
Строки проведення інвентаризації та можливість їх перенесення
У листі податківці повинні вказати обсяги та строки інвентаризації. Досить часто вони вимагають провести інвентаризацію негайно, користуючись тим, що ПКУ, на жаль, не містить конкретних строків проведення інвентаризації на вимогу податкового органу.
Разом з тим, інвентаризація, у тому числі на вимогу податківців, має проводитися відповідно до Положення про інвентаризацію активів та зобов'язань, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.2014 №879 (далі – Положення №879). І у цьому Положенні №879 вказано, що інвентаризація має розпочатися у термін та в обсязі, зазначених у належним чином оформленому документі контролюючого органу, але не раніше дня отримання підприємством відповідного документа.
Тобто якщо платник податків у першій половині дня отримав лист з вимогою про проведення інвентаризації негайно, то по суті він вже повинен почати цю інвентаризацію до закінчення робочого дня.
Якщо об’єктивно виконати такі вимоги неможливо, наприклад, через організаційні, виробничі, технологічні чи інші обставини, то доцільно в письмовій формі повідомити податковий орган про те, що підприємство не відмовляється від проведення інвентаризації та виконає вимогу в певні день і час.
Особливо важливо підкреслити, що підприємство не відмовляється від виконання вимоги, а лише просить перенести строки через об’єктивні обставини.
Та оскільки така інвентаризація проводиться в межах податкової перевірки, то зрозуміло, що строк проведення інвентаризації, запропонований платником податків, має відповідати строкам проведення перевірки.
Варто звернути увагу на те, що питання в частині строків проведення інвентаризації на вимогу податкового органу досить спірне. Судова практика свідчить, що є рішення, в яких суди стають на бік підприємства, яке обґрунтовано відмовилось від негайної інвентаризації з технологічних причин, наприклад через ризик псування сировини. Але на противагу їм є інші рішення, в яких суди підтримують податківців, наприклад, у зв’язку з тим, що платник податків не довів неможливість негайного проведення інвентаризації.
Тож якщо платник податків хоче виграти час і дещо відтермінувати проведення інвентаризації, то потрібно приділити особливу увагу обґрунтуванню, чому саме він не може це зробити негайно. Це створить доказову базу на випадок судових спорів.
Наслідки відмови від проведення інвентаризації
Відмова від проведення інвентаризації – це дуже ризикове рішення. Адже ПКУ дає право податківцям застосувати податковий арешт майна платника податків, якщо він відмовляється від проведення інвентаризації. Особливу увагу на це повинні звернути платники податків, які здійснюють готівкові розрахунки чи провадять діяльність, що підлягає ліцензуванню, патентуванню або сертифікації.
Порядок формування інвентаризаційної комісії та проведення інвентаризації
Підставою для проведення інвентаризації є розпорядчий документ керівника (наказ або розпорядження), який оформлюється у довільній формі. В такому наказі потрібно зазначити склад та повноваження інвентаризаційної комісії, строк та обсяг проведення інвентаризації.
Завантажуйте шаблон та зразок: Наказ про проведення інвентаризації на вимогу ДПС.
Інвентаризаційна комісія формується відповідно до Положення №879. До складу комісії входять представники апарату управління підприємства, представники бухгалтерської служби, досвідчені працівники підприємства, які знають об'єкт інвентаризації, ціни й первинний облік, зокрема технологи, товарознавці, економісти, бухгалтери, а також члени ревізійної комісії.
Інвентаризаційну комісію очолює керівник підприємства, його заступник або керівник структурного підрозділу підприємства, уповноважений керівником підприємства.
Посадові особи податкового органу за їхньою згодою можуть бути присутні під час проведення інвентаризації. Але безпосередньо в інвентаризації вони участі не беруть.
Проведення інвентаризації та оформлення її результатів має відбуватися за процедурою, визначеною Положенням №879.
Важливо звернути увагу на те, що інвентаризація може проводитися не стосовно всіх основних засобів, товарно-матеріальних цінностей та коштів, а лише тих, які пов'язані з предметом самої податкової перевірки, в межах якої і проводиться інвентаризація
На підставі ПКУ контролери мають право використовувати інформацію та документи щодо результатів такої інвентаризації як за наслідками перевірки, в межах якої вона проводилась, так і під час наступних заходів податкового контролю.
Ще більше інформації про інвентаризацію під час перевірки ви можете знайти у нашому відеокурсі «Податкові перевірки: від підготовки до захисту».
Висновки
- Податківці мають право вимагати проведення інвентаризації лише під час перевірки, але не можуть здійснювати її самостійно, адже обов’язок її проведення покладено на підприємство.
- Вимога про інвентаризацію має бути письмовою (зазвичай у формі листа) та врученою платнику відповідно до ст. 42 ПКУ. У ній мають бути зазначені обсяги та строки інвентаризації.
- Строки проведення інвентаризації залишаються спірними, оскільки ПКУ їх не визначає. У разі неможливості негайного виконання вимоги підприємство повинно письмово повідомити податковий орган і запропонувати реалістичний строк у межах перевірки.
- Відмова від проведення інвентаризації є ризиковою, адже може стати підставою для застосування адміністративного арешту майна платника податків.
Джерело: 7eminar
Шаблони та зразки документів:
Наказ про проведення інвентаризації на вимогу ДПС
Читайте більше:
Інвентаризація грошових коштів
Наказ про проведення інвентаризації на вимогу ДПС
На підприємстві працює один директор: чи потрібно створювати інвентаризаційну комісію
Дата списання безнадійної заборгованості: орієнтуватися на кінець року чи дату інвентаризації
Відеокурс на тему: