
Податок на майно
12.02.2025
ТОП-5 актуальних питань для складання декларації з плати за землю на 2025 рік
20 лютого цього року закінчується граничний строк подання Податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) (далі – Декларація). Сума земельного податку або орендної плати за землі державної та / або комунальної власності у цій декларації має бути розрахована на поточний 2025 рік. У цій публікації розглянемо практичні питання, які виникають у платників при складанні Декларації

Докладно про вимоги та алгоритм складання Декларації ви можете дізнатися із матеріалу «Податкова декларація з плати за землю: порядок подання і заповнення». А зараз розглянемо практичні питання, які виникають у платників при складанні Декларації.
Ситуація 1. Підприємство отримало у лютому 2025 року витяг щодо нормативної грошової оцінки (НГО) землі станом на 1 січня 2025 року. Але якщо до НГО ділянки станом на 1 січня 2025 року за даними витягу, отриманого у лютому 2024 року, застосувати коефіцієнт індексації 1,12 за 2024 рік, то розрахунково вартість ділянки буде вище. Який розмір НГО слід вказувати у Декларації – розрахункову чи вказану у новому витягу?
Дані про НГО окремої земельної ділянки оформлюються як витяг із технічної документації про НГО земельної ділянки (ст. 20 Закону України від 11.12.2003 №1378-IV «Про оцінку земель»).
За роз’ясненням Держгеокадастру при розрахунку НГО земельної ділянки програмним забезпеченням Державного земельного кадастру, функціонал програмного забезпечення для розрахунку приймає кумулятивне значення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, тобто перемножуються значення всіх коефіцієнтів починаючи з року проведення оцінки. При цьому за рахунок заокруглень виникає різниця з розрахунком НГО, який проводився раніше.
Також користуватися минулорічною НГО не завжди виправдано, оскільки за рішенням місцевої влади могла проводитися нова оцінка у минулому році і у такому разі коефіцієнти не допоможуть.
Тому розрахунок доцільно робити на підставі отриманого витягу щодо НГО земельної ділянки на сайті Держгеокадастру.
Ситуація 2. Підприємство орендувало земельну ділянку. Попередній договір закінчився, а новий договір з оренди зі змінами в площі ділянки заключений 09 грудня 2024 року, але станом на 10 лютого 2025 року ще не пройшов державну реєстрацію. Яким чином заповнити Декларацію?
В Узагальнюючій податкової консультації щодо орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, затвердженій наказом Міндоходів від 16.01.2014 №25, вказано, що якщо платник податку продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку дії договору оренди та не отримав письмового заперечення від орендодавця щодо її використання, то до поновлення дії договору оренди такий платник буде сплачувати орендну плату відповідно до умов попереднього договору оренди землі. При цьому річна сума платежу не може бути меншою від розміру, встановленого пп. 288.5.1 ПКУ.
Тому можна подати Декларацію з типом «Звітна» за умовами попереднього договору. Після набрання чинності новим договором оренди, слід подати Декларацію з типом «Звітна».
Ситуація 3. ТОВ має в одній місцевості дві земельні ділянки з різними кадастровими номерами та адресами. Чи можна в одній Декларації вказати дані за обома ділянками?
Можна, якщо ділянки знаходяться в межах однієї території територіальної громади.
У реквізитній частині Декларації у полі 7 вказується «Код території територіальної громади за місцезнаходженням земельної(их) ділянки(ок) за КАТОТТГ»
У виносці 9 надано пояснення:
Зазначається код за КАТОТТГ території територіальної громади, повноваження якої розповсюджуються на адміністративно-територіальні одиниці, на території яких розташовано(і) земельна(і) ділянка(и). За кожним таким кодом за КАТОТТГ складається окрема Податкова декларація.
Тому, якщо у цих ділянок коди КАТОТТГ однакові, то вони вказуються в одній Декларації.
Ситуація 4. Підприємство має земельну ділянку на території активних бойових дій. Як заповнити Декларацію, щоб не сплачувати орендну плату?
Починаючи з 1 січня 2023 року, за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, які включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) не нараховується та не сплачується за період з першого числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, в якому було завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території (абз. 2 п. 69.14 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).
Тобто у 2025 році не нараховується земельний податок та орендна плата за земельні ділянки, якщо вони що знаходяться на територіях активних бойових дій, які визначені у ч. 2 та ч. 3 р. І Переліку №309.
У роз'ясненні ЗІР, категорії 111.05 вказано:
…платники плати за землю можуть не подавати податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за типом «звітна» або «нова звітна» за земельні ділянки, які станом на 01 січня податкового (звітного) періоду та на дату подання податкової декларації з плати за землю, та які розташовані на територіях активних бойових дій або тимчасово окупованих російською федерацією територіях України.
Таким чином такі ділянки в Декларації не вказуються.
Ситуація 5. Юридична особа продала нерухомість, але право тимчасового користування відповідною земельною ділянкою новим власником нерухомості ще не оформлено. Чи потрібно вказувати таку ділянку у Декларації?
У п. 287.6 ПКУ зазначено:
При переході права власності на будівлю, споруду (їх частину) податок за земельні ділянки, на яких розташовані такі будівлі, споруди (їх частини), з урахуванням прибудинкової території сплачується на загальних підставах з дати державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку.
Перехід права власності на земельну ділянку, на якій розміщено об'єкт нерухомого майна, що був проданий однією особою іншій, визначено у ч. 1 ст. 120 Земельного кодексу України (далі - ЗКУ):
У разі набуття права власності на об'єкт нерухомого майна (жилий будинок (крім багатоквартирного), іншу будівлю або споруду), об'єкт незавершеного будівництва, розміщений на земельній ділянці (крім земель державної, комунальної власності), право власності на таку земельну ділянку одночасно переходить від відчужувача (попереднього власника) такого об'єкта до набувача такого об'єкта без зміни її цільового призначення…
Тобто у таких випадках застосовується принцип цілісності об'єкта нерухомості із земельною ділянкою, на якій цей об’єкт розташований, адже такий об’єкт нерозривно пов`язаний із земельною ділянкою, на якій він знаходиться, і користування ним неможливе без цієї земельної ділянки.
Разом з тим відповідно до ст. 126 ЗКУ право користування земельною ділянкою підлягає реєстрації відповідно до Закону України від 01.07.2004 №1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
При нарахуванні земельного податку враховуються дані, вказані у пп. 286.1 ПКУ:
- дані державного земельного кадастру;
- дані Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;
- дані інших правовстановлюючих документів, якими посвідчується право власності або право користування земельною ділянкою, право на земельні частки (паї).
Таким чином до оформлення правовстановлюючих документів про перехід права власності або права користування земельною ділянкою земельний податок має нараховувати попередній користувач ділянки. Після оформлення таких документів слід подати Декларацію з типом «Уточнююча» і відкоригувати суми земельного податку, розраховані на поточний рік.
Висновки
- Розрахунок земельного податку та орендної плати доцільно робити на підставі витягу щодо НГО земельної ділянки, отриманого на сайті Держгеокадастру.
- До поновлення дії договору оренди платник нараховує орендну плату відповідно до умов попереднього договору оренди землі.
- Якщо земельні ділянки мають однакові коди КАТОТТГ, то вони вказуються в одній Декларації.
- У 2025 році не нараховується земельний податок та орендна плата за земельні ділянки, якщо вони що знаходяться на територіях активних бойових дій. Такі ділянки не вказуються у Декларації.
- До оформлення правовстановлюючих документів про перехід права власності або права користування земельною ділянкою земельний податок має нараховувати попередній користувач ділянки.
Статті на тему:
Податок за землю і нерухомість у 2025 році: зміни, платники, звітність
Коефіцієнт індексації НГО земельної ділянки: практика застосування
Кому необхідно сплачувати податок за землю та хто звільняється від сплати
Військовий облік
09.10.2026
«Вас розшукує ТЦК» у «Резерв+» за чинної відстрочки: що пояснили в Міноборони
У «Резерв+» може з’явитися повідомлення «Вас розшукує ТЦК» навіть за наявності чинної відстрочки від мобілізації. У Міноборони пояснюють: сповіщення може свідчити про зафіксоване порушення правил військового обліку та переданий до Нацполіції запит на доставлення до ТЦК. Відстрочка не звільняє від відповідальності за порушення правил військового обліку

Пенсія, соцпільги
09.10.2026
Пенсіонери зобов’язані протягом 10 днів повідомляти ПФУ у разі працевлаштування або звільнення
Обов’язок пенсіонера протягом 10 днів повідомити Пенсійний фонд про зміни у своєму трудовому статусі або реєстрації підприємницької діяльності. Це можна зробити шляхом подання заяви разом з документами, що підтверджують зміну статусу. Невчасне або неповідомлення призведе до незаконних пенсійних виплат, які доведеться повернути

Військовий збір
09.10.2026
Виплати мобілізованому працівнику від роботодавця: яку ставку військового збору застосовувати – 1,5% чи 5%
Середній заробіток, виплачуваний роботодавцем мобілізованому працівнику, оподатковується військовим збором за ставкою 5%. Такий дохід включається до загального оподатковуваного доходу платника податків відповідно до вимог ПКУ

Політика, економіка
09.10.2026
Новий статус добровольця Сил безпеки і оборони: які пільги пропонує законопроєкт №16129
У ВРУ зареєстрували законопроєкт №16129, який пропонує запровадити окремий статус «доброволець Сил безпеки і оборони України» для визначених категорій осіб, які вже мають статус УБД. Серед передбачених преференцій – додатковий тиждень оплачуваної відпустки, безоплатне відвідування державних і комунальних спортивних та культурних закладів, а також перевага під час визначення переможця конкурсу на посаду державної служби за рівної кількості балів

Пенсія, соцпільги
09.10.2026
Умови призначення пенсії за віком у 2026-2028 роках
Пенсія за віком призначається після досягнення 60 років і за умови наявності відповідного страхового стажу. Мінімальна кількість стажу поступово зростає від 31 року у 2024 році до 35 років у 2028 році. При досягненні 63 років можливо призначення пенсії за менших вимог до страхового стажу. Після 65 років пенсія може бути призначена зі стажем від 15 років, але вимога до стажу також зростатиме щороку

Судова практика
09.10.2026
Користування комунальною землею без договору оренди: ВС визначив чи застосовується 1095 днів за ПКУ
Верховний Суд роз’яснив, чи застосовується 1095-денний строк давності до стягнення коштів за користування комунальною землею без договору оренди. Такі вимоги мають цивільно-правовий, а не податковий характер, адже йдеться про повернення безпідставно збережених коштів власнику земельної ділянки. Тому строки давності за ст. 102 ПКУ до таких спорів не застосовуються

Кадрова робота
09.10.2026
Скасування доплат за шкідливість: чи є це зміною істотних умов праці, – пояснює Держпраці
Скасування доплат за роботу в шкідливих умовах праці, проведене за результатами атестації робочих місць, є зміною істотних умов праці. У такому разі роботодавець зобов’язаний повідомити працівників про відповідні зміни завчасно – залежно від періоду дії воєнного стану або мирного часу

Пенсія, соцпільги
09.10.2026
Пенсія дитині загиблого військового: чи належить надбавка за орден Богдана Хмельницького
Дитина загиблого військовослужбовця, якого посмертно нагородили орденом Богдана Хмельницького ІІІ ступеня, може мати право на надбавку до пенсії у зв’язку з втратою годувальника. Для одного непрацездатного члена сім’ї надбавка становить 70% від надбавки за орден, яка могла бути встановлена померлому

Відпустка, відпускні
09.10.2026
Працівник не скористався соцвідпусткою своєчасно: чи переноситься
Чинним законодавством не передбачено терміну давності, після якого працівник втрачає право на додаткову соціальну відпустку. Якщо він з якихось причин не скористався своїм правом на неї за попередній рік чи за кілька років, то має право використати її, а в разі звільнення (незалежно від підстав) йому має бути виплачено компенсацію за всі невикористані дні цієї відпустки

Єдиний податок
09.10.2026
Як ФОП 2 групи визначити, де перебуває клієнт: в Україні чи за кордоном, – пояснює ДПС
ДПС надала роз'яснення щодо особливостей роботи фізичних осіб – підприємців на другій групі єдиного податку, які надають дистанційні психологічні, консультаційні та освітні послуги через мережу Інтернет. Головне питання стосувалося транскордонного характеру таких послуг та визначення поняття «населення» в умовах, коли клієнти можуть перебувати як в Україні, так і за її межами

Бронювання, критичність
09.10.2026
Бронювання кількох працівників в одній заяві: чи відмовлять усім через статус «у розшуку» одного працівника
Якщо вчора подали одну заяву на бронювання одразу кількох працівників, а сьогодні в одного з них у «Резерв+» з’явився статус «у розшуку», чи буде відмова лише щодо цього працівника, чи відмовлять у бронюванні всім працівникам, зазначеним у заяві?

Витрати діяльності
09.10.2026
Єдиний податок і військовий збір у бухобліку: нараховувати щомісяця чи раз на квартал
На яку дату юридична особа – платник єдиного податку має нараховувати в бухгалтерському обліку єдиний податок і військовий збір: щомісяця пропорційно отриманому доходу чи один раз за підсумками кварталу?

Судова практика
09.10.2026
Понад 3,5 млн грн витрат на пальне: чому Верховний Суд став на бік ФОП у спорі з ДПС
Верховний Суд пояснив, чи може податкова донарахувати ФОП податки через перевищення нормативів витрат пального, установлених наказом Мінтрансу №43. У справі перевізнику закидали завищення витрат на понад 3,5 млн грн і донарахували ПДФО, військовий збір та ПДВ. Суд став на бік підприємця: саме перевищення галузевих нормативів не доводить завищення витрат, якщо фактичне використання пального підтверджене документами та пов’язане з господарською діяльністю

Витрати діяльності
09.10.2026
Реклама товару у блогерів: як списати витрати та уникнути умовного продажу ПДВ
ТОВ на загальній системі оподаткування. Постійно звертаємось до блогерів з Youtube (все офіційно є договори, оплати та акти виконаних робіт) для реклами нашого товару. Товар після реклами не придатний для продажу, тільки для користування (кухонний інвентар – ножі, дошки, і. т. д.). Але блогер буде постійно його використовувати для реклами в майбутньому. Чи можна такий товар списувати на 93, як реклама і не робити умовний продаж по ПДВ?

РРО / ПРРО, фіскальні чеки
09.10.2026
Службове внесення через ПРРО: чи потрібно реєструвати готівку з попередньої зміни
Чи потрібно проводити операцію «службове внесення» через ПРРО на початку нової зміни, якщо готівка залишилася з попередньої? Це залежить від налаштувань програмного РРО. Якщо після формування Z-звіту залишок готівки автоматично переноситься на нову зміну, повторне службове внесення не потрібне. Якщо ж залишок обнуляється, потрібно зареєструвати його суму операцією «службове внесення»








