ФОП припинив діяльність: коли та як його можуть перевірити

Зараз багато фізосіб-підприємців приймають рішення про припинення своєї діяльності: хтось внаслідок мобілізації, хтось через складну фінансову ситуацію чи бойові дії. Але незалежно від причин прийняття такого рішення, перший крок для припинення підприємництва – це державна реєстрація цього факту. Проте, після держреєстрації припинення, ФОПа мають право перевірити органи державної податкової служби. Коли та як може бути проведена така перевірка, розглянемо у статті


Як відбувається припинення підприємництва


Щоб зрозуміти, чому ФОПа можуть перевірити вже після припинення ним підприємницької діяльності, спочатку розглянемо, як відбувається державна реєстрація цієї дії та зняття його з податкового обліку.


Держреєстрація припинення підприємницької діяльності здійснюється відповідно Закону від 15.05.2003 №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» (далі – Закон №755).


Для держреєстрації припинення підприємницької діяльності ФОП подається заява про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця (ч. 4 ст. 18 Закону №755). Ніякі інші документи для такої реєстрації не потрібні. Тобто, на момент реєстрації припинення підприємництва державні органи не перевіряють цього ФОПа, в нього може бути заборгованість по сплаті податків та інших обов’язкових платежів, але це не є підставою для відмови в реєстрації припинення.

Важливий нюанс! Заяву для припинення підприємництва можна подати в паперовій формі безпосередньо держреєстратору, через ЦНАП, або в електронній формі за допомогою порталу «Дія». Зазначимо, що можливість реєстрації за допомогою цього сервісу нещодавно було відновлено (див. роз’яснення з цього приводу тут)

Реєстрація припинення підприємницької діяльності здійснюється протягом 24 годин із моменту надходження документів суб’єкту держреєстрації (ст. 26 Закону №755). У Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань (далі – ЄДР) вноситься відповідний запис. А фізособа позбавляється статусу підприємця з дати внесення до ЄДР запису про держреєстрацію припинення нею підприємницької діяльності (ч. 9 ст. 4 Закону №755).


Однак, слід розуміти, що позбавлення такого статусу не означає автоматичного зняття з податкового обліку.

Як відбувається зняття ФОП з податкового обліку


Податковий орган отримає відомості про припинення фізособою підприємницької діяльності з ЄДР відповідно ст. 13 Закону №755.


Отримавши ці відомості, податковий орган зніме з обліку ФОПа, який припинив свою діяльність (пп. 1 п. 11.18 Порядку обліку платників податків та зборів, затвердженого наказом Мінфіну від 09.12.2011 №1588, далі – Порядок №1588). Але, фізособа, після державної реєстрації припинення підприємницької діяльності буде продовжувати обліковуватись у податковому органі як фізособа - платник податків, яка отримувала доходи від провадження підприємницької діяльності (пп. 6 п. 11.18 Порядку №1588).


Така фізособа має забезпечити остаточні розрахунки з податків від провадження підприємницької діяльності, та в установлені строки подати відповідному контролюючому органу декларацію за останній базовий податковий (звітний) період, в якій відображаються виключно доходи від проведення підприємницької діяльності.


Тобто, позбавлення фізособи статусу ФОПа не позбавляє її від податкових обов’язків. Цей висновок підтверджується, також, пп. 65.10.4 ПКУ, відповідно якого держреєстрація припинення підприємницької діяльності не припиняє зобов’язань фізособи, що виникли під час здійснення такої діяльності, та не змінює строки, порядок їх виконання та застосування санкцій за їх невиконання.


Крім того, ст. 5 Закону від 08.07.2010 №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон №2464) визначено, що зняття з обліку фізосіб – підприємців – платників ЄСВ здійснюється контролюючими органами на підставі відомостей з реєстраційної картки, наданих державним реєстратором, після проведення передбачених законодавством перевірок платників та проведення остаточного розрахунку.


Отже, виходячи з вищезгаданих норм законодавства робимо висновок, що фізособу, яка припинила підприємницьку діяльність, мають право перевірити податкові органи.


Роз’яснення ДПС щодо можливості проведення перевірок колишніх ФОПів наведено в ЗІР, категорія 116.07. У роз’ясненні зазначається, що при знятті з обліку в контролюючому органі фізособи у разі державної реєстрації припинення підприємницької діяльності за її рішенням, при наявності обставин для проведення документальної позапланової перевірки фізособи – підприємця, податкової інформації, яка може свідчити про заниження або завищення суми його податкових зобов’язань, про порушення вимог законодавства контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, тощо керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення про проведення документальної позапланової перевірки платника податків – фізичної особи, яке оформлюється наказом.


Як та у яких випадках проводиться перевірка


Перевірки ФОПів, яки припинили підприємницьку діяльність, здійснюються з дотриманням правил проведення перевірок, встановлених ПК (зокрема, гл. 8 ПКУ).


Крім того, у цієї ситуації податківці також керуються Методичними рекомендаціями щодо організації роботи комісій з розгляду питань доцільності / недоцільності проведення перевірок фізичних осіб у зв’язку з припиненням платників, затвердженими наказом ДПСУ від 15.09.2020 №499 (далі – Методрекомендації №499).


Виходячи з приписів Методрекомендацій №499 органи ДПС не завжди призначають проведення перевірок ФОПів, яки припинили свою діяльність.


Питання про доцільність, або недоцільність проведення перевірки колишнього ФОПа вирішує спеціально створена у податковому органі комісія, далі Комісія (п. 3.1 Методрекомендацій №499).


Організаційною формою роботи Комісії є засідання, яке проводиться не рідше одного разу на місяць. За результатами засідання Комісії приймається рішення щодо доцільності/недоцільності проведення перевірок фізичних осіб у зв’язку з припиненням платників та виконання подальших визначених законодавством процедур щодо зняття платника з обліку в органах ДПС (п. 3.4 Методрекомендацій №499). А результати прийнятого рішення оформлюються протоколом. Далі цей протокол надсилається відповідальним підрозділом системою електронного документообігу до підрозділів, які здійснюють функції з адміністрування податків і зборів з фізичних осіб, податкового аудиту фізичних осіб, підрозділів по роботі з податковим боргом та, у разі необхідності, інших підрозділів.


Податкова перевірка колишнього ФОПа може бути призначена за наявності відповідних підстав. Зокрема, в нашому випадку може бути призначена документальна позапланова перевірка на підставі пп. 78.1.7 ПКУ. Цей підпункт передбачає таку підставу для проведення перевірки: у разі державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізособи підприємця або подання заяви про зняття з обліку платника податків (п. 2.4 Методрекомендацій №499).


Протягом якого терміну призначається перевірка після припинення діяльності ФОП


На жаль, цей момент чітко не прописаний у законодавстві. На це звертає увагу ДПС (ЗІР, категорія 116.07). В роз’ясненні зазначено, що рішення про проведення документальної позапланової перевірки платника податків – фізособи приймається керівником контролюючого органу (його заступником або уповноваженою особою) з урахуванням вимог ст. 78 – 82 ПКУ, яке оформлюється наказом. При цьому термін протягом якого приймається рішення про призначення документальної позапланової перевірки, зокрема, при припиненні діяльності фізичною особою – підприємцем, ПК не визначено.


Але, при призначенні перевірки податковий орган повинен дотримуватися загальних правил щодо строків давності проведення перевірок, передбачених ст. 102 ПКУ. Так, відповідно п. 102.1 ПКУ контролюючий орган, має право провести перевірку не пізніше закінчення 1095 дня, що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації.


Але, не забувайте, що на період дії карантину та воєнного стану строки давності, передбачені ПК було призупинено. Так, для більшості перевірок призупинення строків діяло у період з 18.03.2020 до 01.08.2023 (п. 522 та пп. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Отже, цей період не враховується при обчисленні строку давності у 1 095 днів.


Крім того, врахуйте, що для перевірок, які стосуються ЄСВ, строки давності не застосовуються (ч. 16 ст. 25 Закону №2464).


У яких випадках перевірку можуть не призначити


В цьому питанні слід орієнтуватися на п. 3.6, 3.7 Методрекомендацій №499.


Відповідний структурний підрозділ органу ДПС проводить доперевірочний аналіз щодо недоцільности проведення перевірки та оформлює про це Висновок (форма такого Висновку наведена у додатку до Методрекомендацій №499).


Висновок щодо недоцільності проведення перевірки колишнього ФОПа виноситься у разі виконання наступних умов:


1. Подання платником до органів ДПС податкової звітності із зазначенням нульових показників або неподання такої звітності за умови відсутності об’єктів оподаткування чи показників, які підлягають декларуванню відповідно до положень п. 49.2 ПКУ, з урахуванням строків давності, визначених ст. 102 ПКУ.


2. Подання платником до органів ДПС звітності з ЄСВ з урахуванням положень ч. 16 ст. 25 Закону №2464. В цьому пункті зазначено, що відносно ЄСВ строки давності щодо нарахування, застосування та стягнення сум недоїмки, штрафів та нарахованої пені не застосовується.


3. Відсутності у платника відкритих рахунків у банках або отримання з урахуванням положень ст. 72 73 ПКУ органами ДПС податкової інформації від платника чи банків про відсутність руху коштів на рахунках такого платника протягом строку, визначеного ст. 102 ПКУ.


4. Відсутності в інформаційних базах даних органів ДПС інформації про:


  1. отримання платником доходів від здійснення господарської діяльності від податкових агентів;
  2. отримання інших видів доходів від податкових агентів (крім інформації про отримання доходів, які не оподатковуються, або належні суми податку, утримані податковим агентом);
  3. використання праці найманих працівників, нарахування (виплату) заробітної плати найманим працівникам, нарахування (виплату) фізичним особам винагород за виконану роботу (надані послуги) за цивільно-правовими договорами;
  4. податковий борг, заборгованість (недоїмку) зі сплати ЄСВ, іншу заборгованість з платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи ДПС, що виникли від провадження підприємницької чи незалежної професійної діяльності (без урахування податків, зборів і платежів, не пов’язаних з провадженням підприємницької чи незалежної професійної діяльності);
  5. розстрочені, відстрочені, реструктуровані суми платежів, оскарження в адміністративному або судовому порядку рішень органів ДПС, відкриті виконавчі провадження.


Як бачимо, рішення про недоцільність проведення перевірки ФОП вірогідно у випадках, коли він не здійснював діяльність, не мав доходу від такої діяльності, та не має податкових боргів.


Висновки


  1. ФОПа, який зареєстрував припинення підприємницької діяльності, мають право перевірити податкові органи.
  2. Перевірка може бути призначена з урахуванням правил та вимог, встановлених ПКУ, за наявності підстав для її проведення. Перевірку може бути призначено протягом строків давності, встановлених ст. 102 ПКУ (з урахуванням «карантинного» та «воєнного призупинення»).
  3. Якщо «закритий» ФОП не здійснював діяльності, не мав доходів від підприємництва, та не має податкових боргів, податкова перевірка може не проводитись за рішенням податкового органу.


Оксана КОВАЛЬЧУК, консультант з юридичних питань


Статті на тему:


Як закрити ФОП: покроковий алгоритм