
ОБ
Експерт
Ольга БондаренкоНезалежний експерт із трудового законодавства із досвідом роботи понад 25 років
Експерт пояснив, як ФОП у 2026 році отримати допомогу по вагітності та пологах: від розрахунку суми декретних з урахуванням мінімальних і максимальних обмежень до подання документів у ПФУ та звітності до ДПС. На практичних прикладах показуємо, як сплата ЄСВ впливає на розмір виплат, коли застосовуються обмеження через відсутність страхового стажу, які рахунки відкривати, які декларації та довідки подавати, і чому декретні не оподатковуються

Насамперед нагадаємо, що середньоденна допомога визначається шляхом ділення доходу, з якого сплачений ЄСВ в розрахунковому періоді, на кількість днів в такому періоді. (п. 3 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою КМУ від 26.09.2001 №1266).
Розрахунковий період – 12 місяців, що передують місяцю відкриття листка непрацездатності.
Якщо з дати державної реєстрації ФОП минуло менше 12 місяців, до розрахунку включаються лише повні календарні місяці з 01-го по 01-ше число.
З розрахункового періоду виключаються періоди, за які ЄСВ за ФОП був сплачений роботодавцем.
Перелік роботодавців визначено п. 1 ст. 4 Закону України від 08.07.2010 №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон №2464)
До них, зокрема, належать органи та організації, які виплачують допомогу при народженні дитини, по догляду за дитиною, а також грошове забезпечення військовослужбовцям.
Розмір допомоги по вагітності та пологах обчислюється виходячи із доходу ФОП, з якого сплачено страхові внески. Дохід визначається за даними Додатку 1 до декларації платника єдиного податку або Додатку ЄСВ 1 декларації про майновий стан.
Зверніть увагу! Розмір допомоги по вагітності і пологах не залежить від загального страхового стажу. Допомога по вагітності та пологах з першого дня оплачується за рахунок ПФУ
Для суми допомоги передбачено обмеження як максимальної, так і мінімальної суми.
Мінімальні та максимальні обмеження для декретних виплат
Сума допомоги по вагітності та пологах у розрахунку на місяць не може бути меншою за розмір допомоги, обчислений із мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку (ч. 2 ст. 19 Закону України від 23.09.1999 №1105 «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування», далі – Закон № 1105).
Тобто середньоденна допомога у 2026 році не може бути менше ніж:
8647 : 30,44= 284,07 грн.
Зверніть увагу! Допомога по вагітності та пологах не може бути менше ніж 35792,82 грн (284,07 грн × 126 к. дн.)
Максимальна сума допомоги по тимчасовій непрацездатності в розрахунку на місяць не повинна перевищувати розмір максимальної величини бази нарахування ЄСВ, з якої сплачено страхові внески.
Тому у 2026 році середньоденна допомога не може перевищувати: 172940 грн : 30,44 = 5681,34 грн.
За відсутності протягом 12 місяців перед настанням страхового випадку 6 місяців страхового стажу, слід застосовувати обмеження: допомога по вагітності та пологах розраховується виходячи з доходу, з якого сплачений ЄСВ, але не більше за розмір допомоги, обчислений із двократного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку (п. 2 ч. 4 ст. 12 Закону №1105).
Тобто за відсутності стажу середньоденна допомога по вагітності та пологах у 2026 році не може перевищувати: 8647 грн х 2 : 30,44 = 568,13 грн.
Що впливає на розмір допомоги: приклади розрахунків
ФОП щомісяця сплачувала ЄСВ в розмірі 5000 грн. В червні 2026 р. жінці відкритий лікарняний по вагітності та пологах. Розрахунковий період червень 2025 – травень 2026 року. Кількість днів в розрахунковому періоді – 365.
Визначимо щомісячний дохід, з якого сплачений ЄСВ: 5000,00 × 100 : 22 = 22727,27 грн.
Виходячи з цього, розмір середньоденної допомоги складає: 22727,27 грн × 12 міс. : 365 к. дн. = 747,20 грн.
Сума декретних має бути нарахована у розмірі: 747,20 × 126 = 94147,20 грн.
Зверніть увагу! Сплата ЄСВ в розмірі, більшому за мінімальний, збільшує розмір декретних
ФОП зареєстровано 12.02.2026. Було сплачено ЄСВ за лютий-квітень в розмірі 7040 грн за кожний місяць. У травні відкрито лікарняний.
В розрахунковому періоді (березень - квітень) – 61 день.
Дохід, з якого сплачений ЄСВ за місяць: 7040 грн × 100 : 22 = 32000 грн.
Визначимо середньоденну допомогу: 32000 грн х 2 міс. : 61 к дн. = 1049,18 грн.
До відкриття підприємницької діяльності жінка не працювала, тож у неї відсутні 6 місяців страхового стажу перед настанням страхового випадку. Тому застосовуємо обмеження щодо максимального середньоденного розміру допомоги – не більше 568,13 грн.
Тож сума декретних складає: 568,13 грн × 126 к. дн. = 71584,38 грн.
ФОП відкрито лікарняний по вагітності та пологах в червні 2026 р.
Розрахунковий період червень 2025 – травень 2026 року. Жінка до лютого 2026 р. включно отримувала допомогу при народженні дитини (860 грн щомісяця).
Оскільки за жовтень 2025 – лютий 2026 ФОП була звільнена від сплати ЄСВ за себе і за ці місяці ЄСВ сплачений роботодавцем (ПФУ), період жовтень-лютий виключається із розрахункового періоду. В розрахунковому періоді залишається 214 днів.
За червень – вересень 2025 ФОП сплачувала ЄСВ в розмірі 1760 грн на місяць, за березень – травень – виходячи з подвійної мінімальної зарплати.
Середньоденна допомога становить: (8000 х 4 міс. + 17294 х 3 міс) : 214 =391,97 грн.
Для отримання декретних ФОП має відкрити окремий поточний рахунок (2604) для зарахування страхових коштів. Рахунок відкривається в будь-якому банку.
Кошти, зараховані на окремий рахунок, слід перевести на особисту картку або зняти в касі банку готівкою. Декретні виплати не можна спрямувати на підприємницький рахунок.
Для того, щоб дані про сплату ЄСВ і суму доходу, яка враховується при обчисленні лікарняних, потрапили до ПФУ, слід подати довідкову декларацію. Щоб підтвердити статус застрахованої особи, ЄСВ необхідно сплатити за місяць, в якому відкритий лікарняний.
Задекларувати потрібно сплату ЄСВ за період січень - місяць відкриття лікарняного. Показники по доходу не заповнюйте.
Декларація та Додаток 1 створюються з позначкою Звітна + Довідково.
У розділі 2 декларації повинно бути вказано місяць і рік відкриття лікарняного по вагітності та пологах.
У розділі 4 Додатку 1 також зазначаєте місяць та рік відкриття лікарняного.
У розділі 5 – позначка «призначення матеріального забезпечення».
У розділі 8 період перебування на спрощеній системі з початку перебування в поточному році до останнього числа місяця, в якому відкритий лікарняний.
У розділі 9 повинно бути вказано нарахування по ЄСВ за період зазначений в розділі 8. Інші рядки залишаєте порожніми.
ФОП перебувала на спрощеній системі з початку року.
ЄСВ сплачувала в мінімальному розмірі.
Лікарняний відкритий в червні 2026 року.
Зразок заповнення Додатка 1

Зверніть увагу! Дані по сплаті ЄСВ обов’язково продублюйте в Додатку 1 річної декларації
Після подання декларації слід отримати Довідку про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи для отримання інформації про відсутність заборгованості.
Заява про надання довідки подається підприємцем на його вибір:
В рядку 1 заяви зазначайте назву ДПІ, в якій перебуваєте на обліку.
В рядку 2 – заповніть особисті дані ФОП.
В рядку 3 обирайте пункт 1 частини 1 статті 6 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» № 2464-VI від 8 липня 2010 року.
Останнім часом отримуємо повідомлення про випадки відмови у видачі довідки про відсутність заборгованості з посиланням на Закон №2464. При цьому відмовляють не в усіх областях.
Якщо заяву відхилять, спробуйте в п. 3 написати Закон України № 922-VIII від 25.12.2015 «Про публічні закупівлі». Це не зовсім коректно, але вже маємо випадки, коли з таким формулюванням довідку надали.
В рядку 4 слід написати назву установи, до якої буде надана довідка. Зазначайте «Головне управління Пенсійного фонду України в вашій області.
В рядку 5 оберіть варіант отримання довідки – у паперовій або в електронній формі.
Довідку можна отримати в кабінеті на порталі ПФУ або через Дію.
Авторизуйтесь на порталі ПФУ. В меню «Комунікації з ПФУ» натисніть «Запит на отримання електронного документу».
У вікні, що відкриється, у рядку «Тип звернення» оберіть «Довідка ОК-7».
В інші рядки дані підтягуються автоматично.
Перевірте актуальність даних і відправте запит до ПФУ. Через декілька хвилин довідка з’явиться в меню «Мої звернення».
Щоб сформувати довідку в додатку Дія, відкрийте меню «Сервіси», оберіть вкладку «Довідки та витяги», натисніть «Довідка ОК-7» та «Замовити довідку».
Зверніть увагу, запит на отримання довідки потрібно формувати через декілька днів після подання довідкової декларації, щоб підтягнулась сплата ЄСВ і зарахувався страховий стаж. Переконайтеся, що дані про нарахований дохід потрапили в довідку ОК-7, за кожний місяць зарахувався страховий стаж, сплата ЄСВ стоїть відмітка «ТАК».
Заява-розрахунок подається в електронному вигляді через особистий кабінет на порталі ПФУ.
Оберіть меню «Заяви-розрахунки та створення повідомлень про виплату коштів застрахованим особам», натисніть «Створити нову» та оберіть «Основна ЗР».
Заповніть форму на екрані. Тип ЗР обирайте «ЕРЛН», якщо отримали є-лікарняний або «Паперові документи», якщо лікарняний в паперовому вигляді. Номер Додатку ЗР – Додаток 6.
Детально як заповнити заяву-розрахунок у нашому матеріалі.
До заяви-розрахунку потрібно додати:
Для отримання допомоги слід до пакета документів включити також:
Протягом 30 днів з дня отримання декретних, слід відзвітувати до ПФУ.
Повідомлення про виплату страхових коштів можна подати через портал ПФУ або в паперовому вигляді до сервісного центру ПФУ.
Щоб подати повідомлення зайдіть в особистий кабінет страхувальника на вебпорталі електронних послуг ПФУ та на панелі ліворуч оберіть опцію «Заяви-розрахунки та створення повідомлень про виплату коштів застрахованим особам».
Знайдіть заяву-розрахунок (через пошук) за якою потрібно подати повідомлення про виплату коштів, та натисніть на її номер. У полі «Додаток про тимчасову непрацездатність» оберіть потрібний лікарняний та натисніть «Створити повідомлення».
Зверніть увагу, подати повідомлення можливо лише в разі якщо заява-розрахунок має статус «Оплачено»
В повідомленні за необхідності відредагуйте дані та оберіть листок непрацездатності для редагування даних щодо виплати; внесіть дату виплати та виплачену суму за рахунок коштів ПФУ. Після внесення всіх даних сформуйте повідомлення.
У розділі «Повідомлення про виплату коштів застрахованим особам» перевірте статус Повідомлення. Має бути «прийнято».
В листі від 12.08.2025 №874/2/99-00-24-01-03-02 податківці зазначають, що самозайнята особа, яка отримує лікарняні від ПФУ, є для себе страхувальником та податковим агентом.
Тому ФОП зобов’язана відобразити отриманий дохід в Додатку 4ДФ.
В графах 3а та 3 – сума нарахованих лікарняних.
Графи 4а, 4, 5а та 5 заповнювати не потрібно.
В графі 6 - ознака доходу «128».
З допомоги по вагітності та пологах не утримується ПДФО та військовий збір (пп. 165.1.1 ПКУ).
Базою для нарахування ЄСВ для ФОП на загальній системі є сума доходу (прибутку), отриманого від їх діяльності (п. 2. ч. 1 ст. 7 Закону №2464). Доходом фізичної особи – підприємця є доходи, отримані виключно від здійснення підприємницької діяльності, тож ФОП на загальній системі ЄСВ з лікарняних не сплачує.
До складу доходу фізичної особи – підприємця – платника єдиного податку, не включаються суми коштів цільового призначення, що надійшли від ПФУ (п. 4 пп. 292.11 ПКУ). Оскільки лікарняні не є доходом ФОП, ЄСВ на суми лікарняних нараховувати не потрібно.
Отже, сума декретних не підлягає оподаткуванню.
Лікарняний по вагітності та пологах та подовження на 14 днів - це один страховий випадок. В межах одного страхового випадку середньоденна допомога однакова. Тобто залишається той же розрахунковий період і та ж середньоденна допомога, що для первинного листа по вагітності та пологах.
При поданні заяви-розрахунку продублюйте пакет документів, що подавався з первинним лікарняним.
Читайте більше:
Заява-розрахунок лікарняних на порталі ПФУ
Заповнення заяви-розрахунку лікарняних в паперовій формі
Перехідні виплати: відпускні, лікарняні, декретні, відрядження
Помилки в розрахунку лікарняних та декретних: алгоритм виправлення
Чи сплачує ЄСВ «за себе» ФОП у декретній відпустці: коментар до нової ІПК від ДПС
Декретні для ФОП: чи можна отримати виплату за себе та за найманого працівника
Підвал, паркінг чи бетонний модуль не завжди є укриттям. Розбираємо, які об’єкти можуть використовуватися для захисту працівників, чим безпечний простір відрізняється від укриття, як перевірити місткість і доступність та що має забезпечити роботодавець навіть в орендованому приміщенні

Чи можна врахувати вартість Starlink і плату за супутниковий інтернет у витратах ФОПа? У статті розбираємо, як обліковувати обладнання та послуги зв’язку на загальній системі, єдиному податку з ПДВ та для незалежних професіоналів. Окремо пояснюємо правила амортизації, підтвердження господарського використання та нюанси ПДВ

Користувачів судових електронних сервісів попередили про можливі тимчасові перерви в роботі судових електронних сервісів 06.10.2026 з 20:00 до 23:59. У зазначений період Кабінет Електронного суду буде недоступний. У ДП «Інформаційні судові системи» просять врахувати цю інформацію під час планування роботи із сервісами

ДПС роз’яснила особливості застосування звільнення від ПДВ до косметологічних послуг, які надаються за медичними показаннями в межах лікувального процесу. Підтвердження наявності медичних показань та вимоги до медичної документації належать до компетенції МОЗ. Водночас придбання ліків і медвиробів зі ставкою ПДВ 7% або 20% саме по собі не позбавляє права на ПДВ-пільгу за такими послугами

Податківці пояснили, що податковий кредит за ПН зберігається протягом 365 днів від дати її складання. Якщо ПН зареєстрована в ЄРПН пізніше року, покупець не може включити її до податкового кредиту за новий звітний період

Опалювальний сезон в Україні зазвичай розпочинається в жовтні, але єдиної дати для всіх громад немає. Основним орієнтиром є середньодобова температура: якщо протягом трьох діб вона тримається нижче +8°C, громади можуть ухвалювати рішення про початок опалення. Першими зазвичай підключають лікарні, дитсадки та школи

ФОП на загальній системі оподаткування сплачують авансові платежі з ПДФО до 20 числа місяця, що настає за кожним календарним кварталом. Авансовий платіж за IV квартал не розраховується та не сплачується. Для ФОП, які торгують пальним у роздріб, передбачено окремий щомісячний авансовий внесок за кожне місце торгівлі

Для будівельних підприємств пропонують запровадити нові механізми компенсації воєнних збитків. Проєкт постанови КМУ передбачає компенсацію вартості пошкодженої або знищеної спеціальної будівельної техніки, а також 100% компенсацію страхових премій за страхування життя і здоров’я працівників – у межах 2 млн грн на підприємство на рік. Страхування стосуватиметься працівників, які виконують роботи на територіях підвищеного ризику

ТОВ 3 група отримали оплату за надані послуги 500 євро 17.09.2026 року. 25.09.2026 обміняла 200 євро на гривні. На 30.09.2026 на валютному рахунку залишилися 300 євро. Як порахувати дохід ТОВ за такими операціями?

Ми раніше проводили медогляди працівників, але списки до Держпраці не подавали. Протягом якого часу Держпраці може накласти штраф за таке порушення? Якщо ми цього року подамо списки належним чином у відповідні строки, для нас це спонукає перевірку Держпраці і накладання штрафу? До Держпраці потрібно подавати списки всіх працівників, чи тільки тих, які працюють зі шкідливими умовами праці?

КМУ схвалив законопроєкт, який пропонує комплексні зміни до адміністрування ПДВ. Документ передбачає спрощення звітності для ФОП, нові правила складання податкових накладних, збільшення порогу для перевірок бюджетного відшкодування та запровадження квартального звітного періоду для підприємців – платників ПДВ. 6 жовтня 2026 року на своєму засіданні Комітет рекомендував прийняти за основу та в цілому доопрацьований законопроєкт №16037-д

Під час загальної мобілізації не всі військовозобов'язані підлягають призову. Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» визначає перелік категорій громадян, які мають право на відстрочку або не підлягають мобілізації через сімейні обставини, стан здоров'я близьких, навчання, професійну діяльність чи інші передбачені законом підстави

У листопаді 2026 року Держпраці може почати перевірки щодо нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю. І найцікавіше: проблема може бути не в тому, що у вас немає працівників з інвалідністю. Ви можете мати такого працівника, бути впевненими, що норматив виконали, – і все одно отримати питання під час контролю. Причина – помилки в самому розрахунку. Тому зараз саме час перевірити свої 4%. Розберемо 7 точок контролю, де роботодавці найчастіше помиляються

ФОП – платник єдиного податку 3 групи може працювати за КВЕД 90.01, якщо здійснює діяльність як самостійний артист – виступає на сцені, бере участь у концертах чи інших заходах за запрошенням організаторів. Водночас обмеження спрощеної системи поширюється на організацію та проведення гастрольних заходів, якою ФОП займатися як єдинник не може

10 вересня Комітет схвалив пакет законопроєктів щодо оподаткування міжнародних посилок. Документи передбачають ПДВ на імпортні посилки від 0 євро, нові правила для маркетплейсів та збереження пільги для некомерційних відправлень до 45 євро. Додатково законопроєкти передбачають спрямування надходжень від ПДВ з міжнародних поштових та експрес-відправлень до спеціального фонду Державного бюджету для забезпечення потреб Збройних Сил України. 16 вересня 2026 року Рада підтримала альтернативні законопроєкти №16051-1 та №15460, а 6 жовтня Комітет схвалив до ІІ читання ці законопроєкти

ФОП – платники єдиного податку 1–3 груп у разі призначення пенсії можуть подати Декларацію єдинника з позначкою «Довідково» та Додатком 1. У ньому зазначають дані про нарахований дохід і ЄСВ за період від завершення попереднього звітного періоду до місяця подання заяви на пенсію включно. Водночас тип Додатка 1 «Уточнююча» для призначення пенсії не застосовується

Верховний Суд змінив підхід до поновлення незаконно звільнених працівників. Суд не може поновити працівника на іншій рівнозначній посаді або зобов’язати роботодавця змінити штатний розпис, адже визначення штатної чисельності та організаційної структури належить до компетенції роботодавця. Водночас працівник має бути поновлений саме на тій роботі, яку він обіймав до незаконного звільнення

З 25 вересня 2026 року діє затверджена Мінфіном форма звіту про нарахування, обчислення та сплату внеску на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю. Звіт необхідно подавати роботодавцям та платникам внеску на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю

Чи може роботодавець перерахувати остаточний розрахунок при звільненні не на рахунок працівника, а на картку іншої особи? Така виплата можлива за особистою письмовою заявою працівника із чітким дорученням і банківськими реквізитами отримувача. Розбираємо, які вимоги потрібно виконати та як правильно документально оформити таку виплату
