Хто подає декларацію з податку на нерухомість
Платниками податку на нерухомість є як фізичні, так і юридичні особи – власники об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості (пп. 266.1.1 Податкового кодексу, далі – ПКУ). Але декларацію із цього податку подають тільки юридичні особи. Фізичним особам податок нараховує орган ДПС у порядку, визначеному п. 266.7 ПКУ.
Отже, декларацію із податку на нерухомість подають юридичні особи, які є власниками об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості.
За нерухомість, яка не є об’єктом оподаткування, декларація не подається і, відповідно податок не сплачується. Зокрема, не подається декларація за:
- об’єкти нерухомого майна, які не є об’єктом оподаткування. Такі об’єкти наведені у пп. 266.2.2 ПКУ;
- об’єкти нерухомості, які розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на тимчасово окупованій території, а також за пошкоджену нерухомість, дані про яку внесені до Державного реєстру майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України. Порядок звільнення від оподаткування такої нерухомості визначений п. 69.22 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.
Також органам місцевого самоврядування надане право встановлювати пільги з податку на нерухомість (пп. 266.4.2 ПКУ).
З’ясувати, чи є пільга по певному виду нерухомості, можна ознайомившись із рішеннями відповідних органів місцевого самоврядування.
Строки подання декларації з податку на нерухомість
Базовим податковим (звітним) періодом для податку на нерухомість є календарний рік (пп. 266.6.1 ПКУ).
Платники самостійно обчислюють суму податку на поточний рік станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають декларацію.
Куди подається декларація з податку на нерухомість
Декларація подається до контролюючого органу за місцем розташування об’єкту нерухомого майна.
Зверніть увагу! Якщо платник податку має об’єкти нерухомості на території різних територіальних громад, які підпорядковуються одному податковому органу він має подати в податковий орган одну податкову декларацію про всі об’єкти, що мають різні коди КАТОТТГ. Але додатки подаються окремо по кожні територіальній громаді, на території якої розташовані об’єкти нерухомості. Тобто, декларація буде одна, а додатків може бути декілька.
Якщо ж платник податку має у власності об’єкти нерухомості, які розташовані на територіях, які підпорядковуються різним податковим органам, тоді подаються окремі податкові декларації до кожного податкового органу.
Відповідальність за неподання (несвоєчасне подання) декларації
Відповідно до п. 120.1 ПКУ неподання (крім випадків, якщо податкова декларація не подається відповідно до п. 49.2 ПКУ) або несвоєчасне подання платником податків або іншими особами, зобов’язаними нараховувати і сплачувати податки та збори, платежі, контроль за сплатою яких покладено на контролюючі органи, податкових декларацій (розрахунків), а також іншої звітності, обов’язок подання якої до контролюючих органів передбачено ПКУ, тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 340 грн, за кожне таке неподання або несвоєчасне подання.
Ті самі дії, вчинені платником податків, до якого протягом року було застосовано штраф за таке порушення, тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 1020 грн за кожне таке неподання або несвоєчасне подання.
Водночас у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності платники податків звільняються від передбаченої ПКУ відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні (п. 69.1 підрозд. 10 Перехідних положень ПКУ).
Форма декларації з податку на нерухомість
Форма декларації затверджена наказом Мінфіну від 10.04.2015 №408 (у редакції наказу Мінфіну від 10.11.2022 №371) зі змінами, внесеними наказами від 05.12.2022 № 412, від 26.09.2023 № 519, від 09.09.2024 № 431.
Звітність з податку на нерухомість складається із самої декларації і двох додатків:
- додаток 1 – для об’єктів житлової нерухомості;
- додаток 2 – для об’єктів нежитлової нерухомості.
Якщо підприємство не має певного типу нерухомості (житлової чи нежитлової), то воно не подає відповідний додаток.
Завантажуйте бланк Податкова декларація з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки
Порядок заповнення декларації з податку на нерухомість
Якщо платник податку має на території однієї територіальної громади як об’єкти житлової, так і нежитлової нерухомості, то він подає разом із декларацією два додатки – додаток 1 (за житлову нерухомість) і додаток 2 (за нежитлову нерухомість).
Якщо ж платник має на відповідній території тільки один вид нерухомості, то він подає тільки один додаток (залежно від виду нерухомості).
Заповнення декларації
Поле «Порядковий №». Зазначається номер арабськими цифрами, починаючи з одиниці, послідовно за порядком зростання кількості поданих з початку року таких податкових декларацій.
Так, перша (звітна) декларація завжди має номер «01». Якщо після надання у звітному році «звітної» декларації виникла необхідність уточнення або зміни об’єктів, бази оподаткування, податкових зобов’язань по тій самій територіальній громаді, і якщо така необхідність виникла до 20 лютого включно, платник може подати Декларацію з типом «звітна нова». Така декларація вже матиме номер «02».
Якщо після подання нової звітної декларації виникає потреба подати уточнюючу декларацію, то така декларація матиме номер «03» тощо.
Рядок 1. Вказується тип декларації – звітна, нова звітна або уточнююча (слід поставити позначку «Х» у відповідному полі). Якщо подається уточнююча декларація, то у спеціальному полі проставляється реєстраційний номер декларації, що уточнюється (звітної, нової звітної чи попередньої уточнюючої).
Рядок 2. Зазначається звітний період, за який подається декларація. Так, якщо декларація подається на звітний рік, наприклад, на 2025-й, то у полі 2.1 слід поставити «2025».
Поле «починаючи з» заповнюється у разі подання декларації за новопридбані об’єкти нерухомості у форматі «число/місяць».
Поле 2.2 заповнюється у разі подання уточнюючої декларації у зв’язку з самостійним виправленням помилок у раніше поданій декларації або у зв’язку із зміною об’єкту оподаткування протягом звітного року. Поле «з урахуванням уточнень з» заповнюється у форматі «число/місяць».
Рядок 3. Зазначаються дані платника: повне найменування юридичної особи, податковий номер, код КВЕД основного виду діяльності, податкова адреса тощо.
Рядок 4. Зазначається найменування податкового органу, до якого подається декларація.
В табличну частину декларації переносяться дані із відповідних додатків.
В рядки 5-5.4 переносяться дані із додатка 1.
В рядки 6-6.4 переносяться дані із додатка 2. Дані для перенесення даних зазначені у відповідних рядків.
Рядок 7. Зазначається кількість відповідних додатків, поданих із декларацією. Кількість додатків 1 або додатків 2 повинна відповідати кількості територій територіальних громад, на території яких розташовані об’єкти нерухомості.
Рядок 8. Заповнюється у разі, якщо із декларації подається доповнення за правилами, визначеними п. 46.4 ПКУ. Так, відповідно до цієї норми, якщо платник податків вважає, що форма податкової декларації, збільшує або зменшує його податкові зобов'язання, всупереч нормам ПКУ з цього податку, платник має право зазначити цей факт у рядку 8.
У разі необхідності платник може подати разом з такою податковою декларацією доповнення до такої декларації, які складені за довільною формою, що вважатиметься невід'ємною частиною податкової декларації. Таке доповнення подається з поясненням мотивів його подання.
Платник податків, який подає звітність в електронній формі, подає таке доповнення в електронній формі.
Заповнення додатків до декларації
Заповнення додатків 1 та 2 практично ідентичне. Тому не будемо окремо розписувати заповнення цих додатків, звернемо увагу тільки на відмінності.
У заголовній частині додатків зазначається:
- порядковий номер декларації. Такий номер береться із заголовної частини декларації;
- порядковий номер додатка арабськими цифрами, починаючи з одиниці, послідовно за порядком зростання. Загальна кількість додатків дорівнює рядку 7 декларації та залежить від кількості територіальних громад, на території яких розташовані об’єкти нерухомого майна;
- податковий номер платника податку;
- код за КАТОТТГ територіальної громади, на території якої розташовані об’єкти нерухомості. Відповідно до роз’яснення в ЗІР тут зазначається код територіальної громади, тобто третій рівень згідно Довідника КАТОТТГ;
- звітний рік або рік, що уточнюється (якщо подається уточнююча декларація).
Розділ 1. Розрахунок податкового зобов’язання
Колонка 2. Зазначається код типу об'єкта нерухомості, визначеного відповідно до національного класифікатора НК 018:2023 «Класифікатор будівель і споруд», затвердженого наказом Міністерства економіки України від 16.05.2023 №3573 (далі – Класифікатор).
Відповідно до примітки 4 до додакту 1 та 2 у разі якщо у правовстановлюючих документах на об’єкт нерухомості не зазначено код згідно з Класифікатором, з Класифікатора обирається код, який найбільше відповідає типу нерухомості, що зазначений у правовстановлюючих документах.
Колонка 3. Зазначається код за КАТОТТГ території територіальної громади, повноваження якої розповсюджуються на адміністративно-територіальні одиниці, на території яких розташовано об’єкти нерухомого майна.
Відповідно до роз’яснення ДПС в ЗІР тут зазначається код КАТОТТГ адміністративно-територіальної одиниці (міста, селища міського типу, села, селища), на території якої розташовано об’єкти нерухомості. Тобто, застосовується четвертий рівень згідно Довідника КАТОТТГ.
Колонка 4. Вказується адреса розташування об’єкта нерухомості згідно з правовстановлюючими документами.
Колонка 5. Зазначається реєстраційний номер об’єкта нерухомості. Береться із витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Колонки 6. Зазначається дата реєстрації права власності у форматі «дд.мм.рррр».
Колонка 7. Зазначається дата реєстрації права власності у форматі «дд.мм.рррр». Заповнюється тільки у разі подання уточнюючої декларації у зв’язку із припиненням права власності.
Колонка 8. Зазначається розмір частки/поділу загальної площі об’єкта нерухомості, що перебуває у спільній частковій, спільній сумісній власності. Якщо власником нерухомості є одна особа, тоді тут зазначається 1.
Колонка 9. Вказується площа об’єкта нерухомості у метрах квадратних з двома знаками після коми. У разі перебування об’єкта оподаткування у спільній власності зазначається розмір (площа) належного платнику, який подає декларацію.
Колонки 10-13. Зазначається кількість місяців перебування об’єкта нерухомості у власності платника у кожному кварталі звітного (податкового) періоду. У разі переходу права власності на об’єкт оподаткування від одного власника до іншого протягом календарного року для попереднього власника не враховується місяць, в якому припинилося право власності на зазначений об’єкт, а для нового власника враховується місяць, в якому він набув права власності (пп. 266.8.1 ПКУ).
Колонка 14. Зазначається ставка податку у відсотках, визначена рішенням органу місцевого самоврядування. Інформацію про розмір ставок розміщено на офіційному вебпорталі ДПС за посиланням.
Колонка 15. Вказується розмір мінімальної заробітної плати на 1 січня звітного року.
Колонка 16. Зазначається збільшення річної суми податку на 25 000 грн згідно з нормою пп. 266.7.1-1 ПКУ.
Так, за наявності у власності платника податку об’єкта (об’єктів) житлової нерухомості, у тому числі його частки, загальна площа якого перевищує 300 квадратних метрів (для квартири) та/або 500 квадратних метрів (для будинку), сума податку збільшується на 25000 гривень на рік за кожен такий об’єкт житлової нерухомості (його частку). Якщо розмір податку збільшується, у цій колонці зазначається «25000», якщо не збільшується, графа не заповнюється.
Зверніть увагу: така колонка є тільки у додатку 1. Адже для нежитлової нерухомості наведена норма не застосовується.
Колонка 17 (додаток 1), колонка 16 (додаток 2). Розраховується річна сума податку на нерухомість за формулою, наведеною у цій колонці.
Колонки 18 та 21 (додаток 1), колонки 17-21 (додаток 2). Ці колонки заповнюють тільки платники, для яких встановлені пільги із сплати податку. Так, у колонці 18 (17) зазначається код пільги відповідно до Довідника пільг. Згідно з Довідником пільг пільга зі сплати податку на нерухомість має коди 18010402, 18010403 або 18010404.
У колонці 19 (18) зазначається розмір пільги у відсотках відповідно до законодавства та/або рішення органу місцевого самоврядування, згідно з яким надано пільгу. У колонці 20 та 21 (19 та 20) зазначається строк користування податковою пільгою у звітному періоді – число, місяць, рік початку та закінчення користування пільгами у форматі дд.мм.рррр.
У разі коли строк користування податковою пільгою встановлений до початку звітного періоду і продовжується після його закінчення, такий строк збігається з датою початку та закінчення зазначеного періоду.
У колонці 22 (21) зазначається сума пільги, розрахована пропорційно до періоду користування пільгою за формулою: графа 17 р. 2 n / 12 х (сума граф 10 – 13) р. 2. n х графа 19 / 100.
Колонка 23 (додаток 1), колонка 22 (додаток 2). Тут наводиться річна сума податку, яка підлягає сплаті у звітному році. Формула для розрахунку суми податку наведена у примітці 18 додатка 1 та примітці 17 до додатка 2.
Колонки 24-27 (додаток 1), колонки 23-26 (додаток 2). Тут наводиться сума податку, належна до сплат у кожному кварталі звітного року. Формули для розрахунку наведені у примітці 19 додатка 1 та примітці 18 до додатка 2.
Розділ ІІ «Уточнення податкового зобов’язання»
Цей розділ заповнюється тільки при поданні уточнюючої декларації.
Рядок 4. Вказується значення рядка 3 відповідного додатка до декларації, що уточнюється.
Рядок 5. Зазначається сума до збільшення податку. Розраховується за формулою: рядок 3 – рядок 4.
Рядок 5.1. Зазначається сума нарахування до збільшення податку у зв’язку зі змінами об’єкта оподаткування та/або бази оподаткування (на підставі даних, внесених до відповідних державних реєстрів). Рядок заповнюється тільки у деклараціях, у яких у рядках 1.1, 1.2 та рядку 5 розділу ІІ зазначено поточний рік.
Рядок 5.2. Зазначається сума нарахування до збільшення податку за відповідний рік. Розраховується за формулою: рядок 5 – рядок 5.1.
Рядок 6. Зазначається сума до зменшення податку. Розраховується за формулою: рядок 4 – рядок 3.
Рядок 7. Зазначається розмір штрафної санкції у разі подання уточнюючої декларації на збільшення суми податку. Такий штраф складає 3% суми заниженого податкового зобов’язання.
Зверніть увагу: при поданні уточнюючої декларації в період воєнного стану цей рядок не заповнюється. Адже відповідно до пп. 69.38 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ тимчасово, на період з 1 серпня 2023 року до припинення або скасування воєнного стану на території України, у разі самостійного виправлення платником податків з дотриманням порядку, вимог та обмежень, визначених ст. 50 ПКУ, помилок, що призвели до заниження податкового зобов’язання, такий платник звільняється від нарахування та сплати штрафних санкцій, передбачених п. 50.1 ПКУ, та пені.
Як подавати декларацію з податку на нерухомість
Декларацію можна подати в електронному вигляді. Електронні ідентифікатори форм, які будуть застосовуватися з 01.01.2025:
- декларації – J0302108;
- додатка 1 – J0312108;
- додатка 2 – J0312208.
Порядок розрахунку податку на нерухомість
Об’єктом оподаткування є об’єкт житлової та нежитлової нерухомості, у тому числі його частка (пп. 266.2.1 ПКУ).
Для цілей оподаткування прийнято таку класифікацію:
- житлова нерухомість – це будівлі, віднесені згідно із законодавством до житлового фонду, дачні та садові будинки (пп. 14.1.129 ПКУ). Характеристику об’єктів житлової нерухомості за їх типами конкретизовано в пп. 14.1.129.1–14.1.129.3 ПКУ;
- нежитлова нерухомість – це будівлі, приміщення, які не віднесені згідно із законодавством до житлового фонду (пп. 14.1.129-1 ПКУ).
Податок на нерухомість нараховується та сплачується тільки за ту нерухомість, право власності на яку зареєстроване в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Тому, наприклад, за об’єкти незавершеного будівництва податок не сплачується.
Базу оподаткування юрособи визначають самостійно виходячи із загальної площі кожного окремого об’єкта оподаткування на підставі документів, що підтверджують право власності на такий об’єкт (пп. 266.3.3 ПКУ).
Ставка податку на нерухомість установлюється рішенням органу місцевого самоврядування (далі – ОМС) залежно від зональності (місця розташування) і типів об’єктів нерухомості (пп. 266.5.1 ПКУ).
Максимальний розмір ставки податку за 1 м2 нерухомості становить 1,5% мінімальної заробітної плати (далі – МЗП), установленої законом на 1 січня звітного року. Станом на 1 січня 2025 року МЗП становить 8 000 грн, тож у 2025 році максимальна ставка податку – 120 грн/м2 (8 000 грн х 1,5%).
Актуальні ставки податку на нерухомість можна знайти на сайті ДПС за посиланням.
Наприклад, у власності юрособи є будівля офісу загальною площею 120 м2, ставка податку, установлена органом місцевого самоврядування, – 1,5% МЗП. Тож річна сума податку становить 14 400 грн (120 м2 х 8 000 грн х 1,5%).
Сплата податку на нерухомість
Податкове зобов’язання з податку на нерухомість, визначене в декларації, сплачується авансовими внесками щоквартально – до 30-го числа місяця, що настає за звітним кварталом (пп. «б» пп. 266.10 ПКУ).
Отже, останній день для сплати податку за І квартал 2025 року — 29.04.2025, за ІІ квартал — 29.07.2025, за ІІІ квартал — 29.10.2025, за IV квартал — 29.01.2026.
Податок сплачується у місцевий бюджет за місцем розташування об’єкта (об’єктів) нерухомого майна.
Рахунки для сплати податку 2024 року наведено на сайті Казначейства за посиланням.
Віра ЛИСНЯК, консультант з питань оподаткування та бухгалтерського обліку
Бланк документа:
Податкова декларація з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки