
- Чи можуть податківці надсилати такий запит
- Якою має бути відповідь
- Визначаємо причину збитків
- Кейси з судової практики
- Висновки
Чи можуть податківці надсилати такий запит
Так, можуть, їм таке право надано п. 73.3 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), де вказано, що податківці мають право звернутися до платників податків та інших суб’єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про надання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій, завдань, та її документального підтвердження.
А у пп. 20.1.14 ПКУ вказано, що у разі виявлення порушення вимог податкового чи іншого законодавства України, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, податківці мають право надсилати платникам податків письмові запити щодо надання засвідчених належним чином копій документів.
Такий запит надсилається в порядку п. 73.3 ПКУ. Детальніше ми писали про це у матеріалі.
І тут потрібно пам’ятати про таке, якщо податківці вимагають надати копії документів (первинних та інших), то:
- запит повинен відповідати вимогам п. 73.3 ПКУ;
- у податкового органу повинні бути факти про виявленні порушення.
Але якщо від податківців вже надійшов такий запит, потрібно надати хоч якусь відповідь, інакше податківці прийдуть з позаплановою перевіркою на підставі пп. 78.1.1 ПКУ.
І тут варто згадати постанову Верховного Суду (далі – ВС) від 28.05.2025 у справі №380/245/20, в якій Суд вказав на таке:
Аналіз п. 73.3 ПКУ <…> свідчать про те, що запит контролюючого органу про надання відповідної інформації платником податків повинен містити конкретні підстави, тобто чітко окреслені обставини, які свідчать про порушення платником податків податкового законодавства. Без повідомлення вказаних фактів платник податків не має об`єктивної можливості надати будь-які пояснення та їх документальне підтвердження. Таким чином, виявлення фактів, які свідчать про можливі порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства, можуть бути підставою для проведення перевірки лише у випадку, коли сумніви не усунуті наданими поясненнями та документальними підтвердженнями. При цьому, у контролюючого органу є право на оцінку пояснень і їх документальних підтверджень. Якщо ці пояснення необґрунтовані або документально не підтверджені, перевірка може бути призначена. Суб`єкт господарювання має право не погодитися з рішенням про призначення перевірки та оспорити його у суді, тоді суб`єкт владних повноважень зобов`язаний довести обґрунтованість свого рішення з посиланням на недоліки пояснень суб`єкта господарювання та їх документальне обґрунтування. |
Якою має бути відповідь
Враховуючи наведену вище правову позицію ВС, відповідь має бути такою, щоб платник надав відповідь, на поставлені запитання, але вона не обов’язково має бути на три томи, чи з наданням копій первинних документів (пп. 20.1.14 ПКУ).
Але! Відповідь надається на власний розсуд платника, і саме податківці повинні довести, що відповідь неповна. І це за умови, якщо запит правильно сформований та направлений платникові!
Обов’язково потрібно вказати:
- назву та реквізити органу ДПС, якому відповідаєте;
- назву та реквізити платника;
- номер та дату запиту.
А сама відповідь може мати наступний текст (надаємо скорочену версію):
ТОВ «Платник» (далі – ТОВ) ознайомився з текстом запиту органу ДПС від 27.10.2025 №3-7-666 та повідомляє наступне, щодо причини виникнення від’ємного значення фінансового результату до оподаткування (збитку) за 2024 рік. Облік податку на прибуток підприємств ТОВ веде відповідно до вимог розділу ІІІ ПКУ. Витрати визначаються відповідно до НП(С)БО 16 «Витрати», а доходи визнаються відповідно до НП(С)БО 15 «Дохід». Крім того, у відповідності до ст. 44 ПКУ, всі випадки та суми нарахування доходів та витрат підтверджені належними первинними документами. Всі господарські операції платника відображені на підставі первинних документів у регістрах бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, ведення яких передбачено законодавством. Разом із тим, у зв’язку із триваючою агресією рф, доходи все ще є нестабільними та меншими за прогнозований рівень, натомість витрати, переважно є стабільними, а саме:
Крім того, внаслідок ворожих атак розриваються, або гальмуються (строки поставок ТМЦ постачальниками значно збільшуються) логістичні ланцюги. За таких обставин, ТОВ стикається з ситуацією, коли витрати є більшими за доходи, що у підсумку призводить до збитку. Водночас керівництво ТОВ докладає зусиль, щоб виправити ситуацію. Крім того, припинення ТОВ може негативно позначитися на економічній ситуації, адже попри збитки, підприємство підтримує своїх працівників, а також сплачує ПДФО та військовий збір, таким чином є соціально відповідальним та підтримує економіку, як може за поточних обставин. |
Текст є примірним, адже багато залежить від того, в чому є причина збитків. Можете написати конкретні цифри, але якщо у вас не було часу все перевірити, то краще описати загальними фразами (на ваш розсуд).
Визначаємо причину збитків
Ну, так, це мало б бути перед тим, як ви надасте відповідь на запит. Але тут є два моменти:
- для відповіді на запит дається 15 робочих днів (фактично три тижні), тож не завжди бухгалтер, особливо у звітний період, може все скласти до купи швидко. Краще вже надати «відписку», а вже потім перевірити всі розрахунки;
- «не помиляється лише той, хто нічого не робить», тож краще надати загальну відповідь. А потім все перевірити, перш ніж надати документи з помилками податківцям (нагадаємо, статті 50-51 ПКУ дозволяють вносити зміни до податкової звітності).
Тому, за можливості одразу визначте, що справді впливає на ваші збитки, якщо перевіряти вам довго – то у вас є шанс виправити всі помилки до перевірки (якщо вона взагалі буде).
Просто будьте готові до перевірки та підготуйте пояснення, що підтверджені первинними документами та доцільністю здійснення тих, чи інших витрат, що призвели до збитків.
І ще таке, якщо у вас є значна дебіторська заборгованість, а ви навіть претензію не виставили, то податківці прийдуть «копати» чи раптом це не є фіктивною господарською операцією.
Кейси з судової практики
Тут не зовсім про збитки, а про господарські операції, що можуть вплинути на збитки.
Так, податківці наполягали, що витрати платника завищені, адже проведений капітальний ремонт свердловини та витрати на його здійснення повинні збільшувати балансову вартість основного засобу – свердловини. У постанові від 29.01.2025 у справі №440/4114/18 ВС вказав на таке:
Витрати на ремонт можуть бути визнані капітальними інвестиціями, якщо ціна придбання активу вже відображає зобов`язання (необхідність) підприємства здійснити в майбутньому витрати для приведення активу до стану, в якому він придатний для використання. Вартість робіт, що приводять до збільшення очікуваних майбутніх вигод від об`єкта основних засобів, включається до капітальних інвестицій з майбутнім збільшенням первісної вартості основних засобів. Підставою для визнання капітальними інвестиціями витрат, пов`язаних з поліпшенням основних засобів, є зростання внаслідок цих витрат очікуваного терміну корисного використання об`єкта, кількості та/або якості продукції (робіт, послуг), яка виробляється (надається) цим об`єктом. Первісна (переоцінена) вартість основних засобів може бути збільшена на суму витрат, пов`язаних з поліпшенням та ремонтом об`єкта, визначену у порядку, встановленому податковим законодавством. <…>Витрати, що здійснюються для підтримання об`єкта в робочому стані та одержання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигод від його використання (технічний огляд, технічне обслуговування, ремонт тощо), включаються до складу витрат звітного періоду. |
Отже, якщо ви включили до складу витрат, що спричинило збитки, суми, що здійснюються для підтримання об`єкта в робочому стані, то можете спати спокійно.
У постанові від 01.10.2025 у справі №160/28124/24, ВС дослідив договір про надання послуг ФОПом на виконання умов якого позивачу (підприємству) надано послуги консультування з правових питань на суму 3 000 000 грн, що підтверджується:
- актом приймання-передачі фактично виконаних робіт (послуг);
- звітом про надання послуг.
Оплата за вищенаведеними договорами здійснена позивачем у повному обсязі.
Суд вказав:
Задовольняючи позовні вимоги в цій частині, суди попередніх інстанцій виходили з того, що перелік наданих юридичних послуг узгоджується з видом діяльності підприємства, його обсягом та статусом, а наявність юридичного відділу не спростовує необхідність отримання наведених правових послуг для належного розвитку та своєчасного вирішення правових питань, з огляду на великий масштаб, штат, виробничу базу та інші чинники, що впливають на виникнення правових питань, які потребують негайного вирішення. |
Отже, якщо купуєте послуги у сторонніх організацій, потрібно їх детально задокументувати та мати логічне, обґрунтоване пояснення, як вони пов’язані з вашою діяльністю.
Висновки
- На запит податківців обов’язково потрібно надати хоч якусь відповідь.
- Краще ще раз перевірити, що вплинуло на збитки та подати уточнюючу декларацію, ніж подати документи/регістри з помилками. Якщо податківці захочуть прийти з перевіркою, вони все одно прийдуть, але у вас все вже буде уважно перевірено.
- Саме податківці повинні обґрунтувати, чому відповідь була надана не повна.
- ВС підтвердив, що можна залучати сторонніх фахівців. Тож, такі дії не свідчать про неправомірне завищення витрат платником.
Катерина ЧУЧАЛІНА, експерт, адвокатка зі спорів з органами контролю
Читайте більше:
Запит ДПС: мало трудових ресурсів
Перевірки ДПС під час воєнного стану
Запити від податківців: як реагувати та чи відповідати
Мораторій є, а перевірки тривають: що дозволено ДПС у 2025 році
Коли подавати та як оформити заперечення до акта податкової перевірки
У вас є «працівники» на ЦПД – начувайтесь: ТЦК, ДПС і Держпраці перевіряють разом