Перевірки ДПС під час воєнного стану

Дозволені перевірки ДПС у 2025 році. Кого в першу чергу включають до плану-графіку перевірок? Чи перевіряють ФОПів у 2025? Відповіді на ці питання дізнаєтесь у статті


  1. Які перевірки ДПС дозволені у 2025 році
  2. Особливості плану-графіка перевірок у 2025 році
  3. Мораторій на перевірки: коли діє, а коли – ні
  4. Оцінка ризиків та включення до перевірки
  5. Білий та чорний бізнес: чи впливає це на перевірки
  6. Як готується ДПС до глибокої перевірки вашої діяльності


На Бухгалтерській платформі №1 Вікторія Величко, практикуючий консультант з питань оподаткування та бухгалтерського обліку, проводила вебінар на тему «Перевірки ДПС у воєнний час: підстави, реальні кейси, дії бухгалтера при запитах».


Вона розповідала:


  1. які перевірки ДПС дозволені у 2025 році та як це впливає на бізнес під час воєнного стану,
  2. кого першочергово включають до плану перевірок та як уникнути зайвих перевірок у складних умовах.


А також навела практичні поради, як правильно реагувати на запити та документальні перевірки, зокрема для ФОПів, з реальними кейсами для бухгалтера.


Пропонуємо ознайомитись із ключовими моментами вебінару Вікторії Величко.


Які перевірки ДПС дозволені у 2025 році


Податковий кодекс України (ПКУ) визначає декілька типів податкових перевірок:


Перш за все, це фактична перевірка. Це перевірка оформлених працівників, отримання заробітної плати в конвертах, перевірка ліцензій, перевірка каси та РРО. І зрозуміло, що про цю перевірку не попереджають. І вона є позаплановою перевіркою.

І, відповідно, на мій погляд, є однією із найнеприємніших перевірок. Тому що вона і емоційно, і фінансово завжди є непростою.


Другий тип перевірки це камеральна перевірка. І якщо фактичну перевірку проходили далеко не всі, то камеральну перевірку проходять всі без виключення. Тому що камеральна перевірка це перевірка звітності, яку подали до ДПС.

Тобто під час камеральної перевірки податкова не має права вимагати від вас додаткових документів. Вони повинні провести перевірку на підставі існуючої інформації, яку ви подали безпосередньо під час подання податкової звітності і сплати податкових зобов’язань, заявлених в цій звітності, і відповідної інформації, яка є у податкової служби. Розширяти документи для проведення камеральної перевірки податкова не має права. Але є невеличкий нюанс – податкова може ставити вам запитання за підсумками камеральної перевірки

Ще один тип перевірок це документальні перевірки. Документальні перевірки, по суті, поділяються на два типи:


  1. планова

і

  1. позапланова.


Зрозуміло, планова вона згідно з графіком, який встановлюється один раз на рік. А документальна позапланова не передбачає графіку, але передбачає підстави для її виникнення.


Особливості плану-графіка перевірок у 2025 році


Бухгалтери часто запитують:

Чи мають податківці право отак щомісяця змінювати план-графік перевірок?

Ну, якби ми говорили про 2024 рік, то у 2024-му році, так щомісячно згідно ПКУ податкова мала право вносити зміни у план-графік перевірок.


Що стосується 2025 року то маємо базові норми ПКУ:


  1. до 25 грудня встановлено план-графік перевірок,
  2. зміни можуть бути внесені у першому кварталі щодо перевірок третього і четвертого кварталів, і у другому кварталі щодо перевірок четвертого кварталу 2025 року.

Актуальний План документальних планових перевірок ДПС на 2025 рік знайдете за посиланням. А наш Сервіс «Моніторинг перевірок» - це універсальний помічник допоможе знайти ваше підприємство в реєстрах запланованих перевірок у 2025 році не лише ДПС (з урахуванням змін від 28.03.2025), ПФУ та інших держорганів у форматі комплексної перевірки, а й у графіках/планах ТЦК та СП. Спробуйте вже зараз!

Звертаємо увагу, що ФОПів так само перевіряють, як і юридичних осіб. Тому що податкові перевірки стосуються суб'єктів господарювання. А суб'єкти господарювання це юридичні особи і ФОПи.


Мораторій на перевірки: коли діє, а коли – ні


Пам'ятаємо, що діє мораторій на податкові перевірки. В першу чергу він пов'язаний із тим, що неможливо проводити сьогодні, у 2025-му році, податкові перевірки у тих випадках, коли є небезпечні умови для їх проведення. Тому що пункт 69.2-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ чітко зазначає, що документальні та фактичні перевірки під час дії воєнного стану проводяться за наявності безпечних умов для їх проведення.

Мається на увазі безпечні умови і для податківців, і для самих підприємств

Тож ми чітко розуміємо, що у нас є мораторій для суб'єктів господарювання, які зареєстровані на територіях за Переліком №376 можливих бойових дій, активних бойових дій і окупованих територій.


Ще є виключення це у нас акцизники, гральний бізнес, лотереї і фінансові установи на них такий мораторій також не розповсюджується.

Що означає безпечні умови для проведення перевірки?

Тобто це доступ (допуск) до територій, приміщень або майна, що використовуються для впровадження господарської діяльності, а також до об'єктів оподаткування або таких, що використовуються для отримання доходів, або пов'язані з іншими об'єктами оподаткування таких платників податків.


Тобто тут треба розуміти: якщо податківці не можуть дістатися вашої території, тому що ви зареєстровані на території за Переліком №376, то така перевірка просто технічно не може бути проведена. Хоча, знову ж таки, а якщо ви акцизник, то перевірка може бути.


Документальна або фактична перевірка під час дії воєнного стану може бути проведена, якщо є доступ або допуск до документів, довідок про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи і видатки при цьому при дотриманні діючого законодавства. Також за умови якщо податківці можуть провести:


  1. інвентаризацію основних засобів,
  2. товарно-матеріальних цінностей,
  3. коштів,
  4. зняття залишків ТМЦ і готівки.


Отже, потрібно врахувати:


  1. так, є сьогодні фактичні, камеральні, документальні перевірки;
  2. так, вони можуть бути проведені;
  3. так, є мораторій, але на дуже обмежену кількість суб’єктів господарювання,
  4. якщо ви суб’єкт господарювання, який зареєстрований не на території за Переліком №376, то відповідно жодних мораторіїв на вас вже не розповсюджується. Тобто, ви можете потрапити до плану-графіка перевірок.


Оцінка ризиків та включення до перевірки


Що стосується плану-графіка перевірок, то тут все без змін – маємо наказ Мінфіну №524 і згідно з ним формується план-графік перевірок.


Для того, щоб сформувати такий план-графік, перевіряються ваші ризики.


На сьогодні існує три типи:


  1. високий ступінь ризику,
  2. середній ступінь ризику,
  3. незначна ступінь ризику.


Для підприємств або ФОПів із незначним ступенем ризику матимемо податкову перевірку один раз на три роки. Для середнього ступеня один раз на два роки. І для високого ступеня один раз на рік.


Дехто з бухгалтерів говорять:

Нам вже там 11 років, нас жодного разу не перевіряли. Ми насправді по показниках відносимось до підприємства із середнім ступенем ризику. Чи очікувати нам у 2025 або у 2026 роках податкову перевірку на своєму підприємстві?

Податкове законодавство, а також накази Мінфіну, які передбачають алгоритми формування плану-графіка перевірок, не говорять, що обов’язково вас повинні перевірити. Вони говорять про максимальну кількість перевірок.


Але буває так, що велика кількість підприємств просто не цікаві податковій. З одного боку це можуть бути невеликі обіги, незначна кількість найнятих працівників. При цьому можуть бути, наприклад, середній обіг у підприємства, нормальна чисельність працівників, при цьому високий рівень заробітної плати і повне виконання податкового навантаження. Відповідно, тоді ви просто не цікаві податковій, як, наприклад, цікавить те підприємство, у якого великий дохід і мала кількість працівників. І при цьому є, наприклад, ризикові види діяльності.

Тобто, може бути абсолютно різний підхід. І бачимо, що включити в план-графік перевірки можуть за максимальними ознаками, а можуть за мінімальними

Білий та чорний бізнес: чи впливає це на перевірки


При цьому ще треба враховувати, що у нас чотири рази на рік оновлюється перелік Клубу білого бізнесу. Так от, наприклад, 31 березня в черговий раз було оновлено перелік Клубу білого бізнесу. Так, там є, ну скажемо так, несуттєві потурання щодо податкових перевірок.


Але не забувайте, що крім Клубу білого бізнесу у нас є ще й неформальний Клуб чорного бізнесу. І якщо ви туди потрапили вас будуть перевіряти. Великих платників щороку. Середніх будуть перевіряти один раз на два роки через документально-планову перевірку. І достатньо регулярно будуть приходити з документальними позаплановими перевірками по тих, чи інших питаннях.


Як готується ДПС до глибокої перевірки вашої діяльності


А що стосується документальних позапланових перевірок, то тут завжди є така цікава складова по алгоритму. Наприклад, ви платник ПДВ. І у вас є великий мінус. Ваш 21-й рядок складає, умовно, 4 млн грн. Для податкового регіону, в якому ви мешкаєте, це достатньо великий мінусовий показник. І при цьому ви не подаєте на бюджетне відшкодування. Тобто маєте такий великий мінус і не подаєте на відшкодування. Для податкової це цікава історія. Тим паче, що згідно з ПКУ податкова має право за наявності від’ємного значення з податкового зобов’язання з ПДВ більше ніж 100 тис. грн прийти на позапланову документальну перевірку. А ці 4 млн грн вони дають абсолютні підстави для того, щоб прийти і вас перевірити.


І от коли до вас прийдуть на цю позапланову податкову перевірку з питання від’ємного значення ПДВ, то податківці починають занурюватись максимально глибоко в цю тему. Перевіряють з чого виникає дане від'ємне значення. І здавалося б можна показати виключно банківські виписки, показати первинні документи по податковому кредиту і на цьому все зупиниться. Але ні, тому що перевірять податкові зобов’язання та податковий кредит. А навколо, наприклад, того ж самого податкового кредиту або податкових зобов’язань у вас є те, що, здавалося б, не стосується ПДВ прямо, але опосередковано має зв’язок.


Наприклад, у вас є податковий кредит. І за цим податковим кредитом ви самостійно привозили цей товар собі на підприємство.

Що ще податкова перевірить?

Вона обов’язково перевірить наявність у вас транспортних засобів. Чи є по них об’єкти оподаткування. Визначені вони як власні чи орендовані. Якщо орендовані скільки ви сплачуєте за цю оренду. Чи відповідає це ринковим цінам.


Далі перевірять обов’язково, чи є у вас персонал на ці транспортні засоби. Якщо є персонал обов’язково перевірять маршрутні листи.


Обов’язково перевірять товарно-транспортні накладні (ТТН). І при цьому ще перевірять не тільки списання пального, а й придбання пального, зберігання пального (чи були ліцензії, чи потрібні були ці ліцензії).


Перевірять чеки обов’язково. Якщо ви заправлялись через АЗС усе це, так би мовити, «пройде технічну перевірку» вашого податкового кредиту.


А занурюватись можуть навіть у підтвердження реальності цього податкового кредиту. Щоби таких питань не виникало і не було суперечок під час податкових перевірок, зрозуміло, що ми завжди маємо бути підготовлені.

Чи перевіряють ФОПів у 2025 році? Розгляд реального кейсу. Запит і документальна перевірка: взаємозв’язок і додаткові завдання для бухгалтера. Всі ці питання детально можна переглянути на записі вебінару на тему «Перевірки ДПС у воєнний час: підстави, реальні кейси, дії бухгалтера при запитах».

Джерело: 7еminar


Статті на тему:


Законні способи відтермінувати / затримати перевірку ДПС

За які періоди ДПС може перевірити та донарахувати податки

Онлайн-продажі під контролем ДПС: нові підстави і інструменти для перевірки

Передача запасів у виробництво, документальне оформлення та погляд ДПС, судові кейси

Податкові перевірки щодо нарахування і виплати зарплати: які помилки шукають представники органу ДПС

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇