- Чи можуть податківці надсилати такий запит
- Чому податківці запитують
- Що відповідати на запит
- Кейси з судової практики
- Висновки
Чи можуть податківці надсилати такий запит
Зазвичай, такий запит йде разом із іншими запитаннями щодо господарської діяльності платника податків. Зокрема, щодо здійснення певної господарської операції та наявності матеріальних ресурсів (основних засобів, інструментів тощо). Бо, бачите, податківці хочуть переконатися, що платник дійсно міг сам виконати певну поставку, роботи, послуги із задекларованими ресурсами.
У пп. 20.1.14 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) вказано, що у разі виявлення порушення вимог податкового чи іншого законодавства України, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, податківці мають право надсилати платникам податків письмові запити щодо надання засвідчених належним чином копій документів.
Такий запит надсилається в порядку п. 73.3 ПКУ. Детальніше ми писали про це у статті «Запити від податківців: як реагувати та чи відповідати».
Втім, ще раз наголосимо: на запит потрібно обов’язково відповісти, навіть якщо він складений з порушенням
Треба надати відповідь, хоча б про те, що запит складений із порушенням.
Чому податківці запитують
Податківці дуже підозрілі люди та підозрюють всіх та вся у «нечесній грі».
Чому податківці запитують | |
Підозра податківців | Що в обліку платника |
1. Платник має приховані трудові відносини | ЦПХ |
Роботи виконують інші СГ (субпідрядники, аутстафінг, виконавці) | |
2. Платник є фіктивним | Платнику достатньо наявних ресурсів |
Тобто, в першому випадку податківці вважають, що платник порушує права своїх власних «прихованих» працівників. В цьому випадку, зазвичай, може постраждати лише сам платник.
В другому випадку платник, на думку податківців, лише складає відповідні первинні документи, а сам лише займається «створенням фіктивного податкового кредиту та витрат». Зазвичай це стосується обставин, коли на підприємстві лише один директор. В цьому випадку перевірки та штрафи можуть торкнутися і контрагентів платника.
Що відповідати на запит
По-перше – правду.
По-друге, вирішувати вам, але наша порада наступна: надайте копії документів, але наскільки це можливо – якнайменше.
Річ у тім, що для відповіді на запит дається 15 робочих днів, а якщо обсяги документів великі, ви можете пропустити якусь помилку, що може стати фатальною.
Так, податківці можуть сказати, що не всі документи були надані, і через це прийти з позаплановою перевіркою. Але, у вас буде достатньо часу перевірити хоча б описки в документах. А якщо раптом ФОП-виконавець послуг не надав акт виконаних послуг, то у вас буде час отримати належний первинний документ.
І обов’язково уважно перевірте, чи ваші ЦПХ не мають ознаки трудових.
У відповіді на запит варто детально, наскільки можете, описати свої господарські процеси.
Наприклад:
- Якщо залучаєте фізичних осіб за ЦПХ, слід пояснити, чому такі роботи є разовими й немає потреби тримати додаткову особу у штаті.
- Якщо використовуєте аутстафінг, то опишіть, на чому ви економите (умовно, це може бути економія на додатковому офісному приміщенні).
- Якщо в міжобласній торгівлі залучаєте перевізників, то, можливо, це пов’язано з тим, що дешевше отримувати такі послуги, ніж купувати вантажний автомобіль.
- Якщо ви залучаєте субпідрядні організації для будівельних (монтажних) робіт, перевірте, щоб у договорі з Генпідрядником був дозвіл на залучення субпідрядників.
Кейси з судової практики
Відповідно до ч. 5 ст. 13 Закону України від 02.06.2016 №1402-VIII «Про судоустрій і статус суддів», висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду (далі – ВС), є обов’язковими для всіх суб’єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права.
Тож, якщо у вас схожа ситуація, то можете послатися на відповідну судову практику. Податківці дійсно зважають на правові висновки ВС.
У постанові ВС від 04.03.2025 у справі №280/5710/22 Генпідрядник (йшлося про електромонтажні роботи з будівництва ліній зв'язку, їх обслуговування та ремонту) заперечував участь субпідрядників на виконання генеральної угоди.
Суд такі твердження вважав необґрунтованим, оскільки укладання та виконання угод субпідряду в межах правового поля не суперечить принципам господарської діяльності, а саме можливість позивачу (платнику податків – підряднику) вести підприємницьку діяльність на власний розсуд.
При розгляді справи не було встановлено подання заяв Генпідрядника про невідповідність виконання умов договорів чи направлення інших претензій до підприємства-позивача, водночас прийняття робіт підтверджено актами здачі приймання.
ВС вказав, і це можна використати у відповіді на запит:
Крім того, контролюючий орган, встановивши наявність трудових ресурсів як у підприємства позивача, так і його контрагентів, не обґрунтував, який обсяг трудових та матеріальних ресурсів необхідно мати контрагентам позивача для здійснення такої господарської діяльності, чому він не є достатнім, не з'ясував можливість працевлаштування працівників підприємств- контрагентів за сумісництвом.
У постанові ВС від 01.04.2025 у справі №816/2223/15 податковий орган (відповідач) стверджував про відсутність достатності ресурсів у контрагентів-перевізників. Судом апеляційної інстанції було з'ясовано, що враховуючи кількість працевлаштованих та кількість орендованих автомобілів, цих ресурсів є цілком достатньою для виконання послуг з перевезення цукрових буряків в задекларованому обсязі.
ВС вказав:
При цьому, відповідачем ані в акті перевірки, ані під час судового розгляду справи не надано обґрунтованого розрахунку щодо об'єктивної неможливості виконання контрагентами підприємства позивача умов укладених договорів. До того ж, умовами укладених договорів передбачалось, що для надання послуг з перевезення вантажу виконавець має право залучати інших осіб.
А в постанові від 14.01.2025 у справі №640/4534/20 ВС розглянув ситуацію, коли податківці (відповідач) навпаки стверджували, про економічну недоцільність укладення договорів комісії з фізичними особами-підприємцями, із виплатою комісійної винагороди та можливості платником (позивачем) самостійної закупки сировини для своєї господарської діяльності.
Тут ВС вказав:
Хибність тверджень про наявність у позивача можливості самостійної закупки сировини підтверджується відсутністю в штаті товариства фахівців з посадовими обов'язками щодо пошуку сировини відповідного ґатунку та якості, щоб відповідала вимогам технологічного процесу товариства.
Як бачимо, ВС підтримав правову позицію платника податків, що у таких випадках можна залучати сторонніх фахівців.
Висновки
- На запит податківців обов’язково потрібно надати хоч якусь відповідь.
- Чим детальніше ви опишете свої господарські процеси, тим більше шансів, що податківці розуміють, що трудових ресурсів справді достатньо.
- Податківці повинні обґрунтувати, чому обсяг трудових ресурсів не є достатнім для здійснення господарської діяльності платником податків.
- ВС підтвердив, що можна залучати сторонніх фахівців. Тож, такі дії не свідчать про порушення законодавства платником.
Катерина ЧУЧАЛІНА, експерт, адвокатка зі спорів з органами контролю
Читайте більше:
Перевірки ДПС під час воєнного стану
Запити від податківців: як реагувати та чи відповідати
Мораторій є, а перевірки тривають: що дозволено ДПС у 2025 році
У вас є «працівники» на ЦПД – начувайтесь: ТЦК, ДПС і Держпраці перевіряють разом
Коли подавати та як оформити заперечення до акта податкової перевірки
Сервіс «Моніторинг перевірок»! Цей універсальний помічник допоможе знайти ваше підприємство в реєстрах запланованих перевірок у 2025 році не лише ДПС (з урахуванням останніх змін), ПФУ та інших держорганів у форматі комплексної перевірки, а й у графіках/планах ТЦК та СП. Спробуйте вже зараз!