- Єдина тарифна сітка: поняття та структура
- Механізм роботи ЄТС у 2025 році
- Сфера застосування та особливості ЄТС для різних категорій працівників
- Проблема «зрівнялівки» та її вплив на мотивацію бюджетників
- Підвищені посадові оклади як інструмент компенсації недоліків ЄТС
Єдина тарифна сітка: поняття та структура
Єдина тарифна сітка (далі – ЄТС) – це уніфікована система формування посадових окладів працівників бюджетної сфери, яка встановлює оклад 1‑го тарифного розряду як базовий і для кожного наступного тарифного розряду застосовує коефіцієнти для розрахунку посадової ставки. При цьому вона не охоплює посадові оклади службовців органів державної влади та місцевого самоврядування.
Основним елементом ЄТС 2025 є оклад 1-го тарифного розряду. Всі інші оклади визначаються множенням тарифного коефіцієнта на цей базовий показник. Кожна посада має свій тарифний розряд із закріпленим коефіцієнтом, від якого залежить конкретний посадовий оклад за ЄТС 2025.
Відповідна таблиця коефіцієнтів міститься в Додатку 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2002 №1298 «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» (далі – Постанова №1298).
На відміну від прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати, тарифна ставка за 1-й розряд визначається виключно Постановою №1298 через оновлення приміток до Додатку 1 у той час, як прожитковий мінімум і мінімальна зарплата визначаються ще й законом про Державний бюджет. Наразі їх розмір не має прямого впливу на посадові оклади бюджетних установ 2025.
12 січня 2024 року Кабмін вніс зміни до Додатку 1 та встановив із 1 січня базовий оклад працівника 1-го тарифного розряду на рівні 3195 грн.
Такого розміру перший тарифний розряд залишається і в 2025 році.
Механізм роботи ЄТС у 2025 році
Базовий оклад 1‑го тарифного розряду становить 3195 грн.
Кожен наступний тарифний розряд від 2‑го до 25‑го має свій тарифний коефіцієнт, що застосовується до базового окладу.
Наприклад:
- 10‑й розряд: коефіцієнт 1,82 – посадовий оклад = 3 195 грн × 1,82 = 5 815 грн;
- 25‑й розряд: коефіцієнт 4,51 – посадовий оклад = 14 409 грн.
Посадові оклади бюджетників за ЄТС у 2025 році
Тарифний розряд | Тарифний коефіцієнт відповідно до Додатка 1 Постанови №1298 | Розмір окладу (грн) |
1 | 1,00 | 3195 |
2 | 1,09 | 3483 |
3 | 1,18 | 3770 |
4 | 1,27 | 4058 |
5 | 1,36 | 4345 |
6 | 1,45 | 4633 |
7 | 1,54 | 4920 |
8 | 1,64 | 5240 |
9 | 1,73 | 5527 |
10 | 1,82 | 5815 |
11 | 1,97 | 6294 |
12 | 2,12 | 6773 |
13 | 2,27 | 7253 |
14 | 2,42 | 7732 |
15 | 2,58 | 8243 |
16 | 2,79 | 8914 |
17 | 3,00 | 9585 |
18 | 3,21 | 10256 |
19 | 3,42 | 10927 |
20 | 3,64 | 11630 |
21 | 3,85 | 12301 |
22 | 4,06 | 12972 |
23 | 4,27 | 13643 |
24 | 4,36 | 13930 |
25 | 4,51 | 14409 |
Сфера застосування та особливості ЄТС для різних категорій працівників
ЄТС застосовується до працівників бюджетних установ, зокрема в освіті, медицині, культурі, соціальному захисті та науці.
Не поширюється ЄТС на державних службовців та працівників місцевого самоврядування, яким встановлено окремі умови оплати.
В окремих випадках, наприклад у закладах охорони здоров’я системи національного спротиву, ЄТС розширено додатковими розрядами (від 6 до 16‑го) за Постановою №1298 з урахуванням особливих функцій.
Метою єдиної тарифної сітки на 2025 рік є встановлення справедливої градації оплати праці відповідно до складності роботи, кваліфікації та відповідальності працівника.
Проблема «зрівнялівки» та її вплив на мотивацію бюджетників
Згідно з початковою концепцією, 1-й тарифний розряд мав бути прирівняний до мінімальної зарплати. Натомість зараз посадовий оклад за ЄТС 2025 за 1-м розрядом значно нижчий. Раніше його рівень дорівнював прожитковому мінімуму для працездатних осіб, проте на сьогодні він є окремим показником.
Порушення початкової логіки ЄТС 2025 спричинило «зрівнялівку» – явище, за якого оклади з 1-го по 12-й розряди наближаються один до одного та досягають лише розміру мінімальної зарплати, або й нижче.
Згідно із Законом України від 19.11.2024 №4059-IX «Про Державний бюджет України на 2025 рік», із 01.01.2025 мінімальна заробітна плата становить 8000 грн. Багато працівників із нижчих розрядів отримують лише базовий оклад або незначні надбавки, що не дотягують до цього рівня. У результаті їм нараховується доплата до мінімальної зарплати.
Це породжує ситуацію, коли заробітна плата прибиральниці (1-й розряд) практично не відрізняється від оплати праці бухгалтера (10-й розряд) або викладача з вищою освітою. Така «зрівнялівка» у тарифній сітці бюджетних установ 2025 викликана недостатнім рівнем базового окладу за 1-м розрядом.
Єдиний спосіб компенсувати це – надання доплат, премій та надбавок. Але їх призначення залежить від положень колективного договору, наявності відповідного фонду оплати праці або його економії.
Підвищений посадовий оклад – це офіційно встановлений підвищений розмір окладу (на певний відсоток або у фіксованому розмірі) для окремих категорій працівників бюджетної сфери, визначений законодавчо або через рішення КМУ
Згідно з постановою КМУ від 11.01.2018 №22 (зі змінами) «Про підвищення оплати праці педагогічних працівників» (далі –Постанова №22), педагогам, оплата яких здійснюється за кошти освітньої субвенції, встановлюється підвищений посадовий оклад у розмірі +10 % до окладу, розрахованого за ЄТС.
Приклад:
- Розряд: 10.
- Оклад за ЄТС: 3 195 × 1,82 = 5 815 грн.
- Підвищений оклад = 5 815 × 1,10 = 6 397 грн.
Усі інші виплати (надбавки, доплати, премії, матеріальна допомога) обчислюються вже від підвищеного окладу, якщо він передбачений.
Зверніть обов’язкову увагу на правильне формулювання: «надбавка», «доплата», «підвищення посадового окладу» – для точного застосування норм законодавства на практиці
Отже:
- Посадові оклади працівників бюджетної сфери визначаються на основі Єдиної тарифної сітки, де ключовим елементом є оклад 1-го тарифного розряду.
- Його розмір затверджується виключно КМУ шляхом внесення змін до приміток Додатка 1 Постанови №1298. Мінімальна зарплата і прожитковий мінімум не впливають безпосередньо на оклад за ЄТС.
- Оклади більшості працівників у тарифних розрядах 1-12 у 2025 році є нижчими за мінімальну зарплату, що призводить до масових доплат до МЗП. Це викривляє логіку тарифної диференціації, породжує «зрівнялівку» та демотивує фахівців.
Підвищені посадові оклади як інструмент компенсації недоліків ЄТС
Підвищені посадові оклади – це офіційно встановлене рішення уряду для окремих категорій працівників, що не є надбавкою чи премією, а новим рівнем окладу, який стає базою для всіх інших виплат (надбавок, матеріальної допомоги, премій тощо).
Найбільш поширені випадки застосування підвищених посадових окладів:
- педагогічним працівникам – на 10 % понад ЄТС (Постанова №22);
- науково-педагогічним працівникам – через застосування підвищувальних коефіцієнтів за звання тощо.
Усі інші виплати (премії, надбавки, лікарняні, компенсації) обчислюються саме від підвищеного посадового окладу, якщо він передбачений чинним законодавством.
Головному бухгалтеру бюджетної установи важливо:
- чітко розмежовувати базовий і підвищений оклад у розрахунках;
- своєчасно оновлювати штатний розпис з урахуванням підвищень;
- контролювати, щоб усі інші виплати нараховувались від коректної бази;
- ініціювати перегляд розрядів, коригування колективних договорів та внутрішніх положень щодо оплати праці.
ЄТС у сучасному вигляді потребує оновлення, з урахуванням потреб справедливої диференціації, автоматичного перегляду ставок у зв’язку зі зростанням МЗП та реальними умовами ринку праці в бюджетній сфері.
Світлана МАТВЄЄВА, практикуюча бухгалтерка, консультантка з оподаткування і обліку ФОП
Читайте більше:
Тарифні розряди: призначення, умови та порядок підвищення
Лише раз на рік, до Дня бухгалтера й аудитора: спеціальні ціни та грандіозні розіграші! Дізнатись більше