Витяг чи довідка МСЕК: нові вимоги до підтвердження інвалідності у 2025 році

Коли не обійтися без Витягу із рішення експертної команди щодо встановлення інвалідності та хто його має засвідчити для застосування пільгової ставки ЄСВ, розповідаємо у публікації


  1. Документи для підтвердження інвалідності у 2025 році
  2. Формати надання Витягу та вимоги до засвідчення
  3. Висновки


Документи для підтвердження інвалідності у 2025 році


Для підтвердження інвалідності у 2025 році роботодавець має отримати:


  1. належним чином засвідчений витяг із рішення експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи щодо встановлення інвалідності,

або

  1. копію довідки до акта огляду МСЕК про встановлення групи інвалідності, виданої до 1 січня 2025 року.


Але копія довідки МСЕК у цьому році може використовуватися лише у двох випадках:


  1. Якщо інвалідність встановлена безстроково.
  2. Коли довідка МСЕК видана до 1 січня 2025 року та залишається чинною до наступного оцінювання експертною командою. Наприклад, якщо інвалідність встановлено до 01 жовтня 2025 року, то до цієї дати така довідка МСЕК залишається чинною. А вже з 1 жовтня працівнику необхідно пройти оцінювання експертною командою.


Також у першому півріччі 2025 року працював пільговий період для довідок МСЕК, виданих до 1 січня цього року, але повторний огляд не пройдено вчасно. У такому разі роботодавець до 1 липня мав право застосовувати пільгову ставку ЄСВ 8,41%. Починаючи з 1 липня, без отримання витягу необхідно застосовувати повну ставку ЄСВ - 22%. Підтверджуються це і податківці у роз’ясненні з ресурсу ЗІР, категорія.201.04.


Наприклад, довідка МСЕК видана до 1 січня. Повторний огляд мав бути пройдений 1 квітня 2025 року, але це не сталося. У такому разі, пільгова ставка ЄСВ застосувалася до 1 липня 2025 року.


Інший документ, який прийшов на заміну довідці МСЕК та підтверджує інвалідність витяг із рішення експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи щодо встановлення інвалідності. Але в Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженої Наказом Мінфіну від 20.04.2015 №449, з’явилося уточнення «належним чином засвідчений».


Давайте розбираємося, що це значить для роботодавця.


За допомогою редакція 7eminar.ua додатково звернулася із власним запитом до ДПС (лист ДПС від 04.07.2025 №722/2/99-00-24-03-01-02).



Формати надання Витягу та вимоги до засвідчення


Витяг працівник може надати роботодавцю у двох форматах:


  1. PDF, який засвідчується електронною печаткою МОЗ. Але це «не жива» печатка, а накладається системою МОЗ автоматично. ПДФ-ку не обов’язково пересилати електронкою. Її можна роздрукувати у кольорі або в чорно-білому вигляді.
  2. У паперовому вигляді. Він потрібен у тому разі, якщо працівник через відсутність електронної пошти не міг отримати пдф-ку Витягу. В цьому разі, він має подати роботодавцю оригінал витягу, «з мокрою»печаткою. Але якщо таких роботодавців декілька? Чи достатньо на рівні підприємства завіряти Витяг аналогічно, як це робили раніше з довідкою до акта МСЕК?


Податківці не прокоментували цей випадок. Лише наголосили: надання Витягу є правом, а не обов'язком працівника. Тобто, роботодавець не має вимагати документів для застосування пільгової ставки.


На сьогодні оптимальний вихід: завчасно мати електронну адресу та отримувати Витяг саме у PDF-форматі. За необхідності, його можна «тиражувати». По цій логіці мав бути ідентичний підхід і до копіювання Витягу, отриманого виключно у паперовому вигляді. Але оскільки ДПС уникла надання відповіді на це запитання, наразі рекомендуємо працювати лише з пдф-форматом.


Якщо у роботодавця є побоювання щодо належно отриманого витягу, його справжність ДПС радить перевірити через державні сервіси


  1. Дія;
  2. Міністерство цифрової трансформації України.


На бажання роботодавця, він також може вимагати перевірку автентичності Витягу. Підтвердженням виступатиме протокол перевірки. Такий протокол є додатковим підтвердженням, що витяг дійсно підписано МОЗ. Але прямого обов’язку проходити таку процедуру підтвердження, не передбачено.


Висновки


  1. Витяг з електронною печаткою МОЗ у пдф-форматі вважають таким, що засвідчено належним чином.
  2. Надання роботодавцю Витягу є правом, а не обов’язком працівника.
  3. На сьогодні рекомендуємо працювати з пдф-форматом витягу та перевіряти його справжність на державних сервісах.


Тарас ШАРИЙ, експерт з обліку та оподаткування, сертифікований фахівець ACCA DipIFR


Матеріали на тему:


Підтвердження інвалідності по-новому: пільгова ставка ЄСВ 8,41%

Працівник з інвалідністю: зарплата, податки, звітність, зразки документів

Нові правила працевлаштування осіб з інвалідністю: роботодавцям приготуватися

Середньомісячна зарплата для квоти 4%: новий розрахунок для осіб з інвалідністю

Штрафи за невиконання нормативу з працевлаштування осіб з інвалідністю у 2025 році

Оскарження штрафів за недотримання нормативу працевлаштування людей з інвалідністю

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇