Для підтвердження інвалідності у 2025 році роботодавець має отримати:
- належним чином засвідчений витяг із рішення експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи щодо встановлення інвалідності
або
- копію довідки до акта огляду МСЕК про встановлення групи інвалідності, виданої до 1 січня 2025 року.
Але копія довідки МСЕК у цьому році може використовуватися лише у двох випадках:
- перший, якщо інвалідність встановлена безстроково;
- другий, коли довідка МСЕК видана до 1 січня 2025 року та залишається чинною до наступного оцінювання експертною командою. Наприклад, якщо інвалідність встановлено до 01 жовтня 2025 року, то до цієї дати така довідка МСЕК залишається чинною. А вже з 1 жовтня працівнику необхідно пройти оцінювання експертною командою.
Також у першому півріччі 2025 року працював пільговий період для довідок МСЕК, виданих до 1 січня цього року, але повторний огляд не пройдено вчасно. У такому разі роботодавець до 1 липня мав право застосовувати пільгову ставку ЄСВ 8,41%. Починаючи з 1 липня, без отримання витягу необхідно застосовувати повну ставку ЄСВ - 22%. Підтверджуються це і податківців у роз’ясненні з ресурсу ЗІР, категорія.201.04.
Наприклад, довідка МСЕК видана до 1 січня. Повторний огляд мав бути пройдений 1 квітня 2025 року, але це не сталося. У такому разі, пільгова ставка ЄСВ застосувалася до 1 липня 2025 року.
Інший документ, який прийшов на заміну довідці МСЕК та підтверджує інвалідність - витяг із рішення експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи щодо встановлення інвалідності. Але у Інструкції №449 з’явилося уточнення «належним чином засвідчений».
Давайте розбираємося, що це значить для роботодавця.
За допомогою редакція 7eminar.ua додатково звернулася із власним запитом до ДПС (лист ДПС від 04.07.2025 р. № 722/2/99-00-24-03-01-02).
Витяг працівник може надати роботодавцю у двох форматах:
- перший – PDF, який засвідчується електронною печаткою МОЗ. Але це «не жива» печатка, а накладається системою МОЗ автоматично. ПДФ-ку не обов’язково пересилати електронкою. Її можна роздрукувати у кольорі або чорно-білим вигляді,
- другий – у паперовому вигляді. Він потрібен у тому разі, якщо працівник через відсутність електронної пошти не міг отримати пдф-ку Витягу. В цьому разі, він має подати роботодавцю оригінал витягу, «з мокрою»печаткою. Але якщо таких роботодавців декілька? Чи достатньо на рівні підприємства завіряти Витяг аналогічно, як це робили раніше з довідкою до акта МСЕК?
Податківців не прокоментували цей випадок. Лише наголосили: надання Витягу є правом, а не обов'язком працівника. Тобто, роботодавець не має вимагати документів для застосування пільгової ставки.
На сьогодні оптимальний вихід: завчасно мати електронну адресу та отримувати Витяг саме у PDF-форматі. За необхідності, його можна «тиражувати». По цій логіці мав бути ідентичний підхід і до копіювання Витягу, отриманого виключно у паперовому вигляді. Але оскільки ДПС уникла надання відповіді на це запитання, наразі рекомендуємо працювати лише з пдф-форматом.
Якщо у роботодавця є побоювання щодо належно отриманого витягу, його справжність ДПС радить перевірити через державні сервіси
На бажання роботодавця, він також може вимагатиме перевірку автентичності Витягу. Підтвердженням виступатиме протокол перевірки. Такий протокол є додатковим підтвердженням, що витяг дійсно підписано МОЗ. Але прямого обов’язку проходити таку процедуру підтвердження, не передбачено.
Отже, витяг з електронною печаткою МОЗ у ПДФ-форматі вважають таким, що засвідчено належним чином. Надання роботодавцю Витягу, є правом, а не обов’язком працівника. На сьогодні рекомендуємо працювати з ПДФ-форматом витягу та перевіряти його справжність на державних сервісах
Джерело: 7eminar