- Форми організації бухгалтерського обліку
- Чи змінились основні завдання бухгалтерської служби бюджетної установи
- Функціональні обов’язки бухгалтерської служби бюджетної установи
- Оновлені права та обов’язки головного бухгалтера
Форми організації бухгалтерського обліку
Типове положення №566, як і рання його редакція, надає право бюджетним установам створювати власну бухгалтерську службу як самостійний структурний підрозділ (департамент, управління, відділ, сектор) залежно від обсягу, характеру та складності обов’язків та завдань, покладених на бухгалтерську службу, а також чисельності її працівників.
Бухгалтерську службу очолює головний бухгалтер. Якщо в бюджетній установі бухгалтерську службу не утворюють, повноваження головного бухгалтера поширюються на спеціаліста, на якого покладено виконання функціональних обов’язків бухгалтерської служби.
Положення про бухгалтерську службу (посадову інструкцію спеціаліста, на якого покладено виконання функціональних обов’язків бухгалтерської служби) затверджує керівник бюджетної установи.
У разі не утворення бухгалтерської служби бюджетні установи мають право обслуговуватися централізованою бухгалтерією бюджетної установи, якій вони підпорядковуються, на договірних засадах (п. 2 Типового положення №566).
Типове положення №566 вперше чітко врегульовує взаємовідносини установ з централізованими бухгалтеріями:
- бюджетна установа, у складі якої діє централізована бухгалтерія, має визначити перелік підпорядкованих їй бюджетних установ, що можуть обслуговуватись централізованою бухгалтерією, за їх погодженням;
- між цими бюджетними установами укладається договір про бухгалтерське обслуговування на безоплатній основі;
- централізована бухгалтерія підпорядковується безпосередньо керівникові бюджетної установи, у складі якої вона діє;
- централізовану бухгалтерію очолює головний бухгалтер;
- положення про централізовану бухгалтерію затверджує керівник бюджетної установи, у складі якої діє централізована бухгалтерія.
Чи змінились основні завдання бухгалтерської служби бюджетної установи
Як і в попередній редакції Типового положення основними завданнями бухгалтерської служби залишились:
- ведення бухгалтерського обліку і складення фінансової, бюджетної та іншої звітності;
- відображення в регістрах бухгалтерського обліку інформації про господарські операції;
- забезпечення дотримання вимог бюджетного законодавства під час реєстрації взятих бюджетних зобов’язань, здійснення платежів за такими зобов’язаннями.
Стосовно забезпечення контролю за рухом та використанням майна і матеріальних (нематеріальних) ресурсів, відтепер бухгалтерська служба має лише брати участь у здійсненні такого контролю, а також вона повинна надавати користувачам фінансової звітності повну, правдиву та неупереджену інформацію про фінансовий стан і результати діяльності бюджетної установи (п. 5 Типового положення №566).
Функціональні обов’язки бухгалтерської служби бюджетної установи
Відповідно до покладених на бухгалтерську службу завдань вона має:
1) вести бухгалтерський облік відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному секторі, а також інших нормативно-правових актів щодо ведення бухгалтерського обліку, в тому числі з використанням програмного забезпечення для ведення бухгалтерського обліку та складення фінансової і бюджетної звітності;
2) складати на підставі даних бухгалтерського обліку фінансову, бюджетну та іншу звітність в порядку, встановленому законодавством;
3) здійснювати поточний контроль за:
- дотриманням вимог бюджетного законодавства під час взяття бюджетних зобов’язань, їх реєстрації в органах Казначейства та здійснення платежів відповідно до взятих бюджетних зобов’язань;
- дотриманням вимог законодавства з питань бухгалтерського обліку під час зарахування, перерахування та використання власних надходжень бюджетної установи;
- станом ведення бухгалтерського обліку, складенням фінансової та бюджетної звітності, дотриманням вимог бюджетного законодавства та НП(С)БО в державному секторі, а також інших нормативно-правових актів щодо ведення бухгалтерського обліку бухгалтерськими службами бюджетних установ, які підпорядковані бюджетній установі та/або координуються нею;
4) своєчасно подавати звітність;
5) забезпечувати дотримання вимог нормативно-правових актів щодо відображення в бухгалтерському обліку результатів інвентаризації активів та зобов’язань бюджетної установи;
6) забезпечувати перевірку первинних документів за формою і змістом на наявність у документі обов’язкових реквізитів та відповідність господарської операції законодавству з питань бухгалтерського обліку, логічність ув’язки окремих показників;
7) проводити аналіз даних бухгалтерського обліку, фінансової та бюджетної звітності, у тому числі консолідованої фінансової та зведеної бюджетної звітності, щодо причин збільшення обсягу дебіторської та кредиторської заборгованості;
8) забезпечувати:
- проведення розрахунків за товари, роботи та послуги, що закуповуються за бюджетні кошти;
- перерахування податків, зборів, платежів до відповідних бюджетів у порядку та строки, встановлені законодавством;
- включення інформації до реєстрів бюджетних зобов’язань та бюджетних фінансових зобов’язань на підставі первинних документів;
- перевірку підтвердних документів, які формуються та подаються в процесі казначейського обслуговування;
- зберігання, оформлення та передачу до архіву згідно із законодавством оброблених первинних документів та регістрів бухгалтерського обліку, які є підставою для відображення у бухгалтерському обліку господарських операцій та складення звітності, а також звітності;
- надання даних бухгалтерського обліку, фінансової та бюджетної звітності керівнику бюджетної установи для прийняття обґрунтованих управлінських рішень та відповідні структурні підрозділи бюджетної установи для виконання ними функцій з використанням таких даних;
9) брати участь в оформленні матеріалів, пов’язаних з нестачею та відшкодуванням втрат від нестачі, крадіжки і псування активів;
10) брати участь у здійсненні заходів щодо усунення порушень і недоліків, виявлених під час контрольних заходів, проведених державними органами та підрозділами бюджетної установи, що уповноважені здійснювати контроль за дотриманням вимог бюджетного законодавства та законодавства з бухгалтерського обліку (п. 7 Типового положення №566).
Оновлені права та обов’язки головного бухгалтера
Типове положення №566 уточнює права та обов’язки головного бухгалтера бюджетної установи. Головбух тепер має:
- погоджувати проєкти договорів (контрактів) у частині дотримання вимог законодавства з питань бухгалтерського обліку;
- брати участь в оформленні матеріалів, пов’язаних з нестачею та відшкодуванням втрат від нестачі, крадіжки й псування активів бюджетної установи, в частині бухгалтерського обліку;
- брати участь у розробленні та здійсненні заходів щодо дотримання та підвищення рівня фінансово-бюджетної дисципліни, а також забезпечувати виконання таких заходів працівниками бухгалтерської служби.
Висновки
- Відповідно до змін, внесених до Типового положення, бюджетні установи мають оновити свої Положення про бухгалтерську службу.
- Необхідно також внести зміни до посадових інструкцій головного бухгалтера та спеціаліста, на якого покладено виконання функціональних обов’язків бухгалтерської служби.
- Керівник бюджетної установи має затвердити зміни розпорядчим документом.
Галина БЄЛІКОВА, експерт із кадрових питань
Шаблони та зразки:
Статті на тему: