Січень-2025: що очікувати бухгалтеру

З 1 січня 2025 року на бізнес та бухгалтерів чекають важливі зміни в законодавстві, які вплинуть на оподаткування, фінансовий облік та операційну діяльність. У цій статті ми розглянемо ключові нововведення, їхній вплив на роботу підприємств


Норма тривалості робочого часу на січень 2025 року


У січні 2025 року святковий день 1 січня – Новий рік. За мирних часів в цей день ми відпочивали б, але під час воєнного стану норми ст. 73 КЗпП не діють (ч. 6 ст. 6 Закону України від 15.03.2022 №2136-IX «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану»). Тому 1 січня (середа) буде звичайним днем.

У нашому зручному Навігаторі воєнного стану ми зазначаємо періоди продовження воєнного стану із посиланням на Укази Президента і Закони України

Завантажуйте атмосферні шпалери для робочого часу на січень 2025 року за посиланням

Державний бюджет-2025


З 1 січня 2025 року запрацює Закон України «Про державний бюджет на 2025 рік» (№4059-ІХ). Закон передбачає рекордні видатки у 3,94 трлн грн, зокрема 2,22 трлн грн на оборону. Доходи бюджету очікуються на рівні 2,3 трлн грн, а також зовнішнє фінансування у розмірі 38,4 млрд доларів.


У статті 8 Закону «Про Державний бюджет України на 2025 рік» визначили розмір мінімальної заробітної плати з 1 січня 2025 року, а в статті 7 – розмір прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць (загальний показник та показники для основних соціальних і демографічних груп населення).

Детальніше про основні показники Держбюджету-2025 тутА у статті «Мінімальна заробітна плата у 2025 році та прожитковий мінімум» нагадуємо бухгалтерам основні показники, на які впливає мінімальна заробітна плата у 2025 році

До речі, у 2025 році сплата ЄСВ ФОПами повертається. Добровільною вона була з 1 березня 2022 року. В прийнятому Законі про Держбюджет-2025 дію цієї норми Закону про ЄСВ на 2025 рік зупинили. Подробиці за посиланням.


Військовий збір 5% з 1 січня для фізосіб і ФОП


Президент підписав законопроєкт від 23.05.2023 №9319 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів щодо стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні», який буде Законом №4313-IX від 04.12.2024.

Переглянути ключові зміни щодо військового збору, які передбачили у Законі №4313 (законопроєкт №9319) можна за посиланням

Об'єднана звітність з ПДФО та ЄСВ: подаємо щомісячно з 1 січня 2025 року


Податковий розрахунок сум доходу та утриманих податків для фізичних осіб з 1 січня 2025 року подаватимемо щомісячно, при цьому за IV квартал 2024 року звіт подається в термін квартальної звітності (не пізніше 10 лютого 2025 року). Перший щомісячний звіт за січень 2025 року необхідно подати до 20 лютого 2025 року



Нові рахунки для сплати податків можуть з’явитися вже з 1 січня 2025 року


Щороку, відповідно до Бюджетного процесу, Держказначейство відкриває нові рахунки для сплати податків. У 2025 році цей день може настати вже 01 січня, адже 19 листопада ВРУ прийняла в цілому законопроєкт про Держбюджет на 2025 рік.


Індексація в 2025 році

В січні 2025 року індексація нараховуватись не буде

Це обумовлено Законом про Держбюджет на 2025 рік. Сума індексації, яка склалась у грудні 2024 року, у січні 2025 року не нараховується


Тобто, у разі прийняття цієї норми, індексація з 2025 року «обнулиться» і розрахунок ІСЦ буде проводитись заново, з чистого аркушу.

Колеги, не витрачайте час на складні розрахунки, наш калькулятор порахує індексацію за вас. Вам потрібно лише заповнити розмір зарплати працівника, базовий місяць та період нарахування індексації

З 1 січня змінюються додатки до декларації з нерухомості


Мінфін наказом від 09.09.2024 №431 вніс зміни до додатків до форми Податкової декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.


Додатки привели у відповідність до національного класифікатора НК 018:2023 «Класифікатор будівель і споруд», затвердженого наказом Мінекономіки від 16.05.2023 №3573.

Як заповнити декларацію за новими правилами розповідаємо у статті

Нові правила безготівкових розрахунків для бізнесу з 2025 року


З 1 січня 2025 року торговці в населених пунктах з населенням менше 5 тисяч зобов'язані забезпечити можливість безготівкових розрахунків, включаючи встановлення POS-терміналів.


Вимога не поширюється на фізичних осіб-підприємців, платників єдиного податку першої групи та тих, хто здійснює виїзну торгівлю або продаж власноручно вирощеної продукції, які повинні будуть забезпечити POS-термінали з 1 січня 2026 року.

Радимо ознайомитись із статтею «РРО / ПРРО у 2025 році: чи усім обов’язково застосовувати»

Закон про аграрні ноти: новий інструмент фінансування для агросектора з 2025 року


З 1 січня 2025 року запрацює Закон України від 22.02.2024 №3586-IX «Про аграрні ноти», сферою застосування якого є відносини, що виникають під час видачі, обігу, припинення аграрних нот, звернення стягнення за аграрними нотами.


Аграрні ноти використовуються як інструмент залучення грошових коштів у сільське господарство України та

/ або для здійснення розрахунків за чинними договорами.


Розрахунок за договором шляхом видачі або передачі аграрної ноти можливий виключно за умови, що у такому договорі передбачена можливість проведення розрахунку з використанням аграрної ноти. У разі здійснення розрахунку за договором шляхом видачі або передачі аграрної ноти зобов'язання за таким договором припиняються у розмірі зобов'язання за аграрною нотою, якщо інше не передбачено договором.


Аграрна нота не може використовуватися одночасно з аграрними розписками, одним і тим самим боржником щодо одного і того самого предмета застави.


Які платні послуги медичні заклади надаватимуть з 1 січня


Постановою КМУ від 05.07.2024 №781 Уряд врегулював питання надання медичними закладами платних послуг. Чітко визначено, які послуги, зокрема ті, що не покриває Програма медичних гарантій, у державних та комунальних медзакладах можуть надаватися за оплату. Зміни набрати чинності з 1 січня 2025 року.


При цьому у МОЗ наголосили, що надання медичної допомоги за програмою медичних гарантій було і залишається безоплатним. В певних випадках для отримання допомоги потрібне направлення від лікаря (сімейного чи лікуючого).


Разом з тим надання первинної та екстреної медичної допомоги не потребує жодних направлень. Також без направлення можна звернутись до низки фахівців, зокрема:


  1. акушера-гінеколога;
  2. психіатра;
  3. нарколога;
  4. стоматолога;
  5. педіатра;
  6. фтизіатра;
  7. лікаря, у якого пацієнт із хронічним захворюванням перебуває під наглядом.


Спеціалізована медична допомога також надається відповідно до медичних показань без направлення та безоплатно пацієнтам у невідкладному стані.


В яких випадках оплачуються медичні послуги:


  1. при зверненні без направлення лікаря (крім випадків, коли направлення на послугу не вимагається)
  2. при наданні медпослуг за договорами з юридичними особами;
  3. у закладах охорони сектору безпеки і оборони та Державного управління справами тим, хто не належить до прикріпленого контингенту;
  4. якщо послуги не покриваються Програмою державних гарантій.


Додатково оплачуються послуги в таких випадках:


  1. надання медпослуг вдома на бажання пацієнта (якщо це не обумовлено його станом);
  2. можливість обрати лікаря для планової спеціалізованої допомоги;
  3. перебування в палаті з підвищеним комфортом за запитом пацієнта.


Усі медичні заклади мають розмістити на своїх сайтах та інформаційних стендах повний перелік платних медичних послуг із зазначенням їх вартості та безоплатних послуг, що надаються в межах Програми державних гарантій. Надання платних послуг має бути оформлене відповідними документами та внесене до електронної системи охорони здоров'я із зазначенням джерела оплати, а розрахунок здійснюватиметься виключно в безготівковій формі.


Діють зміни до укладення договорів про медобслуговування населення за програмою медгарантій


Кабмін постановою від 26.09.2024 №1110 вніс зміни до своєї постанови від 25.04.2018 №410 «Про договори про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій». Зміни набирають чинності з 01.01.2025.


Визначено, зокрема, що договір про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій на строк більше одного календарного року, але не більш як на 3 календарних роки, може укладатися виключно із закладами охорони здоров'я незалежно від форми власності або ФОП, які в установленому законом порядку одержали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики та надають первинну медичну допомогу, екстрену медичну допомогу, а також із кластерними та надкластерними закладами охорони здоров'я, що визначені в установленому порядку.


З 1 січня роботодавці оплачуватимуть психіатричні огляди працівників


З 1 січня 2025 року набуває чинності наказ МОЗ від 15.10.2024 №1759, яким внесено зміни до Порядку проведення психіатричних оглядів (наказ МОЗ України від 18.04.2022 №651).


Відповідно до оновленого Порядку №651, роботодавці повинні організовувати та фінансувати психіатричні огляди працівників, що належать до категорій, визначених у спеціальному Переліку категорій осіб, які для виконання окремих видів діяльності (робіт, професій, служби) з особливими вимогами до стану психічного здоров’я підлягають періодичному психіатричному огляду, затвердженого наказом МОЗ від 26.01.2024 №139. Зміни стосуються попередніх оглядів при прийомі на роботу, періодичних оглядів протягом трудової діяльності, а також позачергових оглядів за потреби.


Огляди проводитимуть лікарі-психіатри, які працюють в уповноважених закладах охорони здоров’я, зареєстровані в електронній системі охорони здоров’я та пройшли відповідне навчання.


Ця зміна спрямована на забезпечення належного контролю за психічним здоров’ям працівників, зайнятих у діяльності, що потребує підвищеної уваги до їхнього стану.

Перелік працівників, які підлягають періодичному психіатричному огляду ТУТ.

З 1 січня Уряд розширює участь державних установ у Програмі медичних гарантій


Кабмін ухвалив постанову від 12.11.2024 №1295, що дозволяє провідним державним медзакладам, до завершення реорганізації, долучитися до реалізації Програми державних гарантій медичного обслуговування населення.


Згідно з постановою №1295 затверджено перелік державних закладів охорони здоровʼя, які будуть залучені до виконання Програми медичних гарантій. 


До цього переліку увійшли установи Міністерства охорони здоровʼя, Національної академії наук України, провідні науково-дослідні установи Національної академії медичних наук України (НАМН) та заклади Державного управління справами. Зокрема:


  1. Національний інститут серцево-судинної хірургії імені М. М. Амосова НАМН України;
  2. Державна установа «Інститут травматології та ортопедії НАМН України»;
  3. Державна установа «Національний науковий центр хірургії та трансплантології імені О. О. Шалімова НАМН України»;
  4. Клінічна лікарня «Феофанія» Державного управління справами.


Також до переліку увійшли університетські клініки провідних медичних університетів, серед яких: Національний медичний університет імені О. О. Богомольця та Львівський національний медичний університет імені Данила Галицького.


Реформа МСЕК новою системою з 1 січня


15 листопада 2024 року КМУ прийняв постанову №1338 «Про деякі питання запровадження оцінювання повсякденного функціонування особи», яка визначає новий порядок проведення оцінювання і замінює процес медико-соціальної експертизи (МСЕК).


Прийнята урядом постанова закладає зміни в системі вже з 1 січня 2025 року. Йдеться про:


  1. запровадження нової концепції оцінювання,
  2. спрощення для пацієнта процесу встановлення або підтвердження статусу інвалідності,
  3. доступність та фаховість оцінювання,
  4. цифровізацію процесу та антикорупційні заходи,
  5. формування Центру оцінювання для оскарження рішень.


Запрацюють процедури превентивної реструктуризації


Кодекс з процедур банкрутства доповнили новою Книгою третьою «Превентивна реструктуризація» (Закон України від 19.09.2024 №3985-IX «Про внесення змін до Кодексу України з процедур банкрутства та деяких інших законодавчих актів України щодо імплементації Директиви Європейського парламенту та Ради Європейського Союзу 2019/1023 та запровадження процедур превентивної реструктуризації». Набирає чинності з 01.01.2025).


Превентивна реструктуризація система організаційно-господарських, управлінських, інвестиційних, технічних, фінансово-економічних, правових заходів, спрямованих на недопущення або запобігання неплатоспроможності боржника, що можуть включати зміну складу, умов або структури активів та зобов'язань боржника, а також будь-які необхідні операційні зміни чи комбінацію цих елементів, які здійснюються згідно з планом превентивної реструктуризації.


Процедура превентивної реструктуризації може бути ініційована боржником юрособою або ФОП, крім юросіб, провадження у справах про банкрутство яких не допускається згідно з Кодексом, а також юросіб, які надають фінансові послуги.


Предметом превентивної реструктуризації можуть бути грошові вимоги до боржника за зобов'язаннями, строк виконання яких настав, а також грошові вимоги до боржника за зобов'язаннями, строк виконання яких настане протягом процедури превентивної реструктуризації та внаслідок невиконання яких боржник може стати неплатоспроможним.


З 1 січня діє затверджена форма Звіту про діяльність театрів


Мінкульт наказом від 02.10.2024 №664 затвердило форму звітності №9-НК (річна) «Звіт про діяльність театрів» та інструкцію щодо її заповнення.


Звіт складають театри державної та комунальної форми власності, що є юрособами, розташовані на території України та належать до сфери управління центральних органів виконавчої влади, районних, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.


Звіт не складають театри, що створені та діють у складі інших юросіб (підприємств, установ, організацій та навчальних закладів).


Інші театри, що є юрособами та ФОП, розташовані на території України, можуть добровільно складати та подавати звіт.


З 1 січня 2025 року повертаються планові перевірки щодо дотримання вимог законодавства щодо якості ліків


Кабмін постановою від 05.11.2024 №1264 вніс зміну до постанови від 13.03.2022 №303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану».


Отже дія п. 1 постанови №303, згідно з яким на період воєнного стану припиняється проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю), не поширюється на планові заходи державного нагляду (контролю) за дотриманням суб'єктами господарювання:


  1. вимог законодавства щодо якості лікарських засобів,
  2. Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з культивування рослин, включених до таблиці I переліку наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, затвердженого Кабінетом Міністрів України, розроблення, виробництва, виготовлення, зберігання, перевезення, придбання, реалізації (відпуску), ввезення на територію України, вивезення з території України, використання, знищення наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, включених до зазначеного переліку
  3. Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів).


З 1 січня вчителі отримають доплату


Кабмін ухвалив постанову від 08.11.2024 №1286 «Деякі питання оплати праці педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти».


Цією постановою встановлюється педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти державної та комунальної форм власності щомісячна доплата за особливі умови роботи:


  1. з 1 січня 2025 – у розмірі 1300 грн;
  2. з 1 вересня 2025 та до кінця календарного року, в якому припинено або скасовано воєнний стан, – у розмірі 2600 грн.


Розмір доплати педагогічному працівнику визначається пропорційно до обсягу навчального навантаження та / або обсягу педагогічної роботи, що виконується педагогічним працівником.


Крім того, цією постановою зупиняється з 1 січня 2025 року та до кінця календарного року, наступного за роком, в якому буде припинено або скасовано воєнний стан, дія постанови КМУ від 10.07.2019 №822 «Про оплату праці педагогічних, науково-педагогічних та наукових працівників закладів і установ освіти та науки».


Кабмін зобов’язав лісові підприємства інвестувати 30% прибутку в захист лісів


Кабмін постановою від 08.11.2024 №1280 вніс зміни до пункту 1 Порядку відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями, затвердженого постановою КМУ від 23.02.2011 №138. Зміни чинні з 01.01.2025.

Зокрема, Кабмін надав нові розпорядження щодо розподілу прибутків державних лісових підприємств, які діятимуть з 1 січня 2025 року до 31 грудня 2027 року.

Згідно з новими вимогами, державні спеціалізовані господарські, лісогосподарські та лісозахисні підприємства, що знаходяться під управлінням Державного агентства лісових ресурсів, повинні відраховувати 50% свого чистого прибутку до державного бюджету. При цьому 30% чистого прибутку підприємства мають інвестувати в придбання необоротних активів, необхідних для заходів з охорони, захисту, використання та відтворення лісів. Витрачання цих коштів буде перевірятися щорічним державним фінансовим аудитом.


Змінюються тарифи на пересилання листів та поштових карток


З 1 січня 2025 року діятимуть нові граничні тарифи на послуги поштового зв'язку з пересилання внутрішніх простих та реєстрованих листів без оголошеної цінності (рекомендованих) масою до 50 грамів і поштових карток.


НКЕК постановою від 27.11.2024 №687 затвердила Граничні ціни (тарифи) на послуги поштового зв'язку з пересилання внутрішніх простих та реєстрованих листів без оголошеної цінності (рекомендованих) масою до 50 грамів і поштових карток. Постанова набирає чинності з 01.01.2025.


Граничні ціни (тарифи) вказані в гривнях без ПДВ.


Укрпошта вводить «невагомі» тарифи на доставку з 1 січня 2025 року


З 1 січня 2025 року Укрпошта вводить нові тарифи на доставку посилок. Але це будуть не прості тарифи.


Вперше в історії Укрпошти (а скоріш за все й України) ми відмовляємось від тарифів, які залежать від ваги. Так – повністю. Тож в нас будуть «невагомі» тарифи. Тариф буде залежати виключно від об’єму. Як це відбувається у лідерів світового ринку, таких як FedEx чи UPS. Увага – не від об’ємної ваги, а лише від об’єму. Про переваги говоримо тут.


З 1 січня діє оновлене положення про нагляд щодо захист прав споживачів фінпослуг


НБУ постановою від 04.12.2024 №143 затвердив зміни до Положення про здійснення Національним банком України нагляду за додержанням об'єктами нагляду законодавства України про захист прав споживачів фінансових послуг та обмежених платіжних послуг, вимог щодо взаємодії із споживачами при врегулюванні простроченої заборгованості. Постанова чинна з 01.01.2025.


Мета змін:


  1. визначено, що датою початку адміністративного провадження є день складання довідки про результати здійснення безвиїзного нагляду за додержанням законодавства України про захист прав споживачів фінансових / платіжних послуг / обмежених платіжних послуг / за додержанням вимог щодо етичної поведінки;
  2. встановлюють обов'язок НБУ повідомляти об'єкти нагляду про початок адміністративного провадження, строки та способи такого повідомлення;
  3. визначені права та обов'язки об'єктів нагляду після початку адміністративного провадження.


З 1 січня нові правила обліку для ліцензованих теплопостачальників


З 1 січня діють зміни до Порядку організації та ведення обліку за ліцензованими видами діяльності суб'єктами господарювання у сфері теплопостачання.


НКРЕКП постановою від 10.12.2024 №2078 затвердила зміни до Порядку (правил) організації та ведення обліку за ліцензованими видами діяльності суб'єктами господарювання у сфері теплопостачання.


Зокрема, дію Порядку (правил) поширено на суб'єктів природних монополій та суб'єктів господарювання на суміжних ринках, які провадять або мають намір провадити господарську діяльність з надання послуг з постачання теплової енергії і постачання гарячої води та є ліцензіатами НКРЕКП.


Також визначено, що у разі коли ліцензіат провадить діяльність у межах кількох територіальних громад, бухгалтерський та внутрішньогосподарський (управлінський) облік ведеться окремо по кожній територіальній громаді.


Продовжили підтримку малих аграріїв на оброблення земель та утримання великої та дрібної рогатої худоби


Уряд продовжив фінансування державної програми з підтримки аграріїв, які обробляють до 120 га угідь або утримують до 100 корів, 500 кіз та/або овець. Відповідну постанову від 10.12.2024 №1407 «Про внесення змін до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання підтримки фермерським господарствам та іншим виробникам сільськогосподарської продукції» було ухвалено на черговому засіданні Кабміну.


Фермери зможуть отримати таку допомогу:


  1. бюджетну субсидію у розмірі 4 тис. грн на одиницю (1 га) для провадження сільськогосподарської діяльності; 
  2. спеціальну бюджетну дотацію у розмірі 7 тис. грн за утримання корів усіх напрямів продуктивності;
  3. спеціальну бюджетну дотацію у розмірі 2 тис. грн для утримання кіз та / або овець.


З 1 січня діятиме новий Порядок подання звітності щодо інгредієнтів та викидів тютюнових виробів


Виробників та імпортерів тютюнових і трав'яних виробів для куріння зобов'яжуть подавати щорічну, не пізніше 1 лютого року, наступного за звітним, починаючи з 2024 року, звітність про інгредієнти та викиди через інформаційно-комунікаційну систему Держпродспоживслужби. Деталі за посиланням.


Без інтернету – без роботи: нові правила для підприємців з 1 січня 2025 року


З 1 січня 2025 року всі підприємці (окрім окремих винятків) зобов'язані забезпечити можливість безготівкових розрахунків. Через обмежений доступ до інтернету в багатьох населених пунктах підприємці ризикують припинити роботу або отримати штрафи


Це є наслідком дії постанови КМУ від 29.07.2022 №894 «Про встановлення строків, до настання яких торговці повинні забезпечити можливість здійснення безготівкових розрахунків (у тому числі з використанням електронних платіжних засобів, платіжних застосунків або платіжних пристроїв) за продані ними товари (надані послуги)».


Тож з 1 січня 2025 року всі підприємці в усіх населених пунктах мають забезпечити можливість здійснення безготівкових розрахунків (крім спрощенців І групи, виїзної торгівлі та тих, хто торгує в районі проведення воєнних (бойових) дій).


Напівлегальна торгівля страховими полісами йде в минуле


З 1 січня 2025 року впроваджуються нові вимоги до страхових посередників у межах Закону України від 18.11.2021 №1909-IX «Про страхування». У чому полягають ці новації, розповідаємо за посиланням.


Новий закон про «автоцивілку» вводять в дію із 1 січня 2025 року


Прийнятий у цьому році закон про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників транспортних засобів запроваджує електронну форму договорів та пряме врегулювання збитків після ДТП. Деталі тут.


Також з 01.01.2025 набувають чинності зміни в процесі оформлення міжнародного страхування «Зелена картка». Згідно з новими правилами, цей сертифікат буде чинним лише з 00:00 години наступного дня після оформлення і тільки після внесення інформації про договір до Єдиної централізованої бази даних МТСБУ.


OpenAI з 1 січня 2025 року будуть платником «податку на Гугл»


Ярослав Железняк, як власник платного акаунту, отримав повідомлення від OpenAI про те, що з 01 січня 2025-го вони будуть платником «податку на Гугл». А це означає, що рахунки за користування штучним інтелектом від OpenAI підвищаться на 20%. Подробиці за посиланням.


НБУ оновив вимоги щодо інформування аудиторами про виявлені порушення


Змінами передбачено інформування аудитором Національного банку про такі факти стосовно:

 

  1. надавачів фінансових послуг, які становлять суспільний інтерес (страховики, банки, інші піднаглядні Національному банку фінансові установи, які є великими підприємствами), та Моторного (транспортного) страхового бюро України про всі порушення законодавства (включаючи недотримання пруденційних вимог та нормативів), суттєві загрози або сумніви щодо можливості підприємства продовжувати діяльність безперервно, наявність модифікованої думки;
  2. піднаглядних Національному банку надавачів фінансових послуг, які не становлять суспільний інтерес (фінансові компанії, ломбарди, кредитні спілки, які не належать до великих підприємств), про суттєві порушення законодавства, суттєву загрозу або сумніви щодо можливості продовжувати діяльність безперервно, наявність модифікованої думки, недотримання пруденційних вимог та нормативів.

 

Аудитор надаватиме відповідну інформацію в електронній або паперовій формі з виконанням встановлених Національним банком вимог до змісту такої інформації.

 

Оновлене Положення про порядок повідомлення субʼєктом аудиторської діяльності Національного банку України про встановлені факти порушення законодавства, суттєвої загрози, наявності модифікованої думки затверджено постановою Правління Національного банку України від 12 грудня 2024 року № 147, яка набирає чинності з 01 січня 2025 року.


З 11 січня діє Порядок видачі міжнародних сертифікатів для вантажів з харчовими продуктами


В Мінагрополітики затвердили Порядок видачі міжнародних сертифікатів та інших документів, які вимагаються законодавством країни призначення, для вантажів з харчовими продуктами, відповідно до вимог частини восьмої ст. 60 Закону України від 23.12.1997 №771/97-ВР «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів».


Порядок видачі міжнародних сертифікатів та інших документів, які вимагаються законодавством країни призначення, для вантажів з харчовими продуктами був затверджений наказом Мінагрополітики від 26.07.2024 №2252


Порядком визначено:


  1. процедуру подання заяви оператором ринку для отримання міжнародних сертифікатів та інших документів, які вимагаються законодавством країни призначення (далі – міжнародні сертифікати), до територіального органу Держпродспоживслужби або особи, уповноваженої на їх видачу;
  2. перелік необхідних документів для видачі міжнародних сертифікатів;
  3. підстави для видачі або відмови у видачі міжнародних сертифікатів;
  4. процедуру видачі передекспортного міжнародного сертифіката, який видається за зверненням оператора ринку у випадках, якщо на дату відправлення з потужності походження не визначена країна призначення та/або невідомий кінцевий транспортний засіб;
  5. процедуру заміни (переоформлення) міжнародних сертифікатів.


Крім того, Порядком затверджено 15 форм міжнародних сертифікатів для експорту з України харчових продуктів тваринного/нетваринного походження, які видаються за заявою оператора ринку у випадках, якщо відсутня форма міжнародного сертифіката, узгоджена Держпродспоживслужбою та компетентним органом країни призначення, або країною призначення не встановлено форму міжнародного сертифіката.


З 18 січня діє Закон «Про Державний аграрний реєстр»


Закон України від 19.09.2024 №3980-IX «Про інформаційно-комунікаційну систему «Державний аграрний реєстр» який набере чинності з 18.01.2025, передбачає:


  1. розширення кола користувачів ДАР. Державну підтримку зможуть отримувати не лише виробники сільськогосподарської продукції, а й організації водокористувачів та суб’єкти агропромислового комплексу;
  2. врегулювання правового статусу ДАР та джерел його фінансування;
  3. визначення повноважень держателя, адміністратора та технічного адміністратора ДАР, а також об’єктів ДАР та види реєстрової інформації, яка буде оброблятися в ньому;
  4. забезпечення можливості формування витягів з ДАР;
  5. визначення прав та обов’язків користувачів ДАР;
  6. визначення обов’язкового використання даних ДАР та/або програмних засобів ведення ДАР під час надання державної підтримки, надання часткових гарантій за кредитними зобов’язаннями суб’єктами малого і середнього бізнесу, надання підтримки страхування сільськогосподарської продукції;
  7. приведення положень, які регулюють функціонування ДАР, у відповідність до вимог Закону України «Про публічні електронні реєстри»;
  8. формування окремих підсистем (розділів) реєстру, що забезпечить можливість чинний Державний аграрний реєстр, який на сьогоднішній функціонує відповідно до Закону України «Про державну підтримку сільського господарства України», перетворити на Державний реєстр виробників сільськогосподарської продукції (фермерський реєстр);
  9. впровадження моніторингу цільового використання державної підтримки і допомоги, грантів у сільському господарстві з урахуванням позиції міжнародних партнерів;
  10. забезпечення електронної інформаційної взаємодії ДАР з іншими інформаційно-комунікаційними системами, електронно-інформаційними ресурсами, кадастрами та системами.

 

Знак відповідності технічним регламентам з набранням чинності угоди між Україною та ЄС


Уряд постановою від 23.07.2024 №846 внесено зміни до форми, опису, правил та умов нанесення знака відповідності технічним регламентам, затверджених постановою КМУ від 30.12.2015 №1184. Змін запрацюють з 25.01.2025.


Так, з набранням чинності угодою між Україною та Європейським Союзом про оцінку відповідності та прийнятність промислової продукції, знак відповідності технічним регламентам матиме різну форму для секторів, охоплених та не охоплених такою угодою.

У разі коли певні технічні регламенти передбачають застосування знака відповідності іншої форми, ніж ті, що зазначені вище, його форма встановлюється у відповідних технічних регламентах.


Разом з цим зверніть увагу, що відповідно до частини 2 статті 9 Закону України від 02.09.2020 №850-IX «Про надання будівельної продукції на ринку» знак відповідності технічним регламентам супроводжується:


  1. двома останніми цифрами року, в якому його вперше нанесено;
  2. найменуванням та місцезнаходженням виробника або ідентифікаційним знаком, що дає змогу легко та недвозначно встановити найменування та місцезнаходження виробника;
  3. унікальним ідентифікаційним кодом типу продукції;
  4. реєстраційним номером декларації показників у Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва;
  5. рівнем або класом показників, що декларуються;
  6. позначенням застосованої регламентної технічної специфікації;
  7. ідентифікаційним номером призначеного органу з оцінки відповідності у разі його залучення;
  8. інформацією про передбачене використання, визначене у застосованій регламентній технічній специфікації.



Субсидії на оренду житла для ВПО з 29 січня 2025 року


Постановою КМУ від 25.10.2024 №1225 затверджено Порядок реалізації експериментального проєкту щодо надання субсидії на оплату вартості або частини вартості найму (оренди) житлового приміщення та компенсації частини податку на доходи фізичних осіб та військового збору (далі ‒ Порядок №1225). Постанова чинна з 29.01.2025.


Метою реалізації експериментального проєкту є запровадження механізму надання державної допомоги наймачам як субсидії на оплату вартості або частини вартості найму (оренди) житлового приміщення (далі ‒ субсидія на найм житла) з урахуванням їх фінансово-майнового стану, що сприятиме інтеграції внутрішньо переміщених осіб, які втратили або вимушено покинули свої житлові приміщення внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України, в територіальній громаді за новим місцем проживання, а також виплати наймодавцю компенсації частини податку на доходи фізичних осіб та військового збору (далі ‒ компенсація).


Дія експериментального проєкту поширюється на наймачів, які наймають житлові приміщення в населених пунктах Чернігівської, Сумської, Харківської, Запорізької, Миколаївської, Дніпропетровської, Луганської, Донецької, Херсонської областей, крім тих, що включені до переліку територій (згідно з наказом Мінреінтеграції ТОТ України від 22.12.2022 №309), а саме:


  1. внутрішньо переміщені особи, які перемістилися (повторно перемістилися) з територій, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф, відповідно до переліку територій, для яких не визначено дати завершення бойових дій (припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації;
  2. внутрішньо переміщені особи, в яких житлове приміщення знищено або пошкоджено (до ступеня, непридатного для проживання).


Відомості про таке приміщення має бути внесено до Реєстру пошкодженого та знищеного майна (РПЗМ), або щодо такого житла наявний акт обстеження об’єкта комісією, та/або звіт з технічного обстеження, складені відповідно до Порядку виконання невідкладних робіт щодо ліквідації наслідків збройної агресії рф, пов’язаних із пошкодженням будівель та споруд, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2022 №473.


Реєстр арештованих активів виходить на новий рівень з січня 2025 року


Національне агентство з розшуку та менеджменту активів (АРМА) анонсувало масштабне оновлення Реєстру арештованих активів, заплановане на січень 2025 року. Реєстр отримає нові дані, включаючи інформацію про облігації, передані активи, оцінювачів, міжнародні угоди, а також земельні ділянки, нерухомість та арештовані кошти. Деталі за посиланням.


Безкоштовні сервіси для бухгалтерів: 

 

Калькулятор днів щорічних відпусток

Калькулятор тривалості відпустки

Калькулятор середньооблікової кількості штатних працівників

Калькулятор індексації зарплати

Калькулятор нормативу робочих місць для осіб з інвалідністю

Штраф за порушення законодавства про працю

Калькулятор середня зарплата-відпускні

Калькулятор середня зарплата – лікарняні

Резерв відпусток

 

Довідники

 

Норма тривалості робочого часу – 2025

Норма тривалості робочого часу – 2024

 

Джерело: 7eminar