зараз в етері
Безкоштовний вебінар: Бронювання та критичність, перевірки ДСНС і Держпраці & Зарплатні зміни-2027, помилки в об’єднаній звітності

Відпустка за власний рахунок під час війни: скільки днів можна взяти у 2026 році

Скільки днів на рік працівник може перебувати у відпустці без збереження зарплати під час воєнного стану? Єдиної межі немає: тривалість залежить від підстави, за якою надається відпустка. Зокрема, за сімейними обставинами можна взяти до 30 календарних днів на рік, для працівників зі статусом ВПО або тих, хто виїхав за кордон, передбачено до 90 календарних днів, а за згодою сторін відпустка може надаватися без обмеження строку. Розглянемо, які норми законодавства регулюють кожен із цих випадків і коли роботодавець може відмовити

Експерт:Аліна Лакіс
3

14

Подобаються наші матеріали? Додайте нас в улюблені джерела Google, щоб частіше бачити наші новини в пошуку та ШІ-оглядах в Google.

Додати
На скільки днів на рік можна брати відпустки без збереження заробітної плати під час дії воєнного стану, і відповідно до якої статті?

У період дії воєнного стану можна надавати відпустку без збереження заробітної плати за різними підставами і на різний термін

Згідно з ч. 3 ст. 12 Закону України від 15.03.2022 №2136-IX «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» (далі – Закон №2136) протягом періоду дії воєнного стану роботодавець на прохання працівника може надавати йому відпустку без збереження заробітної плати без обмеження строку, встановленого ч. 1 ст. 26 Закону України від 15.11.1996 №504/96-ВР «Про відпустки» (далі – Закон №504).


Відпустка без збереження заробітної плати за цією підставою надається:


  1. без обмеження її тривалості, але у період дії воєнного стану;
  2. будь-якій категорії працівників;
  3. на підставі заяви працівника;
  4. лише за згодою сторін, тобто не є обов’язковою для прийняття рішення роботодавцем щодо її надання.


Із 19 липня 2022 року працівники мають право на новий вид безоплатної відпустки.


Так, у період дії воєнного стану роботодавець за заявою працівника, який виїхав за межі території України або набув статусу внутрішньо переміщеної особи, в обов’язковому порядку надає йому відпустку без збереження заробітної плати тривалістю, визначеною у заяві, але не більше 90 календарних днів (ч. 4 ст. 12 Закону №2136).


Відпустка без збереження заробітної плати за цією підставою надається:


  1. тривалістю не більше 90 календарних днів у період дії воєнного стану.
  2. виключно працівникам, які виїхали за межі території України або набули статус внутрішньо переміщеної особи, що підтверджується довідкою;
  3. в обов’язковому порядку за заявою працівника;
  4. роботодавець не може відмовити працівнику у наданні цієї відпустки.


Виходячи із умов її надання, працівник має підтвердити той факт, що він «виїхав за межі території України» або «набув статусу внутрішньо переміщеної особи».


У разі повернення працівника, який перебуває у зазначеній відпустці на територію України, виходячи із умов її надання, особа втрачає право вимагати продовження такої відпустки.


В період дії воєнного стану за певними категоріями працівників зберігається право на відпустки без збереження заробітної плати, що надаються в обов’язковому порядку за їх бажанням та відповідно до ст. 25 Закону №504, де вказано терміни надання таких відпусток.


Також у період дії воєнного стану зберігається право працівників на відпустку без збереження заробітної плати відповідно до ч. 1 ст. 26 Закону №504, якою передбачено, що за сімейними обставинами та з інших причин працівнику може надаватися відпустка без збереження заробітної плати на термін, обумовлений угодою між працівником та роботодавцем, але не більше 30 календарних днів на рік.


Ця відпустка надається за заявою працівника та згодою роботодавця, але роботодавець може й відмовити працівнику у її наданні.


Окрім того, працівники мають право на відпустку без збереження заробітної плати на час загрози поширення епідемії, пандемії, необхідності самоізоляції працівника у випадках, встановлених законодавством, та / або у разі виникнення загрози збройної агресії проти України, надзвичайної ситуації техногенного, природного чи іншого характеру роботодавець на прохання працівника може надавати йому відпустку без збереження заробітної плати без обмеження строку, визначеного ч. 1 ст. 26 Закону №504.


Джерело: ФПУ


Читайте більше:


Надання відпустки без збереження заробітної плати на період воєнного стану (продовження з 31.10.2026): заява + наказ

Відпустка та відпускні – 2026: спецвипуск від редакції 7eminar

Відпустка без збереження зарплати під час воєнного стану: умови та тривалість


Аліна Лакіс

Експерт

Аліна Лакіс

Редакторка Бухгалтерської платформи 7eminar

Матеріали на сайті https://7eminar.ua можуть містити роз'яснення державних органів та погляди зовнішніх авторів. Їхній зміст не завжди збігається з позицією редакції. Кожна публікація відображає особисту думку автора. Редакція не редагує авторські тексти і не несе відповідальності за їх зміст.
3

14

5

36

1

7

3

34

2

24

3

26

16

25198

5

431

4

3705

1

679

6

2373

4

41

3

4075

5

1091

3

74

3

794

3

110

6

1888

4

261

2

15