Придбання нерухомості: як розрахувати податок та подати уточнюючу декларацію

Як відомо, власники об’єктів нерухомості мають сплачувати за них податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки (далі – податок на нерухомість). При цьому, якщо юридична протягом року придбаває нерухоме майно, яке є об’єктом оподаткування, то вона має подати декларацію (звітну або уточнюючу) і розрахувати податок з 1 числа місяця, в якому придбана нерухомість, до кінця року. І тут виникають питання: як нарахувати податок на нерухомість за придбаний об’єкт, в які строки подати та як заповнити декларацію (уточнюючу декларацію) тощо. На ці та інші питання відповімо у цій статті

5

9805


  1. Особливості розрахунку податку і строки подання декларації
  2. Форма декларації
  3. Заповнення додатків до декларації
  4. Заповнення декларації або УД


Особливості розрахунку податку і строки подання декларації


При придбанні нерухомості декларацію з податку на нерухомість слід подати протягом 30 календарних днів із дня виникнення права власності на об’єкт нерухомості (пп. 266.7.5 Податкового кодексу України, далі – ПКУ). Наприклад, якщо юридична особа придбала нерухомість 15 жовтня 2025 року, то декларацію слід подати до 15 листопада.

Зверніть увагу: за об’єкти, які не є об’єктом оподаткування (їх перелік наведений у пп. 266.2.2 ПКУ), декларація не подається

Як розрахувати податок, якщо нерухомість придбана протягом року?

Відповідно до пп. 266.8.1 ПКУ у разі переходу права власності на об’єкт нерухомості від одного власника до іншого протягом календарного року податок обчислюється:


  1. для попереднього власника – за період із 1 січня цього року до початку того місяця, в якому припинилося право власності на зазначений об’єкт оподаткування;
  2. для нового власника – починаючи з місяця, в якому він набув право власності.


Наприклад, якщо юридична особа придбала нерухомість 15 жовтня 2025 року, то вона має розраховувати податок у 2025 році з 1 жовтня по 31 грудня. Відповідно попередній власник має сплачувати податок до 1 жовтня.

Чи потрібно подавати декларацію і сплачувати податок, якщо придбання і продаж нерухомості відбулися в одному місяці?

Ні, не потрібно. Адже якщо нерухомість придбано і продано в одному місяці, то за неї з 1-го числа цього місця буде сплачувати вже новий власник. Таку ж думку висловлює і ДПС (ЗІР, категорія 106.07).


Форма декларації


Звітність з податку на нерухомість складається з декларації (форму затверджено наказом Мінфіну від 10.04.2015 №408) та двох додатків:


  1. додаток 1 – для об’єктів житлової нерухомості (J0312108);
  2. додаток 2 – для об’єктів нежитлової нерухомості (J0312208).


Електронний ідентифікатор декларації – J0302108.


Декларація подається до контролюючого органу за місцем розташування об’єкта нерухомого майна.


Якщо раніше платник не мав у власності нерухомості, то він подає звітну декларацію (у рядку 1 заголовної частини декларації слід зробити позначку «Х» навпроти типу «Звітна»). Якщо ж платник уже мав нерухомість, тобто подавав у звітному році декларацію, тоді він повинен подати уточнюючу декларацію (далі – УД) (у декларації слід проставити позначку «Х» навпроти типу «Уточнююча»).

Станом на 1 січня 2025 року була подана декларація на 2025 рік за об’єкти нерухомості, які знаходились у власності. 15 жовтня цього року підприємство придбало приміщення на території іншої територіальної громади, яка обслуговується іншим органом ДПС. Яку декларацію слід подати: уточнюючу декларацію до тієї, що вже була подана чи нову декларацію?

Треба подати декларацію із позначкою «звітна». Адже відповідно до пп. 266.7.5 ПКУ декларація подається контролюючому органу за місцезнаходженням об’єкта/об’єктів оподаткування.


Тобто, якщо об’єкт придбаний на території територіальної громади, де раніше не було нерухомості (тобто декларація в такий контролюючий орган не подавалась), то в такий орган ДПС подається декларація із позначкою «звітна». В такій декларації нараховується податок тільки за нерухомість, розташовану в такій територіальній громаді.

Зверніть увагу! Якщо нерухомість придбана на території іншої територіальної громади, ніж та, де вже є власності нерухомість, але обидві громади обслуговуються одним органом ДПС, то подається декларація із позначкою «уточнююча», але за нову нерухомість подається окремий додаток. Адже, оскільки податок сплачується за місцем розташування об’єкта нерухомості, то по кожній територіальній громаді, на території якої є у власності нерухомість, подається окремий додаток. Тобто, в такому разі декларація буде одна, а додатків до неї два

Заповнення додатків до декларації


Разом з декларацією або УД подається відповідний додаток – 1 (якщо придбана житлова нерухомість) або 2 (якщо придбана нежитлова нерухомість).


Якщо підприємство подає УД, і має у власності як житлову, так і нежитлову нерухомість (тобто воно подавало і додаток 1, і додаток 2 до звітної декларації), то у складі УД він має подати тільки той додаток, в якому відображена придбана нерухомість. Наприклад, якщо придбана нежитлова нерухомість, то разом з УД потрібно подати тільки додаток 2. А додаток 1, в якому відображається нарахування податку за житлову нерухомість, не подається.


Розглянемо особливості заповнення додатку до декларації.


У рядках 1.1 та 1.2 відповідного додатка (1 або 2 – залежно від того, яку нерухомість придбано) зазначається звітний рік, наприклад «2025».


У додатках 1 і 2 заповнюються розд. I «Розрахунок податкового зобов’язання» і розд. II «Уточнення податкового зобов’язання».

Якщо подається УД, у розд. І наводяться дані як про нерухомість, що придбана, так і про іншу нерухомість, яка є у власності.


У розд. І щодо придбаної нерухомості:


  1. у графах 2–6, 8–9, 14–15 відображається код типу нерухомості, місце розташування, реєстраційний номер та дата реєстрації права власності, розмір частки права власності, площа об’єкта, ставка податку та розмір мінімальної зарплати на 1 січня звітного року);
  2. у графі 6 – дата набуття права власності;
  3. графа 7 не заповнюється;
  4. у графі 17 зазначається річна сума податку (без врахування кількості днів перебування у власності). Тобто, така сума розраховується за формулою: графа 9 х графа 14 х графа 15 /100;
  5. графи 17–21 заповнюються тільки у разі наявності пільги;
  6. у графі 22 розраховується сума податку за період із 1 числа місяця, в якому придбана нерухомість, до кінця року. Річна сума податку обчислюється за формулою: графа 16 р / 12 х (сума граф 10 – 13) – графа 21;
  7. графах 23–26 вказується сума податку до сплати у відповідному кварталі. Формули для розрахунку наведені у примітці 18 додатку.


У розд. II заповнюються рядки 4 (тут відображається сума податку за даними раніше поданого додатка), 5 та 5.1 (тут наводиться сума, на яку збільшується нарахований раніше податок). Рядки 5.2, 6-8 не заповнюються.


Заповнення декларації або УД


Якщо подається звітна декларація, то у полі «Порядковий №» зазначається 1. Якщо подається УД, то у цьому полі зазначається номер декларації послідовно в порядку зростання кількості поданих декларацій. Тобто, якщо, наприклад, за 2025 рік була подана тільки звітна декларація, то в УД у цьому полі ставимо «2». Якщо ж цього року вже подавалася одна УД, то в наступній УД ставимо «3» і т. д.


У рядку 1 слід проставити відмітку «Х» або у рядку «Звітна» (якщо у звітному році декларація ще не подавалась) або у рядку «Уточнююча» (якщо у звітному році вже подавалась декларація за інші об’єкти нерухомості). Якщо подається УД, то тут також наводиться реєстраційний номер декларації, за яким було зареєстровано в контролюючому органі декларацію, показники якої уточнюються. Так, якщо за звітний рік УД ще не подавали, то зазначається реєстраційний номер звітної декларації, а якщо уже подавали – реєстраційний номер останньої УД. Цей номер слід взяти із квитанції 2, яка свідчить про прийняття декларації.


Якщо подається звітна декларація, то заповнюється рядок 2.1 (тут вказується звітний рік, наприклад, «2025»), а в полі «починаючи з» – 1-ше число місяця, в якому придбано нерухомість.


Якщо подається УД, то заповнюється рядок 2.2 (тут вказується рік, що уточнюється), а в полі «з урахуванням уточнень з» зазначається 1-ше число місяця, в якому придбано нерухомість.


У рядку 3 наводяться дані про платника (найменування, податковий номер, вид економічної діяльності згідно з КВЕД, податкова адреса).


Рядок 4 містить найменування контролюючого органу, до якого подається декларація.


У табличній частині декларації заповнюються рядок 5.1 (для житлової нерухомості) або 6.1 (для нежитлової нерухомості). Сюди переноситься значення гр. 3 ряд. 5 розд. II додатка.


Якщо подається УД, то потрібно також заповнити рядок 5.2 або рядок 6.2 залежно від типу нерухомості. Тут наводиться сума податку, на яку слід збільшити задекларовану раніше річну суму, тобто значення гр. 3 ряд. 5 розд. II відповідного додатка.


Наведемо приклад заповнення УД у разі придбання нерухомості.


Приклад

Юридична особа станом на 1 січня 2025 року мала у власності складське приміщення площею 450 м2 на території Олександрійського району Олександрійської ТГ Кіровоградської області. 15 жовтня цього року підприємство придбало приміщення магазину площею 175 м2. Ставка податку за обидва приміщення становить 0,8 % мінімальної зарплати, установленої на 1 січня звітного (2025-го) року.

Розрахуємо річну суму податку за придбаний магазин:


  1. річна сума податку 11 200 грн (175 м2 х 0,8 % х 8 000 грн);
  2. сума податку, яку належить сплатити у 2025 році, тобто за період із 1 жовтня по 31 грудня – 2 800 грн (11 200 : 12 міс. Х 3 міс.).


УД слід подати до 15 листопада. Податок за 4 квартал у сумі 2 800 грн слід сплатити до 30 січня 2026 року.


На підставі цих даних заповнимо додаток 2 та УД.


Фрагмент 1

<…>


Порядковий номер Податкової декларації 2


Розрахунок №2 у частині об'єктів нежитлової нерухомості


Фрагмент 2


Віра ЛИСНЯК, консультант з питань оподаткування та бухгалтерського обліку


Шаблони та зразки документів:


Договір купівлі-продажу нерухомого майна

Акт приймання-передачі нерухомого майна

Податкова декларація з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки


Читайте більше:


Податок на нерухоме майно 2025

Податкова декларація з податку на нерухоме майно: заповнення і подання

Знищено (пошкоджено) майно, техніку, автомобілі, документацію: оформлення та облік

Матеріали на сайті https://7eminar.ua можуть містити роз’яснення державних органів та погляди зовнішніх авторів. Їхній зміст не завжди збігається з позицією редакції. Кожна публікація відображає особисту думку автора. Редакція не редагує авторські тексти і не несе відповідальності за їх зміст.
5

9805

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇

644

1

152

4

2

12

6

3

30

7

8

8

5

5

6

4

220

4

197

6

863

13

1

29

22

1

48