Бізнес часто використовує договір комісії, щоб продавати товари через посередника. Але податкова нерідко ставить під сумнів такі операції й намагається донарахувати податки, вважаючи, що товар не обліковано належним чином.
У нещодавній постанові Верховного Суду у справі №600/5677/24-а суд став на сторону підприємців, та прямо вказав:
- Договір комісії разом із актом приймання-передачі товару, можуть підтверджувати передачу товару комісіонеру, але лише за умови, коли у них конкретно вказані вид, асортимент, кількість, умови продажу – без цього належного обліку товарів не встановити.
- Форма обліку та документи мають оцінюватися з урахуванням реальних дат операцій – комісіонер не міг надати звіт на перевірку, оскільки не складав його, раніше строку, встановленого договором.
- Штраф за ст. 20 Закону України від 06.07.1995 №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (порушення ведення обліку товарних запасів) можливий лише при доведенні факту реалізації необлікованого товару або відсутності документів обліку.
Отже, податківці мають право вимагати лише ті документи, які стосуються питань, зазначених у наказі на перевірку. Якщо наказ на фактичну перевірку – предмет перевірки обмежений законодавством (готівка, РРО, ліцензії, облік товару, трудові договори).
Підсумовуючи можна зазначити, що ВС дав чіткий сигнал, що штрафи мають ґрунтуватися на доведених фактах, а не лише на відсутності документів у момент перевірки. Також суд підтвердив, що для бізнесу договір комісії залишається цілком безпечним інструментом, але лише тоді, коли він грамотно оформлений.
Джерело: Команда адвокатів Богдана Янківа
Читайте більше:
Документальні перевірки у ФОПів
Як проводять та що перевіряють під час фактичної перевірки
Коли подавати та як оформити заперечення до акта податкової перевірки
Помилки у відповідях на запити податкової: як уникнути зайвих проблем
Уточнення декларації без штрафів: коли пеня і санкції не застосовуються