Податкові наслідки втрати активів під час війни, – роз'яснення ДПС

Війна завдає не лише фізичних втрат, а й викликає багато податкових питань. Що робити, якщо майно знищене або викрадене? Чи потрібно нараховувати ПДВ? А як бути з фінрезультатом і податком на прибуток? Простими словами ДПС пояснює, коли податкова вимагає податкові накладні, а коли – ні, та які документи допоможуть уникнути проблем


Війна, на жаль, може знищити або пошкодити майно. Розберемося простими словами, що є об'єктом оподаткування ПДВ та як Податковий кодекс України регулює ці складні ситуації.

Зазвичай, якщо ви постачаєте (продаєте) товари чи послуги на території України, це є об'єктом оподаткування ПДВ (п.п. «а» і «б» п. 185.1 Податкового кодексу України, далі ПКУ).


Якщо ви самостійно вирішили ліквідувати (списати) основні засоби (наприклад, обладнання, будівлі), податкова розглядає це як продаж. Тоді потрібно нарахувати ПДВ, виходячи зі звичайної ціни, але не нижче їхньої залишкової вартості (п. 189.9 ПКУ).


Але це правило не діє, якщо майно знищено не з власної волі:


  1. Якщо основні засоби знищені або зруйновані через обставини непереборної сили (наприклад: внаслідок бойових дій).
  2. Якщо до податкової подано документи, що підтверджують знищення, розбирання або інше перетворення майна, через що воно вже не може використовуватись.
А що, якщо майно втратили після того, як включили ПДВ до податкового кредиту?

За загальним правилом, якщо придбано товари чи необоротні активи з ПДВ і суму цього ПДВ включено до податкового кредиту, але потім вони починають використовуватися в негосподарській діяльності або в операціях, які не оподатковуються ПДВ, то потрібно нарахувати податкові зобов'язання. Для цього складається зведена податкова накладна (п. 198.5 ПКУ).


Проте, є важливий виняток для воєнного часу!

Тимчасово, протягом дії воєнного або надзвичайного стану, якщо товари, придбані з ПДВ, були знищені або втрачені внаслідок форс-мажорних обставин (наприклад, через бойові дії), податкова НЕ вважає, що їх використано не за призначенням чи не в господарській діяльності (п. 32-1 підр. 2 розд. XX ПКУ)

Це означає, що у таких випадках правило про нарахування податкових зобов'язань за п. 198.5 ПКУ не застосовується. Тобто, якщо майно зруйновано через війну, не потрібно донараховувати ПДВ і виписувати податкову накладну на суму його вартості.

Важливо! Щоб скористатися цим винятком, необхідно мати документи, що підтверджують знищення або втрату майна внаслідок обставин непереборної сили

Які документи підтверджують знищення або зруйнування основних виробничих або невиробничих засобів, товарно-матеріальних цінностей, готової продукції?

Щоб уникнути нарахування ПДВ у разі знищення чи втрати основних засобів (обладнання, будівель тощо) внаслідок форс-мажорних обставин, як-от війна, важливо належним чином документально підтвердити ці події:


  1. сертифікат Торгово-промислової палати України (ТПП): це документ, який підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору). Якщо бізнес постраждав від війни, варто звернутися до ТПП за таким сертифікатом;
  2. акт про пожежу: якщо майно знищено внаслідок пожежі, потрібно мати акт, складений за правилами Порядку обліку пожеж, затвердженого постановою КМУ від 26.12.2003 №2030. Цей акт має бути підписаний комісією, до складу якої входить представник ДСНС, адміністрації об'єкта (власник) та інші особи;
  3. витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань: у разі викрадення основних засобів, підтвердженням буде витяг з ЄРДР про реєстрацію кримінального правопорушення, отриманий згідно з Кримінальним процесуальним кодексом України;
  4. інші документи: будь-які інші офіційні документи, які, відповідно до законодавства, підтверджують факт знищення, зруйнування або викрадення виробничих чи невиробничих засобів.


Особливості оподаткування ПДВ при ліквідації основних засобів, що були знищені чи зруйновані внаслідок форс-мажору або без згоди платника, а також порядок документального підтвердження цих фактів, визначені у спеціальній Узагальнюючій податковій консультації. Ця консультація затверджена наказом Мінфіну від 03.08.2018 №673.

Чи слід коригувати фінансовий результат до оподаткування на суму таких списаних активів з метою сплати податку на прибуток?

У разі знищення або зруйнування виробничих основних засобів, що призначені для використання в господарській діяльності платника податку та невиробничих основних засобів, ТОВ здійснює коригування фінансового результату до оподаткування у відповідності до вимог п. 138.1 та 138.2 ПКУ.


Водночас зазначаю, що за операціями зі списання за результатами інвентаризації платником податку іншого майна, що обліковується у складі запасів, різниці для коригування фінансового результату до оподаткування не виникають.


Джерело: ДПС


Статті на тему:


Як зміниться Порядок блокування ПН: коментар експерта до проєкту постанови КМУ

Переплата ПДВ: коли виникає і як повернути

Обов’язкова реєстрація платником ПДВ

Чи враховувати звільнені операції в обсяг 1 млн – нова позиція!

Порція нових роз'яснень з ПДВ: коментар до листа ДПСУ №461/2/99-00-24-01-01-02

Лише раз на рік, до Дня бухгалтера й аудитора: спеціальні ціни та грандіозні розіграші! Дізнатись більше

Матеріали на сайті https://7eminar.ua можуть містити роз’яснення державних органів та погляди зовнішніх авторів. Їхній зміст не завжди збігається з позицією редакції. Кожна публікація відображає особисту думку автора. Редакція не редагує авторські тексти і не несе відповідальності за їх зміст.

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇

Акцію продовжено!

Мінімальні ціни року + подарунки!
Отримати