Перевірки органами Держпраці у 2026 році: особливості проведення

Питання проведення перевірок органами Держпраці завжди актуальні для роботодавців. Останнім часом в трудовому законодавстві відбулося чимало змін, які, зокрема, стосуються й правил проведення перевірок органами Держпраці. У статті розглянемо: яких правил зобов’язані дотримуватися представники Держпраці при проведенні перевірок у 2026 році, що змінилося останнім часом в цьому питанні, а також, як роботодавцю дізнатися, чи планує Держпраці перевірити його у 2026 році

3

6185


  1. Законодавчі підстави для проведення перевірок Держпраці
  2. Останні законодавчі зміни щодо перевірок
  3. Річний план перевірок Держпраці: чого варто очікувати
  4. Правила проведення перевірок органами Держпраці
  5. Особливості проведення планових перевірок
  6. Особливості проведення позапланових перевірок
  7. Оформлення результатів перевірки
  8. Висновки


Законодавчі підстави для проведення перевірок Держпраці


Контроль та нагляд за додержанням законодавства про працю роботодавцями покладено, перш за все, на Держпраці та її територіальні органи на підставі ст. 259 Кодексу законів про працю (далі – КЗпП). Крім того, контролювати окремі питання дотримання законодавства можуть й інші державні органи (ч. 2 ст. 259 КЗпП).


Перевірки органами Держпраці здійснюються відповідно до правил, встановлених наступними нормативними документами:


  1. Законом України від 05.04.2007 №877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі – Закон №877). Дія цього закону розповсюджується на органи Держпраці на підставі ст. 2;
  2. Законом України від 15.03.2022 №2136-IX «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» (далі – Закон №2136). Правила для проведення перевірок органами Держпраці у період дії воєнного стану визначено у ст. 16 Закону №2136;
  3. Положенням про Державну службу України з питань праці, затвердженим постановою Кабміну від 11.02.2015 №96 (далі – Положення №96).


Питання, які можуть контролювати органи Держпраці, наведено у пп. 8–11 п. 4 Положення №96, до них відносяться такі питання як:


  1. додержання вимог законодавства про працю, зайнятість населення в частині дотримання прав громадян під час прийому на роботу та працівників під час звільнення з роботи; використання праці іноземців та осіб без громадянства;
  2. наймання працівників для подальшого виконання ними роботи в Україні в іншого роботодавця;
  3. дотримання прав і гарантій стосовно працевлаштування громадян, які мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню;
  4. провадження діяльності з надання послуг з посередництва та працевлаштування;
  5. дотримання вимог законодавства про рекламу щодо реклами про вакансії (прийом на роботу);
  6. дотримання законодавства про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у частині виконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю;
  7. якість проведення атестації робочих місць за умовами праці.


Органи Держпраці здійснюють контроль шляхом проведення планових та позапланових перевірок.


Мораторій. Нагадаємо, що у період дії воєнного стану діє мораторій на проведення перевірок, передбачений постановою Кабміну від 13.03.2022 №303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) в умовах воєнного стану» (далі – Постанова №303), який розповсюджується, в тому числі на перевірки органів Держпраці.


Проведення планових перевірок органами Держпраці відповідно до Постанови №303 під забороною, а позапланові перевірки можуть проводитися лише за наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов’язань України. Перелік підстав для проведення позапланових перевірок органами Держпраці у період воєнного стану наведено у ст. 16 Закону №2136.



Останні законодавчі зміни щодо перевірок


Щодо правил проведення перевірок органами Держпраці, протягом 2025 року відбулися наступні зміни.


Зміна 1. Проведення перевірок щодо мобінгу (цькування).


Зміна передбачена Законом України від 15.04.2025 №4352-IX «Про внесення зміни до частини першої статті 16 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» щодо проведення перевірок з питань вчинення мобінгу (цькування)» (далі – Закон №4352), яким внесено зміни у ст. 16 Закону №2136. Закон введено в дію з 01.10.2025, отже з цієї дати в органів Держпраці є право проводити у період дії воєнного стану позапланові перевірки з питань вчинення мобінгу (цькування) на підставі відповідної заяви працівника або профспілки. При цьому, позапланові перевірки з питань вчинення мобінгу (цькування) не можуть здійснюватися одночасно з позаплановими заходами державного нагляду (контролю) з будь-яких інших питань. Тобто, така перевірка здійснюється окремо від позапланових перевірок з інших питань.


Нагадаємо, що:

Мобінг (цькування) – це систематичні (повторювані) тривалі умисні дії або бездіяльність роботодавця, окремих працівників або групи працівників трудового колективу, які спрямовані на приниження честі та гідності працівника, його ділової репутації, у тому числі з метою набуття, зміни або припинення ним трудових прав та обов’язків, що проявляються у формі психологічного та/або економічного тиску, зокрема із застосуванням засобів електронних комунікацій, створення стосовно працівника напруженої, ворожої, образливої атмосфери, у тому числі такої, що змушує його недооцінювати свою професійну придатність (ст. 22 КЗпП).

Зміна 2. Проведення перевірок щодо дотримання правил військового обліку


Постановою Кабміну від 16.07.2025 №892 (набула чинності з 23.07.2025), внесено зміни до Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних і резервістів, затвердженого постановою Кабміну від 30.12.2022 №1487 (далі – Порядок №1487). Саме ці зміни стосуються проведення перевірок стану військового обліку органами Держпраці.


Зараз у п. 84 Порядку №1487 передбачено, що до складу комісій з перевірки стану військового обліку, крім інших представників, входять також представники міжрегіональних територіальних органів Держпраці (в межах повноважень).


Отже, цілком ймовірно, що на перевірку дотримання правил військового обліку до підприємства можуть завітати не тільки представники ТЦК, а ціла комісія, у складі якої будуть й представники органу Держпраці.


Проте, зазначимо, що на даний час механізм такої спільної перевірки чітко не прописаний у законодавстві. Оскільки органи Держпраці можуть брати участь у такій перевірці тільки в межах своїх повноважень, ймовірно, вони в ході такої перевірки будуть цікавитися такими питаннями як:


  1. дотримання вимог ст. 24 КЗпП відносно перевірки при оформленні на роботу військово-облікових документів;
  2. наявність неоформлених працівників, відповідно, щодо яких не вівся персональний військовий облік.


Також слід розуміти, що така перевірка – це перевірка дотримання правил військового обліку, а питання такої перевірки обмежені переліком, наведеним у додатку 31 до Порядку №1487.


Річний план перевірок Держпраці: чого варто очікувати


Кожного року контролюючі органи затверджують річні плани проведення перевірок на наступний рік на підставі ст. 5 Закону №877 та Наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі та Державної регуляторної служби від 07.08.2017 №1170/81 «Про затвердження Вимог до оформлення річних та комплексного планів здійснення заходів державного нагляду (контролю), унесення змін до них та звіту щодо їх виконання».


Держпраці також затвердила такий річний план на 2026 рік наказом від 26.11.2025 №196-25а «Про затвердження Річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державної служби України з питань праці на 2026 рік». Знайти його можна на сайті Держпраці за посиланням.


Крім того, Державна регуляторна служба (далі – ДРС) наказом від 14.11.2025 №189 затвердила План здійснення комплексних заходів державного нагляду (контролю) органів державного нагляду (контролю) на 2026 рік. Знайти його можна на сайті ДРС за посиланням.


Роботодавці, які знайшли себе у цих річних планах на проведення перевірок, дуже часто ставлять таке питання:

Чи дійсно у роботодавця можуть провести планову перевірку, якщо його включили в план на 2026 рік?

Відразу зазначимо, що включення зараз підприємства в план перевірок на 2026 рік, не означає, що контролюючий орган прийде до нього з плановою перевіркою у запланований період. Поки діє воєнний час, планові перевірки під забороною на підставі Постанови №303. Тобто, включення в план перевірок – це тільки намір контролюючого органу. А реальне проведення планової перевірки буде можливе тільки, якщо або буде скасовано воєнний стан, або будуть внесені зміни в законодавство, які будуть дозволяти проводити планові перевірки у період дії воєнного стану.


ДРС цей момент пояснює так:

Прийняття такого плану не суперечить Постанові №303, оскільки постанова не встановлює жодних обмежень щодо намірів планування заходів державного нагляду (контролю) органами державного нагляду (контролю).

Проте, підприємствам, які включені до плану перевірок на 2026 рік, варто бути готовими до проведення планової перевірки, оскільки зараз законодавство дуже швидко змінюється (у тому числі щодо правил проведення перевірок), крім того, у всіх нас є сподівання на скасування воєнного стану.


Правила проведення перевірок органами Держпраці


Розглянемо детальніше правила проведення перевірок, яких повинні дотримуватися органи Держпраці при проведенні перевірок.


Допуск до перевірки


До початку перевірки представники органу Держпраці зобов’язані пред’явити роботодавцю такі документи (ч. 5 ст. 7 Закону №877):


  1. направлення на перевірку, оформлене відповідно до вимог ч. 3 ст. 7 Закону №877. Копія цього направлення має бути вручена роботодавцю;
  2. службові посвідчення кожної особи, яка проводить перевірку і яка зазначена в направленні на перевірку. Форма службового посвідчення інспектора праці затверджена наказом Мінекономіки від 11.11.2020 №2305.


Також перед початком перевірки представники органу Держпраці повинні внести запис до журналу реєстрації перевірок (якщо роботодавець його веде на підставі ч. 12 ст. 4 Закону №877. Форму та порядок ведення такого журналу затверджено наказом Держкомітету з питань розвитку підприємництва від 10.08.1998 №18.


Період, за який можуть перевірити


Для перевірок, які здійснюють органи Держпраці, строків давності не встановлено. Тому вони мають право перевірити за будь-який період. Крім того, нагадаємо, що більшість кадрових документів підлягає тривалому зберіганню, а Переліком типових документів, що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших юридичних осіб, із зазначенням строків зберігання документів, затвердженим наказом Мін’юсту від 12.04.2012 №578/5, для таких документів встановлений строк зберігання не менше 75 років.


Особливості проведення планових перевірок


Хоч планові перевірки для органів Держпраці зараз під забороною, з огляду на майбутнє назвемо основні моменти, які стосуються планових перевірок. Планові перевірки проводяться відповідно до правил, встановлених ст. 5 Закону №877. Ці правила наступні:


1. Перевірка проводиться тільки у разі, якщо роботодавець включений в план перевірок на відповідний рік.

2. Періодичність планових перевірок визначається залежно від ступеня ризику, до якого віднесено роботодавця, а саме:


  1. роботодавці з високим ступенем ризику – не частіше ніж один раз на 2 роки;
  2. із середнім – не частіше одного разу на 3 роки;
  3. з незначною – не частіше одного разу на 5 років.

Критерії, за якими оцінюється ступень ризику органами Держпраці, затверджено Постановою Кабміну від 20.05.2020 №383

3. Про проведення планової перевірки роботодавця повинні повідомити не пізніше ніж за 10 днів до її початку.

4. Строк проведення планової перевірки не може перевищувати 10 робочих днів, а щодо суб’єктів мікро-, малого підприємництва - 5 робочих днів.


Особливості проведення позапланових перевірок


Правила проведення позапланових перевірок встановлені ст. 6 Закону №877.


Під час воєнного стану позапланові перевірки можуть проводитися тільки за підставами, визначеними ст. 16 Закону №2136, а саме:


  1. За заявою працівника або профспілки щодо дотримання законодавства про працю в частині виконання норм Закону №2136, виявлення неоформлених трудових відносин, вчинення мобінгу (цькування) та законності припинення трудових договорів.
  2. З підстав, визначених в абзацах п’ятому, восьмому – дев’ятому, одинадцятому ч. 1 ст. 6 Закону №877. До них відносяться:
  3. звернення фізособи щодо порушень, які завдали шкоди її правам, законним інтересам, життю чи здоров’ю, навколишньому природному середовищу або безпеці держави;
  4. доручення Прем’єр-міністра України про перевірку суб’єктів господарювання у відповідній сфері у зв’язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, яка має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави;
  5. настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, пов’язаного з діяльністю підприємства;
  6. звернення посадових осіб органів місцевого самоврядування про порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства у випадках, коли право на подання такого звернення передбачено законом.
  7. За зверненнями Київської міської військової адміністрації або обласної військової адміністрації.
  8. у зв’язку з невиконанням роботодавцем приписів органу Держпраці про усунення порушень законодавства, виданих після 01.05.2022.


Строк проведення позапланової перевірки не може перевищувати 10 робочих днів, а щодо суб’єктів малого підприємництва – 2 робочих днів.


Оформлення результатів перевірки


За результатами перевірки складається акт за формою 1, затвердженою наказом Мінекономіки від 27.10.2020 №2161 (далі – Наказ №2161).


Роботодавець, який не згоден з фактами, викладеними в акті перевірки, має право підписати його із запереченнями й додати їх до акту. У акті необхідно в цьому випадку зробити біля підпису позначку «Із запереченнями».


Якщо в ході перевірки виявлені порушення, орган Держпраці складає припис про їх усунення за формою 8, затвердженою Наказом №2161, протягом 5 робочих днів з дня завершення перевірки. В цьому приписі зазначається строк для усунення порушень. Про усунення порушень роботодавець повинен проінформувати орган Держпраці. Таке інформування здійснюється у довільній формі з додаванням копій підтверджуючих документів.

Зверніть увагу! У період дії воєнного стану штрафи, передбачені ст. 265 КЗпП не застосовуються, якщо припис про усунення порушень виконаний роботодавцем в повному обсязі (ст. 16 Закону №2136).

Висновки


  1. Перевірки органами Держпраці здійснюються за правилами, встановленими Законом №877, а у період дії воєнного стану з урахуванням особливостей, передбачених Законом №2136.
  2. Під час воєнного стану планові перевірки органами Держпраці заборонені на підставі Постанови №303, а позапланові перевірки здійснюються тільки за певними підставами, визначеними Законом №2136.
  3. У 2025 році відбулися зміни у законодавстві, які стосуються підстав для проведення перевірок органами Держпраці.


Оксана КОВАЛЬЧУК, консультант з юридичних питань


Читайте більше:


Чи може ТЦК накласти штраф без перевірки

Перевірки ПФУ по-новому: що потрібно знати

Недопуск до податкової перевірки: правила та ризики

Перевірки – 2026: вже маємо плани від 30-ти держорганів

Спільні перевірки військового обліку ТЦК, ДПС, Держпраці: предмет, межі і підготовка роботодавця


Сервіси для бухгалтера:


Штраф за порушення законодавства про працю

Моніторинг перевірок

3

6185

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇

4

8907

1

1

2

2

6

6

3

392

2

27

1

53

6376

1

100

2

46

2

4013

4

86

2

30

3

777

3

219

4

11149

6

1645