120 українських бізнес-асоціацій закликають Президента повернути законопроєкт №11416–д до парламенту на доопрацювання

Українська Рада Бізнесу пропонує зберегти поточну ставку військового збору, тимчасово підвищити ставку ПДВ на 2% та диференціювати військовий збір для підприємців. Бізнес, у відкритому зверненні, від імені 120 бізнес-асоціацій різних галузей економіки, закликає Президента повернути законопроєкт на доопрацювання для забезпечення стабільності та інвестиційної привабливості

10 жовтня Верховна Рада України прийняла доопрацьований Проєкт Закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» №11416–д (далі – законопроєкт), який 15 жовтня був направлений на підпис Президенту України, що передбачає збільшення надходження коштів до Державного бюджету.


На думку фахівців Української Ради Бізнесу, зазначений законопроєкт враховує значну кількість пропозицій бізнесу, але в той же час має низку негативних норм для стабільної роботи підприємств та економіки:


  1. підвищений військовий збір (ВЗ) для найманих працівників,
  2. порушення гарантій непогіршення умов оподаткування з боку держави,
  3. гарантій щодо стабільності умов оподаткування у правовому режимі Дія.City
  4. додаткове адміністративне навантаження на бізнес без урахування поточних умов роботи прифронтових областей,


адже здебільшого покладає навантаження на сумлінний бізнес та найманих працівників.

 

Фахівці УРБ проаналізували новації, представлені у законопроєкті, та розуміючи необхідність розширення бази оподаткування для забезпечення фінансування військових витрат країни, пропонують наступне:


1. Враховуючи результати проведених порівняльних розрахунків щодо розмірів надходжень від збільшення ВЗ або від збільшення ставки ПДВ – пропонуємо:


  1. залишити поточну відсоткову ставку ВЗ на рівні 1,5% для зарплат працівників та інших доходів фізосіб, уникаючи додаткового фінансового та адміністративного навантаження на сумлінних платників податків;
  2.  тимчасово (строком на 2 роки або до кінця воєнного стану) збільшити ПДВ на 2 відсоткові пункти для тих товарів та послуг, за якими встановлена ставка у 20%, тобто її збільшити до 22%.


Підвищення ставки ПДВ надасть держбюджету аналогічні за розміром суми надходження, як і від підвищеного військового збору, проте буде мати значно менш негативні наслідки для економіки та не призведе до збільшення тіньової або ж незадекларованої праці.


2. Диференціювати військовий збір для ФОП відповідно до розміру бізнесу.


Вбачається доцільним диференціювати ставку ВЗ для різних груп ФОП відповідно до обсягів доходів підприємців, запровадивши для ФОП 2 групи ставку у кілька разів меншу, ніж погоджену на цей час у законопроєкті за основу, а для 1 групи платників єдиного податку (ЄП) – ще меншу ніж у 2 групи ЄП. 


3. Забезпечити гарантії дотримання умов оподаткування в правовому режимі Дія.City


Ухвалення законопроєкту у запропонованому вигляді значно погіршить інвестиційний клімат для ІТ-галузі в Україні. Згідно із Законом України від 15.07.2021 №1667-IX «Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні», держава гарантувала незмінність умов для режиму Дія.City не менш як на 25 років.


Норми законопроєкту №11416–д, що фактично змінюють умови режиму Дія.City, призведуть до негативних наслідків, зокрема погіршення конкурентоспроможності українських компаній на міжнародному ринку через підвищення собівартості послуг, вихід частини компаній з правового режиму Дія.City, невикористання гіг-контрактів як форми співпраці через втрату податкової ефективності, а також стане підтвердженням ризиків для інвесторів щодо недотримання Україною власного законодавства щодо незмінних умов роботи бізнесу.


Вкрай важливим є забезпечення стабільності умов оподаткування резидентів Дія.City задля подальшого відновлення та розвитку галузі, забезпечення безумовної впевненості інвесторів у дотриманні норм права в країні та виконання власних гарантій для бізнесу, що важливо як економічний та політичний фактор привабливості роботи в Україні.


4. Строки подання звітності про суми доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб.


Разом з прийняттям норми про перехід до щомісячної звітності – мають бути встановлені чіткі гарантії Уряду та конкретні терміни впровадження економічного бронювання. За відсутності гарантій Уряду – поточні норми виглядають виключно як ускладнення адміністрування для малого та мікробізнесу, обтяження ММБ контрпродуктивними звітами, збільшення витрат, що негативно відобразиться на фінансовому результаті діяльності.


Джерело: Українська Рада Бізнесу