Звіт №1-ПНП (один раз на п'ять років) «Професійне навчання на підприємстві»: інструкція

З’ясуємо кому, в які строки та спосіб звітувати за формою №1-ПНП. Також підкажемо, як порядково заповнити Звіт про професійне навчання на підприємстві. Зорієнтуємо, що буде за неподання цього статзвіту

1

15


Хто подає звіт за формою №1-ПНП (один раз на п'ять років)


Звіт «Професійне навчання на підприємстві» за формою №1-ПНП (один раз на п'ять років) (далі – Звіт) подають юридичні особи (підприємства, організації, установи), визначені Держстатом.

На замітку! Підприємство подає тільки ту статистичну звітність, яка зазначена в Переліку надаваних звітів в Кабінеті респондента на сайті статистики

На офіційному сайті Держстату за кодом підприємства перевірте перелік статистичних звітів, до яких ваша юридична особа залучена до звітування в поточному періоді. Для цього зайдіть в «Кабінет респондента».


В які строки подає звіт за формою №1-ПНП


Звіт подають один раз на п'ять років не пізніше 10 квітня.


Якщо цей день припадає на вихідний або святковий день, то звітують у перший робочий день після нього.


Не пропустити жоден дедлайн та уникнути штрафів за прострочки допоможе наш зручний сервіс «Календар бухгалтера». З ним отримаєте усю звітність та платежі в одному місці: на тиждень, місяць і навіть рік!

Куди подавати звіт за формою №1-ПНП (один раз на п'ять років)


Підприємства подають форму №1-ПНП до органу державної статистики за своїм місцезнаходженням, тобто за місцем державної реєстрації.


Яка відповідальність за неподання форми №1-ПНП (один раз на п'ять років)

Порушення порядку подання або використання даних державних статистичних спостережень тягне за собою відповідальність згідно зі ст. 186-3 Кодексу про адміністративні правопорушення (КпАП).


Так, за неподання органам статистики Звіту або подання його з недостовірними даними, не в повному обсязі, не за формою, передбаченою звітно-статистичною документацією, чи із запізненням загрожує штраф:


  1. від 10 до 15 нмдг (від 170 до 255 грн);
  2. від 15 до 25 нмдг (від 255 до 425 грн) за повторне вчинення правопорушення особою, на яку вже накладали адмінстягнення протягом року.

На замітку! Для накладення стягнення на особу, винну у неподанні Звіту, органам статистики не потрібно звертатися до суду (ст. 244-3 КпАП)

За якою формою звітувати про професійне навчання на підприємстві


Звіт про професійне навчання на підприємстві вперше введений з 2026 року і його подавайте за формою, затвердженою наказом Держстату від 19.06.2025 №94.


Завантажити бланк:


Професійне навчання на підприємстві. Форма №1-ПНП



Який порядок заповнення звіту за формою №1-ПНП (один раз на п'ять років)


Для правильного заповнення Звіту скористайтеся роз’ясненням Держстату від 30.06.2025 №19.1.2-12/30-25.


Форма № 1-ПНП це не звіт «про навчання заради навчання», а статистичний зріз того, як підприємство працює з персоналом і його навичками. Заповнюється вона за 2025 рік у цілому по юрособі, включно з філіями та відокремленими підрозділами. Водночас окремі запитання в середині форми стосуються 2024 року, і це одна з типових пасток, де легко помилитися.


Починають із загальної «бази» чисельності, годин і витрат. Саме ці показники потім обмежують усі інші цифри у формі.


Середньооблікову кількість штатних працівників рахують за Інструкцією № 286, без мобілізованих, декретних, осіб із призупиненими трудовими договорами та працівників у відпустках без збереження зарплати на період воєнного стану. Кількість відпрацьованих годин показують лише фактичну з надурочними, роботою у вихідні, відрядженнями, але без учнів і стажистів.


Витрати на утримання робочої сили це всі витрати роботодавця на персонал разом із ЄСВ, лікарняними за рахунок роботодавця, навчанням, податками та соціальними виплатами, у тис. грн.


Далі форма переходить до блоку про стратегію безперервного професійного навчання (БПН). Тут немає сум і годин лише відповіді «так» або «ні»: чи є відповідальні, план, бюджет, колективні домовленості, оцінка потреб у навичках. Відповідати потрібно чесно: ці дані не звіряють із фінансами, але логіка форми далі «пам’ятає» ваші відповіді.


Наступний етап чи проводило підприємство БПН у 2025 році: курси (внутрішні або зовнішні) та інші форми навчання наставництво, ротацію, семінари, e-learning тощо. Якщо обираєте «так», доведеться розкрити показники далі; якщо «ні» форма сама переводить до причин.


Якщо у 2025 році були курси БПН, заповнюють розділ із кількістю працівників, тривалістю навчання та витратами. Тут важливе правило: жоден показник не може «вилазити» за загальні цифри з початку форми. Кількість навчених працівників не може перевищувати середньооблікову чисельність, години навчання загальні відпрацьовані години, а витрати на навчання витрати на утримання робочої сили. Навчання, яке проходило у неробочий час, допускає нуль годин.


Окремо в середині форми є запитання про 2024 рік чи були тоді курси або інші форми БПН. Тут не підставляють цифри за 2025-й, а просто фіксують факт.


Фінальні розділи або підсумовують результати БПН (якщо воно було), або пояснюють причини його відсутності. Наприкінці блок про початкове професійне навчання (учні, стажисти): якщо відповідаєте «так», обов’язково зазначають хоча б одну причину такого навчання.


Унаочнимо порядок заповнення показників форми у Таблиці.



запитання

Що саме заповнюємо

Звідки беремо дані

Важливі обмеження та підказки

Загальні відомості


Найменування, ЄДРПОУ, вид діяльності, територія

Установчі та реєстраційні дані

Помилки тут – формальні, але через них форму можуть не прийняти

Розділ I. Загальна інформація про підприємство

1

Середньооблікова кількість штатних працівників (СКШП) за 2025 рік

Кадрові дані, табелі, розрахунок за п. 3.2 Інструкції зі статистики кількості працівників, затвердженої наказом Держкомстату від 28.09.2005 №286

До СКШП не включають:


  1. працівників у відпустці у зв’язку з вагітністю та пологами;
  2. працівників у відпустці для догляду за дитиною до встановленого законом віку;
  3. осіб, призваних на строкову військслужбу;
  4. осіб, призваних на військслужбу за призовом офіцерського складу;
  5. мобілізованих на особливий період;
  6. працівників, прийнятих на військслужбу за контрактом;
  7. працівників, щодо яких призупинено дію трудового договору;
  8. працівників, які евакуювалися або місцезнаходження яких тимчасово невідоме;
  9. працівників у відпустці без збереження заробітної плати на період воєнного стану без обмеження строку (ч. 1 ст. 26 Закону України «Про відпустки» від 15.11.1996 №504/96-ВР)

2

Загальна кількість відпрацьованих людино-годин

Табелі обліку робочого часу

Ідеться про кількість фактично відпрацьованих штатними працівниками людиногодин (за винятком учнів/стажистів), визначену як сума по всіх періодах, спрямованих на виробництво товарів та послуг, ураховуючи час, відпрацьований у вихідні (за графіком), святкові та неробочі дні, період службових відряджень, на надурочних роботах, а також час роботи надомників.


Час, відпрацьований працівниками, які працюють за сумісництвом на тому самому підприємстві, де й основне місце роботи, враховують у повному обсязі

3

Витрати на утримання робочої сили (тис. грн)

Визначають відповідно до Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Держкомстату від 13.01.2004 №5 (далі – Інструкція №5)

Показник містить дані (крім учнів/стажистів) щодо:


  1. зарплати працівників (прямі виплати, надбавки та доплати);
  2. внесків до фондів заощаджень, створених для працівників;
  3. оплати за невідпрацьований час працівникам, визначеної відповідно до пп. 2.2.12 Інструкції №5, заробітної плати працівників у натуральній формі;
  4. внесків роботодавця на соцстрахування працівників (ЄСВ);
  5. прямих соцвиплат роботодавця працівникам (витрати, пов’язані з оплатою тимчасової непрацездатності за рахунок коштів роботодавця, а також суму, еквівалентну розміру заробітної плати, яку роботодавець тимчасово продовжує виплачувати в разі вагітності, травми на виробництві, інвалідності, скорочення штату, на пенсійне та медичне забезпечення тощо);
  6. витрат на професійне навчання (витрати роботодавця на профнавчання, пов’язане з виробничою потребою);
  7. податків, що належать до витрат на утримання робочої сили (дані про всі податки та збори, розмір яких залежить від кількості або складу працівників, а також величини їхнього фонду оплати праці);
  8. інших витрат, пов’язаних з використанням робочої сили;
  9. субсидій, які одержує роботодавець (дані про суми, що отримані у формі компенсації для відшкодування частини або всіх витрат на пряму оплату праці)

Розділ II. Стратегія проведення безперервного професійного навчання (БПН) на підприємстві

БПН має відповідати таким критеріям:

  1. навчання планується заздалегідь;
  2. тренінг організовано або підтримується з конкретною метою навчання;
  3. навчання повністю або частково фінансується підприємством.

Осіб, які працюють за контрактом про учнівство/стажування або навчання, не відображають у цьому розділі

4.

Наявність відповідального за БПН

Накази, посадові інструкції

Відповідь «так» логічно тягне позитивні відповіді нижче

5

Регулярна оцінка майбутніх потреб у навичках і компетенціях працівників

Кадрові оцінки, атестації

Можливий лише один варіант відповіді.

Визначення «регулярно» охоплює останні роки та кілька наступних років в оцінці майбутніх потреб у навичках і компетенціях працівників

6

Реагування підприємства на майбутні потреби в навичках і компетенціях працівників:


  1. БПН наявних кадрів;
  2. набір кваліфікованого персоналу;
  3. набір персоналу з подальшим спеціальним навчанням;
  4. внутрішня реорганізація для ефективнішого використання наявних навичок

Кадрові документи, внутрішні положення

Можливий лише один варіант відповіді «Так» чи «Ні» за кожним типом реакції підприємства на майбутні потреби в навичках/компетенціях працівників

7

Навички/компетенції, які зазвичай вважають найважливішими для розвитку підприємства в наступні кілька років

Можна позначити три (принаймні одну) найважливіші навички/компетентності з наведеного у формі списку.


Якщо невідомо про найважливіші навички/компетентності працівників, то в наведеному переліку зазначають «невідомо»

8

Письмовий план або програма навчання як результат планування БПН на підприємстві

Можливий варіант відповіді «Так» чи «Ні»

9

Виділення бюджету на БПН

Бухоблік, кошториси

Можливий варіант відповіді «Так» чи «Ні».


Не плутати з фактичними витратами з розділу ІV

10

Укладені на підприємстві колдоговори (угоди), які охоплюють питання проведення БПН

Колдоговір (угода)

Можливий варіант відповіді «Так» чи «Ні».


Показник містить дані про наявність укладених на кінець звітного періоду та належно зареєстрованих колективних договорів

11

Участь представників працівників в управлінні БПН

Кадрові документи, внутрішні положення

Обирають відповідь «Так» або «Ні».


Якщо відповідь:


  1. «Так» – далі зазначають, до яких аспектів управління БПН вони залучені (Запитання 12);
  2. «Ні» – переходять до Запитання 13 про проведення внутрішніх і зовнішніх курсів БПН у 2025 році

Розділ ІІІ. Проведення БПН працівників на підприємстві

13

Проведення внутрішніх і зовнішніх курсів БПН

Договори, накази, програми

Відповідають «Так» або «Ні» для кожного типу курсів.


Внутрішні курси розробляє та організовує підприємство, зовнішні – сторонні або навчальні організації.


Географічне розташування курсу не має значення, можливі онлайн або змішані формати.


Якщо курс не проводили («Ні»), тривалість оплачуваного часу на нього не вказують

14

Проведення інших форм БПН у 2025 році

Документи щодо наставництва, стажування, семінарів

Відповідають «Так» або «Ні» для кожної форми.

Якщо «Так», зазначають частку працівників, що брали участь:

  1. Навчання на робочому місці – заплановані інструктажі або практичний досвід у малих групах (до 5 осіб) під керівництвом інструктора.
  2. Ротації, обміни, відрядження, навчальні візити – планові заходи для розвитку навичок працівників.
  3. Участь у конференціях, семінарах, лекціях – лише якщо метою є навчання і участь запланована.
  4. Навчальні або робочі групи – регулярні групові заняття для підвищення знань або вирішення виробничих питань; включаються тільки якщо основна мета – навчання.
  5. Самостійне/електронне навчання – індивідуальна навчальна діяльність працівника з використанням онлайн-ресурсів, дистанційних або відкритих методів; допускається неструктурований перегляд інформації з професійного розвитку.

Якщо відповідь «Ні» для певної форми, показник тривалості чи участі працівників не заповнюють, і далі переходять до наступної форми

15 – 16

Курси, інші форми БПН для своїх працівників у 2024 році

Факт минулого року

Лише «Так» / «Ні».


17

Внески до колективних, взаємних або інших навчальних фондів, зроблені підприємством у 2025 році, і/або отримані виплати з таких фондів або інші фінансові субсидії на проведення курсів БПН

  1. Бухгалтерські рахунки та проводки щодо внесків до фондів;
  2. відомості про отримані виплати, субсидії або фіндопомогу на БПН;
  3. договори та угоди з фондами та організаціями;
  4. контракти або угоди про сплату внесків на БПН;
  5. інші документи про отримання фінансування або субсидій (державних чи від третіх осіб);
  6. реєстри та журнали навчальних заходів тощо

Відповідають «Так» або «Ні» окремо для внесків і виплат.


Якщо внески – «Так», зазначають суму внесків на БПН, зроблених через державні чи посередницькі організації.


Якщо виплати – «Так», зазначають суму надходжень на БПН із колективного фінансування, субсидій чи державної допомоги.


Якщо сума виплат не дорівнює «0», переходять до Запитання 18 про джерела фінансування БПН («Так»/«Ні» для кожного типу).


Якщо відповідь «Ні», переходять до Запитання 19 про кількість працівників, які брали участь у курсах БПН (внутрішніх або зовнішніх) у 2025 році

Розділ VI. Проведення на підприємстві курсів БПН для працівників

19

Кількість працівників Вашого підприємства, які брали участь в одному або кількох курсах БПН (внутрішніх або зовнішніх) у 2025 році

Кадрові накази, списки

Показник містить загальну кількість працівників, які брали участь у будь-яких курсах БПН у 2025 році.


На замітку! Якщо працівник брав участь у кількох курсах, його слід ураховувати лише один раз.


Кількість учасників не може перевищувати середньооблікову чисельність відповідної категорії

20

Загальна тривалість оплачуваного робочого часу у 2025 році, витраченого на всі курси БПН з поділом на внутрішні та зовнішні курси БПН

  1. Табелі обліку робочого часу;
  2. внутрішні журнали/реєстри навчання;
  3. планові графіки навчання;
  4. відомості про оплату праці; внутрішні звіти від відділу навчання або HR

Загальна тривалість оплачуваного часу у 2025 році на всі курси БПН = сума часу на внутрішні та зовнішні курси і може бути «0», якщо навчання відбувалося поза робочим часом.


Із цієї тривалості виділяють години на обов’язкові та необов’язкові курси з охорони праці.


Час на всі курси, внутрішні та зовнішні, не може перевищувати загальної кількості відпрацьованих годин штатними працівниками

21

Навички/компетенції, охоплені курсами БПН, були найбільш затратними з точки зору кількості навчальних годин у 2025 році

  1. Відомості від відділу навчання або HR;
  2. програми та плани курсів БПН;
  3. звіти про участь працівників у курсах;
  4. рейтинги/оцінки витрат часу на навчання

Можна позначити три (принаймні одну) найважливіші навички/компетентності працівників з наведеного списку.


Якщо курс не відповідає точно одній групі курсів, вибирають найближчу групу курсів

22

Найважливіші постачальники навчання всіх зовнішніх курсів БПН, яких використовувало підприємство у 2025 році

  1. Реєстри чи журнали навчання;
  2. договори та замовлення на навчання;
  3. звіти внутрішніх відділів навчання або HR;
  4. рахунки-фактури або акти виконаних робіт, які підтверджують оплату постачальників

Включає до трьох (мінімум одну) основних постачальників за кількістю навчальних годин, якщо відповідь на «зовнішні курси БПН» – «Так».


Якщо курс не підходить точно до однієї категорії, обирають найближчу

23

Витрати, які понесло підприємство у 2025 році на проведення курсів БПН


Можливі відповіді «Так»/«Ні» окремо за типами витрат:


  1. гонорари та виплати стороннім організаціям – оплата зовнішніх курсів, тренерів, експертів та підтримка внутрішніх курсів. Якщо «Так», зазначають суму без ПДВ;
  2. оплата проїзду та проживання (добові) – витрати учасників курсів. Якщо «Так», зазначають суму без ПДВ;
  3. оплата праці внутрішніх тренерів – персонал навчального центру та інші залучені працівники. Якщо «Так», зазначають частку витрат на оплату праці, що припадає на БПН;
  4. навчальний центр, приміщення та матеріали – амортизація, експлуатація, витрати на обладнання та матеріали для курсів. Якщо «Так», зазначають суму без ПДВ.


Кожна сума повинна бути меншою за загальні витрати на утримання робочої сили.


Якщо точну суму визначити неможливо, можна оцінити витрати за аналогічними приміщеннями та обладнанням

Розділ V. Результати проведення БПН

24

Оцінка підприємством результатів проведення БПН

  1. Протоколи або звіти після курсів БПН;
  2. аналітичні довідки HR/відділу навчання;
  3. форми зворотного зв’язку від учасників курсів;
  4. тести або контрольні завдання після курсів;
  5. анкетування учасників;
  6. реєстри учасників курсів та їх результати;
  7. звіти про реалізацію навчальних програм та планів БПН тощо

Можливий один варіант відповіді.


Якщо «Так» (для всіх або деяких видів діяльності) – зазначають, які методи оцінювання використовують («Так»/«Ні» для кожного методу).


Якщо «Ні, підтвердження участі достатнє» – переходять до Запитання 26 про причини обмеження курсів БПН у 2025 році

Розділ VI. Причини, через які не проводилося БПН на підприємстві

27

Причини не проводити БПН (ані курси БПН, ані інші форми БПН) для працівників підприємства у 2025 році


Можливий лише один варіант відповіді «Так» чи «Ні» за кожною причиною не проведення БПН

Розділ VIІ. Проведення початкового професійного навчання (ППН)

Ідеться про учнівство/стажування, яке оформлюють контрактом або угодою з визначенням прав, обов’язків та цілей навчання.

Учнівство – частина формальної освіти, результатом є кваліфікація або сертифікат, триває 6 місяців–6 років, передбачає винагороду.

Стажування – може бути частиною формальної або неформальної освіти; не обов’язково закінчується сертифікатом.

Формальна освіта: менше 6 місяців, можлива винагорода.

Неформальна освіта: до 2 років, можлива винагорода

28

Наймання підприємством учасників ППН (учнів/стажистів)


Можливі відповіді «Так» або «Ні».


Учасники ППН працюють на підприємстві, навчання може бути частиною формальної або неформальної освіти.


Якщо відповідь «Так», переходять до Запитання 29 про основну причину проведення ППН/стажування, відповідаючи «Так» або «Ні» за кожною причиною (потрібна щонайменше одна позначка «Так»)


Як виправляти помилки у Звіті за формою №1-ПНП (один раз на п'ять років)


Під час виправлення помилок у статистичній звітності фахівці Держстату рекомендують керуватися положеннями, зокрема:


  1. Закону України «Про офіційну статистику» від 16.08.2022 №2524-IX (п. 4 ч. 1 ст. 17);
  2. Положення про Державну службу статистики України, затвердженого постановою КМУ від 23.09.2014 №481;
  3. Порядку подання е-звітності до органів держстатистики, затвердженого наказом Держстату від 12.01.2011 №3 (далі Порядок №3);
  4. Інструкції про порядок виправлення звітних даних у випадках виявлення приписок та інших перекручень у державній статистичній звітності, затвердженої наказом Мінстату від 10.05.1994 №94 (втратила чинність 10.07.2015, але деякі її положення застосовні на практиці).


Зважаючи на зазначені акти та напрацьовану практику, наведемо алгоритм дій, якщо ви виявили помилку у поданій статистичній звітності.


Самостійне виправлення помилок до граничного терміну подання звітності


Щодо виправлення помилок, виявлених безпосередньо респондентом маємо лише роз’яснення Держстату у листі від 20.02.2017 №09.3-07/33-17. Так, якщо ви виявили помилки у поданих статзвітах, зверніться до органу статистики та з’ясуйте, чи потребують вони виправлення.

На замітку! Врахує орган статистики виправлені дані або ні, залежить від того, коли подаєте новий звіт (до чи після оприлюднення ним статданих) і зважаючи на суттєвість виявленої помилки, її впливу на узагальнену інформацію по країні/регіону

Якщо орган статистики погодить внесення виправлень, то подавайте нові звіти разом із поясненнями щодо причин виправлень.


Якщо надішлете кілька примірників одного е-звіту (у разі виправлення, неотримання першої квитанції тощо), то оригіналом вважатиметься саме останній звіт (п. 3.8 розд. III Порядку №3).

Увага! До закінчення граничного терміну подання звітності ви можете подавати виправлені форми необмежену кількість разів. Оригіналом вважатиметься останній надісланий звіт

Виправлений звіт подавайте Держстату згідно з Порядком №3.


Виправлення помилок після прийняття звіту органами статистики


Якщо після прийняття звіту органи статистики виявлять невідповідності або помилки, вони можуть надіслати вам квитанцію-повідомлення про необхідність повторного подання звіту з виправленнями (п. 6.3 розд. VI Порядку №3).


Квитанція-повідомлення про необхідність повторного подання електронного звіту містить інформацію щодо:


  1. дати та часу відправлення квитанції-повідомлення про необхідність повторного подання електронного звіту;
  2. стислий зміст помилки, що потребує виправлення;
  3. термін подання виправленого звіту;
  4. дані посадової особи адресату звітності, що формує квитанції-повідомлення.


Виправлений звіт слід подати Держстату згідно з Порядком №3 та у встановлені в квитанції-повідомленні терміни.


Якщо не надішлете виправлену форму статистичної звітності та/або фінансову звітність у термін, зазначений у квитанції-повідомленні про необхідність повторного подання звіту, то форму статистичної звітності та/або фінансову звітність вважатимуть поданою недостовірною (пп. 6.3.3 розд. VI Порядку №3).


Виправлення помилок після оприлюднення статистичних даних


Після оприлюднення статистичних даних виправлення можливе лише у випадку суттєвої недостовірності даних.

У такому разі необхідно звернутися до органу державної статистики з письмовим поясненням причин внесення змін.


Детальнішу інформацію щодо виправлення помилок у статистичній звітності можна отримати на офіційному сайті Держстату.


Для більш детального ознайомлення з процедурою виправлення помилкових даних у статистичних звітах рекомендуємо переглянути також відео.


Як подавати звіт за формою №1-ПНП (один раз на п'ять років)


Починаючи з 1 січня 2023 року статзвіти подають винятково в електронній формі (ч. 4 ст. 10 Закону України від 16.08.2022 №2524-IX «Про офіційну статистику»).


Зробити це можна через безкоштовний сервіс для електронного звітування «Кабінет респондента» за посиланням.

У поміч вам – покрокова інструкція «Як зареєструватися в Кабінеті респондента від Держстату»

Також на офіційному сайті Держстату можете ознайомитися з Переліком форм державних статистичних спостережень та фінансової звітності, які можуть подаватись респондентами в електронному вигляді у 20252026 роках. У цьому переліку наведені код шаблону та звітний період дії шаблону форми.


Джерело: 7eminar


Матеріал за темою:


Відновлення подання статистичної звітності: ТОП 10 відповідей від Держстату


Шаблони та зразки документів:


Професійне навчання на підприємстві. Форма №1-ПНП

1

15

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇

1

3

4

3621

767

3

12

1

8

4

6367

5

1502

4

1009

1

22

2

505

2

5

1

7

6

100

1

8

2

5

2

13

2

6

3

45245

4

18166

3

68