- Законодавчі основи фінмоніторингу та діяльності СПФМ
- Які передбачені підстави для відмови у здійсненні фіноперації або встановлення ділових відносин
- Чим загрожує СГ відмова від встановлення ділових відносин, або від проведення фінансової операції
- Відповідальність СПФМ за невиконання вимог законодавства щодо відмови у встановленні ділових відносин, або від проведення фінансової операції
- Висновки
Законодавчі основи фінмоніторингу та діяльності СПФМ
Перш за все нагадаємо, що питання фінмоніторингу регулюються Законом від 06.12.2019 № 361-IX «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (далі – Закон № 361).
Система фінансового моніторингу складається з первинного та державного рівнів (ч. 1 ст. 6 Закону №361). Відповідно, Законом №361 визначені суб’єкти державного фінмоніторингу, та суб’єкти первинного фінмониторингу.
Завдання, обов’язки та права СПФМ визначені ст. 8 Закону №361. Зокрема, СПФМ уповноважені здійснювати належну перевірку своїх клієнтів, а також забезпечувати моніторинг фінансових операцій клієнта.
Перелік суб’єктів, які відносяться до СПФМ, наведено у ч. 2 ст. 6 Закону №361. Зокрема, до них відносяться банки, страховики, інші фінансові установи, суб’єкти господарювання (далі – СГ), що надають послуги з бухгалтерського обліку, а також СГ, що здійснюють консультування з питань оподаткування. Саме з цими СПФМ найчастіше доводиться стикатися на практиці, у тому числі з питань відмови від здійснення фінансової операції, або відмови від встановлення ділових відносин.
Питання правил відмови від встановлення (підтримання) ділових відносин, або проведення фінансової операції регламентуються, ст. 15 Закону №361.
Окрім загальних норм, встановлених Законом №361, є також відповідні підзаконні акти, які стосуються відповідних СПФМ. Так, згідно ч. 3 ст. 15 Закону №361, суб’єкти державного фінанмоніторингу, які відповідно Закону №361 виконують функції державного регулювання і нагляду за СПФМ, можуть встановлювати особливості та порядок відмови СПФМ від встановлення (підтримання) ділових відносин, відмови в обслуговуванні або проведенні фінансової операції, а також порядок та обсяги обміну інформацією про такі відмови залежно від специфіки діяльності СПФМ.
Наприклад, для банків діє Положення про здійснення банками фінансового моніторингу, затверджене постановою Правління Національного банку України від 19.05.2020 №65 (далі – Положення №65). У додатку 12 до Положення №65 наведено Порядок відмови банку від встановлення (підтримання) ділових відносин / проведення фінансової операції.
Відносно СПФМ, підконтрольних Мінфіну (до них зокрема, відносяться СГ, що надають послуги з бухгалтерського обліку та СГ, які здійснюють консультування з питань оподаткування) діє Положення про здійснення фінансового моніторингу суб’єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання і нагляд за діяльністю яких здійснює Міністерство фінансів України, затверджене наказом Мінфіну від 07.06.2024 №282 (далі – Положення №282). Правила відмови від встановлення (підтримання) ділових відносин/проведення фінансової операції визначені розділом XX Положення №282.
Які передбачені підстави для відмови у здійсненні фіноперації або встановлення ділових відносин
Перелік цих підстав чітко визначений у ч. 1 ст. 15 Закону № 361, для зручності наведемо їх у таблиці:
Перелік підстав для відмови встановлення ділових відносин та відмови від проведення фінансової операції
№ з/п | Підстава для відмови |
1 | Якщо здійснення ідентифікації та/або верифікації клієнта, а також встановлення даних, що дають змогу встановити кінцевих бенефіціарних власників, є неможливим або якщо у СПФМ виникає сумнів стосовно того, що особа виступає від власного імені Для довідки. Правила ідентифікації та верифікації клієнтів визначені ст. 11 Закону №361. |
2 | Встановлення клієнту неприйнятно високого ризику або ненадання клієнтом необхідних для здійснення належної перевірки клієнта документів чи відомостей. Для довідки. СПФМ зобов’язаний встановити неприйнятно високий ризик ділових відносин (фінансової операції без встановлення ділових відносин) стосовно клієнтів у разі (ч. 6 ст. 7 Закону №361):
|
3 | Подання клієнтом чи його представником СПФМ недостовірної інформації або подання інформації з метою введення в оману СПФМ |
4 | Виявлення у порядку, встановленому відповідним СПФМ, що банк або інша фінансова установа, з якою встановлені кореспондентські відносини, є банком-оболонкою та/або підтримує кореспондентські відносини з банком-оболонкою. Для довідки. Банк-оболонка установа-нерезидент (банк, інша фінансова установа, установа, що здійснює діяльність, подібну до діяльності фінансових установ), що не має фізичної присутності в країні реєстрації та ліцензування та не є частиною регульованої фінансової групи, що підлягає ефективному консолідованому нагляду (п. 4 ч. 1 ст. 1 Закону №361) |
5 | Якщо здійснення ідентифікації особи, від імені або в інтересах якої проводиться фінансова операція, та встановлення її кінцевого бенефіціарного власника або вигодоодержувача (вигодонабувача) за фінансовою операцією є неможливим. |
6 | СПФМ має право відмовитися від проведення підозрілої фінансової операції. Для довідки. Індикатори підозрілих фінансових операцій можна знайти у додатку 20 до Положення №65. Але, кожен банк самостійно розробляє перелік індикаторів підозрілості фінансових операцій з урахуванням цих індикаторів та закріплює у внутрішніх положеннях банку п. 5 додатку 15 до Положення №65. |
Крім вищезазначених у таблиці підстав для відмови у встановленні ділових відносин та від проведення фінансової операції, є ще заборони, які стосуються Переліку осіб, пов’язаних з провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції (далі – Перелік).
Цей Перелік ведеться відповідно вимог Закону №361 (п. 3 ч. 1 ст. 1; ст. 24).
Зазначений Перелік формується відповідно правил, встановлених Порядком формування переліку осіб, пов’язаних з провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції, затвердженим постановою КМУ від 22.07.2020 №622.
Знайти Перелік можна на офіційному сайті Державної служби фінансового моніторингу (далі – Держфінмоніторингу) за посиланням.
Отже, СПФМ забороняється встановлювати ділові відносини та проводити видаткові фінансові операції, надавати фінансові та інші пов’язані послуги прямо або опосередковано з клієнтами, які є (ч. 4 ст. 15 Закону №361):
- особами та/або організаціями, яких включено до Переліку;
- особами та/або організаціями, які діють від імені та за дорученням осіб та/або організацій, яких включено до Переліку;
- особами та/або організаціями, якими прямо або опосередковано володіють чи кінцевими бенефіціарними власниками яких є особи та/або організації, яких включено до Переліку.
Також ці заборони застосовуються у разі, якщо СПФМ відомо, що контрагентом фінансової операції або фінансовою установою, яка забезпечує здійснення фінансової операції, є вищезазначені особи, уключені у Перелік.
Чим загрожує СГ відмова від встановлення ділових відносин, або від проведення фінансової операції
Окрім незручностей, пов’язаних з неможливістю здійснення певної фінансової операції (наприклад, здійснення банківського переказу суми контрагенту), для СГ є ще загроза, встановлена ч. 4 ст. 15 Закону №361.
Так, про спроби встановлення ділових відносин та проведення видаткових фінансових операцій, отримання фінансових та інших пов’язаних послуг СПФМ зобов’язані негайно повідомити про цей факт Держфінмоніторингу.
У свою чергу, Держфінмониторинг, отримавши таку інформацію від СПФМ, проводить її оброблення та аналіз (ст. 25 Закону №361). У разі наявності достатніх підстав вважати, що фінансова операція або сукупність пов’язаних між собою фінансових операцій можуть бути пов’язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванням тероризму чи фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення, Держфінмоніторингу подає до правоохоронних та розвідувальних органів відповідні узагальнені матеріали (додаткові узагальнені матеріали) та одержує від них інформацію про хід їх розгляду (п. 4 ч. 2 ст. 25 Закону №361).
Тобто, СГ, якому відмовили у встановленні ділових відносин або здійсненні фіноперації, варто очікувати додаткових перевірок з боку Держфінмоніторингу. А у разі, якщо в діях СГ дійсно є порушення, то це може стати підставою для відкриття кримінального провадження.
Також, варто пам’ятати, що юрособи, які здійснювали фінансові операції з легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансували тероризм чи розповсюдження зброї масового знищення, можуть бути ліквідовані за рішенням суду (ч. 2 ст. 32 Закону №361).
Відповідальність СПФМ за невиконання вимог законодавства щодо відмови у встановленні ділових відносин, або від проведення фінансової операції
У разі допущення порушень щодо виконання обов’язків, які стосуються відмови у встановленні ділових відносин, або від проведення фінансової операції, до СПФМ, або його посадових осіб може бути застосована наступна відповідальність.
1. Штраф, передбачений п. 2 ч. 5 ст. 32 Закону №361. Ця норма передбачає застосування до СПФМ штрафу у розмірі до 20 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, далі – НМДГ (тобто до 340 000 грн) за порушення вимог щодо відмови від встановлення (підтримання) ділових відносин, проведення фінансової операції. Цей штраф уповноважені застосовувати суб’єкти державного фінансового моніторингу, які відповідно до Закону № 361 здійснюють функції з державного регулювання і нагляду за СПФМ у відповідній сфері (ч. 4 ст. 32 Закону № 361).
2. Адміністративний штраф на підставі ч. 1 ст. 1669 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі – КУпАП). Адмінштраф, передбачний цією нормою, застосовується до посадових осіб СПФМ у розмірі від 300 до 2 000 НМДГ (від 5 100 до 34 000 грн), зокрема за порушення вимог щодо відмови від встановлення (підтримання) ділових відносин (проведення фінансової операції). Виносити постанови про накладення цього штрафу уповноважені суди на підставі ст. 221 КУпАП. А протоколи про адміністративні правопорушення уповноважені складати суб’єкти державного фінмоніторингу, які виконують функції державного регулювання і нагляду за відповідними СПФМ, а також Держфінмоніторингу (ст. 255 КУпАП).
Висновки
- Перелік підстав для відмови у здійсненні фінансової операції або відмови встановлення ділових відносин передбачений ч. 1 ст. 15 Закону №361.
- Суб’єкту господарювання, якому відмовили у встановленні ділових відносин або здійсненні фіноперації, варто очікувати додаткових перевірок законності його діяльності, а також законності здійснення фінансової операції, у тому числі – з боку Держфінмоніторингу.
- Якщо СПФМ порушує правила, які стосуються відмови у здійсненні фіноперації або встановлення ділових відносин, до нього та його посадових осіб можуть бути застосовані штрафні санкції, передбачені законодавством.
Оксана КОВАЛЬЧУК, консультант з юридичних питань
Статті на тему:
Заблокували рахунок: як пройти фінмоніторинг
Фінмоніторинг для бухгалтера, аудитора та податкового консультанта
ФОП-бухгалтер. Чи потрібно ставати на облік СПФМ та звітувати до Держфінмоніторингу