Дрони поступово стають невід’ємною частиною сучасного бізнесу. Їх використовують у найрізноманітніших сферах: від аграрного сектору до військових потреб, від логістики до розваг. Для підприємців, які хочуть займатися торгівлею, виробництвом або передачею дронів, важливо враховувати нормативні вимоги, вибрати правильні КВЕДи, оформити документи.
Ми відібрали питання, які найчастіше постають перед підприємствами, які мають справу з безпілотними літальними апаратами.
Який КВЕД потрібен для торгівлі дронами (безпілотними літальними апаратами)?
Для торгівлі дронами (безпілотними літальними апаратами) варто розглядати наступні КВЕДи:
- 46.69 – Оптова торгівля іншими машинами й устаткованням.
- 47.99 – Інші види роздрібної торгівлі поза магазинами.
- 47.91 – Роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу Інтернет.
Який код УКТЗЕД використовують для дронів та їх частин?
Код УКТЗЕД – класифікатор товарів, який використовується митницею України. Він потрібен для заповнення податкової накладної, а також для декларування товарів під час їх митного оформлення тощо.
Для дронів та їх частин застосовують наступні коди:
- код УКТЗЕД 8806 – Виробництво та реалізація дронів;
- код УКТЗЕД 8507 – Акумулятори електричні, включаючи сепаратори для них, прямокутної (в тому числі квадратної) або будь-якої іншої форми.
Знайти правильний код УКТЗЕД можна на порталі Дія за допомогою «Пошуковий інструмент кодів УКТЗЕД за обраними товарами».
Який код – Тип об'єкта оподаткування для ф. №20-ОПП варто обрати для дрона сільськогосподарського призначення (для оприскування рослин)?
Під час надання форми №20-ОПП застосовують принцип укрупнення інформації про об’єкт оподаткування. Він передбачає групування об’єктів оподаткування за ознакою однотипності.
З роз'яснення ЗІР, категорія 116.11:
У разі придбання / передачі в оренду суб’єктом господарювання самокатів, велосипедів, безпілотних літальних апаратів (дронів, квадрокоптерів), які безпосередньо пов’язані з його господарською діяльністю, та враховуючи, що такі об’єкти знаходяться/зберігаються у приміщеннях платника податків (склади, гаражі, магазини, місця зберігання тощо), достатньо повідомити контролюючий орган про такі місця зберігання як про об’єкт оподаткування.
Отже, якщо сільськогосподарський дрон, яким володіють / користуються, призначений для ведення господарської діяльності та фізично розміщений у приміщеннях суб'єкта господарювання (офіси, склади, гаражі, місця зберігання тощо), про які вже було повідомлено органи ДПС як про об’єкт оподаткування, то окремо подавати відомості про дрон не потрібно.
У випадку, коли ф. №20-ОПП буде подаватися, то рекомендується вказати тип об’єкта оподаткування:
- 689 «Літак».
ФОП 3 групи хоче виробляти деталі до дронів (скиди) і їх продавати. Чи має право він таким займатися?
ФОП на 3 групі єдиного податку може займатись виготовленням скидів, оскільки такий вид діяльності не заборонений на ЄП згідно п. 291.5.1 ПКУ.
Ніяких дозволів та ліцензій на здійснення такого виду діяльності не потрібно, оскільки такий вид діяльності не підлягає ліцензуванню згідно ст. 7 Закону України від 02.03.2015 №222-VIII «Про ліцензування видів господарської діяльності».
Однак, ФОП потрібно мати якесь обладнання чи інструменти для такої діяльності, а також мати якесь приміщення (власне чи орендоване).
Які документи потрібні, щоб ТОВ на загальній системі змогла передати безкоштовно дрони військовому?
Для здійснення такої передачі, необхідні наступні документи:
- Наказ керівника (бажано на підставі заяви фізособи) про надання благодійної допомоги у вигляді дрону.
- Документи на придбання (видаткова накладна постачальника): Дт 209 Кт 631.
- Акт приймання-передачі з фізособою дрону.
- Бухгалтерська довідка про списання на витрати вартості переданої допомоги: Дт 949 Кт 209.
Чи можна отримати від ФОП послугу складання дронів? Який має бути для цього КВЕД та чи не розцінять такі послуги як трудові відносини?
Від ФОПа як на єдиному податку, так і на загальній системі можна отримати послугу по складанню дронів. Для цього потрібен:
- КВЕД 30.30 «Виробництво повітряних і космічних літальних апаратів, супутнього устатковання в Україні».
Якщо плануєте отримувати послуги ремонту й обслуговування дронів – потрібен:
- КВЕД 33.16 «Ремонт і технічне обслуговування повітряних і космічних літальних апаратів в Україні».
Врахуйте, що відповідно до п. 291.4 ПКУ ФОП 2 групи може надавати послуги виключно населенню та платникам єдиного податку (ФОП та юрособам-єдинникам).
Інформація про дозволені та заборонені КВЕДи для ФОП зібрані у зручних довідниках:
- «Дозволені види діяльності (КВЕД) для ФОП 2 групи єдиного податку»
- «Дозволені види діяльності (КВЕД) для ФОП 1 групи єдиного податку»
- «Заборонені види діяльності (КВЕД) для 1-3 груп єдиного податку»
ТОВ, загальна система оподаткування та платник ПДВ з 01.02.2024 року, імпортує дрони та продає їх ЗСУ. Як ТОВ має оформити продаж дронів благодійній організації, якими документами?
Дрони обліковуються як товар. У випадку звичайного продажу, то в бухобліку доходи на продажну вартість і витрати, які складаються з собівартості придбання:
- Д-т 902 К-т 28.
Податкових різниць не передбачено для операцій купівлі-продажу. Оформлюється договір купівлі-продажу з благодійною організацією, рахунок-фактура і видаткова накладна як при продажу товарів.
ТОВ на загальній системі, платник ПДВ запускає виробництво дронів. З чого почати документальне оформлення процесу виробництва? Певно потрібні якісь етапи створення деталей окремо і поєднання їх в дрон.
Повинна бути калькуляція.
Насамперед обирається одиниця об’єкта витрат (вироби, вузли, деталі, групи однорідних виробів, виробництва, процеси, фази, стадії, переділи технологічних процесів, окремі операції, замовлення, види діяльності тощо). А вже потім можна приступати до формування собівартості. Це зручно робити за статтями калькулювання, наприклад:
- сировина та матеріали;
- допоміжні матеріали;
- купівельні напівфабрикати;
- роботи і послуги сторонніх підприємств;
- паливо і енергія;
- основна зарплата у вигляді тарифних ставок та відрядних оцінок;
- утримання та експлуатація основних засобів.
Тобто треба скласти калькуляцію – представлений у табличній формі бухгалтерський розрахунок витрат у грошовому вираженні на виробництво одиниці виробу чи партії виробів.
Зразок Нормативної (звітної) калькуляції виробничої собівартості
Завантажуйте шаблон та зразок Нормативна (звітна) калькуляція виробничої собівартості
Вона підтверджує суму витрат на виробництво одиниці продукції разом з первинними документами, тобто, кожна стаття має бути документально підтверджена. Для цього треба мати:
- норми витрат сировини та матеріалів;
- норми відходів та браку.
Такі норми підприємство затверджує самостійно на підставі технологічних карт, стандартів та інших подібних документів.
Докладно у відеокурсі «Собівартість виробництва і послуг».
Джерело: 7eminar
Якщо маєте запитання з бухобліку та оподаткування дронів, а також складання звітності та виправлення помилок в обліку, звертайтеся на наш унікальний сервіс «Особистий консультант» і отримаєте відповідь від 15 хвилин до 24 годин
Шаблони та зразки документів:
Наказ про надання благодійної допомоги ЗСУ
Акт приймання-передачі благодійної допомоги товарами
Нормативна (звітна) калькуляція виробничої собівартості
Довідники:
«Дозволені види діяльності (КВЕД) для ФОП 2 групи єдиного податку»
«Дозволені види діяльності (КВЕД) для ФОП 1 групи єдиного податку»
«Заборонені види діяльності (КВЕД) для 1–3 груп єдиного податку»