Чи всі працівники втратять бронювання після 31.03.2025?
Ні, не всі. Бронювання втратять ті працівники, яких бронювали через Мінекономіки або через портал «Дія» до 1 грудня 2024 року, а також після 1 грудня за "старою" критичністю. Працівники, яких бронював ТЦК відповідно до постанови КМУ від 04.02.2015 №45 «Про затвердження Порядку бронювання військовозобов'язаних за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування та підприємствами, установами і організаціями на період мобілізації та на воєнний час» (далі – Постанова №45, вона має гриф ДСК), не втрачають бронювання після 31.03.2025.
Що робити, якщо у працівників, заброньованих за постановою КМУ № 45, з’явився термін бронювання «до 31.03.2025»?
Це помилка функціоналу порталу «Дія». Оскільки останні дні багато заброньованих повідомили про таку помилку, служба підтримки «Дія» обіцяла до 31.03.2025 усунути цю проблему.
Чи втратять бронювання працівники ОМС після 31.03.2025?
Так. Якщо працівників ОМС бронювали за рішенням Мінекономіки або через портал «Дія», їхня відстрочка діє до 31.03.2025 включно. Тобто з 1 квітня ці працівники залишаться без відстрочки, якщо їх не перебронюють.
Те саме стосується працівників держорганів, підприємств, установ і організацій, яких бронювали відповідно до Порядку бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час, затвердженого постановою КМУ від 27.01.2023 №76 (далі – Постанова №76).
Якщо у наших заброньованих працівників в Резерв+ зазначено, що відстрочка діє до закінчення мобілізації, чи потрібно їх переброньовувати?
Так, якщо вони були заброньовані через Мінекономіки або через портал «Дія», їх потрібно перебронювати, оскільки 31.03.2025 буде останнім днем відстрочки.
Якщо наших працівників бронювало Міноборони, вони не втратять бронювання?
Міноборони безпосередньо не приймало рішення про бронювання. Якщо йдеться про бронювання, здійснене через ТЦК відповідно до постанови КМУ №45, таких працівників не потрібно переброньовувати, адже вони не втрачають броню 31.03.2025.
Проте вище було зазначено про некоректну роботу порталу «Дія» стосовно терміну бронювання військовозобов’язаних за постановою КМУ №45 і на обіцянки служби порталу «Дія» все виправити до кінця березня.
Чи обов’язково «розброньовувати» працівників до 1 квітня?
Ні, не обов’язково. Але відповідно до Постанови №76 нове бронювання здійснюється протягом 72 годин після подання заявки через портал «Дія». Тобто, з 1 квітня більшість працівників залишаться без відстрочки на 72 години.
Водночас постанова КМУ від 14.01.2025 №36 передбачає можливість анулювати бронювання та одразу забронювати працівників без очікування 72 годин.
Чи потрібно чекати 72 години на нове бронювання працівникам держорганів?
Ні, не потрібно. Відповідно до постанови КМУ від 28.02.2025 №233 бронювання військовозобов’язаних, які працюють або проходять службу в держорганах, Нацполіції, НАБУ, ДБР, органах прокуратури, БЕБ, ДСНС, Державній кримінально-виконавчій службі, Службі судової охорони, в судах, установах системи правосуддя та органах досудового розслідування, а також на штатних посадах патронатних служб державних органів, юрисдикція яких поширюється на всю територію України, здійснюється без урахування 72 годин.
Чи можна анулювати бронювання через «Дію» тим, кого бронювали через Мінекономіки?
Технічно «Дія» дає можливість анулювати бронювання тим, кого бронювали рішенням Мінекономіки.
Проте якщо працівники були заброньовані за рішенням Мінекономіки, анулювати бронювання потрібно також через Мінекономіки.
Але непоодинокі випадки, що Мінекономіки дуже довго не приймає рішення про анулювання броні, тому можемо поділитися досвідом наших читачів. Після подання звернення до Мінекономіки, вони здійснювали анулювання через «Дію».
Якщо ви вирішите скористатися цим способом, доцільно:
- зареєструвати подання до Мінекономіки,
- зберегти докази його надсилання та копію звернення.
Як часто можна подавати заяви на анулювання броні для наступного перебронювання?
Відповідно до постанови КМУ від 28.02.2025 №233 заяву на анулювання можна подавати 1 раз на 5 днів. (Нагадаємо, що до останнього моменту цей строк становив 1 місяць).
Якщо ми отримали статус критичного підприємства, чи зможемо одразу забронювати працівників?
Так. Ви зможете забронювати працівників, але після того, як подали оперативні відомості до ПФУ. Після подання відомостей через певний строк «Дія» дає можливість забронювати таких працівників. Іноді така можливість з’являється за кілька годин, але бувають випадки, що доводиться чекати 5-6 днів. Якщо за 1-2 дні працівники не "підтягуються" і Дії для бронювання, радимо звертатися до ПФУ, а якщо там не виявлено проблем, - до служби підтримки "Дія".
Чи всіх військовозобов’язаних працівників ми можемо забронювати після отримання критичності?
Ні, не усіх. В першу чергу зверніть увагу, що у багатьох роботодавців є квота на бронювання – це 50% від кількості військовозобов’язаних.
В межах цієї квоти ви можете забронювати тих, хто:
- стоїть на військовому обліку,
- уточнив свої військово-облікові дані,
- не має статусу «У розшуку» чи «Порушення правил військового обліку».
Чи можна забронювати працівників, які невчасно уточнили військово-облікові дані?
Так. Несвоєчасне уточнення даних – не перешкода для бронювання, головне, щоб на момент подачі заявки дані були уточнені.
Що робити, якщо у деяких працівників з’явився статус «Порушення правил військового обліку»?
Таким працівникам варто невідкладно звернутися до ТЦК поки діє бронювання і немає ризику мобілізації. Слід з’ясувати причини отримання такого статусу і вжити заходи щодо усунення порушення. В багатьох випадках доведеться сплатити штраф, але подекуди – це єдиний спосіб мати можливість бронювання, оскільки статусу «Порушення правил військового обліку» є перешкодою для бронювання.
Разом з тим, варто зазначити, що бувають помилкові статуси, які виходить зняти без сплати штрафів.
При анулюванні бронювання через «Дію» потрібно вказати причину. Що зазначати?
Можна вказати: «Для подальшого бронювання».
Якщо забронювали працівника в січні / лютому після отримання критичності, чи потрібно його переброньовувати?
Ні. Працівники, заброньовані після 1 грудня 2024 року на підставі нової критичності, не втрачають броню (відстрочку) після 31.03.2025.
Чи можна забронювати працівників без актуального ВЛК?
Так. Відсутність актуального ВЛК не є перешкодою для бронювання.
Проте, якщо працівник отримав повістку або направлення на ВЛК та не з’явився, у нього може з’явитися статус «У розшуку» або «Порушення правил військового обліку», що унеможливить бронювання.
Чи можна частину працівників бронювати за постановою №45, а частину – за постановою №76?
Так, можна. Частину працівників можна забронювати за Постановою №76, а іншу частину – за Постановою №45.
Якщо на підприємстві працює лише один військовозобов’язаний, його можна забронювати?
Так. Якщо підприємство має підстави для бронювання працівників, навіть одного військовозобов’язаного можна забронювати.
Чи потрібно комунальним підприємствам забезпечити зарплату для бронювання працівників не нижче 20 000 грн?
Ні, вимога щодо забезпечення розміру заробітної плати не нижче 20 000 грн не стосується державних, комунальних підприємств і інших підприємств, зазначених в п. 8 Порядку бронювання.
Які ризики недонарахування одному із працівників зарплати у 20 000 грн?
Є ризик втратити критичність і бронь усіх працівників, а також неможливість отримати нову критичність раніше, ніж через 6 місяців.
Для отримання критичності потрібно забезпечити середню ЗП працівників 20 000 + грн за останній квартал, що передує поданню документів на критичність?
Ні, до Критеріїв, затверджених Постановою №76, були внесені зміни від 28.02.2025, відповідно до яких тепер слід забезпечити середню ЗП застрахованих осіб (працівників) не за квартал, а за місяць, що передує зверненню для отримання критичності.
Тетяна ДОНЕЦЬ, адвокат, шеф-редактор 7eminar
Статті на тему:
20000 грн зарплати працівнику для бронювання: які виплати включати
Повідомлення до ТЦК про прийняття на роботу працівника-військовозобов’язаного
Зміни у військовому обліку: що передбачено постановою №1558