Таблиця даних платника ПДВ

Таблиця даних платника ПДВ є засобом уникнення блокування податкових накладних (ПН) і розрахунків коригування (РК). Тобто, якщо ПН вже заблоковано, таблиця даних у більшості випадків не допоможе - доведеться подавати документи і пояснення. Але, щоб запобігти блокуванню, платник має право у будь-який момент подати таблицю даних (Таблиця). Далі для спрощення будемо згадувати лише ПН, хоча все написане стосується і РК повною мірою

  1. Коли треба подавати таблицю даних
  2. Процедура подання
  3. Порядок заповнення
  4. Якщо Таблицю не враховано
  5. Таблиця як підстава для автоматичної реєстрації ПН


Коли треба подавати таблицю даних


Блокування ПН є результатом автоматизованого моніторингу на відповідність ПН критеріям оцінки ступеня ризиків. При поданні ПН на реєстрацію система перевіряє ризики неможливості здійснення операції та / або ймовірність уникнення платником ПДВ виконання свого податкового обов’язку (п. 2 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 11.12.2019 №1165, далі Порядок №1165).


Якщо платник ПДВ купує товари / послуги з певними кодами УКТЗЕД / ДКПП, які не співпадають з кодами товарів / послуг, що продаються платником, треба довести реальність здійснених операцій. Наприклад, при виконанні будівельно-монтажних робіт на «вході» можуть бути ПН з кодами придбаної техніки, електроенергії, матеріалів, робіт і послуг, а на «виході» – ПН з кодами ДКПП, що відповідають виду діяльності (будівництво). Саме для пояснення цього процесу і призначена Таблиця (з поясненнями). Якщо йдеться про торгівлю, очевидно, що у поданні Таблиці немає сенсу, адже коди на вході і на виході співпадають.


Але у разі продажу власновиробленої продукції або при наданні послуг (виконанні робіт) подання такої Таблиці є гарним засобом унеможливити блокування ПН (врахування Таблиці є четвертою ознакою безумовної реєстрації згідно з п. 3 Порядку №1165).


Подання Таблиці є правом, а не обов’язком платника ПДВ (п. 12 Порядку №1165). Тому згідно з Порядком №1165 існують такі варіанти розвитку подій:


  1. завчасно (до здійснення операцій продажу) платник подає Таблицю, і якщо її буде враховано, ймовірно, ПН блокувати не будуть (але гарантії немає – наприклад, при включенні платника до переліку ризикових платників ПН заблокують, незважаючи на враховану Таблицю – див. п. 19 Порядку №1165);
  2. платник не подає Таблицю, а в разі блокування ПН подає необхідні документи і пояснення, які підтверджують реальність операції.


Процедура подання таблиці даних


Таблиця даних подається за формою дод. 5 до Порядку №1165 (ідентифікатор форми J/F1312303). Вона розглядається комісією регіонального рівня протягом 5 робочих днів після її отримання (п. 15 Порядку №1165). Результатом розгляду є рішення про врахування або неврахування Таблиці (дод. 6 до Порядку №1165), яке надсилається платнику податку в Електронний кабінет (п. 19 Порядку №1165).


До Таблиці додається пояснення, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку (п. 14 Порядку №1165). Вважаємо за доцільне також подати копії документів, які висвітлюють специфіку операцій – договори, первинні та розрахункові документи. У поясненні треба навести можливість здійснення саме таких операцій, тобто наявність:


  1. необхідних основних засобів (щодо яких подано форму №20-ОПП), у т.ч. обладнання, приміщень, транспорту, земельних ділянок у власності або в оренді,
  2. придбаних матеріалів, сировини, робіт і послуг, залишків продукції,
  3. персоналу відповідної кваліфікації,
  4. дозволів або ліцензій, якщо вони передбачені.


Також, в поясненні має бути розкрито сутність господарських операцій (тобто процес, в результаті якого з придбаних товарів і послуг отримано товари або послуги з іншим кодом УКТЗЕД або ДКПП).


Зважаючи на те, що Таблицю може бути відхилено, краще подавати окремі таблиці на кожен вид діяльності, а можливо, і на кожен вид операцій (тоді, принаймні, буде заблоковано хоча б частину ПН, а не всі).


Порядок заповнення таблиці даних


При заповненні Таблиці слід врахувати, що види економічної діяльності платника (КВЕД) мають відповідати «вихідним» кодам робіт / послуг (ДКПП), і бути пов’язаними з кодами товарів (УКТЗЕД), що постачаються платником:


  1. у гр. 1 зазначається порядковий номер за зростанням,
  2. у гр. 2 – вид діяльності (код КВЕД),
  3. у гр. 3 – код УКТЗЕД придбаного товару або код ДКПП придбаної послуги,
  4. у гр. 4 – код УКТЗЕД проданого товару або код ДКПП проданої послуги (в одному рядку не можуть одночасно бути заповнені графи 3 і 4).


ЗІР, категорія 101.18, містить досить багато роз’яснень щодо порядку заповнення Таблиці. Деякі з них наведені нижче.


Таблиця



Тема

Зміст

Посилання

Максимальна кількість рядків у Таблиці

99 рядків, але можна подати кілька Таблиць

ЗІР, категорія 101.18

Відображення у Таблиці придбання товарів/послуг у неплатників ПДВ

Зазначається в Таблиці у загальному порядку

ЗІР, категорія 101.18

Подання Таблиці до моменту блокування ПН

Допускається*

ЗІР, категорія 101.18

Необхідність подання Таблиці з кожною квитанцією про блокування

З кожною квитанцією подавати Таблицю не потрібно

Одночасне заповнення граф щодо придбання і постачання в одному рядку

Не допускається**

ЗІР, категорія 101.18

Кількість знаків у кодах послуг згідно з ДКПП

Від 5 до 14 символів (включаючи крапку)

Співпадіння кодів УКТЗЕД/ ДКПП у ПН та у Таблиці

Коди мають бути однакові (і з однаковою кількістю знаків)

Можливість подання Таблиці отримувачем послуг від нерезидента

Допускається, оскільки отримувач послуг – особа, яка складає ПН замість нерезидента

ЗІР, категорія 101.18

Можливість повторного подання Таблиці після адміністративного або судового оскарження

Допускається. Кожна наступна Таблиця отримує власний вхідний реєстраційний номер та приймається як новий документ

ЗІР, категорія 101.18

* Це кращий варіант, ніж чекати блокування ПН – адже можна запобігти такому блокуванню

** Тобто спочатку треба заповнити рядок з «вихідним» кодом операції, а потім – рядки з «вхідними» кодами. У кожному рядку зазначається код КВЕД у гр.2


Якщо таблицю даних не враховано


У п. 17 Порядку №1165 зазначено:

У рішенні про неврахування таблиці даних платника податку в обов’язковому порядку зазначається причина такого неврахування.» В залежності від причини неврахування платник може або виправити помилки, або оскаржити рішення регіональної комісії в адміністративному чи судовому порядку. Якщо ж і центральна комісія прийме рішення щодо неврахування Таблиці, таке рішення можна оскаржити лише у суді.

Починати оскарження краще з подання скарги до комісії центрального рівня (оскільки після подання заяви до суду це стане неможливим). Скарга подається протягом 10 робочих днів, що настають за днем прийняття рішення комісією регіонального рівня (п. 3 Порядку розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, затвердженого постановою КМУ від 11.12.2019 №1165 ) за формою дод. 2 до Порядку розгляду скарги.


У скарзі, зокрема, треба навести:


  1. номер та дату оскаржуваного рішення комісії регіонального рівня;
  2. інформацію про причини незгоди платника податку з рішенням комісії регіонального рівня;
  3. вимоги платника податку, який подає скаргу;
  4. інформацію про намір взяти участь у розгляді матеріалів скарги особисто або через свого представника в режимі відеоконференції (за бажанням).


До скарги можна додати додаткові пояснення та копії документів.


Таблиця, як підстава для автоматичної реєстрації ПН


У деяких випадках врахування Таблиці означає автоматичне розблокування і реєстрацію ПН. Йдеться, зокрема, про Таблицю, що містить дані щодо ПН, заблоковані за критерієм №1 (дод. 3 до Порядку №1165). Для автоматичної реєстрації ПН мають бути виконані умови, наведені у п. 16-1 Порядку №1165:

платник не має бути в переліку ризикових платників ПДВ, в Таблиці мають бути зазначені достовірні дані, операція не повинна відповідати критеріям ризиковості здійснення операцій. Ну і звісно, має бути в наявності реєстраційний ліміт. Тоді на п’ятий робочий день, що настає за днем прийняття рішення про врахування Таблиці, реєструються ПН.

Друга підстава для автоматичної реєстрації ПН: значення показників D та P, розрахованих згідно з п. 3 Порядку №1165, мають такі розміри: D > 0,02, P < Pм х 1,4, та у Таблиці зазначені товари / послуги, обсяг постачання яких згідно з ПН, зареєстрованими за останні 12 календарних місяців, становить більше 25% загального обсягу операцій з постачання за останні 12 календарних місяців (п. 18 Порядку №1165).


Але треба пам’ятати, що врахована таблиця може змінити свій статус і стати неврахованою – якщо, наприклад, до ДПС надійде інформація щодо ризиковості платника. У такому разі спочатку доведеться позбутися статусу ризикового платника, а вже потім знову подавати Таблицю.


Ольга ПАПИРІНА, незалежний експерт-консультант з оподаткування та бухгалтерського обліку


Шаблони та зразки документів:


Таблиця даних платника податку на додану вартість

Пояснення до таблиці даних платника податку на додану вартість


Статті на тему:


Розгляд скарг про відмову в реєстрації ПН / РК у режимі відеоконференції

Виправлення помилок у податкових накладних

Зведена компенсуюча податкова накладна з типом причини «13»: заповнення та зразок

Податкова декларація з ПДВ із додатками: інструкція заповнення

Режим експортного забезпечення товарів (РЕЗ): що це таке і коли він почне працювати

Як позбутися ризикового статусу платника ПДВ

Як розблокувати ПН / РК: алгоритм дій



Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇