10 березня: штрафи за невиконання нормативу від Фонду соцзахисту осіб з інвалідністю

У 2025 році обов’язок виконання нормативу з працевлаштування осіб з інвалідністю та сплата штрафу у разі його невиконання зберігаються. Про умови накладення штрафу за невиконання роботодавцями нормативу та що буде, якщо не сплатити їх вчасно – далі в публікації

28705


  1. Норматив з працевлаштування осіб з інвалідністю в 2025 році
  2. Умови виконання нормативу
  3. Штраф за невиконання нормативу
  4. Повноваження та алгоритм нарахування штрафу за невиконання нормативу
  5. Перевірка нарахованих штрафів в е-кабінеті ПФУ
  6. Сплата штрафу


Норматив з працевлаштування осіб з інвалідністю в 2025 році


З 2022 року роботодавці не зобов’язані подавати окремий звіт про працевлаштування осіб з інвалідністю. Відповідно, їм не потрібно самостійно розраховувати суму штрафу за невиконання нормативу. Однак сам норматив і відповідальність за його недотримання нікуди не зникли.


У 2025 році, як і раніше, виконувати норматив повинні всі роботодавці підприємства, установи, організації (незалежно від форми власності), фізособи, які використовують найману працю, а також ФОПи-роботодавці (за винятком роботодавців з кількістю працівників до 8 осіб та представництв іноземних компаній, які не є юрособами).


Норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю встановлено у розмірі:


  1. одне робоче місце – якщо у роботодавця працює від 8 до 25 осіб;
  2. 4% середньооблікової кількості штатних працівників – якщо кількість працівників перевищує 25 осіб (тобто 26 і більше).

Щоб розрахувати, яку кількість осіб з інвалідністю повинно працевлаштувати підприємство, радимо скористатись зручним калькулятором «Калькулятор нормативу робочих місць для осіб з інвалідністю»

Умови виконання нормативу


Що ж на практиці вважається виконанням нормативу?


По-перше працевлаштування осіб з інвалідністю на основне місце роботи (сумісники не враховуються, лише внутрішні сумісники зараховуються за основним місцем роботи).


По -друге, наявність документального підтвердження інвалідності:


  1. довідка МСЕК або витяг з рішення експертної команди (для медоглядів у 2025 році);
  2. копія пенсійного посвідчення або посвідчення отримувача державної соціальної допомоги замість пенсії.


З 2025 року деякі роботодавці стикаються з новою формою підтвердження інвалідності витяг із рішення експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи. У цьому документі необхідно звернути увагу на дату встановлення інвалідності, групу інвалідності, інформацію про безстрокову інвалідність та дату наступного огляду.


Також разом із витягом із рішення надсилаються рекомендації з індивідуальної програми реабілітації (ІПР), які можуть бути важливими для організації умов праці.


У 2025 році для виконання нормативу не має значення:


  1. група інвалідності працівника;
  2. режим роботи особи з інвалідністю на підприємстві (повний або неповний робочий час);
  3. чи була інвалідність встановлена до працевлаштування або вже під час роботи.


Тобто будь-який працівник з підтвердженою інвалідністю, який працює на основному місці роботи, враховується в нормативі, незалежно від перерахованих вище факторів.


Штраф за невиконання нормативу


Штраф за невиконання нормативу розраховується на основі середньої річної кількості працівників та кількості осіб з інвалідністю, яких роботодавець мав би працевлаштувати.


Показники беруться в середньому за рік, тому якщо, наприклад, особу з інвалідністю прийнято на роботу лише в грудні, це може не зарахуватися для виконання нормативу.


Штраф нараховується наступним чином:


  1. якщо у роботодавця від 8 до 15 працівників, то штраф за одне незайняте місце для особи з інвалідністю дорівнює половині середньої річної зарплати працівників.
  2. якщо понад 15 працівників, штраф дорівнює повній середній річній зарплаті.


Повноваження та алгоритм нарахування штрафу за невиконання нормативу


З 2022 року Фонд соцзахисту осіб з інвалідністю визначає підприємства та ФОПів, які не виконали норматив з працевлаштування осіб з інвалідністю, і автоматично розраховує суму штрафу.


Це відбувається наступним чином:


  1. до 10 березня Фонд отримує дані з Державного реєстру соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності;
  2. на основі цієї інформації визначає, хто не дотримався нормативу;
  3. після цього розрахунок штрафу надсилається роботодавцям через електронний кабінет на порталі Пенсійного фонду України (ПФУ). Отже, роботодавці не отримають паперове повідомлення. Вони мають самостійно перевіряти свій електронний кабінет у ПФУ, щоб дізнатися про нарахований штраф.


Варто звернути увагу, що якщо до 31 березня у реєстрі соціального страхування зміняться дані, що впливають на розмір штрафу (наприклад, було неправильно відображено кількість працівників), то до 10 червня Фонд формує уточнений розрахунок штрафу та надсилає його роботодавцю. Але зміни після 31 березня не вплинуть на розмір штрафу. Це означає, що навіть якщо подати уточнюючу звітність після цієї дати, Фонд не буде переглядати розмір штрафу.


Пенсійний фонд України передає розрахунок штрафу через електронні кабінети роботодавців протягом 5 днів з моменту отримання від Фонду соцзахисту осіб з інвалідністю. І протягом 3 робочих днів після надсилання розрахунку ПФУ формує квитанцію з датою та часом відправлення документа.


Перевірка нарахованих штрафів в е-кабінеті ПФУ


Щоб уникнути несподіванки, слід регулярно перевіряти свій електронний кабінет на порталі ПФУ та слідкувати за коректністю поданої зарплатної звітності. Якщо потрібно дізнатися, чи не нараховано штраф за невиконання нормативу з працевлаштування осіб з інвалідністю, потрібно увійти на вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України, використовуючи електронний цифровий підпис (КЕП) керівника підприємства або ФОП, перейти до розділу «Документи» → «Адміністративно-господарські санкції» і перевірити інформацію про розрахунок штрафу, якщо він був нарахований.


Сплата штрафу


Відповідно до ст. 20 Закону України від 21.03.1991 №875 «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», штраф необхідно сплатити до 15 квітня. Якщо сплатити пізніше, на суму штрафу почне нараховуватися пеня 120% річних від облікової ставки НБУ. Якщо штраф не сплатити, то фонд може звернутися до суду, а в разі невиконання рішення накласти стягнення на майно підприємства або ФОПа.


Якщо на думку платника податків штраф нараховано помилково, то його можна оскаржити в адміністративному порядку або одразу заперечити законність розрахунку в суді за позовами до територіальних відділень Фонду осіб з інвалідністю про стягнення суми штрафних санкцій.


Реквізити для сплати цих штрафних санкцій розміщено на сайті Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю. Щоб знайти цю інформацію, слід перейти з блоку «Роботодавцям» на головній сторінці цього ресурсу до «Реквізитів для сплати адміністративно-господарських санкцій та/або пені». Інформація про реквізити для сплати по кожному обласному відділенню представлена в документі у PDF-форматі.


Джерело: 7eminar

28705

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇

Коментарі14
За штатним розкладом на підприємстві - 7 осіб. В лютому та березні працювало 8 осіб. З квітня знов 7 осіб. Одна людина звільнялась. На її місце прийшов новий працівник. Два місяці йшла передача справ. Потрібно брати інваліда до штату?
Відповісти
Доброї ночі. Ось тут є розрахункові приклади під вашу ситуацію, ознайомтесь, будь ласка https://7eminar.ua/news/9121-pracevlastuvannya-osib-z-invalidnistyu-u-2025-roci-yak-ne-zaplatiti
Відповісти
Чи входять виплачені працівникам одноразові премії до суми середньої річної заробітної платні на підприємстві з якої розраховується штраф за непрацевлаштування інвалідів, якщо такі премії підпадають під п.4 розділу ІІІ Порядку розрахунку середньої заробітної платні, та не повинні враховуватись при обчисленні середньої заробітної плати? Чи доречно в принципі при розрахунку середньої річної заробітної платні на підприємстві користуватись Порядком КМУ №100?
Відповісти
Добрий день. Всі премії - це фонд оплати праці.
Відповісти
Показати всі (2)
Добрий день. Помилково протягом року не зазначали особу з інвалідністю в заголовній частині Об'єднаного звіту та нараховували ЄСВ за ставкою 22%, хоча така особа була працевлаштована та мала всі документи. Як виправити помилку, щоб не отримати штраф за невиконання нормативу з працевлаштування інвалідів?
Відповісти
Добрий день! Пані Світлана, радимо звернутись із цим питанням до експертів Сервісу "Особистий консультант" https://7eminar.ua/events/2235/3222. Сервіс працює 24/7, відповіді надають від 15 хв.
Відповісти
Добрий день, чи явлється довідка МСЕК підтвердженням інвалідності працівника (працює з 2021) для виконання нормативу з працевлаштування осіб з інвалідністю в 2025 році? Чи всеж таки потрібно в 2025 році вимагати витяг з рішення експертної команди?
Відповісти
Вітаю! Усі попередньо видані індивідуальні програми реабілітації будуть дійсними, якщо не потребують змін і доповнень. Решта документів, прийнятих рішень та довідок, виданих МСЕК до 31 грудня 2024 року, також будуть чинними та залишатимуться підставами для продовження надання послуг, пільг, пенсій, допомог, компенсацій, надбавок, відстрочок тощо (роз’яснення МОЗ https://tinyurl.com/34vknvdd). Тобто, якщо довідка МСЕК іще продовжує бути чинною до наступного оцінювання, але вже не МСЕК, а експертною командою. Усі попередньо видані індивідуальні програми реабілітації будуть дійсними, якщо не потребують змін та доповнень. Детальніше у відео-статті за посиланням https://7eminar.ua/news/4531-invalidnist-u-2025-xto-viznacaje-status-dlya-zastosuvannya-jesv-841 . Відвідуйте наші безкоштовні вебінари та підписуйтесь на розсилку, щоб завжди бути в курсі актуальних змін! https://7eminar.ua/free-webinars
Відповісти
І як правильно розуміти норму, що якщо на підприємстві працювало 8-15 працівників то має бути 1 інвалід? 8-15 це середньообдікова кількість штатних працівників за рік, чи якщо скажімо у травні зараховано 8-го працівника за трудовим контрактом (в штат), то необхідно відразу у травні брати на роботу інваліда?
Відповісти
Вітаю! Пропонуємо Вам ознайомитися з наступною інформацією https://7eminar.ua/news/4747-novi-pravila-rozraxunku-kvoti-na-pracevlastuvannya-osib-z-invalidnistyu
Відповісти
Якщо ми виявили помилку щодо формування рядків обєднаної звітності за 2-й кв. 2024 року щодо середньооблікової кількості штатних працівників, ( замість гіг контракторів поставили як за трудовим договором), яка може вплинути на розрахунок нормативу по інвалідах. Чи вартує виправляти таку помилку у звітності, як це зробити і як виправити дані в Пенсійному фонді (туди теж подавалася інформація щодо трудовтих договорів)?
Відповісти
Вітаю! Ваше питання потребує детального вивчення, адже потрібно врахувати багато нюансів. Просимо задати його в сервісі "Особистий консультант"https://7eminar.ua/events/2235/3222. Сервіс працює 24/7. Відповіді надають від 15 хв. Можна задавати безлімітну кількість запитань.
Відповісти

40

34

31

55

38

32

35

63

41

90

307

1102

12677

14

21

15

13

3830

42

41