Презентації та публічні заходи з безплатним алкоголем: чи потрібна ліцензія

Безоплатне розповсюдження алкогольних напоїв, тютюнових виробів або рідин для електронних сигарет під час рекламних акцій чи публічних заходів вважається продажем, оскільки право власності на товар переходить до споживача. Отже, суб’єкти господарювання мають придбати відповідну ліцензію на роздрібну торгівлю зазначеною продукцією навіть у разі її безоплатного надання

Чи потрібно придбавати ліцензію на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах якщо СГ планує під час проведення рекламної акції (презентації), публічних заходів безоплатно розповсюджувати таку продукцію?   

Відповідно до ст. 1 Закону України від 18.06.2024 №3817-IX «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 3817) роздрібна торгівля визначена як діяльність з продажу товарів (у тому числі з їх відвантаженням для подальшої доставки) кінцевим споживачам для особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив без фактичного споживання у місці продажу або на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших закладах громадського харчування.


Роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин), а для малих виробників виноробної продукції – алкогольними напоями без додавання спирту (вин виноградних, вин плодово-ягідних, напоїв медових), у тому числі через мережу Інтернет, може здійснюватися суб’єктами господарювання, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями (частина сьома ст. 16 Закону № 3817).


Роздрібну торгівлю тютюновими виробами та/або рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, здійснюють суб’єкти господарювання за наявності у них однієї з таких ліцензій: на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами, на право роздрібної торгівлі рідинами, що використовуються в електронних сигаретах (частина перша ст. 23 Закону № 3817).


Згідно із п.п. 14.1.202 Податкового кодексу України продаж (реалізація) товарів – будь-які операції, що здійснюються згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами, які передбачають передачу прав власності на такі товари за плату або компенсацію незалежно від строків її надання, а також операції з безоплатного надання товарів.

Отже, при розповсюдженні алкогольних напоїв, тютюнових виробів або рідин, що використовуються в електронних сигаретах шляхом безоплатного їх надання споживачеві право власності на них переходить до споживача. Тому такі операції розглядаються як операції з продажу і можуть здійснюватися лише за наявності ліцензій на відповідний вид господарської діяльності.

Джерело: ЗІР Категорія 113.03