Неотримання листів від податкової не звільняє від сплати податку на нерухомість: ВС

Верховний Суд підтвердив правомірність дій податкового органу щодо нарахування фізичній особі понад 37 тис. грн податку на нерухоме майно. Суд наголосив: податок виникає з моменту набуття права власності, а платник зобов’язаний забезпечити отримання кореспонденції за своєю податковою адресою. Неналежне отримання поштових відправлень не звільняє від податкових зобов’язань

2

39


Верховний Суд постановою від 06.11.2025 у справі №420/20746/24 касаційну скаргу фізичної особи – платника податків (далі – ОСОБА_1, платник, позивач) залишив без задоволення, а рішення судів першої та другої інстанцій, яким позов про скасування повідомлень-рішень Головного управління ДПС в Одеській області (далі також – ГУ ДПС, відповідач, контролюючий орган) з податку на нерухоме майно у загальній сумі 37 тис. грн залишив – без змін.


Обставини справи


Згідно відомостей інформаційно-комунікаційної системи ДПС у позивача за період 2019 – 2022 роки, на праві власності перебувало 8 об`єктів нерухомого майна.


Податковим органом 06.09.2022 сформовано та надіслано позивачу податкові повідомлення-рішення з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за 2019 – 2021 роки, які були повернуті на адресу ГУ ДПС з відміткою «за закінченням терміну зберігання», що підтверджується довідкою форми Ф.20 від 08.12.2022.


Крім того, 05.04.2023 ГУ ДПС було сформовано податкові повідомлення-рішення з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за 2022 рік.


Про обчислення та сплату податку з об`єкта / об`єктів житлової нерухомості


Відповідно податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки виключно для фізичних осіб за кожний окремий об`єкт житлової або нежитлової нерухомості обчислюється контролюючим органом за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) власника такої нерухомості, виходячи із загальної площі такого об`єкту та відповідної ставки податку, та оформлюється у вигляді податкового повідомлення-рішення. Вказане податкове повідомлення-рішення разом з детальним розрахунком суми податку надсилаються платнику податку контролюючим органом до 1 липня року, що настає за базовим податковим (звітним) періодом (роком) (ст. 266 Податкового кодексу України, далі – ПКУ).


Правила надсилання ППР


Щодо посилань ОСОБА_1 на те, що примірники повідомлень про вручення поштових відправлень не містять даних щодо того, які саме документи направлялись позивачу, оскільки така інформація повинна бути вміщена в описі вкладення ВС вказує, що аналіз податкового законодавства свідчить, що податкові повідомлення-рішення повинні бути надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням. Додаткових вимог до надсилання податкових повідомлень-рішень (зокрема, зазначення в рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення реквізитів документа, що надсилається) податкове законодавство не містить.


ВС вважає за необхідне зазначити, що ПКУ, як і Порядок направлення контролюючими органами податкових повідомлень-рішень платникам податків чітко визначив категорію поштового відправлення (рекомендований лист), якою контролюючий орган має підтвердити надіслання платнику податків податкових повідомлень-рішень.

Крім того, добросовісний платник податків зобов`язаний забезпечити отримання ним кореспонденції за адресою місцезнаходження. У разі невиконання цього обов`язку платник податку не вправі посилатись на неотримання ним документів як на обставину, що звільняє його від настання у зв`язку з цим негативних для такого платника наслідків

ВС вважає за необхідне зазначити про помилковість посилання позивача у касаційній скарзі на те, що судами попередніх інстанцій не враховано, що податкові обов`язки щодо сплати податку на майно, відмінне від земельної ділянки, виникають у особи не з моменту державної реєстрації власності на нерухоме майно, а з моменту отримання (направлення) належним чином сформованого податкового повідомлення-рішення.


У разі переходу права власності на об`єкт оподаткування від одного власника до іншого протягом календарного року податок обчислюється для попереднього власника за період з 1 січня цього року до початку того місяця, в якому припинилося право власності на зазначений об`єкт оподаткування, а для нового власника – починаючи з місяця, в якому він набув право власності (

п.п. 266.8.1 ПКУ).


Тобто саме з моменту набуття права власності, у платника податків виникає обов`язок щодо сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.


За таких обставин суд зробив висновок про дотримання контролюючим органом норм чинного законодавства.


Джерело: ДПС


Читайте більше:


Податок на нерухомість: які коди пільг застосовувати у декларації

Придбання нерухомості: як розрахувати податок та подати уточнюючу декларацію

Велика Палата ВС: умови договору оренди землі змінюються з моменту підписання додаткової угоди, а не її реєстрації

Чи платить податок на нерухомість ФОП, який володіє нежитловим приміщенням

Податкова нарахувала податок за продане майно: як скасувати ППР

Матеріали на сайті https://7eminar.ua можуть містити роз’яснення державних органів та погляди зовнішніх авторів. Їхній зміст не завжди збігається з позицією редакції. Кожна публікація відображає особисту думку автора. Редакція не редагує авторські тексти і не несе відповідальності за їх зміст.
2

39

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇

Коментарі

305

5

6

598

670

401

111

16

15

3758

333

42

23

217

148

41

22

5448

18