Верховний Суд: платник податків сам відповідає за отримання кореспонденції

Верховний Суд наголосив: платник податків зобов’язаний забезпечити можливість отримання кореспонденції за адресою, зазначеною в ЄДР. Якщо підприємець не контролює свою пошту або не оновлює дані про місцезнаходження, він не може посилатися на «неотримання» податкових документів як на підставу для уникнення відповідальності.

2

27


Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, у справі № 820/1864/17, висловився про відповідальність платника податків за невиконання обов’язку щодо забезпечення отримання кореспонденції за адресою місцезнаходження.

Добросовісний платник податків зобов'язаний забезпечити отримання кореспонденції за адресою місцезнаходження, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців. У разі невиконання цього обов'язку платник не має права покликатися на неотримання документів як на обставину, що звільняє від настання негативних наслідків для такого платника

У даній справі Верховний Суд України розглядав касаційну скаргу Східної об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду.


Спір виник на тлі оскарження проведення податкової перевірки, яка була визнана незаконною апеляційним судом через порушення процедури повідомлення платника податків про її проведення.


Обставини справи


Позивач оскаржував дії податкового органу щодо проведення документальної перевірки, яка, на його думку, була незаконною через порушення процедурних вимог, зокрема, неналежне повідомлення про її проведення. У своїх вимогах позивач вказував на те, що орган податкової служби не дотримався правил щодо повідомлення платника про проведення перевірки, що, на його думку, робить перевірку та рішення, прийняті за її результатами, незаконними.


Суди першої та апеляційної інстанцій по-різному оцінили обставини справи:


  1. Суд першої інстанції відмовив у задоволенні позову, визнавши дії податкової інспекції законними.
  2. Суд апеляційної інстанції скасував рішення першої інстанції, погодившись із позивачем у тому, що процедура проведення перевірки була порушена, зокрема в частині повідомлення про її проведення.


Як наслідок, суд апеляційної інстанції задовольнив позов, скасувавши податкові повідомлення-рішення, прийняті на основі цієї перевірки.


Позиція Верховного Суду


Верховний Суд, розглянувши справу в касаційному порядку, наголосив на тому, що відповідно до норм податкового законодавства, перевірка платника податків повинна проводитися за умови належного повідомлення про її проведення. Зокрема, перед проведенням документальної планової невиїзної перевірки, платник податків має бути повідомлений про це через направлення наказу та письмового повідомлення про дату початку перевірки, при цьому таке повідомлення повинно бути надіслано рекомендованим листом з повідомленням про вручення або вручено особисто.


Верховний Суд зауважив, що у цьому випадку податковим органом було виконано вимоги щодо направлення відповідного повідомлення. Відповідно до Податкового кодексу України, документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків або його уповноваженому представнику.


Суд також звернув увагу на те, що платник податків не може звільнятись від відповідальності за неналежне виконання своїх зобов’язань через неповідомлення, якщо він не забезпечив належне отримання кореспонденції.


Верховний Суд дійшов висновку, що суд апеляційної інстанції неправомірно скасував рішення суду першої інстанції, оскільки податковий орган належно виконав свої обов’язки щодо повідомлення платника про проведення перевірки. З огляду на це, Верховний Суд задовольнив касаційну скаргу податкового органу, скасував постанову апеляційного суду та залишив в силі рішення суду першої інстанції.


Джерело: Судово-юридична газета


Читайте більше:


Камеральні перевірки: строки, штрафи та оскарження результатів

Запит ДПС: мало трудових ресурсів

Планова податкова перевірка: як діяти, якщо побачили себе у плані-графіку

Як проводять та що перевіряють під час фактичної перевірки

Коли подавати та як оформити заперечення до акта податкової перевірки

🎂Святкуємо 7EMINAR DAY разом! Даруємо найвигідніші ціни року та сюрпризи – лише раз на рік, не пропустіть!

Матеріали на сайті https://7eminar.ua можуть містити роз’яснення державних органів та погляди зовнішніх авторів. Їхній зміст не завжди збігається з позицією редакції. Кожна публікація відображає особисту думку автора. Редакція не редагує авторські тексти і не несе відповідальності за їх зміст.
2

27

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇

Коментарі

51

6

9

12

540

Стаття
Підсумки тижня
07.11.2025

З 10 листопада помилка у реквізитах = прострочені податки. Збільшення лімітів доходу ФОП і поріг ПДВ-реєстрації. Підсумки тижня 03.11-07.11.2025

У випуску – гарячий тиждень реформ і рішень. Верховна Рада взялася переписати формулу мінімальної зарплати та оновити Трудовий кодекс. Бюджетні платежі перевірятимуться автоматично вже з 10 листопада – помилка у реквізитах коштуватиме прострочених податків. Тим часом бізнес готують до е-ТТН, яка стартує з грудня 2025 року. Податкова готує сервіс передзаповнення декларацій з ПДВ, а громади – ліквідацію централізованих бухгалтерій. Нові закони гарантують відновлення стажу навіть без трудової книжки, посилюють контроль за «лікарняними» і запускають цифрове виконавче провадження. Для спрощенців – приємні новини: більше лімітів, менше перевірок і шанс уникнути втрати статусу через технічні борги. Соціальна сфера теж у фокусі – 50 тисяч гривень при народженні дитини, збільшені виплати сім’ям загиблих героїв. А на прифронтових територіях бізнес вимагає справедливих правил бронювання та податкових пільг, аби втримати людей і роботу під час війни

основне зображення для З 10 листопада помилка у реквізитах = прострочені податки. Збільшення лімітів доходу ФОП і поріг ПДВ-реєстрації. Підсумки тижня 03.11-07.11.2025

72

15

41

9183

975

19

13

2102

112

4595

27

916

21

3272