Законопроєктом №14025 про внесення змін до Податкового кодексу України та Закону України «Про банки і банківську діяльність» щодо впровадження міжнародного автоматичного обміну інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи.
Зміни до Податкового кодексу України
Так, Кодекс планується доповнити новою статтею 347 «Міжнародний автоматичний обмін інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи», якою визначено основні вимоги до встановлення підзвітними операторами платформ підзвітних продавців та подання звітів про доходи, отримані підзвітними продавцями через платформи, для цілей Багатосторонньої угоди DPI.
Цією статтею й іншими змінами до Кодексу передбачено: визначити поняття, пов’язані з поданням звітності щодо доходів, отриманих через цифрові платформи (статтю 14 Кодексу доповнено визначеннями термінів «платформа», «оператор платформи», «підзвітний оператор платформи», «підзвітний продавець», «винагорода» тощо).
Окремий рахунок для отримання зарахувань від цифрових платформ
З метою стимулювання виведення з тіні значної частки доходів фізичних осіб законопроєктом запропоновано надати право фізичним особам – підзвітним продавцям цифрових платформ користуватися пільговим режимом оподаткування доходів, отриманих через цифрові платформи. Концепцією оподаткування доходів таких фізичних осіб передбачено встановлення ставки оподаткування таких доходів у розмірі 5% та покладання обов’язків податкового агента на підзвітних операторів платформ.
У зв’язку з цим Кодекс запропоновано доповнити новою статтею «Оподаткування доходів підзвітних продавців від здійснення звітної діяльності через цифрові платформи». Так, передбачено, що право на оподаткування доходів від здійснення звітної діяльності за ставкою 5% має платник податку-резидент, який досягнув 18 років та відповідає одночасно всім таким вимогам:
- платник податку має щонайменше один поточний рахунок, відкритий спеціально для цілей здійснення звітної діяльності, та повідомляє кожного підзвітного оператора платформи, з яким укладено договір щодо надання доступу до платформи, про номер (реквізити) поточного рахунку, через який здійснюються розрахунки під час здійснення звітної діяльності;
- здійснює розрахунки під час здійснення звітної діяльності виключно у грошовій формі – готівковій або безготівковій – з використанням поточного рахунку, відкритого спеціально для цілей здійснення звітної діяльності;
- щодо платника податків не прийнято рішення щодо застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) у порядку, встановленому Законом України «Про санкції»;
- не є самозайнятою особою відповідно до Кодексу;
- не використовує працю найманих осіб;
- обсяг доходу, отриманий фізичною особою – підзвітним продавцем протягом календарного року від здійснення звітної діяльності, не може перевищувати 834 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року (близько 6,7 мільйонів гривень станом на 01.01.2025);
- не здійснює продаж підакцизних товарів.
Випадки, коли можна не відкривати окремий рахунок
Водночас законопроєктом встановлено, що, якщо фізична особа – підзвітний продавець протягом звітного періоду (календарного року) здійснила
- не більш трьох продажів товарів через платформу та
- на загальну суму, яка не перевищує еквівалент 2 000 євро за календарний рік курсом НБУ на 1 січня поточного року
така особа має право не відкривати поточний рахунок в банку для здійснення звітної діяльності, а використовувати наявні поточні рахунки в банку, відкритті для власних потреб.
Доступ ДПС до відкритих рахунків
У зв’язку з цим законопроєктом запропоновано внести відповідні зміни до статті 62 Закону України від 07.12.2000 №2121-III «Про банки і банківську діяльність», зокрема передбачити надання банками на запит ДПС інформації щодо операцій за поточними рахунками підзвітних продавців, а саме відомостей на визначену дату або за визначений період часу про операції зарахування коштів на поточні рахунки.
Запропоновані зміни стосуються виключно тих фізичних осіб, які будуть користуватися пільговим режимом оподаткування доходу від здійснення звітної діяльності, та спрямовані на протидію зловживанням фізичними особами пільговим режимом оподаткування.
Джерело: Законопроєкт №14025
Читайте більше:
Законопроєкт №14026: «самозайняті» на онлайн-платформах зможуть працювати без реєстрації ФОП
Оподаткування доходів, отриманих через цифрові платформи: Уряд підтримав законопроєкт повторно