- Органи державного нагляду та контролю за дотриманням трудового законодавства
- Особливості податкового контролю трудових відносин
- Позапланові заходи контролю в період воєнного стану
- Порядок обміну інформацією між контролюючими органами
- Механізм накладання штрафних санкцій за порушення трудового законодавства
- Розміри відповідальності за основні порушення трудового законодавства
Органи державного нагляду та контролю за дотриманням трудового законодавства
Державний нагляд і контроль за додержанням законодавства про працю роботодавцями здійснює Держпраці та його територіальні органи.
Так само центральні органи виконавчої влади здійснюють контроль за додержанням законодавства про працю на підприємствах, установах і організаціях, що перебувають у їх функціональному підпорядкуванні, крім податкових органів, які мають право з метою перевірки дотримання податкового законодавства здійснювати такий контроль на всіх підприємствах, установах, організаціях незалежно від форм власності та підпорядкування.
Особливості податкового контролю трудових відносин
Якщо ми розглядаємо податковий контроль, то:
документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є також дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками, найманими особами, та яка проводиться на підставі податкових декларацій, розрахунків, фінансової, статистичної та іншої звітності, реєстрів податкового та бухгалтерського обліку, первинних документів.
А під час фактичної перевірки в частині дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору податковою перевіряється наявність належного оформлення трудових відносин, з'ясовується питання щодо ведення обліку роботи, виконаної працівником, обліку витрат на оплату праці, відомості про оплату праці працівника. І для з'ясування факту належного оформлення трудових відносин з працівником можуть використовуватися документи, що посвідчують особу, або інші документи, які дають змогу ідентифікувати особу:
- посадове посвідчення;
- посвідчення водія;
- санітарна книжка тощо.
Фактичною вважається перевірка податковою, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об'єктів права власності такого платника. Фактична податкова перевірка здійснюється без попередження платника податків.
Позапланові заходи контролю в період воєнного стану
У періоді воєнного стану Держпраці та його територіальні органи можуть здійснювати за заявою працівника або профспілки позапланові заходи державного нагляду контролю за додержанням законодавства про працю безпосередньо роботодавцями, які використовують найману працю, в частині додержання вимог Закону України від 15.03.2022 №2136-IX «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» (далі – Закон №2136), а також з питань виявлення неоформлених трудових відносин та законності припинення трудових договорів.
Найчастіше працівники звертаються з питання оплати праці, незаконного звільнення або призупинення дії трудового договору, примусового надання відпусток без збереження заробітної плати тощо.
До речі, за роз'ясненням Південно-східного міжрегіонального управління Держпраці від 09.01.2024 звернувся працівник щодо порушення його прав в оформленні трудових відносин. Заявник повідомив, що на підприємстві виконував роботу охоронника відповідно до укладеного договору, якого характеру – трудового чи цивільно-правового – йому не було відомо.
Порядок обміну інформацією між контролюючими органами
Крім того, існує Прядок обміну інформацією про відомості, що містять ознаки використання праці неоформлених працівників та порушень законодавства про працю, затверджений постановою правління Пенсійного фонду України від 29.05.2017 №11-1, далі – ПФУ), за яким здійснюється обмін інформацією між податковою, ПФУ і Держпраці.
Інформація, що надається ПФУ в податкову, включає дані про страхувальників, які:
- нараховують заробітну плату нижче законодавчо встановленого розміру мінімальної заробітної плати за основним місцем роботи, крім тих, які у звітності заповнили ознаку «неповний робочий час» та тих, які розпочали та закінчили трудові відносини в звітному місяці. ПФУ цю інформацію бачить з персоніфікації, безпосередньо з додатку Д1;
- у звітному місяці порушили вимоги частини 5 статті 8 Закону України від 08.07.2010 №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», тобто недонарахували ЄСВ до мінімальної заробітної плати;
- подали повідомлення про прийняття працівника на роботу, але не відобразили дані про нараховану йому заробітну плату за відповідний місяць та дату трудових відносин.
Крім того, ПФУ передає Держпраці дані про страхувальників та прізвища, імена, по батькові застрахованих осіб, а саме:
- Застрахованих осіб, які виконують роботу, надають послуги за цивільно-правовими договорами одного страхувальника більше року. Це так само видно з персоніфікації з додатків Д5 і Д1.
- Страхувальників, у яких кількість застрахованих осіб, які виконують роботи, надають послуги за цивільно-правовими договорами, більше 30% кількості застрахованих осіб в звітному місяці та/або їх кількість збільшено на 20 і більше відсотків в порівнянні з попереднім звітним місяцем.
- Страхувальників, у яких в звітному місяці збільшили на 20 та більше відсотків кількість застрахованих осіб з ознакою «неповний робочий час».
- Страхувальників, які нараховують заробітну плату 30 і більше відсоткам працівників нижче законодавчо встановленого розміру мінімальної заробітної плати за основним місцем роботи, крім тих, які у звітності заповнили ознаку «неповний робочий час» та тих, які розпочали та закінчили трудові відносини в звітному місяці.
- Страхувальників, у яких у звітному місяці відображено початок трудових відносин з працівником, але які не подали повідомлення про прийняття працівника на роботу.
- Страхувальників, які у звітному місяці надали відомості про застрахованих осіб, які перебували у відпустках без збереження заробітної плати більше 15 календарних днів та яким нарахування заробітної плати не здійснювалися.
- Страхувальників, у яких протягом року показники кількості застрахованих осіб та загальної суми нарахованої заробітної плати не змінювалися.
- Страхувальників чисельністю 20 і більше застрахованих осіб, у яких у звітному місяці відбулося зменшення штатної чисельності працівників на 10 і більше відсотків у порівнянні з попереднім звітним місяцем.
- Також відомості про наявні в реєстрі застрахованих осіб дані про відносини застрахованої особи із страхувальником.
За роз'ясненням Держпраці, дійсно, за інформацією ПФУ по підприємству, в якому працював заявник, відповідно до поданого звіту з ЄСВ були відсутні дані щодо трудових або цивільно-правових відносин з ним.
Механізм накладання штрафних санкцій за порушення трудового законодавства
Матеріали відповідних перевірок, маються на увазі перевірки податкової, направляються до територіального органу Держпраці для притягнення суб'єктів господарювання, які використовують найману працю працівників, за порушення чинного законодавства до фінансової відповідальності.
Згідно з інформацією Держпраці, за отриманими матеріалами фактичних перевірок винесені попередження та застосовані фінансові санкції. Не дивлячись на те, що податкова має право під час документальних перевірок і під час фактичних перевірок виявляти порушення законодавства про працю, вона не штрафує за порушення законодавства про працю. Вона цю інформацію передає до Держпраці, і Держпраці вже без своєї перевірки, а лише на підставі перевірки податкової накладає штрафні санкції.
Штрафи, передбачені частиною 2 статті 265 Кодексу законів про працю (далі – КЗпП), тобто які накладаються безпосередньо на роботодавців, зокрема і юридичних осіб, накладають на підставі актів перевірки ДПС, її територіального органу, в ході якої виявлені порушення законодавства про працю. Тобто Держпраці не потрібно вже проводити якісь свої перевірки – за неї все перевірила податкова і передала інформацію.
Справа про накладання штрафу розглядається в 45-денний строк з дня, що настає за днем одержання уповноваженою посадовою особою документів, зазначених в абзаці 7 п. 2 цього порядку.
Самостійною підставою для накладання штрафу за порушення законодавства про працю є акт перевірки податкової і територіального органу податкової. Положення частини восьмої статті 265 КЗпП не забороняють накладати штрафи на підставі акта перевірки Державної податкової служби і територіального органу, в ході якої виявлено порушення законодавства про працю, як це передбачено Порядком оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затверденого постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 №509. Це підтвердила навіть судова практика (Постанова Верховного Суду від 29.08.2022 №460/3829/20).
У період дії воєнного стану у разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк приписів про усунення порушень, виявлених під час здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю), штрафи, передбачені статтею 265 КЗпП, не застосовуються (ч. 3 ст. 16 Закону №2136).
Але коли податкова передає інформацію, там однозначно будуть штрафи. Преференцій щодо адміністративної відповідальності, визначеної статтею 41 і статтею 1886 Кодексу законів про адміністративні правопорушення, під час війни немає.
Розміри відповідальності за основні порушення трудового законодавства
Які можуть накласти санкції за допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), або оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, або виплата заробітної плати в конвертах?
Відповідь у таблиці:
Порушення | Відповідальність | |
фінансова | адміністративна | |
Допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту) | Роботодавці, які є платниками ЄП груп 1–3, – попередження. Всі інші роботодавці – 80000 грн. за кожного працівника. Вчинення такого порушення повторно протягом двох років з дня виявлення попереднього порушення – 240000 грн. за кожного працівника | Від 8500 до 17000 грн. Повторне протягом року вчинення порушення, за яке було адмінстягнення, – від 17000 до 34000 грн. |
Оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час | Від 510 до 1700 грн, а якщо порушення вчинено щодо спецпрацівників, – від 1700 до 5100 грн. Повторне протягом року вчинення порушення, за яке було адмінстягнення, – від 1700 до 5100 грн. | |
Виплати «чорної» зарплати «в конвертах» | ||
Порушення встановлених строків виплати зарплати, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як за один місяць, виплата їх не в повному обсязі | Припис виконано – санкції не застосовують. У разі невиконання припису у встановлені строки та неусунення виявлених порушень – 24000 грн. | Від 510 до 1700 грн., а якщо порушення вчинено щодо спецпрацівників – від 1700 до 5100 грн. Повторне протягом року вчинення порушення, за яке було адмінстягнення, – від 1700 до 5100 грн. У разі невиконання припису – штраф від 850 до 1700 грн. |
Недотримання мінімальних держгарантій в оплаті праці | Припис виконано – санкції не застосовують. У разі невиконання припису у встановлені строки та неусунення виявлених порушень – 16000 грн. за кожного працівника | Від 510 до 1700 грн., а якщо порушення вчинено щодо спецпрацівників – від 1700 до 5100 грн. Повторне протягом року вчинення порушення, за яке було адмінстягнення, – від 1700 до 5100 грн. У разі невиконання припису – від 850 до 1700 грн. |
Порушення інших вимог законодавства про працю, крім перелічених вище | Вчинено вперше – припис виконано – фінсанкції не застосовують. У разі невиконання припису у встановлені строки та неусунення виявлених порушень – 8000 грн. за кожне порушення. Вчинення такого порушення повторно протягом року з дня виявлення попереднього порушення – 16000 грн. за кожне порушення незалежно від усунення порушення | Від 510 до 1700 грн., а якщо порушення вчинено щодо спецпрацівників – від 1700 до 5100 грн.. Повторне протягом року вчинення порушення, за яке було адмінстягнення, – від 1700 до 5100 грн. У разі невиконання припису – від 850 до 1700 грн. |
На підставі перевірки Держпраці можливе навіть відкриття кримінального провадження. Як роз'яснює Південно-східне міжрегіональне управління Держпраці (роз’яснення від 19.10.2023 року), на трьох перевірених підприємствах протягом півроку взагалі не направлялися кошти на виплату заробітної плати, хоча законодавством передбачено, що виплата заробітної плати для підприємств цих форм власності є першочерговою. Матеріали таких перевірок направлені до правоохоронних органів для притягнення керівників до кримінальної відповідальності.
Джерело: 7eminar
Лише раз на рік, до Дня бухгалтера й аудитора: спеціальні ціни та грандіозні розіграші! Дізнатись більше
Статті на тему:
Документальні податкові перевірки
Як ФОП успішно пройти фактичну податкову перевірку
Як проводять та що перевіряють під час фактичної перевірки
Сервіс «Моніторинг перевірок»! Цей універсальний помічник допоможе знайти ваше підприємство в реєстрах запланованих перевірок у 2025 році не лише ДПС (з урахуванням останніх змін), ПФУ та інших держорганів у форматі комплексної перевірки, а й у графіках/планах ТЦК та СП. Спробуйте вже зараз!