Ризики перевищення ліміту заброньованих

Всі, хто бронює своїх працівників, знають про ліміти на бронювання, встановлені законодавством. А чи є ризики перевищення цих лімітів і як цього не допустити. Про це розповіли експерти kadroland

Відповідно до п. 8 Порядку бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час, затвердженого постановою КМУ від 27.01.2023 №76 (далі – Порядок № 76), кількість військовозобов’язаних, які займають посади на критично важливому підприємстві, в критично важливій установі й відповідно до закону підлягають бронюванню, повинна становити не більше 50% загальної кількості військовозобов’язаних працівників. З цього правила є виключення, адже деякі суб’єкти можуть бронювати 75%, а дехто навіть усіх військовозобов’язаних.


Тут варто звернути увагу на словосполучення «підлягають бронюванню». Аналіз вказаної норми свідчить, що мова йде про дотримання квоти на момент бронювання. Саме тих, хто підлягає бронюванню (не вже заброньований, а лише підлягає!!!) повинно бути не більше 50% (75%).


Тому напрошується висновок, що надалі, якщо загальна кількість військовозобов’язаних на підприємстві зменшується, необхідності зменшувати кількість заброньованих немає. Порядок №76 цього не передбачає.


Попри те, що маємо чітко обґрунтовану законодавством позицію, є побоювання, що органи, які надавали критичність і здійснюють моніторинг критично важливих підприємств, висловлюватимуть іншу позицію. Наразі немає інформації, щоб органи, які надавали критичність, вимагали розбронювати частину працівників чи ба більше, карали підприємства та приймали рішення про анулювання «критичних» статусів.


Ризик втрати статусу критично важливого підприємства і броні, на думку експертів kadroland, є в тому разі, коли недотримано квоту на момент бронювання працівників.


Ви запитаєте:

як можна перевищити квоту на момент бронювання, якщо фактично «підрахунок» робить «Дія», через яку відбувається бронювання?

З 02.04.2025 до загальної кількості військовозобов’язаних не входять особи, що заброньовані за іншим підприємством. Але пригадуємо, що більш ніж півтора місяця функціонал застосунку «Дія» не було приведено у відповідність до цих змін законодавства й «Дія» надавала можливість враховувати військовозобов’язаних, заброньованих за іншими підприємствами, установами, організаціями.


В цей період саме посадові особи підприємства повинні були врахувати ці зміни і не бронювати більше ніж дозволено Порядком №76.


Недотримання ліміту бронювання це дійсно порушення. Але його не можна вважати недотриманням критеріїв для отримання критичного статусу.


Аналіз підстав для анулювання бронювання (п. 31 Порядку №76) дає зрозуміти, що такої підстави, як недотримання квоти також немає.

Отже, на перший погляд, ризику недотримання ліміту ніби то й немає. Та ми більш ніж впевнені, що галузеві міністерства чи ОВА, що приймали рішення про критичність, будуть намагатися вжити заходів. І ТЦК, який має право накладати штрафи, може вважати це порушенням законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку і мобілізацію і спробувати притягнути до відповідальності посадових осіб підприємства

Джерело: kadroland

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇