«Заборонений» КВЕД – не привід для скасування реєстрації платника єдиного податку: суд заперечив позицію податківців

Податковим кодексом України встановлено перелік видів діяльності, які не можливо здійснювати на спрощеній системі оподаткування. Але податківці не завжди вірно трактують застосування КВЕД і наявність «забороненого» виду діяльності, про що свідчить судова практика. Одне з таких рішень, що завершилося на користь платника податків, розберемо в цій статті


  1. Види діяльності не для єдиного податку
  2. Скасування реєстрації платника єдиного податку на підставі акту перевірки
  3. Коли камеральної перевірки не достатньо
  4. КВЕД – це лише статистичний інструмент, а не підтвердження виду діяльності
  5. КВЕД 61.90 властивий як для операторів телекомунікаційних мереж, так і для провайдерів телекомунікацій
  6. Розбір судового рішення


Види діяльності не для єдиного податку


Податковим кодексом України (далі – ПКУ) встановлено перелік видів діяльності, здійснення яких не можливе на спрощеній системі оподаткування.


Так, відповідно до пп. 8 пп. 291.5.1 ПКУ не можуть бути платниками єдиного податку першої третьої груп, зокрема, суб`єкти господарювання (юридичні особи та фізичні особи - підприємці), які здійснюють діяльність:


  1. з надання послуг «…» фіксованого телефонного зв`язку з правом технічного обслуговування та експлуатації телекомунікаційних мереж і надання в користування каналів електрозв`язку «…»,
  2. діяльність з надання послуг фіксованого телефонного зв`язку з використанням безпроводового доступу до телекомунікаційної мережі з правом технічного обслуговування і надання в користування каналів електрозв`язку «…»,
  3. діяльність з надання послуг рухомого (мобільного) телефонного зв`язку з правом технічного обслуговування та експлуатації телекомунікаційних мереж і надання в користування каналів електрозв`язку,
  4. діяльність з надання послуг з технічного обслуговування телекомунікаційних мереж, мереж ефірного теле- і радіомовлення, проводового радіомовлення та телемереж.


Скасування реєстрації платника єдиного податку на підставі акту перевірки

Згідно з п. 299.11 ПКУ, у разі виявлення відповідним контролюючим органом під час перевірок порушень платником єдиного податку першої-третьої груп вимог, анулювання реєстрації платника єдиного податку першої третьої груп проводиться за рішенням такого органу, прийнятим на підставі акта перевірки.


Статтею 299 ПКУ встановлено, що підставою для винесення рішення про скасування реєстрації платника єдиного податку є акти перевірок податкового органу, у яких зафіксовані порушення податкового законодавства.

Отже, анулювання реєстрації платника єдиного податку відбувається на підставі акту перевірки податкового органу

Коли камеральної перевірки не достатньо

ПКУ (п. 75.1 ст. 75) передбачає кілька типів податкових перевірок:


  1. камеральні,
  2. документальні (в тому числі планові, позапланові, виїзні або невиїзні) та
  3. фактичні.


Перевірки мають проводитися в межах повноважень контролюючого органу та у встановленому законодавством порядку.


Камеральна перевірка (пп. 75.1.1 ПКУ) здійснюється в приміщенні податкового органу без участі платника та без окремого розпорядження керівництва (п. 76.1 ПКУ). Вона базується винятково на податковій звітності платника, а також на даних, що містяться в електронних інформаційних системах, таких як Єдиний реєстр податкових накладних, акцизних накладних, система електронного адміністрування ПДВ, митні реєстри тощо.


Предмет камеральної перевірки обмежується оцінкою своєчасності та повноти подання декларацій, правильності арифметичних підрахунків, коректності заповнення обов’язкових реквізитів, а також своєчасністю сплати податкових зобов’язань. Така перевірка не дає можливості збирати або досліджувати інші дані, що не є частиною податкової звітності.


Відповідно, питання щодо відповідності платника критеріям застосування спрощеної системи оподаткування (зокрема, дотримання вимог п. 291.5 ПКУ) не належить до предмету камеральної перевірки, оскільки потребує глибшого аналізу господарської діяльності, що виходить за межі формального контролю звітних даних.


В Рішенні Закарпатського окружного адміністративного суду від 19.02.2025 №260/8313/24 зазначено, що податковим органом під час проведення камеральної перевірки надано оцінку питанню правомірності перебування платника єдиного податку третьої групи на спрощеній системі.


Натомість прийняття контролюючим органом рішення про анулювання реєстрації платника єдиного податку шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку можливе лише на підставі проведеної саме документальної перевірки відповідного платника податку та встановлених в ході останньої порушень, відповідно до яких платник податків не може перебувати на спрощеній системі оподаткування.


КВЕД – це лише статистичний інструмент, а не підтвердження виду діяльності


Суб’єкт господарювання, якому було анульовано єдиний податок, мав КВЕД 61.90 «Інша діяльність у сфері електрозв`язку».


Як зазначено в рішенні суду, вказаний КВЕД належить до розділу 61 «Телекомунікації (електрозв`язок)», який включає діяльність із надання телекомунікаційних та інших супутніх послуг, таких як передавання голосових, текстових, звукових або відеоданих.


Устаткування, за допомогою якого здійснюють подібну діяльність, може функціонувати як на основі однієї технології, так і на основі комбінації декількох технологій. Спільність видів діяльності, включених до цього розділу, полягає в передаванні контенту без залучення до процесу його створення. Поділ діяльності у цьому розділі залежить від типу задіяної інфраструктури.


Поділ видів діяльності згідно з розділом 61 КВЕД-2010 на класи здійснюється за ознакою видів електрозв`язку, в межах яких суб`єктом господарювання здійснюється телекомунікаційна діяльність. Водночас пп. 8 пп. 291.5.1 291 ПКУ визначає конкретний вид діяльності надання послуг з технічного обслуговування та експлуатації телекомунікаційних мереж, що не може оподатковуватися на умовах спрощеної системи оподаткування.


Тобто, перелік видів діяльності, що можуть бути віднесені до групи 61.9 «Інша діяльність у сфері електрозв`язку» розділу 61 «Телекомунікації» може включати, у тому числі, але не виключно, діяльність з надання послуг з технічного обслуговування та експлуатації телекомунікаційних мереж, що визначений пп. 8 пп. 291.5.1 ПКУ.

Втім, сам факт зазначення суб`єктом господарювання здійснення діяльності у межах класу 61.90 не може беззаперечно свідчити про те, що таким суб`єктом здійснюється саме діяльність з надання послуг з технічного обслуговування та експлуатації телекомунікаційних мереж

КВЕД 61.90 властивий як для операторів телекомунікаційних мереж, так і для провайдерів телекомунікацій


Відповідно до Закону України від 16.12.2020 №1089-IX «Про електронні комунікації» будь-який оператор електронних комунікацій може бути постачальником електронних комунікаційних мереж та / або послуг, але не кожен постачальник електронних комунікаційних послуг є оператором електронних комунікацій.


Як зазначив суд, відповідно до приписів розділу 1 «Сфера застосування» вступної частини до Класифікації видів економічної діяльності ДК 009:2010, затвердженого наказом Держспоживстандарту України від 11.10.2010 №457,

КВЕД це статистичний інструмент для впорядкування економічної інформації. Класифікація не завжди відповідає всім потребам користувачів за межами статистичної системи, у зв`язку з чим можуть виникнути суперечності стосовно юридичного використання коду КВЕД.

Слід мати на увазі, що код виду діяльності не створює прав чи обов`язків для підприємств і організацій, не спричинює жодних правових наслідків.


Судом зазначено, що коду недостатньо, щоб визначити, яку саме діяльність здійснює суб`єкт господарювання.


Декларування діяльності за кодом КВЕД 61.90 не може бути критерієм визначення заборонених для застосування спрощеної системи оподаткування (єдиний податок) видів господарської діяльності, оскільки крім зазначених у п.п. 8 п.п. 291.5.1. п. 291.5 ст. 291 ПКУ видів господарської діяльності, кодом КВЕД 61.90 визначені і інші види діяльності, які не заборонені для застосування спрощеної системи оподаткування.


Розбір судового рішення


Суть справи. ТОВ «КОРСІ ТЕЛЕКОМ» оскаржувало рішення Головного управління ДПС у Закарпатській області про анулювання його реєстрації платником єдиного податку та виключення з реєстру з 30.09.2024. Підстава для анулювання – нібито здійснення забороненого виду діяльності (технічне обслуговування телекоммереж), що не дає права на спрощену систему оподаткування (пп. 8 пп. 291.5.1 ПКУ).


Позиція позивача (ТОВ «КОРСІ ТЕЛЕКОМ»):


  1. фактично товариство не здійснює технічного обслуговування телекомунікаційних мереж, не має власної мережі, а лише надає послуги доступу до Інтернету,
  2. ДПС не проводила документальної перевірки, а зробила висновки лише за результатами камеральної перевірки та за основним КВЕД 61.90, що є статистичним інструментом, а не юридичним підтвердженням виду діяльності,
  3. вважає анулювання реєстрації безпідставним і таким, що порушує його права.


Позиція відповідача (ДПС):


  1. вказує, що ТОВ надавало електронні комунікаційні послуги, які включають діяльність, заборонену для спрощеної системи,
  2. вважає, що діяла в межах ПКУ, а камеральної перевірки достатньо для висновків.


Рішення суду. Позов задоволено повністю:


  1. скасував рішення ДПС від 07.11.2024 про анулювання реєстрації платника єдиного податку,
  2. визнав протиправними дії щодо виключення ТОВ з реєстру,
  3. зобов’язав ДПС поновити реєстрацію з 30.09.2024,
  4. стягнув з ДПС судовий збір на користь позивача.


Обґрунтування суду:


  1. камеральна перевірка не дає права оцінювати вид діяльності платника, адже її межі обмежені податковою звітністю. Для цього потрібна документальна перевірка, якої не проводилось,
  2. лише наявність у КВЕД 61.90 не свідчить про здійснення забороненого виду діяльності (як обслуговування телекоммереж),
  3. у матеріалах справи немає доказів, що ТОВ «КОРСІ ТЕЛЕКОМ» здійснювало технічне обслуговування чи експлуатацію телекомунікаційних мереж,
  4. діяльність підприємства (надання інтернет-доступу через інші мережі) не підпадає під заборону пп. 8 пп. 291.5.1 ПКУ,
  5. рішення ДПС прийняте з порушенням процедури, без належних підстав і доказів, тому є протиправним.


Тетяна ДОНЕЦЬ, адвокатка, шеф-редактор 7eminar


Статті на тему:


Єдиний податок 2025: яку групу обрати ФОПу, ліміти, строки сплати

Заява про застосування спрощеної системи: обрання, перехід, відмова

ФОПи-2025: скільки платити ЄСВ, ЄП та ВЗ


Довідники на тему:


Дозволені види діяльності (КВЕД) для ФОП 1 групи єдиного податку

Заборонені види діяльності (КВЕД) для 1–3 груп єдиного податку

Дозволені види діяльності для ФОП 2 групи єдиного податку


Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇