Щодо обов'язку ведення товарного обліку у стоматологічному кабінеті, який здійснює виключно надання медичних послуг та використовує в роботі медичні препарати і витратні матеріали (анестезія, пломбувальні матеріали, протези, брекет-системи, інструменти тощо).
Питання: Чи підпадають такі медичні препарати під визначення «товарів», на які необхідно вести облік відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 15.12.2021 №1336, у разі використання цих препаратів виключно в процесі надання послуг, а не реалізації?
Крім того, у приміщенні стоматологічного кабінету є торговий стенд із зубними пастами та щітками, що реалізуються пацієнтам. Чи правильно розуміти, що саме на ці товари необхідно вести товарний облік у повному обсязі (включно з використанням програмних реєстраторів розрахункових операцій та первинними документами)?
Як обліковувати медичні матеріали, що використовуються в роботі, та товари, які реалізуються окремо.
Слід зауважити, що згадана в питанні постанова Кабінету Міністрів України від 15.12.2021 №1336 «Про внесення змін до розпорядження Кабінету Міністрів України від 25 березня 2020 р. № 338 i постанови Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020 р. № 1236», стосується регулювання обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 та жодним чином не стосується обов'язку ведення обліку товарних запасів суб'єктами господарювання (далі СГ) на їхніх господарських одиницях.
Ані в описі ситуації, ані в питанні до неї не конкретизовано переліку СГ, щодо яких порушуються зазначені питання. Оскільки ці питання набули актуальності для ФОП платників єдиного податку, то відповідь надається в розрізі цієї категорії СГ.
Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій (далі РРО / ПРРО) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначаються згідно із Законом України від 06.07.1995 №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі Закон –№265) та нормативно-правові актів, прийнятих на його виконання.
Дія Закону №265 поширюється на всіх СГ, їхні господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) СГ, які здійснюють розрахунки в готівковій та/або безготівковій формі у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а порядок проведення таких розрахунків встановлено в розділі ІІ Закону №265.
Порядок ведення обліку товарних запасів для фізичних осіб підприємців, у тому числі платників єдиного податку, затверджено згідно з наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2021 №496 (далі – Порядок № 496). У Порядку №496 визначено правила ведення обліку товарних запасів, а дія цього порядку поширюється на ФОП, у тому числі платників єдиного податку, які відповідно до Закону №265 зобов'язані вести облік товарних запасів та здійснювати продаж лише тих товарів, що відображені в такому обліку, та осіб, які фактично здійснюють продаж товарів (надання послуг) та/або розрахункові операції в місці продажу (господарському об'єкті) такого ФОП.
Відповідно до п. 12 ст. 3 Закону №265 СГ, які здійснюють розрахунки в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для виконання платіжної операції зобов'язані вести в порядку, встановленому законодавством, облік товарних запасів, здійснювати продаж лише тих товарів (послуг), що відображені в такому обліку. Порядок та форма обліку товарних запасів для ФОП, у тому числі платників єдиного податку, встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. При цьому СГ зобов'язаний надати контролюючим органам на початок проведення перевірки документи (у паперовій або електронній формі), що підтверджують облік та походження товарних запасів (зокрема, але не виключно, документи щодо інвентаризації товарних запасів, документи про отримання товарів від інших суб'єктів господарювання та/або документи на внутрішнє переміщення товарів), які на момент перевірки знаходяться у місці продажу (господарському об'єкті).
Такі вимоги не поширюються на ФОП, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками податку на додану вартість (далі – ПДВ) (крім тих, які провадять діяльність з реалізації технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, а також лікарських засобів та виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння).
Облік товарних запасів здійснюється ФОП шляхом постійного внесення до форми ведення обліку товарних запасів інформації про надходження та вибуття товарів на підставі первинних документів, які є невід'ємною частиною такого обліку (п. 1 розділу ІІ Порядку №496).
Медична послуга послідовно визначені дії або комплекс дій СГ у сфері охорони здоров'я, що мають свою вартість і, як правило, включають у себе консультацію лікаря, обстеження, діагностику, лікування, хірургічну процедуру, реабілітацію, профілактичні заходи та інші медичні дії, що, зазвичай, передбачають використання лікарських засобів та/або виробів медичного призначення в єдиному циклі.
За своєю природою медична послуга має самостійне значення, має бути ретельно спланована, як за обсягом дій, так і пов'язаним із ними витрачанням лікарських засобів та виробів медичного призначення, що передбачено згідно з медико-технологічною документацією.
Отже, СГ платники єдиного податку, які здійснюють діяльність виключно з надання стоматологічних послуг, не зобов'язані вести облік товарних запасів, зокрема лікарських засобів та/або виробів медичного призначення, які використовуються для лікування пацієнтів у межах надання зазначених послуг.
Проте якщо СГ платники єдиного податку здійснюють також продаж лікарських засобів та/або виробів медичного призначення, окремо від надання стоматологічних послуг, така діяльність зумовлює необхідність ведення обліку цих товарних запасів відповідно до вимог Порядку № 496.
Зверніть увагу, що обов'язок ведення обліку товарних запасів виникає щодо всіх товарів, які перебувають у реалізації на господарській одиниці, а не лише щодо лікарських засобів та/або виробів медичного призначення.
Джерело: лист ДПС від 07.05.2025 №484/2/99-00-07-03-01-02
Стаття на тему: