
Експерт
Тетяна ГульКонсультант з питань оплати праці та трудового законодавства, редактор 7еminar та kadroland
Працівнику встановлено підсумований облік робочого часу, обліковий період – квартал. Але 17 вересня він звільняється. Як провести остаточний розрахунок з працівником, зокрема визначити кількість надурочних годин та оплатити їх? Таке питання надійшло до нас в редакцію. Відповідь надаємо у статті

Щоб правильно відповісти на задане питання, потрібно з’ясувати, що таке підсумований облік робочого часу, для чого його встановлюють та як він впливає на нарахування зарплати.
Статтею 50 Кодексу законів про працю України (далі – КЗпП) встановлена нормальна тривалість робочого часу – не більше 40 годин на тиждень. Для деяких працівників може встановлюватись скорочена тривалість робочого часу (ст. 51 КЗпП).
При чому роботодавцем спільно з виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником) з урахуванням специфіки роботи, думки трудового колективу встановлюється п’ятиденний або шестиденний робочий тиждень (ст. 52 КЗпП).
Це означає, що норму робочих годин працівник, який працює на повній зайнятості, має відпрацьовувати за тиждень. Якщо це звичайний 5-денний тиждень, то працівники можуть працювати по 8 годин і за тиждень буде дотримана нормальна тривалість робочого часу 40 годин.
Проте інколи не можна дотриматись норми робочого часу за день або тиждень через специфіку роботи. Тому для деяких підприємств, структурних підрозділів, окремих категорій працівників встановлюють підсумований облік робочого часу. Так, ст. 61 КЗпП передбачено, що на безперервно діючих підприємствах, в установах, організаціях, а також в окремих виробництвах, цехах, дільницях, відділеннях і на деяких видах робіт, де за умовами виробництва (роботи) не може бути додержана встановлена для даної категорії працівників щоденна або щотижнева тривалість робочого часу, допускається за погодженням з виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником) підприємства, установи, організації запровадження підсумованого обліку робочого часу з тим, щоб тривалість робочого часу за обліковий період не перевищувала нормального числа робочих годин (статті 50 і 51).
При цьому переробка в одні дні (тижні) може погашатися недопрацюванням в інші дні (тижні) з тим, щоб у межах певного облікового періоду загальна тривалість робочого часу не перевищувала нормальної кількості робочих годин для цього періоду. Відповідно норма робочого часу виконується не за день/тиждень, а за більш тривалий проміжок часу – обліковий період.
При запровадженні підсумованого обліку робочого часу, обов’язково потрібно обрати обліковий період. Адже від нього також залежить нарахування зарплати працівникам, яким встановлений такий облік робочого часу.
Обліковий період установлюється в колективному договорі підприємства. Він охоплює робочий час і години роботи у вихідні і святкові дні, години відпочинку. Щоденна або щотижнева тривалість робочого часу, встановлена графіком, може коливатися протягом облікового періоду, але загальна сума годин роботи за обліковий період має дорівнювати нормі робочого часу в обліковому періоді (п. 6 Методичних рекомендаціях щодо застосування підсумованого обліку робочого часу, затверджених наказом Мінпраці від 19.04.2006 р. № 138; далі – Методичні рекомендації №138).
Обліковим періодом при підсумованому обліку робочого часу, як правило, є місяць. В окремих випадках застосовуються інші облікові періоди – декада (10 к. дн. місяця), квартал, півріччя, рік тощо.
При підсумованому обліку робочого часу вихід на роботу регулюється графіком виходу на роботу (змінності), який розробляє роботодавець і погоджує з профспілкою, а якщо вона не створена – з іншим уповноваженим на представництво органом. Графіки виходу на роботу (змінності) розробляють так, щоб тривалість робочого часу за обліковий період не перевищувала нормальну кількість робочих годин, передбачену в ст. 50 та 51 КЗпП.
Тобто задача роботодавця розробити графіки роботи таким чином, що за обліковий період працівник виконав норму робочого часу. Проте інколи це не можливо і у працівників можуть виникнути надурочні години. Оплачують такі надурочні години в подвійному розмірі за правилами ст. 106 КЗпП в кінці облікового періоду (п. 10 Методичних рекомендацій №138). Якщо обліковий період місяць, то й оплата за роботу в надурочний час нараховуватиметься щомісячно, якщо обліковий період квартал – то у кінці кварталу, обліковий період дорівнює року – у цьому випадку надурочні години буде підраховано та сплачено у кінці року.
Тут і виникають питання, яким чином оплатити надурочні години працівнику, який звільняється до завершення облікового періоду.
Як різницю між фактично відпрацьованим часом згідно з Табелем обліку робочого часу і розрахунковою нормою годин за цей період.
Пунктом 12 Методичних рекомендацій № 138 передбачено наступне:
підсумований облік робочого часу кожного, працівника здійснюється за табелем виходів на роботу та затвердженим графіком роботи (змінності)за обліковий період. Облік робочого часу по кожному працівнику має провадитись наростаючим підсумком з початку встановленого облікового періоду.
Тобто за обліковий період потрібно мати інформацію про фактично відпрацьовані години. Проте необхідно знати і норму робочого часу за обліковий період. Як її визначити?
Норма робочого часу за обліковий період визначається за календарем з розрахунку шестиденного робочого тижня, семигодинного робочого дня (чи відповідного скороченого робочого дня) з урахуванням скороченого робочого часу напередодні вихідних днів - до 5 годин і напередодні святкових і неробочих днів – на 1 годину. Можна також норму робочого часу визначати і за графіком 5-денного робочого тижня. Не забудьте тільки передбачити це в колективному договорі або іншому локальному документі підприємства.
Таким чином, щоб обчислити кількість надурочних годин потрібно знати:
Приклад. На підприємстві обліковий період квартал. Норма робочого часу визначається за графіком 5-денного робочого тижня.
В такому разі норма робочого часу за обліковий період буде складати:
23 р.дн. х 8 год (липень) + 21 р.дн. х 8 год (серпень) + 22 р.дн. х 8 год (вересень) = 184 + 168 + 176 = 528 (год).
Якщо працівник фактично в 3 кварталі відпрацює 532 години, то кількість надурочних годин буде складати: 532 – 528 = 4 (год.).
Також є ще дуже важливе правило! При підрахунку нормальної кількості робочих годин облікового періоду потрібно виключити дні, які за графіком або розпорядком роботи припадають на час, упродовж якого працівник відповідно до законодавства був звільнений від виконання трудових обов’язків (через відпустку, виконання державних або громадських обов’язків, тимчасової непрацездатності тощо) (п. 12 Методичних рекомендацій № 138, лист Мінсоцполітики від 02.07.2018 №1139/0/101-18/28). Це може бути період відпустки, відрядження, тимчасової непрацездатності тощо.
Саме це правило слід застосовувати при визначенні норми робочого часу, у разі якщо працівник звільняється до закінчення облікового періоду. Тобто, при звільненні працівника обліковий період закінчиться для нього в останній день його роботи. А отже, й норма робочого часу для нього буде визначатися на період часу з моменту початку облікового періоду і по день звільнення.
І якщо загальна кількість годин, відпрацьованих працівником з початку облікового періоду до моменту звільнення, перевищить нормальну тривалість робочого часу у зазначеному періоді, то робота понад нормальну кількість робочих годин визнаватиметься надурочною та оплачуватиметься в подвійному розмірі відповідно до ст. 106 КЗпП.
Приклад. На підприємстві обліковий період квартал. Норма робочого часу визначається за графіком 5-денного робочого тижня. Норма робочого часу за 3 квартал складає 528 годин (184 + 168 + 176). Проте працівник звільняється 17.09.2024 – до закінчення облікового періоду. За 3 квартал 2025 року такий працівник відпрацював 496 годин.
Для початку визначимо норму робочого часу для такого працівника з 1-го числа 3 кварталу і по день звільнення включно (по 17.09.2024), за нормою для 5-денного робочого тижня:
23 р.дн. х 8 год (липень) + 21 р.дн. х 8 год (серпень) + 13 р.дн. х 8 год (вересень) = 184 + 168 + 104 = 456 (год),
де 13 р.дн. – кількість робочих днів з 1 по 17 вересня за графіком 5-денного робочого тижня із вихідними днями в суботу та неділю.
Кількість надурочних годин складе: 496-456 = 40 (год).
Правила оплати надурочних годин встановлені в ст. 106 КЗпП. За погодинною системою оплати праці робота в надурочний час оплачується в подвійному розмірі годинної ставки.
Якщо працівнику встановлено оклад, то потрібно визначити годинну ставку. При підсумованому обліку робочого часу тут все залежить від облікового періоду:
У свою чергу, середньомісячну кількість годин за обліковий період визначають з урахуванням норми тривалості робочого часу за обліковий період, установленої з дотриманням вимог ст. 50 КЗпП (див. листи Мінпраці від 18.05.2007 №380/13/84-07 і Мінсоцполітики від 24.04.2017 №1264/0/101-17/282).
Виникає питання:
якщо працівник звільняється до закінчення облікового періоду, як визначити середньомісячну кількість годин за обліковий період? Чи коригувати норму до дня звільнення?
Ні, не потрібно.
Коригування норми робочого часу потрібно тільки для визначення кількості надурочних годин. Для визначення годинної ставки, тобто для середньомісячної кількості годин слід використовувати загальну норму за повний обліковий період (лист Мінсоцполітики від 04.03.2019 №248/0/206-19).
Повернемось до нашого прикладу. Припустимо, що оклад працівника в липні-серпні складав 8000 грн, з 1 вересня його збільшили до 8500 грн.
Відкоригована норма робочого часу за обліковий період з 01.07.2025 по 17.09.2025 склала 456 годин. Працівник в 3 кварталі відпрацював 496 годин. Кількість надурочних годин 496-456=40 (год).
Щоб визначити годинну ставку потрібно оклад в останньому місяці облікового періоду, у вересні (8500 грн) поділити на середньомісячну кількість годин за обліковий період.
Визначимо середньомісячну кількість годин за обліковий період – за 3 квартал 2025 року:
(184+168+176) : 3 = 176 (год),
де
Таким чином годинна тарифна ставка становить: 8500 грн : 176 год = 48,30 грн.
Сума оплати за надурочні години дорівнює: 48,30 грн х 2 х 40 год = 3864 грн.
Шаблони та зразки документів:
Табель обліку використання робочого часу
Читайте більше:
Звільнення працівника: алгоритм від А до Я
Розрахунок при звільненні: чекліст для бухгалтера
Копійки по заробітній, чи можна їх списати після звільнення працівників
Вихідна допомога у разі звільнення працівника: кому та скільки виплачувати
Яка специфіка формування особової справи іноземця? Які документи мають бути нотаріально перекладені/апостильовані? Цікавлять перш за все педпрацівники

Який тарифний розряд встановити вчителю англійської мови у закладі дошкільної освіти, якщо рівень володіння мовою – В2, а педагогічного стажу немає? Розбираємо, які вимоги до освіти та професійної кваліфікації діють і як відсутність фахової освіти впливає на можливість призначення та оплату праці

Квитанції №1 і №2 можуть мати різні дати. Пояснюємо, у який строк формується Квитанція №2, яка дата вважається датою прийняття документа та що робити, якщо контролюючий орган затримав квитанцію

Через технічний збій ДПС у вересні 2026 року платники отримували повідомлення «Нецілісний пакет» навіть за правильно сформованої звітності. Пояснюємо, як довести своєчасність подання, заперечити акт перевірки та оскаржити штраф

Фізична особа – підприємець може доручити іншій особі представляти свої інтереси, у тому числі у взаємовідносинах із податковими органами. Проте для цього необхідно правильно оформити довіреність. ДПС нагадує, у яких випадках документ має бути нотаріально посвідчений та які вимоги Цивільного кодексу слід врахувати

Податківці розповіли, як заповнюються поля 4 «Основний вид діяльності за КВЕД» та 4а «Другорядні види діяльності за КВЕД» заяви за ф. №5-ОПП з позначкою «Зміни», якщо фізична особа яка провадить незалежну професійну діяльність додає або вилучає види діяльності

Фізичні особи можуть скористатися правом на податкову знижку за витратами, пов’язаними з переобладнанням транспортного засобу, подавши документи до 31 грудня 2026 року. Як розрахувати таку знижку пояснюють ДПС

Отримання бюджетного відшкодування ПДВ залишається одним з найскладніших випробувань для бухгалтера, незважаючи на обіцяне спрощення цієї процедури. У статті з’ясуємо, хто має право на відшкодування та за яких умов, як заповнити ПДВ-декларацію з додатками для отримання відшкодування, які перевірки може призначити податкова та як до них підготуватися

ВС дійшов висновку, що для підтвердження шкоди, заподіяної забрудненням і засміченням земель, суд має оцінювати докази в сукупності, а не формально відкидати розрахунок через відсутність окремих документів. Акт перевірки, припис, протоколи вимірювань ґрунту, розрахунок за затвердженою методикою та визнання відповідачем факту порушення стали достатніми доказами для стягнення шкоди

ДПС роз’яснила, як оподатковувати виплати ФОП – платнику єдиного податку від нерезидента за продаж цифрових продуктів та передачу прав на об’єкти інтелектуальної власності. Якщо умови передачі прав дають змогу відчужувати права або йдеться про придбання електронних примірників для кінцевого використання, виплата не є роялті та включається до доходу єдинника

Якщо за договором гарантійний платіж має виключно забезпечувальну функцію, не зараховується в оплату оренди та підлягає поверненню орендарю, його сума не збільшує базу оподаткування ПДВ. ДПС також зазначає, що такий платіж не включається до оподатковуваного доходу ФОП на загальній системі, а податкова накладна при його отриманні не складається

Фізична особа, яка раніше відмовилася від РНОКПП через релігійні переконання, але згодом змінила їх, може зареєструватися у ДРФО через представника. Для цього представник подає форму №1ДР та пред’являє паспорт довірителя або його чітку копію, власний документ, що посвідчує особу, і нотаріально посвідчену довіреність

Для застосування положень міжнародного договору про уникнення подвійного оподаткування нерезидент має підтвердити свій статус податкового резидента відповідною довідкою, оформленою за правилами ст. 103 ПКУ. ДПС зазначає, що для довідок резидентів Грузії та Молдови потрібен апостиль, у тому числі в електронній формі, а договори про правову допомогу не звільняють від цієї вимоги

Досвід роботи, диплом або сертифікат після курсів не завжди означають наявність професійної кваліфікації, необхідної для конкретної роботи. Розбираємо, коли закон вимагає спеціальної кваліфікації, освіти, атестації чи допуску, що має перевірити роботодавець і які ризики виникають через неправильне визначення професії або трудової функції

Законодавство передбачає 5 видів інструктажів з пожежної безпеки, які проводять залежно від часу та обставин роботи. Розповідаємо, коли потрібен кожен із них, як оформлюють результати та як проводять і підтверджують інструктаж для дистанційних працівників

Експерт детально розібрав, як зміни до правил діловодства, запроваджені наказом Мін’юсту №667/5, вплинули на порядок зберігання персоніфікованих відомостей про заробітну плату працівників. У статті пояснено, які саме документи необхідно включати до відповідної справи, скільки їх зберігати та чому для об’єднаної звітності застосовується строк у 75 років. Окрему увагу приділено формату зберігання: чи достатньо електронних документів, коли обов’язково створювати паперові копії та як правильно організувати комбінований архів. Ви знайдете практичні рекомендації щодо формування паперових справ, структури електронного архіву, зберігання квитанцій ДПС і підготовки документів до перевірок або передачі в архів

Заперечення підпису працівником може створити проблеми з оформленням кадрових рішень. Розбираємо, як провести службове розслідування, скласти акт та що робити з наказом про відпустку залежно від того, чи скористався працівник нею

Помилки в додатку 4 (Д4) до декларації з ПДВ виправляють шляхом подання уточнюючого розрахунку разом із Д4 з відміткою «Уточнюючий». Для таблиць 1 і 2 показники, що виправляються, сторнують зі знаком «-», а правильні наводять у наступному рядку; у таблицях 3 і 4 зазначають одразу правильні показники

Форму Звіту про нарахування, обчислення та сплату внеску на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю затверджено наказом Мінфіну від 25 вересня 2026 року №453. ДПС повідомила, що електронні форми Звіту мають ідентифікатори J0500701 – для юридичних осіб та F0500701 – для фізичних осіб
