Блокування накладних та ризиковий статус: чіткі рішення замість хаосу

ДПС реформує підходи до роботи з бізнесом, прагнучи стати партнером, а не перепоною. Головні зміни включають модернізацію комунікації, зменшення бюрократії, об’єктивний аналіз ризикових операцій та виконання судових рішень. Про амбітні плани податкової в інтерв'ю голови ДПС Руслана Кравченка

Податкова служба часто сприймається як орган, що ускладнює роботу. Змінити ситуацію цілком реально. Головне – змінити підходи у відносинах між податковою та платниками податків. Стати для них не перепоною, а справжнім партнером.


З першого дня на посаді голови ДПС Руслан Кравченко чує від бізнесу про найбільш наболіле: зупинку реєстрації податкових накладних та віднесення підприємств до категорії ризикових. Це гострі питання, бо вони впливають на економічну активність бізнесу.


Завдання податкової – не ускладнювати життя бізнесу, а сприяти його прозорій та ефективній роботі. Я (голова ДПС Руслан Кравченко) такий самий платник податків, як і всі громадяни України, і сильна економіка є нашою спільною метою.


Плани ДПС щодо змін


Крок перший. Модернізація комунікації. Для допомоги платникам у кожному регіоні ми створили консультаційні центри. Загалом їх 29, у кожному – пʼять-десять фахівців. Вони оперативно консультують про те, як працює СМКОР, як подавати таблиці даних, як виключити компанію з переліку ризикових, як розблокувати податкову накладну. Консультаційні центри працюють просто, доступно, зрозуміло.


Крок другий. Максимальне інформування про необхідність подання таблиць даних платника ПДВ. Її відсутність – одна з головних причин зупинки податкових накладних, особливо у виробничих та аграрних підприємств, підприємств з надання послуг. Така таблиця підтверджує реальність господарських операцій.


Крок третій. Ухвалення рішень комісій з питань податкових ризиків – на підставі комплексного аналізу. Система визначення ризиковості має бути об’єктивною. Комісії ухвалюють рішення лише після всебічного аналізу діяльності підприємства.


Крок четвертий. Зменшення бюрократії. Податкова при вирішенні питань має запитувати чітко визначений перелік документів. Бізнес масово скаржився, що доводиться подавати сотні сторінок документів, часто не пов'язаних з операцією або діяльністю підприємства. Більше жодних «багатотомників».


Крок п’ятий. Виконання рішень судів. Багато спірних питань можна вирішити в досудовому порядку. Якщо ж рішення суду набрало сили – його треба виконувати.


Крок шостий. Чіткі відеоінструкції. Ми створили ролики з роз’ясненнями, щоб підприємці розуміли кожен крок. У них доступно пояснюється, як проходять податкові накладні й розрахунки коригування в СМКОР, за якими критеріями визначають ризикових платників і що робити у випадку потрапляння в цей список.


Втілення планів у життя


Перший крок. ДПС уже ініціювала зміни до механізму зупинення реєстрації податкових накладних. Свої пропозиції змін до постанови уряду №1165 передали до Мінфіну. Наразі опрацьовуємо їх з фахівцями міністерства. Прогнозуємо, що зміни скоротять кількість заблокованих накладних. Ключових змін шість:


  1. Збільшені ліміти для ознаки безумовної реєстрації накладних за обсягом постачання в поточному календарному місяці (друга ознака). Граничний обсяг постачання зросте до 1 млн грн, а на одного контрагента – до 100 тис. грн. Змінена умова щодо кількості платників, де керівник може займати аналогічну посаду (зараз три, планується пʼять). Операції з невеликими сумами (до 10 тис. грн) будуть реєструватися без затримок, нині ліміт становить 5 тис. грн. Ліміт обсягу таких операцій в поточному місяці збільшиться до 3 млн грн (наразі 500 тис. грн).
  2. Спрощені ознаки безумовної реєстрації податкових накладних за експортними операціями для підприємств, які працюють на територіях із загрозою боїв, але де активних боїв наразі немає. Планується також швидша обробка накладних за такими операціями, якщо коди УКТЗЕД таких операцій збігаються з кодами в таблиці даних платника податків і він не внесений до переліку ризикових.
  3. Менше бюрократії після виключення платників з переліку ризикових. Накладні підлягатимуть автоматичній реєстрації, якщо компанія має позитивну податкову історію та виконуються інші визначені умови.
  4. Удосконалений механізм автоматичного врахування таблиць даних платника – зниження потреби подавати документи для врахування таблиці.
  5. Зміни окремих показників позитивної податкової історії – більше підприємств зможуть скористатися такими показниками. Зокрема в першому показнику ліміти обсягу операцій збільшені з 1 млн грн до 3 млн грн, на одного контрагента – із 100 тис. грн до 500 тис. грн, змінена умова в частині кількості платників, де керівник може займати аналогічну посаду (зараз три, планується пʼять).
  6. Змінений критерій ризиковості операцій щодо подання розрахунків коригування податкових зобов’язань при поверненні товару від неплатника податку на додану вартість. Не вважатиметься ризиком подання такого розрахунку коригування протягом 90 днів (наразі 30). Це зменшить імовірність блокування розрахунку коригування при поверненні товару від неплатника.


Другий крок. ДПС конкретизувала перелік підстав для розгляду питання віднесення платника до ризикових. Державна податкова служба оновила довідник кодів податкової інформації. Їх використовують комісії ДПС при розгляді питань про відповідність платника критеріям ризиковості платника податку.


Третій крок. Маємо ще одні пропозиції щодо вдосконалення організації роботи СМКОР: зміна в порядку взаємодії між структурними підрозділами ДПС усіх рівнів і комісіями територіального та центрального рівнів. Це передбачено в порядку зупинення, затвердженому постановою №1165. Пропонуємо такі зміни:


  1. Обмін інформацією з питань зупинення реєстрації ПН/РК між структурними підрозділами територіального та центрального рівнів.
  2. Оперативний обмін інформацією з питань зупинення реєстрації ПН/РК між відповідними підрозділами територіальних органів ДПС.
  3. Підготовка та надання комісією центрального рівня комісіям територіальних органів інформації за результатами аналізу розглянутих скарг для забезпечення єдиного підходу при розгляді комісіями аналогічних питань.
  4. Аналіз рішень, ухвалених комісіями регіонального рівня, та надання результатів такого аналізу територіальним комісіям для врахування при розгляді питань.


Ефективна робота СМКОР пов'язана з наповненням бюджету і є одним з оперативних інструментів, який запобігає схемам та ухиленню від сплати податків. Це підвищує податкові надходження та сприяє наповненню бюджету. Наприклад, у січні-лютому ДПС перевиконала встановлені показники надходжень на 22 млрд грн (+16,5% до плану). Позитивну динаміку двох місяців плануємо зберегти і в березні.


Джерело: Економічна правда

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇