Графіки змінності водіїв: поради щодо складання

Автомобільний перевізник, як роботодавець, має розробляти і затверджувати графіки змінності водіїв для забезпечення дотримання норм робочого часу та часу відпочинку для цієї категорії працівників. З’ясуємо, які вимоги слід врахувати при затвердженні таких графіків


  1. Загальні вимоги щодо робочого часу водіїв
  2. Вибір обліку робочого часу для водіїв
  3. Підстави для складання графіків змінності
  4. Облік робочого часу водія
  5. Вимоги до перерв та відпочинку водіїв
  6. Процес складання графіку
  7. Висновки


Загальні вимоги щодо робочого часу водіїв


Положенням про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженим наказом Мінтрансу України від 07.06.2010 №340 (далі Положення №340) встановлюються норми робочого часу та відпочинку для водіїв, які працюють у автомобільних перевізників, які виконують внутрішні перевезення пасажирів та / або вантажів.


Автомобільними перевізниками є як фізичні, так і юридичні особи, що здійснюють перевезення пасажирів та / або вантажів на комерційній основі або за власний кошт з використанням транспортних засобів (ст. 1 Закону України від 05.04.2001 №2344-III «Про автомобільний транспорт, далі Закон №2344).


Але перш ніж почати складати графік змінності, слід визначитися щодо варіанту обліку робочого часу для водіїв, який може бути запроваджений у автомобільного перевізника.


Вибір обліку робочого часу для водіїв


Законодавство України передбачає три основні методи обліку робочого часу:


  1. поденний,
  2. щотижневий,
  3. підсумований.


Поденний облік застосовується при стандартному п'яти або шестиденному робочому тижні, коли тривалість щоденної роботи є фіксованою (наприклад, 8 годин). Робочий день має чітко визначені межі, встановлені правилами внутрішнього трудового розпорядку. Виконання роботи понад ці межі вважається надурочною роботою, яка обмежена законодавством. Надурочні роботи потребують дозволу профспілки та не повинні перевищувати встановлені норми. Цей вид обліку не підходить для водіїв, які здійснюють тривалі рейси.


Щотижневий облік використовується, коли тривалість щоденної роботи може змінюватися, але загальна кількість робочих годин за тиждень залишається в межах встановленої норми. Перевищення часу роботи в окремі дні вважається надурочною роботою.


Підсумований облік застосовується на підприємствах з безперервним виробництвом або при виконанні робіт, де неможливо дотримуватися стабільної щоденної або щотижневої тривалості робочого часу. Обліковий період може бути різним (місяць, квартал, рік), але загальна кількість робочих годин за цей період повинна відповідати встановленій нормі. Цей вид обліку дозволяє «перерозподіляти» робочий час, зменшуючи витрати на оплату понаднормової роботи. Підсумований облік є оптимальним для водіїв, які здійснюють тривалі міжміські або міжобласні рейси.


Підстави для складання графіків змінності


Як у ст. 52 КЗпП, так і у п. 2.2 Порядку №340 передбачено, що при п’ятиденному (шестиденному) робочому тижні, роботодавець (автомобільний перевізник) має затвердити правила внутрішнього трудового розпорядку та / або графіки змінності, якими визначається тривалість щоденної роботи. Разом з тим при п’ятиденному (шестиденному) робочому тижні як правило складають не графіки змінності, а графіки виходу на роботу, якщо робота не передбачає змінний характер.


Також у п. 2.4 та п. 2.5 Положення №340 передбачено, що при підсумованому обліку робочого часу праця водіїв регулюється графіками змінності водіїв колісних транспортних засобів, які складаються на весь обліковий період і якими визначаються тривалість щоденної роботи (зміни), робочих днів (зміни) та вихідних днів. Графік змінності на обліковий період доводиться до відома кожного водія не менше ніж за два тижні до початку облікового періоду.


Графік змінності слід погодити із виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником).


Облік робочого часу водія


Роботодавець повинен чітко розуміти, які періоди роботи водія включаються до його робочого часу.


Всі складові робочого часу водія визначені в п. 2.1 Положення №340.


Нормальна тривалість робочого тижня водія не повинна перевищувати 40 годин (ст. 50 КЗпП). Але при підсумованому обліку можливі невеликі відхилення, хоча загальна кількість робочих годин за місяць (чи інший обраний обліковий період) не повинна значно перевищувати цю норму.


Тривалість керування водія, включаючи надурочні роботи, не повинна перевищувати 48 годин на тиждень.

Зверніть увагу! Вантажні автомобілі масою понад 3,5 тонни повинні бути обладнані тахографами (п. 6.1 Положення №340). Водії, які керують автомобілями без тахографів, ведуть індивідуальну контрольну книжку.

Перевізник веде відомість обліку робочого часу та відпочинку водія, де фіксуються планові та фактичні дані про маршрут, початок і кінець зміни водія (див. додаток 2 до Положення №340). Облік робочого часу водія ведеться на основі табеля обліку використання робочого часу.


Вимоги до перерв та відпочинку водіїв


У КЗпП та у п.п. 4.1 – 5.4 Положенням №340 встановлено наступні вимоги до перерв та відпочинку водіїв, які слід врахувати при складанні графіків змінності.


Перерви під час зміни:


  1. за загальним правилом працівникам надається перерва для відпочинку і харчування тривалістю не більше двох годин. Перерва для відпочинку і харчування повинна надаватись, як правило, через чотири години після початку роботи (ст. 66 КЗпП);
  2. після 4,5 годин безперервного керування водій повинен зробити перерву на відпочинок та харчування тривалістю не менше 45 хвилин;
  3. цю перерву можна замінити кількома коротшими перервами по 15 хвилин протягом періоду керування, з подальшою перервою не менше 30 хвилин.
Зверніть увагу! Ці перерви не включаються до робочого часу водія.

Щоденний (міжзмінний) відпочинок:


  1. водій повинен мати не менше 11 годин безперервного відпочинку протягом 24-годинного періоду;
  2. якщо автомобіль керується двома водіями, кожен з них повинен мати не менше 9 годин безперервного відпочинку;
  3. при підсумованому обліку робочого часу допускається скорочення щоденного відпочинку до 9 годин, але не частіше трьох разів на тиждень.
  4. невикористані години щоденного (міжзмінного) відпочинку підсумовуються і надаються водієві у вигляді додаткових, вільних від роботи протягом облікового періоду, годин у порядку, передбаченому графіком змінності.


Щотижневий відпочинок:


  1. тривалість щотижневого відпочинку водія повинна становити не менше 45 годин безперервно;
  2. виходячи із вказаної вище вимоги обов’язково у графіку змінності слід передбачити щотижня не менше 2 вихідних днів.


Процес складання графіку


Підсумовуючи вищевказані вимоги можна визначити наступні етапи для складання графіку змінності водіїв:


  1. При підсумованому обліку визначаємо обліковий період. Враховуємо, що нормальна тривалість робочого часу водіїв не повинна перевищувати 40 годин на тиждень (п. 2.3 Положення №340). Але при підсумованому обліку враховуємо норму робочого часу на місяць (інший обліковий період).
  2. Визначити кількість і тривалість змін, що відповідають нормам робочого часу. Розраховуємо кількість і тривалість змін таким чином, щоб не перевищувати норму робочого часу на обліковий період і не порушувати інші вимоги щодо робочого часу та відпочинку водіїв.
  3. Враховуємо вимоги до перерв і відпочинку. Пам’ятаємо, що працівники використовують час перерви на свій розсуд. На цей час вони можуть відлучатися з місця роботи (ст. 66 КЗпП). Тому слід передбачити можливість залишення водієм транспортного засобу під час перерви.
  4. Скласти графік змінності з урахуванням вимог КЗпП та Положення №340. Можна скористатися формою графіка, наведеною у додатку 1 до Положення №340. Можливий варіант графіка наведено у зразку.
  5. Графік погодити з профспілкою (представником трудового колективу) відповідно до ст. 52 КЗпП та довести до відома водіїв за два тижні до початку облікового період (п. 2.5 Порядку №340).
Ситуація. Перевізник працює щоденно з 06 години ранку до 22 години вечора без вихідних. Затверджено дві зміни тривалістю 8 годин 30 хвилин (у т. ч. 30 хвилин перерви через 4 години роботи). Кількість водіїв – 10 осіб.

Зразок


Графік змінності водіїв колісних транспортних засобів

на травень 2025 року

(обліковий період)



Перевізник ТОВ «Сто доріг»

(найменування та місцезнаходження для юридичних осіб та прізвище, ім'я, по батькові та місце проживання для фізичних осіб)

Робочі зміни

Початок робочої зміни

(год., хв.)

Кінець робочої зміни

(год., хв.)

І

06 год 00 хв

14 год 30 хв

ІІ

14 год 30 хв

22 год 00 хв





Водії

(прізвище, ініціали)

Числа місяця/номер зміни

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

Водій 1

І

І

І

І

І

в

в

ІІ

ІІ

ІІ

ІІ

ІІ

в

в

І

І

І

І

І

в

в

ІІ

ІІ

ІІ

ІІ

ІІ

в

в

І

І

І

Водій 2

ІІ

ІІ

ІІ

ІІ

ІІ

в

в

І

І

І

І

І

в

в

ІІ

ІІ

ІІ

ІІ

ІІ

в

в

І

І

І

І

І

в

в

ІІ

ІІ

ІІ

Водій 3

І

І

І

І

в

в

ІІ

ІІ

ІІ

ІІ

ІІ

в

в

І

І

І

І

І

в

в

ІІ

ІІ

ІІ

ІІ

ІІ

в

в

І

І

І

І

Водій 4

ІІ

ІІ

ІІ

ІІ

в

в

І

І

І

І

І

в

в

ІІ

ІІ

ІІ

ІІ

ІІ

в

в

І

І

І

І

І

в

в

ІІ

ІІ

ІІ

ІІ

Водій 5

І

І

І

в

в

ІІ

ІІ

ІІ

ІІ

ІІ

в

в

І

І

І

І

І

в

в

ІІ

ІІ

ІІ

ІІ

ІІ

в

в

І

І

І

І

І

Водій 6

ІІ

ІІ

ІІ

в

в

І

І

І

І

І

в

в

ІІ

ІІ

ІІ

ІІ

ІІ

в

в

І

І

І

І

І

в

в

ІІ

ІІ

ІІ

ІІ

ІІ

Водій 7

І

І

в

в

ІІ

ІІ

ІІ

ІІ

ІІ

в

в

І

І

І

І

І

в

в

ІІ

ІІ

ІІ

ІІ

ІІ

в

в

І

І

І

І

І

в

Водій 8

ІІ

ІІ

в

в

І

І

І

І

І

в

в

ІІ

ІІ

ІІ

ІІ

ІІ

в

в

І

І

І

І

І

в

в

ІІ

ІІ

ІІ

ІІ

ІІ

в

Водій 9

І

в

в

ІІ

ІІ

ІІ

ІІ

ІІ

в

в

І

І

І

І

І

в

в

ІІ

ІІ

ІІ

ІІ

ІІ

в

в

І

І

І

І

І

в

в

Водій 10

ІІ

в

в

І

І

І

І

І

в

в

ІІ

ІІ

ІІ

ІІ

ІІ

в

в

І

І

І

І

І

в

в

ІІ

ІІ

ІІ

ІІ

ІІ

в

в

Умовне позначення: в – вихідний


Висновки


  1. Норми робочого часу та відпочинку для водіїв, які працюють у автомобільних перевізників (як юридичних осіб, так і ФОП), встановлюються Положенням №340.
  2. Графік змінності слід погодити із виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником) і довести до відома кожного водія не менше ніж за два тижні до початку облікового періоду.
  3. Вантажні автомобілі масою понад 3,5 тонни повинні бути обладнані тахографами. Водії, які керують автомобілями без тахографів, ведуть індивідуальну контрольну книжку.
  4. Тривалість щотижневого відпочинку водія повинна становити не менше 45 годин безперервно. Тому обов’язково у графіку змінності слід передбачити щотижня не менше 2 вихідних днів.


Джерело: 7eminar


Шаблони та зразки документів:


Графік змінності водіїв колісних транспортних засобів

Відомість обліку робочого часу та відпочинку водія

Повідомлення про зміну істотних умов (новий графік змінності)


Статті на тему:


Графіки змінності на підприємстві: правила складання

Оплата праці водіїв на підприємстві

Оплата праці при підсумованому обліку робочого часу



Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇