Нематеріальна мотивація є важливим інструментом управління персоналом, особливо в умовах воєнного стану. Запровадження дієвих заходів нематеріальної мотивації може стати ефективним засобом, що сприяє підтримці морального духу працівників, через визнання їхніх досягнень та створення гнучких умов праці, що є критично важливим для збереження ефективності та стабільності організації.
Під час війни працівники можуть відчувати підвищений рівень стресу через невизначеність, втрату рідних, переживання за близьких, що захищають Україну в лавах ЗСУ або перебувають поблизу ведення активних бойових дій, погіршення стану здоров’я свого і/або членів родини, втрату майна, житла, заощаджень та через інші негативні наслідки. Нематеріальна мотивація допомагає знизити ці негативні впливи, є своєрідною емоційною підтримкою та сприяє залученості персоналу. Це також сприяє утриманню працівників та підвищенню їх продуктивності.
Правові аспекти нематеріальної мотивації
Згідно ст. 141 КЗпП роботодавець повинен правильно організувати працю працівників, створювати умови для зростання продуктивності праці, забезпечувати трудову і виробничу дисципліну, неухильно додержувати законодавства про працю і правил охорони праці, здійснювати заходи щодо запобігання та протидії мобінгу (цькуванню), уважно ставитися до потреб і запитів працівників, поліпшувати умови їх праці та побуту.
Відповідно до положень ст. 143 КЗпП до працівників підприємств, установ, організацій можуть застосовуватись будь-які заохочення, що містяться в затверджених трудовими колективами правилах внутрішнього трудового розпорядку.
Заохочення застосовуються роботодавцем разом або за погодженням з виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником) підприємства, установи, організації.
Заохочення працівникам оголошуються наказом (розпорядженням) в урочистій обстановці, а також на вимогу працівника, якщо трудова книжка зберігається у нього, заносяться до його трудової книжки.(ст. 144 КЗпП).
Працівникам, які успішно й сумлінно виконують свої трудові обов’язки, надаються в першу чергу переваги та пільги в галузі соціально–культурного і житлово-побутового обслуговування (путівки до санаторіїв та будинків відпочинку, поліпшення житлових умов і т. ін.). Таким працівникам надається також перевага при просуванні по роботі (ст. 145 КЗпП).
За особливі трудові заслуги працівники представляються у вищі органи до заохочення, до нагородження орденами, медалями, почесними грамотами, нагрудними значками і до присвоєння почесних звань і звання кращого працівника за даною професією (ст. 146 КЗпП).
Згідно до вимог ст. 158 КЗпП роботодавець також зобов’язаний вживати заходів для полегшення і оздоровлення умов праці працівників шляхом впровадження сучасних технологій, досягнень науки і техніки, засобів механізації та автоматизації виробництва, вимог ергономіки, вживати заходів для забезпечення безпеки і захисту фізичного та психічного здоров’я працівників, здійснювати профілактику ризиків та напруги на робочому місці, проводити інформаційні, навчальні та організаційні заходи щодо запобігання та протидії мобінгу (цькуванню).
Основні форми нематеріальної мотивації
Існує широкий спектр можливостей для запровадження різних форм нематеріальної мотивації, наприклад:
- надання додаткових вільних від роботи днів працівникам, що успішно виконують виробничі завдання,
- запровадження гнучких графіків роботи;
- організація корпоративних заходів;
- встановлення персональних публічних відзнак;
- відзначення кращих результатів командної роботи;
- організація конкурсів і квестів серед усіх працівників;
- складання планів кар’єрного зростання співробітників;
- можливість постійного підвищення кваліфікації;
- привітання працівників зі значущими датами (ювілей, весілля, народження дитини);
- надання більшої свободи дій при виконанні роботи;
- проведення мотиваційних нарад;
- залучення співробітників до прийняття рішень;
- заохочувальні відрядження;
- інформування колективу про досягнення співробітника;
- участь компаній у соціальних ініціативах, волонтерських проєктах;
- розвиток програм ментального здоров’я та підтримки співробітників у складних життєвих ситуаціях.
Аби обрати ті інструменти нематеріальної мотивації, які найбільше відповідають потребам організації, саме і потрібний соціальний діалог.
Документальне закріплення нематеріальної мотивації
Для ефективного функціонування програм нематеріальної мотивації важливо закріпити їх у локальних документах підприємства:
- Колективний договір – містить положення щодо видів мотиваційних заходів, механізмів заохочення та розвитку персоналу.
- Правила внутрішнього трудового розпорядку – визначають процедури застосування заохочень відповідно до норм КЗпП.
- Політика та програма психосоціальної підтримки працівників – містить заходи щодо підтримки психологічного здоров’я, навчання тайм-менеджменту та кризової підтримки.
Досвід українських компаній
Деякі українські компанії вже успішно реалізують заходи нематеріальної мотивації. Наприклад:
- Accountor Ukraine – запровадила гнучкі графіки роботи та алгоритми дій під час повітряних тривог.
- Київстар – реалізує програми підтримки співробітників, які служать у ЗСУ, та діджиталізує робочі процеси.
- МХП – формує довгострокові цілі та підтримує працівників психологічними консультаціями.
- SoftServe – відстежує потреби співробітників та надає психологічну допомогу через гарячу лінію.
Отже, розвиток нематеріальної мотивації сприяє підвищенню продуктивності працівників, зменшенню стресу та покращенню умов праці. Ефективне застосування таких заходів можливе завдяки соціальному діалогу між роботодавцем та працівниками, що дозволяє знайти оптимальні рішення для збереження стабільності та ефективності організації.
Джерело: Держпраці