Військовий облік: що потрібно зробити до та після 1 січня 2026 року

Кінець року – час перевірки стану військового обліку на підприємстві. У матеріалі зібрано все, що потрібно знати бухгалтеру або кадровику наприкінці року: які документи мають бути оформлені, які повідомлення подати до ТЦК, коли проводити звіряння списків і як уникнути штрафів від 34 000 грн

47861


  1. Усі юридичні особи ведуть військовий облік
  2. Військово-облікові документи для введення військового обліку на підприємстві
  3. Які документи з військового обліку мають бути у наявності
  4. Строки подачі документів до Р(М) ТЦК та СП
  5. Документи з військового обліку, які потрібно зробити в січні 2026 року
  6. Звіти з військового обліку та звіряння списків з ТЦК
  7. Відповідальність за не здійснення звіряння з ТЦК протягом 2026 року


Усі юридичні особи ведуть військовий облік


Усі юридичні особи, незалежно від форми власності, організаційно-правової форми, форми оподаткування чи інших чинників повинні вести персональний військовий облік призовників, військовозобов’язаних і резервістів, які у них працюють чи навчаються.


Якщо на підприємстві немає жодного призовника, військовозобов’язаного чи резервіста, то військовий облік вести не потрібно до того моменту, поки не з’явиться хоч одна така особа.

А чи вести військовий облік, якщо на підприємстві немає інших працівників, крім директора?

Так, військовий облік потрібно вести, якщо директор входить до однієї з названих категорій, тобто, є призовником, військовозобов’язаним чи резервістом.


Ведення військового обліку полягає у виконанні вимог Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою КМУ від 30.12.2022 №1487 (далі – Порядок №1487).


Військовий облік ведеться у Списках (Додаток 5 до Порядку №1487).

Завантажуйте шаблон та зразок Списки персонального військового обліку військовозобов’язаних та резервістів офіцерського складу (додаток 5)


Крім того, паралельно зі Списками, де міститься інформація про призовників, військовозобов’язаних та резервістів, юридичні особи на постійній основі ведуть Відомість оперативного обліку (Додаток 12 до Порядку №1487), яка відображає кількісні показники таких працівників (студентів).

Завантажуйте шаблон та зразок Відомість оперативного обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів (додаток 12) з 18.05.2024


Військово-облікові документи для введення військового обліку на підприємстві


Отже, ваше підприємство веде військовий облік. Ймовірно, у вас зберігаються копії військово-облікових документів (далі – ВОД) усіх ваших працівників чи студентів, які повинні їх мати.


Нагадаємо, що відповідно до п. 9 Порядку №559 ВОД в електронній формі (у тому числі роздрукований) та ВОД у паперовій формі мають однакову юридичну силу. Це означає, що якщо у вашого працівника є електронний ВОД, то роздруківка такого електронного ВОД є достатнім документом для зберігання її у справах підприємства. При цьому, належним цей документ буде вважатися за умови наявності на ньому QR-коду, який доступний для зчитування.


Слід зазначити, що деякі Р(М) ТЦК та СП не дуже полюбляють електронні ВОД та їх роздруківки, і воліють побачити копії паперового ВОД на бланку (новий ВОД) або копії військових квитків, тимчасових посвідчень військовозобов’язаний чи посвідчень про приписку до призовних дільниць (старий ВОД).


Звертаємо увагу, що відповідно до п. 2 Постанови №559 ВОД, оформлені до набрання чинності цією постановою, вважаються дійсними на всій території України до видачі ВОД нового зразка.


Коли ви запитуєте, яку інформацію слід використовувати для заповнення списків (з Резерв+ чи з військового квитка), слід згадати вищенаведену норму Порядку №559, яка вказує на те, що за наявності електронного ВОД, старі ВОД ми можемо вже не використовувати і усю інформацію до списків вносимо з електронного ВОД чи його роздруківки.


Разом з цим, нагадаємо, що ТЦК дуже полюбляють паперові ВОД, тому якщо у військових квитках чи тимчасових посвідченнях міститься інформація, що не суперечить інформації із електронного ВОД, а лише доповнює її, можна використати цю інформацію.


Наприклад, у «Резерв+» немає інформації про вручені мобілізаційні розпорядження, а у військовому квитку така інформація є. Не буде помилкою внесення до списку інформації про мобілізаційне розпорядження з військового квитка.

Що робити, якщо ТЦК заперечує проти електронних ВОД чи їх роздруківок?

Насамперед звертати їх увагу на п. 9 Порядку №559, а для ще більшої переконливості, розміщуємо для вас відповідь Генштабу, яка була надана на наше звернення стосовно того, чи обов’язково військовозобов'язаний повинен мати паперовий документ, але є електронний.

Як бачимо, Генштаб дотримується вимог підзаконного нормативного акту і визнає чинність електронних документів.


Які документи з військового обліку мають бути у наявності


Документи з військового обліку, які повинні бути станом на кінець 2025 року:


  1. Списки персонального військового обліку (Додаток 5 до Порядку №1487).
  2. Відомість оперативного обліку (Додаток 12 до Порядку №1487)
  3. Наказ про призначення особи, відповідальної за ведення військового обліку.
  4. Посадова інструкція, в якій визначені обов’язки із ведення військового обліку.
  5. Наказ про визначення потреби у підвищенні кваліфікації особи, відповідальної за ведення військового обліку (дата наказу – до 1 жовтня).
  6. Графік звіряння облікових даних списків персонального військового обліку з їх військово-обліковими документами
  7. Журнал або інший документ, що підтверджує ознайомлення призовників, військовозобов’язаних, резервістів з правилами військового обліку.
  8. Журнал обліку результатів перевірки стану військового обліку (Додаток 9 до Порядку №1487)
  9. Докази направлення до ТЦК повідомлень про прийняття, звільнення, зміну облікових даних призовників, військовозобов'язаних і резервістів (Додаток 4 до Порядку №1487)
  10. Докази направлення до ТЦК повідомлень про призначення, звільнення (увільнення) керівника та посадових осіб відповідальних за організацію та ведення військового обліку (Додаток 1 до Порядку №1487).


Крім того, у вас повинні бути розміщені на видному місці Правила військового обліку. Ці правила не потрібно розробляти та затверджувати на підприємстві. Вони викладені у Додатку 2 до Порядку №1487. Достатньо просто роздрукувати і розмістити на видному місці в офісі вашої компанії чи навчального закладу.


У доступному для працівників місці повинні бути також розміщені нормативні та локальні акти з питань, що стосуються військового обліку.


Крім цього, ТЦК може запитати про наявність блокнота розписок. Також можуть поцікавитися наявністю наказу про стан військового обліку за минулий рік та завдання на наступний рік.


Ну й, звісно, обов'язково спитають, чи ви проходили звіряння списків з ТЦК.


Строки подачі документів до Р(М) ТЦК та СП


  1. Повідомлення про прийняття на роботу / звільнення з роботи призовників військовозобов’язаних і резервістів (Додаток 4) подаються до ТЦК протягом 7 днів з моменту видання відповідного наказу.
  2. Повідомлення про зміну облікових даних: ПІБ, реквізити паспорта, адреси місця проживання, сімейного стану, освіти, місця роботи, посади (Додаток 4) подаються до 5 числа кожного місяця (за наявності змін).
  3. Повідомлення про призначення, звільнення (увільнення) керівника та посадових осіб відповідальних за організацію та ведення військового обліку (Додаток 1) протягом 7 днів з моменту видання відповідного наказу.
  4. Інформація про наявність транспортних засобів щорічно до 20.06 та 20.12.
  5. Інформація про порушення працівниками Правил військового обліку подається на постійній основі за наявності підстав.


Всі вищенаведені документи і строки їх подання визначені Порядком №1487, а необхідність подання інформації про наявність транспортних засобів визначена Положенням про військово-транспортний обов'язок, затвердженим постановою КМУ від 28.12.2000 №1921.


Документи з військового обліку, які потрібно зробити в січні 2026 року


Відповідно до п. 40 Порядку №1487 щороку до 25 січня потрібно роздрукувати Списки персонального військового обліку (Додаток 5) та Відомість оперативного обліку (Додаток 12). Роздруковані Списки підписує керівник, а також особа, відповідальна за ведення військового обліку. Вони реєструються в установленому порядку в службі діловодства.


Якщо служба діловодства відсутня і ви не маєте досвіду реєстрації внутрішніх документів, можна просто завести журнал, в якому щороку будете реєструвати роздруковані списки персонального військового обліку.

Зверніть увагу, у списках, які підлягають роздрукуванню, підписанню і подальшому зберіганню, повинні міститися інформація станом на 1 січня

Тобто, у Списках повинна міститися інформація про тих призовників, військовозобов’язаних і резервістів, які працюють у вас станом на 1 січня року.


Приклад. У 2025 році ви ведете Списки і Відомість оперативного обліку в електронній формі. Ви додавали дані новоприйнятих працівників, вилучали дані мобілізованих працівників, натомість до кінця поточного року зберігаєте дані звільнених працівників і працівників, які виключені з військового обліку.


На початку січня 2026 року потрібно буде актуалізувати ці списки. А саме, вилучити дані працівників, які вже не працюють станом на 1 січня. Після такої ревізії (а це потрібно зробити до 25 січня) списки потрібно роздрукувати. Теж саме стосується відомості оперативного обліку. Підписані та зареєстровані списки та відомість будуть зберігатися на підприємстві разом із копіями (роздруківками) ВОД.


Звіти з військового обліку та звіряння списків з ТЦК

Нас часто запитують, чи подаються якісь звіти з військового обліку до ТЦК?

Ні, звітування до ТЦК з питань військового обліку не передбачене.


Натомість потрібно щорічно проводити звіряння списків персонального військового обліку з Р(М) ТЦК та СП.

Відповідно до п. 46 Порядку №1487 звіряння потрібно проводити і з ТЦК, що знаходиться за місцезнаходженням підприємства, і з ТЦК за місцем військового обліку ваших військовозобов’язаних працівників чи студентів.


Різниця полягає в тому, що до ТЦК за місцем реєстрації підприємства відповідальна особа повинна прибути зі списками і копіями (роздруківками) ВОД.


Таке звіряння відбувається відповідно до графіків, затверджених розпорядженням голови відповідної держадміністрації або міського голови.


Щодо Р(М) ТЦК, які розташовані на території інших адміністративно-територіальних одиниць, звіряння здійснюється шляхом надсилання у двох примірниках витягів із списків персонального в/о, а також копій військово-облікових документів до таких ТЦК.


Відповідальність за не здійснення звіряння з ТЦК протягом 2026 року


Нагадаємо, що за будь-які порушення ведення військового обліку, в т.ч. за непроведення звіряння з ТЦК, посадовим особам підприємства загрожує штраф у розмірі від 34 000 грн до 59 500 грн відповідно до ст. 210-1 КУпАП.


Тож, не наражайтеся на штрафи! Скористайтеся нашими зразками документів та порадами.


Тетяна ДОНЕЦЬ, шеф-редактор kadroland, практикуючий юрист, адвокат з 20-річним досвідом роботи

47861

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇

Коментарі52
0/700
Добрий день! Підскажіть де можна скачати шаблон списку військового обліку та відомості в Excel додаток 5 нового зразка та 12
Відповісти
Вітаю! Такий зразок присутній лише на Кадровій платформі https://kadroland.com/

*Отримуйте безлімітні консультації щодня – відповідаємо від 15 хвилин! А вебінари та курси допоможуть завжди бути в курсі актуальних змін. Передплачуйте тариф «Професіонал» зі знижкою https://7eminar.ua/subscribe
Відповісти
Добрий день! Оформлюємо на роботу працівника якому 21 рік він має посвідчення про приписку,також оновився в Резерв+. Він рахується як призовник. Підкажіть,будь ласка чи потрібно подавати повідомлення про зміну облікових даних працівника в ТЦК та СП?
Відповісти
Вітаю! Ви повинні подати повідомлення про прийняття за додатком 4 Порядку №1487. Обов'язок про подання повідомлення розповсюджується на призовників, військовозобов’язаних та резервістів Шаблон та зразок повідомлення Повідомлення до ТЦК про прийняття на роботу військовозобов’язаного: зразок

*Отримуйте безлімітні консультації щодня – відповідаємо від 15 хвилин! А вебінари та курси допоможуть завжди бути в курсі актуальних змін. Передплачуйте тариф «Професіонал» зі знижкою https://7eminar.ua/subscribe
Відповісти
Доброго дня! Підкажіть, будь ласка, стосовно орендованих авто - по ним треба подавати Відомість (Додаток 1 до Положення)? Дякую.
Відповісти
Добрий день! Ні, не повинна. Відповідно до п. 1 наведеної вами постанови дія цього Положення поширюється на центральні органи виконавчої влади, інші державні органи, місцеві держадміністрації, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації незалежно від форми власності, а також громадян - власників транспортних засобів.
Тобто, стосується лише тих, у кого власні транспортні засоби. Якщо у вас лише орендовані, то на вас ця постанова не розповсюджується.
Відповісти
Доброго дня. Породьбе, будь ласка стосовно заповнення Додатку 12 до порядку. Відомість оперативного обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів на підприємстві. Є колонка "Заброньовані". Якщо в нас на підприємстві є працівники, що працюють сімісниками (чи наші сумісники) , які заброньовані за іншим своїм місцем роботи. Чи вказувати в цю колонку кількість таких працівників по кожному із списків. Дякую.
Відповісти
Вітаю! Так, як Порядок №1487 (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1487-2022-%D0%BF) не дає розрізнення на сумісників і не сумісників. І військовий облік, ведемо, в тому числі, і по сумісниках, то є доцільним включати таких осіб до Додатку 12. Відомість регулярно оновлюють протягом року. Зокрема, у разі прийняття на роботу чи звільнення призовників, військовозобов’язаних або резервістів інформація про них у 5-денний строк вноситься до Списків персонального військового обліку та Відомості оперативного обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів. *Отримуйте безлімітні консультації щодня – відповідаємо від 15 хвилин! А вебінари та курси допоможуть завжди бути в курсі актуальних змін. Передплачуйте тариф «Професіонал» зі знижкою https://7eminar.ua/subscribe
Відповісти
Добрий день! Перспективний план роботи з ведення військового обліку військовозобов'язаних і призовників на 2025 рік затвердили в кінці жовтня 2024 року. При перевірці нам зарахували це як порушення і вказали на те, що такий план має затверджуватись щороку лише в грудні, але законодавчо не підтвердили. Підкажіть, яким законодавчим документом підтвердити їхнє зауваження?
Відповісти
Вітаю! П. 72 Порядку №1487 (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1487-2022-%D0%BF) :
"щороку до 1 лютого видають накази (розпорядження) про стан військового обліку за минулий рік та завдання на наступний рік на підставі звітів, результатів вжитих заходів та перевірок стану військового обліку в минулому році відповідно до компетенції". *Отримуйте безлімітні консультації щодня – відповідаємо від 15 хвилин! А вебінари та курси допоможуть завжди бути в курсі актуальних змін. Передплачуйте тариф «Професіонал» зі знижкою https://7eminar.ua/subscribe
Відповісти
Чи настає відповідальність у роботодавця за непроходження ВЛК працівником зі статусом обмежено придатний?
Відповісти
Вітаю! Відповідальності за непроходження ВЛК працівником у роботодавця не виникає. Відвідуйте наші безкоштовні вебінари та підписуйтесь на розсилку, щоб завжди бути в курсі актуальних змін! https://7eminar.ua/free-webinars
Відповісти
Скажіть, чи потрібно надавати до тцк та сп будь-які звіти, якщо фермерське господарство зареєстроване але не здійснює фінансово-господарської діяльності, а також відсутні працівники призивного віку?
Відповісти
Пане Олександре, добрий день! Ваше питання потребує детального розбору, продублюйте його у Сервісі "Особистий консультант" https://7eminar.ua/events/2235/3222. І вкажіть, будь ласка, яке у вас фермерське господарство зі статусом юридично особи, чи без статусу юридичної особи. Від себе можу сказати, якщо відсутні наймані працівники-військовозобовязані на підприємстві, то військовий облік не ведуть на підприємстві (про це і говориться в даній статті). ФОПи взагалі не ведуть військовий облік.
Відповісти
Скажіть будь ласка, що потрібно пред'явити на підприємство, якщо людина знята з обліку в 2006 році згідно з наказом МОН України і є відмітка в військовому квитку .
Відповісти
Добрий день! Радимо ознайомитись із статтею наших колег з Кадроленд https://kadroland.com/news/2993-top-5-zapitan-shhodo-vedennya-spiskiv-personalnogo-viiskovogo-obliku
Відповісти
Добрий день. Підкажіть будь-ласка правильно ж щорічний звіт про військовозобовʼязаних в січні ми не подаємо до тцк?
Відповісти
Вітаю! Так, правильно. А про Списки, які повинні бути оформленні на підприємстві до 25 січня ми писали тут https://7eminar.ua/news/3925-spiski-viiskovogo-obliku-yak-oformiti-do-25-sicnya . Відвідуйте наші безкоштовні вебінари та підписуйтесь на розсилку, щоб завжди бути в курсі актуальних змін! https://7eminar.ua/free-webinars
Відповісти
Підкажіть, будь ласка, тобто станом на 01.01.25 я маю у списках ще показати працівників які звільнились протягом 2024?
Відповісти
Вітаю! Ні, не маєте. Відвідуйте наші безкоштовні вебінари та підписуйтесь на розсилку, щоб завжди бути в курсі актуальних змін! https://7eminar.ua/free-webinars
Відповісти
Підскажіть яка постанова, статья про адмін правопорушення, щоб себе захистити.
Відповісти
Вітаю! Продублюйте Ваше питання у Сервіс "Особистий консультант" https://7eminar.ua/events/2235/3222 . І експерт надасть Вам відповідь протягом 24 годин. Відвідуйте наші безкоштовні вебінари та підписуйтесь на розсилку, щоб завжди бути в курсі актуальних змін! https://7eminar.ua/free-webinars
Відповісти
Добрий день! Працівника призначили на посаду 16.09.2024 р., повідомлення про призначення подали в ТЦК. Чи подавати на звірку витяг зі списку персонального військового обліку (додаток 5 та 4) в цьому році станом на 01.01.2024 р.? А станом на 01.01.2025 р. подавати знову в січні в ТЦК.
Відповісти
Пані Юлія, маємо цілий курс "Професія. Сертифікований спеціаліст з військового обліку на підприємстві" https://7eminar.ua/events/4056/8975 в ньому знайдете відповіді на всі хвилюючі питання. Або ж експерти сервісу "Особистий консультант" завжди допоможуть 24/7 https://7eminar.ua/events/2235/3222
Відповісти
Добрий день! Підкажіть будь ласка, які перелік постанови повинні бути, для предявлення перевіряючому з ТЦК. Я завела папку"Нормативно-правові документи щодо військового обліку", підшила постанову 1487, 559, 560. Які й ще повинні бути постанови. Допоможіть будь ласка.
Відповісти
Вітаю! Також ще ЗАКОН УКРАЇНИ ВІД 25.03.1992 № 2232-XII«ПРО ВІЙСЬКОВИЙ ОБОВ'ЯЗОК І ВІЙСЬКОВУ
СЛУЖБУ» та ЗАКОН УКРАЇНИ ВІД 21.10.1993 № 3543-XII «ПРО МОБІЛІЗАЦІЙНУ ПІДГОТОВКУ ТА
МОБІЛІЗАЦІЮ», Постанова КМУ від 27.01.2023 № 76, Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, затверджене постановою КМУ від 23.02.2022 № 154. Також рекомендую курс "Спеціаліст з військового обліку" https://7eminar.ua/events/4056/8975
Відповісти
Показати всі (1)
Добрий день! Працівника призначили на посаду 16.09.2024 р., повідомлення про призначення подали в ТЦК. Чи подавати на звірку витяг зі списку персонального військового обліку (додаток 5 та 4) в цьому році станом на 01.01.2024 р.? А станом на 01.01.2025 р. подавати знову в січні в ТЦК.
Відповісти
Вітаю! Продублюйте Ваше питання у Сервіс "Особистий консультант" https://7eminar.ua/events/2235/3222 . І експерт надасть Вам відповідь протягом 24 годин. Відвідуйте наші безкоштовні вебінари та підписуйтесь на розсилку, щоб завжди бути в курсі актуальних змін! https://7eminar.ua/free-webinars
Відповісти
Добрий день! Підкажіть де взяти перелік нормативно - правових документів щодо ведення військового обліку. Дякую
Відповісти
Вітаю! Ведення військового обліку полягає у виконанні вимог Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою КМУ від 30.12.2022 №1487 (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1487-2022-%D0%BF) . Також рекомендуємо курс "Військовий облік від А до Я для бухгалтера" https://7eminar.ua/events/3983/8842
Відповісти
Чи потрібно подати звіт про чисельність заброньованих станом на 01.01.2025 до ТЦК разом з додатком 5 та додатком 4?
Відповісти
Добрий день! Про це ми писали тут https://7eminar.ua/news/2789-zvit-pro-zabronyovanix-pracivnikiv-ne-podajemo
Відповісти
за який період заповнювати останні дві колонки дод.12
Відповісти
Добрий день! З 01.01.24 по 31.12.24
Відповісти
Добрий день! Працівник стоїть на обліку в Тульчинському ТЦК, мені направляти додаток 5 в кінці грудня станом на 01.01.2025 р. чи після 01.01.2025 р. Дякую!
Відповісти
Вітаю! звіряння проводиться не рідше 1 разу на рік, то ж якщо Ви звірялись вже в цьому році, то краще направити вже після 01.01.2025 р. Відвідуйте наші безкоштовні вебінари та підписуйтесь на розсилку, щоб завжди бути в курсі актуальних змін! https://7eminar.ua/free-webinars
Відповісти
Показати всі (1)
Добрий день! У працівника у військовому квитку не має номера Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів, він оновив свої дані в Резерві + є цей номер. Станом на 01.01.2025 р. в додатку 5 мені в ТЦК подавати копію військового квитка чи витяг з Резерва +. Якщо з Резерва + то як позначити в додатку цей витяг
Відповісти
Вітаю! Вам необхідно використовувати дані з Резерва+, але роздрукований ВОД повинен мати QR-код, що нормально зчитується. Так як електронний ВОД прирівнюється до паперового, то ніяк його помічати не потрібно в додатку 5. Відвідуйте наші безкоштовні вебінари та підписуйтесь на розсилку, щоб завжди бути в курсі актуальних змін! https://7eminar.ua/free-webinars
Відповісти
Добрий вечір! Поясніть будь ласка мені! Внутрішній графік звіряння: проводимо- відповідальна за військовий облік та керівник - наказ, затверджений графік звірки військових квитків . В графіку ставимо виконано. Тобто ми первірили спми. Я зрозуміла так. Чи треба було їхати в ТЦК і перевіряти з ними? Поясніть? Зовнішнє звіряння проводиться до 25.01.2025 р. тобто 1 раз на рік з ТЦК чи 2 раза. Бо в п. 45 Порядку 1487 мені не зрозуміло .Чи ми повинні проводити звіряння в грудні, десь 15.12.2024 р. , знову затверджувати червневий графік внутрішнього звіряння списків ПВО і далі після 01.01.2025 р. знову вести їх на перевірку. Поясніть будь ласка.
Відповісти
Доброї ночі!

Відповідно до п. 45, звіряння облікових даних списків персонального військового обліку з їх військово-обліковими документами здійснюється відповідно до графіка звіряння, затвердженого керівниками відповідних державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій. Під час звіряння, перевіряються наявність та стан військово-облікових документів призовників, військовозобов’язаних та резервістів. Тобто, звіряння відбувається тоді, коли підприємство є у графіку. Їхати до ТЦК не потрібно. Треба лише надіслати щомісяця до 5 числа до ТЦК повідомлення про зміну облікових даних (у разі наявності).

Тихого неба!

P.S. Якщо, на Вашу думку, я не врахувала всі факти, будь ласка, уточніть ВСІ обставини справи, і я на них відповім )))
Відповісти
Показати всі (1)

132

327

2324

139

20

20

28

24

14

1289

291

992

37

43

332

28

26

59

31

646