
Створення суб'єкта, зміни
07.07.2026
Вихід учасника-нерезидента з ТОВ, продаж частки товариству: облік у ТОВ
Учасник-нерезидент може вийти з ТОВ і тоді ТОВ повинно зменшити свій статутний капітал на частку такого учасника. Також учасник може продати свою частку товариству. В такому разі ТОВ може обійтись без зменшення статутного капіталу, але має сформувати в обліку резервний капітал на договірну вартість частки. Всі ці операції по різному впливають на оподаткування учасника-нерезидента. В статті розглянемо правила оподаткування доходу, який виникає у учасника-нерезидента, коли він покидає ТОВ та покажемо на практичних прикладах, як розрахувати та показати в звітності ТОВ податки учасників-нерезидентів, що нараховуються на суму виплати таким нерезидентам за їх частку в товаристві

- Бухгалтерський облік
- Оподаткування
- Облік операції виходу учасника-нерезидента з ТОВ
- Облік операції викупу ТОВ частки учасника-нерезидента
- Висновки
Бухгалтерський облік
При виході учасника з ТОВ, товариство, зокрема, повинно зменшити свій статутний капітал на номінальну вартість частки такого учасника та виплатити учаснику вартість його частки грошовими коштами та/або майном (див. статтю «Як ТОВ розрахуватись з учасником, що виходить»).
Бухгалтерський облік операцій з капіталом та майном при виході учасника з ТОВ див. у статті «Вихід учасника-резидента з ТОВ: облік у товариства».
Оподаткування
Операція з виплати товариством учаснику вартості його частки може оподатковуватись податком на прибуток, ПДВ, єдиним податком (див. детальніше у статті «Вихід учасника-резидента з ТОВ: облік у товариства», «Як ТОВ відобразити в обліку відступлення учасником-резидентом частки в статутному капіталі»).
Але коли ТОВ покидає учасник-нерезидент у товариства додатково можуть виникнути обов’язки податкового агенту стосовно оподаткування виплати податком на дохід нерезидента або ПДФО та військовим збором (далі – ВЗ).
Податок на дохід нерезидента
Якщо з товариства виходить юрособа нерезидент, то у товариства може виникнути зобов’язання зі сплати податку на дохід нерезидента з так званого інвестиційного прибутку та/або з доходу, прирівняного до дивідендів.
Інвестиційний прибуток
Коли учасник виходить з ТОВ, чи відступає свою частку ТОВ, чи іншим особам, то таку операцію можна вважати відчуженням корпоративних прав.
Прибуток юрособи нерезидента від здійснення операцій з відчуження інвестиційних активів, зокрема, корпоративних прав у статутному капіталі юрособи резидента, є доходом, який належить до оподаткування (абзаци другий та шостий пп. «е» пп. 141.4.1 Податкового кодексу України, далі – ПКУ).
Прибуток нерезидента від здійснення операцій з продажу або іншого відчуження корпоративних прав, визначається як позитивна різниця між доходом, отриманим від продажу або іншого відчуження інвестиційного активу, та документально підтвердженими витратами на придбання такого активу. Якщо ж нерезидент, не надає документи, що підтверджують витрати на придбання такого активу, товариство повинно оподаткувати всю суми виплати учаснику (абзац одинадцятий пп. 141.4.2 ПКУ).
Товариство, що здійснює виплату учаснику-нерезиденту, який виходить з товариства, повинно утримати податок з інвестиційного прибутку (доходу) за ставкою в розмірі 15 % його суми та за його рахунок (абзац перший пп. 141.4.2 ПКУ).
Ця вимога не застосовуються до доходів нерезидентів, що отримуються ними через їх постійні представництва на території України.
Якщо з країною нерезидента укладено міжнародний договір про уникнення подвійного оподаткування, можна застосувати знижену ставку податку (або звільнення) за умови, що нерезидент є бенефіціарним отримувачем доходу та надав належним чином легалізовану (апостильовану) довідку про свій статус податкового резидента відповідно до п. 103.4 ПКУ (п. 103.2 ПКУ).
Податок сплачується до бюджету під час виплати доходу, якщо інше не передбачено положеннями міжнародних договорів України з країнами резиденції осіб, на користь яких здійснюються виплати, що набрали чинності (пп. 141.4.2 ПКУ).
Доход, прирівняний до дивідендів
Для цілей оподаткування прирівнюється до дивідендів виплата в грошовій або негрошовій формі, що здійснюється юрособою на користь її засновника та/або учасника – нерезидента України у зв’язку зі зменшенням статутного капіталу, викупом юрособою корпоративних прав у власному статутному капіталі, виходом учасника зі складу господарського товариства або іншої аналогічної операції між юрособою та її учасником, яка призводить до зменшення нерозподіленого прибутку юрособи (абзац сьомий пп. 14.1.49 ПКУ).
База оподаткування – сума зменшення нерозподіленого прибутку юрособи у частині, пропорційній частці нерезидента у статутному капіталі такої юрособи (пит. 1 розд. ІІ Узагальнюючої податкової консультації щодо питань оподаткування доходів нерезидентів, що прирівнюються до дивідендів, затвердженої наказом Мінфіну від 20.08.2021 №480, далі – УПК №480).
Суму зменшення нерозподіленого прибутку визначають за правилами бухгалтерського обліку (див., наприклад, ІПК ДПСУ від 26.01.2022 №175/ІПК/99-00-21-02-02-06).
Авансовий внесок при виплаті платежів, прирівняних до дивідендів, не нараховується та не сплачується (пп. 57.1 прим. 1.7 ПКУ).
Вважаємо, що датою виникнення «дивидендів» у учасника-нерезидента та, відповідно, датою нарахування податку в бухобліку ТОВ, потрібно вважати:
- або дату реєстрації зменшення статутного капітала;
- або на дату протоколу ТОВ про формування резервного капіталу товариства.
Ставка податку – 15% з суми доходів, прирівняних до дивідендів за їх рахунок (якщо інша ставка не встановлена міжнародним договором, згоду на обов’язковість якого надано Верховною Радою України).
Якщо доходи, прирівняні ПКУ до дивідендів, виплачуються на користь особи, яка є податковим резидентом держави, з якою укладений міжнародний договір, відповідний дохід оподатковується податком на доходи нерезидента з урахуванням правил міжнародного договору.
Податок має бути сплачений до граничної дати подання звіту про контрольовані операції за відповідний звітний (податковий) рік (до 30 вересня наступного звітного року) (абзац другий пп. 141.4.2 ПКУ). Але, вважаємо, що коли у платника податку на прибуток немає потреби в застосування правил трансфертного ціноутворення, податок з «дивідендів» треба сплатити під час нарахування таких дивідендів.
Водночас, застосовується спеціальна формула розрахунку податку, якщо (абзац третій пп. 141.4.2 ПКУ, ч. В розд. І УПК №480):
- податковий агент не утримав суму податку з доходу нерезидента (наприклад, резидент сплатив податок за власний рахунок з наступною компенсацією витрат від нерезидента або без неї),
- або дохід, прирівняний до дивідендів, нараховано у формі, відмінній від грошової.
У таких випадках податок підлягає нарахуванню та сплаті виходячи з такого розрахунку:
- Пс = СД * 100 / (100 – СП) – СД, де:
- Пс – сума податку до сплати;
- СД – сума виплаченого доходу;
- СП – ставка податку, встановлена цим підпунктом.
При цьому, якщо особа, яка отримує дивіденди, є резидентом держави, з якою укладений чинний міжнародний договір, ця формула застосовується, якщо це не суперечить правилам такого міжнародного договору (пит. 3 розд. ІІ УПК №480).
Звітність
Товариство, яке виплатило юрособі-нерезиденту прибуток від здійснення операцій з відчуження інвестиційних активів, зокрема, корпоративних прав у статутному капіталі товариства та/або дохід, прирівняний до дивідендів, повинно відобразити суми такого прибутку/доходу та податку в додатку ПН до декларації з податку на прибуток (далі – декларація) за звітний період. Форма декларації затверджена наказом Мінфіну від 20.10.2015 №897.
Суму доходу, прирівняного до дивідендів, відображають також в рядку 1 додатку АВ до звітної декларації.
Якщо товариство для оподаткування доходу нерезидента застосувало норми відповідного міжнародного договору згідно з якими сума податку дорівнює нулю або виявилася менша за суму, розраховану за правилами пп. 141.4.2 ПКУ, таке товариство має також подати у складі декларації додаток ПП.
Податкові зобов'язання з податку на доходи нерезидента перед бюджетом, який не було утримано з відповідного доходу під час виплати нерезиденту (у тому числі під час виплат доходів, прирівняних за Кодексом до дивідендів), але визначені за правилами пп. 141.4.2 ПКУ, відображаються у декларації з податку на прибуток того звітного періоду, у якому такі зобов'язання сплачені до бюджету (пит. 4 розд. ІІ УПК №480).
ПДФО та ВЗ
Коли виплата за частку здійснюється фізособі-нерезиденту у фізособи можуть виникнути такі об’єкти оподаткування:
- інвестиційний прибуток (пп. 164.2.9, пп. 170.2.2 розд. ІV, пп. 1) пп. 1.1 п. 16 прим. 1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ) (див. докладніше статтю «Вихід учасника-резидента з ТОВ: облік у товариства»);
- дохід, прирівняний до дивідендів – якщо виплата учаснику призводить до зменшення нерозподіленого прибутку товариства (абзац сьомий пп. 14.1.49 ПКУ, див вище).
В обох випадках:
- дохід фізособи нерезидента оподатковується за правилами та ставками, визначеними для фізосіб резидентів (пп. 170.10.1 ПКУ);
- товариство виступає податковим агентом фізособи нерезидента щодо таких доходів (пп. 170.10.3, пп. 170.5.1, пп. б) п. 171.2 ПКУ).
Інвестиційний прибуток
Фізособа самостійно веде облік загального фінансового результату операцій з корпоративними правами в ТОВ і відображає такий результат у податкової декларації про майновий стан і доходи за звітний рік (далі – майнова декларація)(пп. 168.1.3, пп. 170.2.1 ПКУ). Форма майнової декларації затверджена наказом Мінфіну від 02.10.2015 №859.
Тобто фізособа нерезидент повинна сама подати майнову декларацію та сплатити з інвестиційного прибутку ПДФО за ставкою 18% та ВЗ за ставкою 5% (пп. 167.1 розд. ІV, пп. 1) пп. 1.3, пп. 1.4, пп. 1.5 п. 16 прим.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).
У разі якщо фізособа – нерезидент не має місця проживання в України, уповноважений чи законний представник такої особи подає річну майнову декларацію з відображенням доходу, отриманого у вигляді інвестиційного прибутку, до контролюючого органу, в якому цей уповноважений чи законний представник перебуває на обліку. У разі відсутності уповноваженого чи законного представника фізична особа – нерезидент може призначити такого представника відповідно до чинного законодавства для представництва його законних інтересів та ведення справ, пов’язаних із сплатою податків (п. 36.4, п. 38.2, ЗІР, категорія 103.24).
Дохід, прирівняний до дивідендів
Сума доходу, прирівняного до дивідендів, визначається на підставі даних бухобліку ТОВ. Такий дохід обкладається ТОВ під час його нарахування як звичайні дивіденди:
- ПДФО – за ставкою 5% (якщо ТОВ є платником податку на прибуток) або 9% (якщо ТОВ є платником єдиного податку) (пп. 167.5.2, пп. 167.5.4, п. 170.5 ПКУ);
- ВЗ – за ставкою 5% (пп. 1) пп. 1.3, пп. 1.4, пп. 1.5 п. 16 прим. 1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).
Податки сплачуються ТОВ за рахунок нарахованого доходу під час його нарахування/виплати або в порядку, визначеному пп. 168.1.5 ПКУ.
Зазначимо, що для оподаткування доходів фізособи нерезидента, ТОВ може скористатись положеннями відповідного міжнародного договору згідно з п. 103.2 ПКУ.
Вважаємо, що датою нарахування податків потрібно вважати дату виникнення «дивідендного» доходу в бухобліку товариства. Це:
- або дата реєстрації зменшення статутного капіталу;
- або на дату протоколу ТОВ про формування резервного капіталу товариства.
Звітність
Суми доходів фізособи-нерезидента та утриманих з таких доходів податків товариство повинно відобразити у додатку 4ДФ до Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі – Розрахунок). З ознакою доходу:
- 112 – для інвестиційного доходу (прибутку);
- 109 – для дивідендів (ЗІР, категорія 103.25).
Окрім того, сума дивідендів, виплачених фізособі, відображається в рядках 1 та 1.1 додатка АВ до декларації.
Облік операції виходу учасника-нерезидента з ТОВ
Правила обліку у ТОВ операції по виходу учасника з ТОВ зі зменшенням статутного капіталу дивись в статті «Вихід учасника-резидента з ТОВ: облік у товариства». Зазначимо, що там розглянуто 2 варіанти: коли сума виплати учаснику перевищує суму його внеску в ТОВ та коли сума виплати менше такого внеску.
Якщо виходить учасник-нерезидент особливості обліку виникають саме у тому випадку, коли сума виплати учаснику перевищує суму його внеску в ТОВ. Адже при цьому можуть виникнути об’єкти оподаткування доходу нерезидента податком на дохід нерезидента або ПДФО та ВЗ.
Розглянемо на прикладі.
Приклад 1
ТОВ є платником ПДВ та податку на прибуток.
Статутний капітал ТОВ – 100 000 грн. У ТОВ є два учасники А та Б, частки яких складають:
- учасник А нерезидент – 40% (номінальна вартість внеску в статутний капітал – 40 000 грн);
- учасник Б резидент – 60% (номінальна вартість внеску в статутний капітал – 60 000 грн).
Всі учасники є засновниками ТОВ та повністю оплатили свої внески.
Учасник А вирішив вийти з ТОВ, про що повідомив іншого учасника Б та подав реєстратору відповідну заяву 1 квітня 2026 року.
При цьому в статуті ТОВ зазначено, зокрема, таке:
- вартість виплати учасникові, який виходить, визначається виходячи з ринкової вартості сукупності всіх часток учасників товариства пропорційно до розміру частки такого учасника. Вартість частки визначається станом на день, що передував дню подання учасником відповідної заяви у порядку, передбаченому Законом України від 15.05.2003 №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань». В нашому випадку це 31 березня 2026 року;
Згідно зі звітом професійного оцінювача ринкова вартість сукупності всіх часток учасників товариства станом на 31.03.2026 склала 163 000 грн.
Вартість частки учасника А складає 65 200 грн (163 000 грн х 40%).
Згідно з протоколом ТОВ вартість частки виплачується учаснику А не пізніше 30 червня 2026 року грошовими коштами в сумі 65 200 грн на інвестиційний рахунок в українському банку.
Покажемо, як в бухобліку ТОВ відображається вихід учасника зі зменшенням статутного капіталу, якщо сума виплати перевищує суму внеску учасника, для 2-х варіантів:
- варіант 1 – учасник є фізособою нерезидентом;
- варіант 2 – учасник є юрособою нерезидентом.
Для спрощення прикладу припустимо, що ТОВ не скористалося умовами відповідного міжнародного договору з країною учасника-нерезидента, тому податки такого учасника нараховуватиме за ставками, встановленими ПКУ.
Окрім того, припустимо, що на дату внесення змін в ЄДР (Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань) – у ТОВ є кредитове сальдо в сумі 5 000 грн на субрахунку 422 «Інший вкладений капітал».
Відображення в обліку ТОВ виходу учасника-нерезидента з ТОВ зі зменшенням статутного капіталу, якщо сума виплати перевищує суму номінальної вартості частки учасника
№з/п | Операція | Первинний документ | Бухгалтерський облік | ||
Дт | Кт | Сума, грн | |||
1 | Прийнято рішення про вихід учасника А з товариства та зменшення статутного капіталу на його частку. Відображено суму заборгованості ТОВ перед учасником | Протокол загальних зборів ТОВ, бухгалтерська довідка-розрахунок вартості частки учасника | 452/А | 672/А | 65 200 |
2 | Відображено зменшення статутного капіталу ТОВ | Виписка з ЄДР | 401/А | 452/А | 40 000 |
3 | Списано суму перевищення виплати учаснику над сумою його внеску в статутний капітал за рахунок:
| Виписка з ЄДР, бухгалтерська довідка | 422 | 452/А* | 5 000 |
| 443 | 452/А* | 20 200** | ||
4 | Відображено використання нерозподіленого прибутку | Бухгалтерська довідка | 441 | 443 | 20 200 |
Варіант 1 – учасник А є фізособою-нерезидентом | |||||
5 | Нараховані податки з доходу, прирівняного до дивідендів*** | Бухгалтерська довідка | 672/А | 641/ПДФО | 1 010 |
672/А | 642/ВЗ | 1 010 | |||
6 | Перераховано податки до бюджету | Виписка банку | 641/ПДФО, 642/ВЗ | 311 | 2 020 |
7 | Погашено заборгованість перед учасником грошовими коштами | Виписка банку | 672/А | 311 | 63 180 |
Варіант2 – учасник А є юрособою-нерезидентом | |||||
5 | Нараховано податок на дохід нерезидента з суми інвестиційного прибутку та доходу, прирівняного до дивідендів*** | Бухгалтерська довідка | 672/А | 641/ПДН | 3 780 |
6 | Перераховано податок до бюджету | Виписка банку | 641/А | 311 | 3 780 |
7 | Погашено заборгованість перед учасником грошовими коштами | Виписка банку | 672/А | 311 | 61 420 |
* Прибуток (збиток) від продажу, випуску або анулювання інструментів власного капіталу емітент відображає збільшенням (зменшенням) додаткового вкладеного капіталу. Сума перевищення збитку від продажу, випуску або анулювання випущених інструментів власного капіталу над величиною додаткового вкладеного капіталу відображається зменшенням нерозподіленого прибутку (збільшенням непокритого збитку)(п. 28 НП(С)БО 13 «Фінансові інструменти», див. докладніше в статті «Вихід учасника-резидента з ТОВ: облік у товариства»). ** Сума нерозподіленого прибутку ТОВ, який зменшився в зв’язку з виходом учасника з ТОВ, вважається виплатою, яка для учасника-нерезидента прирівнюється до дивідендів (пп. 14.1.49 ПКУ). ***Розрахунок сум податків див. під таблицею | |||||
Розрахунок податків для учасників-нерезидентів
ТОВ є податковим агентом стосовно доходу, виплаченого/нарахованого учаснику-нерезиденту. Тому ТОВ в деяких випадках повинно розрахувати суми податків, утримати їх з доходу нерезидента та сплатити до бюджету. Детальніше див. вище.
Зазначимо, що запропоновані нижче варіанти розрахунку податків законодавчо не прописані. Тому для запобігання можливого виникнення спору з податківцями рекомендуємо звернутися з цього питання за податковою консультацією.
Учасник – нерезидент при виході з ТОВ отримує прибуток в сумі 25 200 грн (65 200 грн – 40 000 грн).
При цьому 20 200 грн з цієї суми приходиться на зменшення нерозподіленого прибутку ТОВ, яке сталося в зв’язку з виходом учасника з ТОВ. Ця сума вважається виплатою, яка прирівнюється до дивідендів згідно з пп. 14.1.49 ПКУ, і ії треба оподаткувати окремо.
Залишок суми 5 000 грн (25 200 грн – 20 200 грн) можна вважати інвестиційним прибутком (див. вище) з відповідним оподаткуванням.
Фізособа-нерезидент
Оскільки ТОВ не застосувало положення міжнародного договору з країною нерезидента, доходи нерезидента оподатковуються за ставками ПДФО, передбаченими ст. 167 ПКУ.
Тому ПДФО та ВЗ оподатковується сума доходу(прибутку) фізособи:
- 20 200 грн – як дивіденди, за ставками ПДФО – 5% та ВЗ – 5% (пп. 167.5.4 розд. ІV, пп. 1) пп. 1.3 п. 16 прим.1 розд. 10 розд. ХХ ПКУ);
- 5 000 грн – як інвестиційний прибуток. Нагадаємо, що фізособа-нерезидент самостійно відображає суму інвестиційного прибутку в майновій декларації та сплачує податки з такого доходу (див. вище).
Розрахуємо суму ПДФО та ВЗ з доходу, прирівняного до дивідендів:
- ПДФО – 1 010 грн (20 200 грн х 5%);
- ВЗ – 1 010 грн (20 200 грн х 5%).
Сума дивідендів, виплачених фізособі (20 020 грн), відображається в рядках 1 та 1.1 додатка АВ до декларації.
Окрім того ТОВ треба відобразити у додатку 4ДФ до Розрахунку:
- 20 020 грн – суму дивідендів з ознакою доходу «109»;.
- 45 000 грн – суму інвестиційного прибутку (доходу) з ознакою доходу «112»;
Юрособа-нерезидент
У юрособи в даному випадку виникає прибуток від здійснення операцій з відчуження корпоративних прав (абзац другий пп. «е» пп. 141.4.1 ПКУ) в сумі 25 200 грн (65 200 грн – 40 000 грн).
Але 20 200 грн з цієї суми приходиться на зменшення нерозподіленого прибутку ТОВ, яке сталося в зв’язку з виходом учасника з ТОВ. Ця сума вважається виплатою, яка прирівнюється до дивідендів і оподатковується окремо.
Таким чином, податком на доходи нерезидента оподатковується сума:
- 20 200 грн – як дивіденди згідно з пп. 14.1.49 ПКУ (див. вище);
- 5 000 грн – як прибуток від здійснення операцій з відчуження корпоративних прав (інвестиційний прибуток) (абзац другий пп. «е» пп. 141.4.1 ПКУ).
Оскільки ТОВ не застосувало положення міжнародного договору з країною нерезидента, доходи нерезидента оподатковуються за ставками, передбаченими пп. 141.4.2 ПКУ. Тобто, за ставкою 15%.
Загальна сума податку складає 3 780 грн, у т.ч.:
- з дивідендів – 3 030 грн. (20 200 грн х 15%).
- з інвестиційного прибутку – 750 грн. (5 000 грн х 15%).
У звітній декларації ТОВ сума дивідендів юрособі (20 200 грн) відображається в рядку 1 додатка АВ до декларації.
Окрім того, в додатку ПН до декларації відображається:
- в рядку 2 – сума дивідендів юрособі (20 200 грн), а також сума податку з дивідендного доходу (3 030 грн);
- в рядку 8 – сума інвестиційного прибутку (5 000 грн) та податку з нього (750 грн).
Додаток ПП до декларації у даному випадку не подається, оскільки ТОВ не скористалося положеннями міжнародного договору.
Облік операції викупу ТОВ частки учасника-нерезидента
Нагадаємо, що у разу викупу частки товариством, ТОВ повинно на день придбання частки сформувати в обліку резервний капітал. Розмір такого створеного капіталу має дорівнювати ціні придбання викупленої частки (ч. 1 ст. 25 Закону України від 06.02.2018 №2275-VIII «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю»). При цьому резервний капітал створюється за рахунок нерозподіленого прибутку ТОВ (див. статтю «Як ТОВ відобразити в обліку відступлення учасником-резидентом частки в статутному капіталі»).
Приклад 2
Вихідні умови беремо з Прикладу 1.
Але припустимо, що учасник А-нерезидент вирішив продати свою частку товариству.
В червні цього року загальними зборами ТОВ було прийняте рішення про викуп частки учасника А самим товариством без зменшення статутного капіталу ТОВ та формуванням резервного капіталу в сумі, що дорівнює договірній ціні частки.
Договірна ціна частки за якою учасник А продає свою частку ТОВ склала 50 000 грн.
Згідно з протоколом ТОВ вартість частки виплачується учаснику А не пізніше 30 червня 2026 року грошовими коштами в сумі 50 000 грн на інвестиційний рахунок в українському банку.
Покажемо, як в бухобліку ТОВ відображається викуп товариством частки учасника-нерезидента без зменшення статутного капіталу для 2-х варіантів:
- варіант 1 – учасник є фізособою-нерезидентом;
- варіант 2 – учасник є юрособою-нерезидентом.
Облік викупу частки товариством див. у статті «Як ТОВ відобразити в обліку відступлення учасником-резидентом частки в статутному капіталі»).
Для спрощення прикладу припустимо, що ТОВ не скористалося умовами відповідного міжнародного договору з країною учасника-нерезидента, тому податки такого учасника нараховуватиме за ставками, встановленими ПКУ.
Відображення в обліку ТОВ придбання частки учасника-нерезидента
№з/п | Операція | Первинний документ | Бухгалтерський облік | ||
Дт | Кт | Сума, грн | |||
1 | Прийнято рішення про придбання ТОВ частки учасника А без зменшення статутного капіталу на його частку. Відображено суму заборгованості ТОВ перед учасником | Протокол загальних зборів ТОВ, Договір купівлі-продажу частки учасника А, бухгалтерська довідка | 452/А* | 672/А | 50 000 |
2 | Відображено формування резервного капіталу за рахунок нерозподіленого прибутку | 443 | 43 | 50 000 | |
441 | 443 | 50 000** | |||
3 | Відображено придбання частки товариством | Запис в ЄДР, Акт прийому-передачі частки*** | 401/А | 401/ТОВ | 40 000 |
Варіант 1 – учасник А є фізособою-нерезидентом | |||||
4 | Нараховані податки з суми доходу, прирівняного до дивідендів **** | Бухгалтерська довідка | 672/А | 641/ПДФО | 2 500 |
672/А | 642/ВЗ | 2 500 | |||
11 | Перераховано податки до бюджету | Виписка банку | 641/ПДФО, 642/ВЗ | 311 | 5 000 |
12 | Виплачено учаснику А кошти за частку | Виписка банку | 672/А | 311 | 45 000 |
Варіант2 – учасник А є юрособою-нерезидентом | |||||
10 | Нараховано податок на дохід нерезидента з суми інвестиційного прибутку та доходу, прирівняного до дивідендів**** | Бухгалтерська довідка | 672/А | 641/ПДН | 7 500 |
11 | Перераховано податок до бюджету | Виписка банку | 641/ПДН | 311 | 7 500 |
4 | Виплачено учаснику А кошти за частку | Виписка банку | 672/А | 311 | 42 500 |
*Вартість викупленої частки буде обліковуватись на балансі ТОВ за дебетом субрахунку 452 «Вилучені вклади й паї» до моменту продажу товариством такої частки. ** Сума зменшення нерозподіленого прибутку у зв’язку з викупом юрособою корпоративних прав у власному статутному капіталі у учасника-нерезидента. *** Форма акту довільна, але повинна мати всі обов’язкові реквізити первинного документа, передбачені ч. 2 ст. 9 Закону України від 16.07.1999 №996-ХІV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні». **** Розрахунок сум податків див. під таблицею | |||||
Розрахунок податків для учасників-нерезидентів
Сума зменшення нерозподіленого прибутку ТОВ, яке сталося в зв’язку з відступленням учасником-нерезидентом своєї частки товариству складає 50 000 грн. Таке зменшення визвано формуванням резервного капіталу в обліку ТОВ в сумі договірної вартості частки. Ця сума згідно з пп. 14.1.49 ПКУ для цілей оподаткування прирівняна до дивідендів (див. вище).
ТОВ є податковим агентом учасника-нерезидента стосовно доходу, прирівняного до дивідендів. Тому ТОВ повинно розрахувати суми податків під час нарахування платнику доходу, утримати їх з доходу нерезидента та сплатити до бюджету під час виплати доходу або в порядку, визначеному пп. 168.1.5 ПКУ (див. вище).
Фізособа-нерезидент
Оскільки ТОВ не застосувало положення міжнародного договору з країною нерезидента, доходи нерезидента оподатковуються за ставками ПДФО, передбаченими ст. 167 ПКУ.
Тому 50 000 грн оподатковується як дивіденди, за ставками ПДФО – 5% та ВЗ – 5% (пп. 167.5.4 розд. ІV, пп. 1) пп. 1.3 п. 16 прим.1 розд. 10 розд. ХХ ПКУ).
Розрахуємо суму ПДФО та ВЗ з доходу, прирівняного до дивідендів:
- ПДФО – 2 500 грн (50 000 грн х 5%);
- ВЗ – 2 500 грн (50 000 грн х 5%).
У звітній декларації ТОВ сума дивідендів, виплачених фізособі (50 000 грн), відображається в рядках 1 та 1.1 додатка АВ до декларації.
Окрім того ТОВ треба відобразити цю суму у додатку 4ДФ до Розрахунку з ознакою доходу «109».
Юрособа-нерезидент
Оскільки ТОВ не застосувало положення міжнародного договору з країною нерезидента, доходи нерезидента у вигляді дивідендів оподатковуються за ставками, передбаченими пп. 141.4.2 ПКУ. Тобто, за ставкою 15%.
Сума податку складає 7 500 грн (50 000 грн х 15%).
В декларації ТОВ сума дивідендів юрособі (50 000 грн) відображається в рядку 1 додатка АВ до декларації за звітний період виплати частки. Окрім того, ця сума, а також сума податку з дивідендного доходу (7 500 грн) відображається в рядку 2 додатка ПН до декларації.
Додаток ПП до декларації у даному випадку не подається, оскільки ТОВ не скористалося положеннями міжнародного договору.
Висновки
- При виході учасника-нерезидента з ТОВ або у разі викупу частки такого учасника самим товариством, ТОВ виступає податковим агентом учасника стосовно виплати вартості його частки.
- Виплата учаснику-нерезиденту може обкладатись податком на доходи нерезидента або ПДФО та ВЗ. При цьому таку виплату для цілей оподаткування можна класифікувати як інвестиційний прибуток від відчуження корпоративних прав та/або дохід, прирівняний до дивідендів.
Читайте більше:
Як ТОВ відобразити в обліку відступлення учасником-резидентом частки в статутному капіталі
Як ТОВ розрахуватись з учасником, що виходить
Вихід учасника-резидента з ТОВ: облік у товариства
Облік статутного, неоплаченого та вилученого капіталу: бухгалтерські проведення
Матеріали на сайті https://7eminar.ua можуть містити роз'яснення державних органів та погляди зовнішніх авторів. Їхній зміст не завжди збігається з позицією редакції. Кожна публікація відображає особисту думку автора. Редакція не редагує авторські тексти і не несе відповідальності за їх зміст.
Дивіденди
08.10.2026
Оподаткування роялті: правила для виплат за використання інтелектуальної власності у 2026 році
Не кожен платіж за програмне забезпечення чи інші об’єкти інтелектуальної власності є роялті для цілей оподаткування. Вирішальне значення мають не назва платежу в договорі, а зміст переданих прав та умови їх використання. Окремі правила діють при виплаті роялті нерезидентам: у загальному випадку застосовується ставка 15%, якщо інше не передбачає міжнародний договір

Відпустка, відпускні
08.10.2026
Коли працівник може не повертати гроші за невідпрацьовані дні відпустки: пояснює Держпраці
Відрахування із заробітної плати за невідпрацьовані дні відпустки можливі при звільненні працівника, але є винятки, коли такі відрахування не здійснюються. Винятки включають звільнення через призов на військову службу, вихід на пенсію, переведення, відмову від роботи через зміну істотних умов праці або інші причини, передбачені законодавством

Судова практика
08.10.2026
ЄСПЛ про пропорційність податкових штрафів: чи може суд зменшити санкцію, встановлену законом
ЄСПЛ надав консультативний висновок у справі щодо штрафу 63,86 млн грн за порушення правил продажу пального та алкоголю через РРО. Суд наголосив: автоматичні санкції, встановлені законом, самі по собі не суперечать Конвенції. Водночас держава має забезпечити справедливий баланс між публічним інтересом і правом особи на мирне володіння майном, а національна правова система – механізми, які не допускають непропорційного тягаря в конкретній справі

ПДВ
08.10.2026
ФОП-платників ПДВ обиратимуть квартал чи місяць для звітності та інші зміни: Комітет рекомендував альтернативний №16037-д
КМУ схвалив законопроєкт, який пропонує комплексні зміни до адміністрування ПДВ. Документ передбачає спрощення звітності для ФОП, нові правила складання податкових накладних, збільшення порогу для перевірок бюджетного відшкодування та запровадження квартального звітного періоду для підприємців – платників ПДВ. 6 жовтня 2026 року на своєму засіданні Комітет рекомендував прийняти за основу та в цілому доопрацьований законопроєкт №16037-д

Працевлаштування, переведення
08.10.2026
Статус «у розшуку» у кандидата на посаду: чи можна працевлаштувати у 2026 році
Роботодавці, які не належать до критично важливих підприємств, мають право працевлаштовувати військовозобов’язаних та резервістів навіть за наявності порушень правил військового обліку або статусу «у розшуку», якщо громадянин надає чинний військово-обліковий документ

Політика, економіка
08.10.2026
Яким буде тариф на світло з 1 листопада 2026 року для населення: рішення Уряду
Уряд зберіг чинні пільгові тарифи на електроенергію для населення на весь опалювальний сезон 2026/27. Воно стосується в тому числі домогосподарств з електроопаленням, для яких вартість електроенергії також залишається без змін. Для інших побутових споживачів тариф також залишається на рівні 4,32 грн за кВт·год

Військовий облік
08.10.2026
ВЛК під час воєнного стану: хто обов’язково має проходити огляд лікарів
Під час воєнного стану ВЛК проходять військовозобов’язані, добровольці, окремі категорії жінок і військовослужбовці за потреби. Направлення можна отримати як у ТЦК, так і онлайн через застосунок, а висновок комісії є чинним протягом одного року. Втім, він не означає автоматичну мобілізацію

Податкова та фінзвітність
08.10.2026
ТОВ здає приміщення в оренду: чи потрібно подавати в ДПС звіт рієлторів за 3 квартал 2026 року
ТОВ на ЗС, платник ПДВ, надає послуги оренди нежитлового приміщення іншим юридичним особам, має відповідний КВЕД 68.20. Чи потрібно подавати звіт за 3 квартал «Інформація суб`єктів господарювання, які проводять посередницьку діяльність, пов`язану з наданням послуг з оренди нерухомості (рієлторів), про укладання за їх посередництвом цивільно-правові угоди»?

ПДВ
08.10.2026
Гарантійна заміна імпортного товару: як відобразити ПДВ і податковий кредит
При імпорті товарів дата виникнення податкових зобов’язань з ПДВ пов’язана з поданням митної декларації, а право на податковий кредит виникає на дату сплати ПДВ за імпортними операціями. Підтвердженням є належним чином оформлена митна декларація. Окремі правила діють і при гарантійній заміні товару: імпортер може включити сплачений ПДВ до податкового кредиту, а постачальник при поверненні неякісного товару має провести коригування та скласти нову податкову накладну

Перевірки, штрафи
08.10.2026
ТОП-5 запитів до ФОП від ДПС і банку: коли виникають запитання та як уникнути зайвого контролю
ДПС та банки постійно моніторять операції ФОП. І є певні «червоні прапорці», які можуть привернути їхню увагу та стати приводом для додаткових запитань. Для підприємця це може закінчитись отриманням запиту про надання пояснень. У статті зібрали для вас ТОП-5 практичних кейсів, які стають приводом для запитів з боку ДПС та банків. Розберемо – як діяти далі, як відповісти та як скоригувати свою роботу так, щоб взагалі не отримувати запитів

ПДФО
08.10.2026
Стипендія для студентів та курсантів від підприємства: ПДФО і військовий збір
Сума стипендії, що виплачується учням, студентам, курсантам, ординаторам, аспірантам або ад’юнктам за рахунок коштів юридичної особи, не підлягає оподаткуванню ПДФО, якщо не перевищує граничного розміру, встановленого для стипендій (у 2026 році – 4660 грн). Якщо ж сума стипендії перевищує цей ліміт, надлишок підлягає оподаткуванню податком на доходи фізичних осіб за ставкою 18% та військовим збором за ставкою 5%

ФОП
08.10.2026
Шахрайське зарахування коштів на рахунок ФОП: податкові наслідки від ДПС
Помилкове або несанкціоноване зарахування коштів на рахунок ФОП-єдинника може потрапити до підприємницького доходу, навіть якщо кошти фактично не пов’язані з діяльністю ФОП. ДПС пояснює, як діяти, якщо гроші надійшли в одному звітному році, а повернулися вже в наступному, та які документи підтверджують помилкове зарахування

Документообіг, первинні документи
08.10.2026
Наказ про преміювання: чи потрібно ознайомлювати працівника під підпис
Чи потрібно ознайомлювати працівників із наказами про одноразову премію та зміну розміру надбавки за престижність? Так, в обох випадках роботодавець має довести відповідні накази до відома працівників під підпис із зазначенням дати. Це пов’язано як із правилами роботи з кадровими наказами, так і з обов’язком роботодавця інформувати працівників про умови оплати праці

Документообіг, первинні документи
08.10.2026
Видаткова накладна для ФОП 2 групи: чи обов’язкова при інтернет-торгівлі
ФОП 2 група на єдиному податку здійснює інтернет-торгівлю (основний КВЕД 47.91). Покупці сплачують за товар як по передоплаті, так і накладним платежем. Чи обов'язково в посилку з товаром вкладати паперову видаткову накладну, чи можна її направити в електронному вигляді на електронну пошту покупцю?

Кадрова робота
08.10.2026
Працівниця працює на декретному місці: чи повинен роботодавець повідомити про вакансію
Працівниця, яка працює на декретному місці за строковим трудовим договором, також має право претендувати на безстрокове працевлаштування. Держпраці нагадує: роботодавець зобов’язаний повідомляти таких працівників про вакансії, що відповідають їхній кваліфікації та передбачають можливість укладення безстрокового трудового договору

Інше
08.10.2026
Перелік територій бойових дій та окупованих територій: швидкий пошук населених пунктів і всі зміни 2026 року
У вересні 2026 року наказом Мінрозвитку від 15.09.2026 №1984 було внесено зміни у Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або які тимчасово окуповані рф, який активно використовують у роботі чимало роботодавців. Щоб кадровикам та бухгалтерам не довелося шукати інформацію серед понад 10 800 населених пунктів, ми створили зручний сервіс пошуку. Крім того, ми постійно відстежуємо всі зміни до Переліку та збираємо їх в окремій таблиці із зазначенням дат, номерів наказів і територій, яких вони стосуються







