Незаконне звільнення, але без поновлення: позиція ВС

При встановленні факту незаконного звільнення працівника з органу місцевого самоврядування, який згодом був ліквідований, поновлення на роботі неможливе навіть за умови передачі функцій іншому органу

2

7


Як повідомляє «Судово-юридична газета», Верховний Суд (далі – ВС) підтвердив, що у разі встановлення факту незаконного звільнення працівника з органу місцевого самоврядування, який згодом був ліквідований, поновлення на роботі є неможливим, навіть якщо функції цього органу фактично здійснює інший орган або правонаступник.


У такій ситуації належним способом захисту є зміна формулювання причини звільнення на пункт 1 частини першої статті 40 Кодексу законів про працю України (далі – КЗпП) (ліквідація органу), а також стягнення середнього заробітку лише за період до дати ліквідації.

Вимоги про виплату середнього заробітку за час після ліквідації задоволенню не підлягають

Такого висновку ВС дійшов у постанові від 02.04.2025 у справі №462/6558/22.


Обставини справи


Позивач з 2016 року працював юристом сільської ради.


У зв’язку з реорганізацією органів місцевого самоврядування та приєднанням Малехівської сільської ради до Львівської міської ради, його було попереджено про вивільнення, а згодом звільнено з посади на підставі пункту 1 частини першої статті 40 КЗпП.


Позивач звернувся до суду, вказуючи, що:


  1. звільнення проведене з порушенням трудового законодавства;
  2. йому не пропонували вакантні посади, які відповідали його кваліфікації;
  3. Малехівську сільську раду не ліквідовано, а реорганізовано, тому він має бути поновлений або переведений до Львівської міської ради як правонаступника.


Він просив:


  1. скасувати розпорядження про звільнення;
  2. поновити його на посаді;
  3. стягнути середній заробіток за час вимушеного прогулу.


Рішення судів першої та апеляційної інстанцій


Суди першої та апеляційної інстанцій дійшли висновку, що:


  1. звільнення було незаконним, оскільки роботодавець не запропонував позивачеві всі наявні вакантні посади;
  2. разом з тим поновлення на посаді є неможливим, оскільки Малехівська сільська рада припинила діяльність як юридична особа.


Таким чином, суди першої та апеляційної інстанцій::


  1. змінили формулювання звільнення на звільнення у зв’язку з ліквідацією органу місцевого самоврядування;
  2. стягнули середній заробіток за період з дати звільнення до дати державної реєстрації припинення ради;
  3. відмовили у стягненні середнього заробітку за період після ліквідації.


Позиція ВС


Переглядаючи справу, ВС погодився з висновками судів попередніх інстанцій і зазначив, що:

Повноваження суду при вирішенні трудового спору про поновлення працівника на попередній роботі не слід ототожнювати з процедурою призначення на посаду, що належить до компетенції роботодавця.Так, повноваження щодо призначення працівника в порядку переведення на відповідну посаду, згідно із затвердженим штатним розписом у новоствореній юридичній особі, яка є правонаступником роботодавця, є винятковою компетенцією роботодавця і суд, як орган, що розглядає трудовий спір, не повинен і не може втручатися у здійснення дискреційних повноважень державного органу. Обов`язок по працевлаштуванню незаконно звільненого працівника покладений на роботодавця, яким у випадку реорганізації державної установи є її правонаступник, якому передані відповідні завдання і функції.

У разі незаконного звільнення працівника з органу, який згодом ліквідований, застосовується стаття 2401 КЗпП, що передбачає:


  1. зміну формулювання причини звільнення;
  2. виплату середнього заробітку лише за час до ліквідації.


Після дати ліквідації органу вимоги про стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу є безпідставними.


ВС також врахував, що, попри судове скасування урядових рішень щодо включення Малехівської громади до Львівської громади, Малехівська сільська рада фактично не відновила свою діяльність, а 18.08.2021 року була припинена як юридична особа.


Отже, ВС залишив касаційну скаргу без задоволення та залишив без змін рішення судів першої та апеляційної інстанцій.


Джерело: «Судово-юридична газета»


Читайте більше:


Особливості звільнення: практика ВС

Звільнення працівника: алгоритм від А до Я

Звільнення за угодою сторін: основні правила

Розрахунок при звільненні: чекліст для бухгалтера

Звільнення за власним бажанням: основні правила


Матеріали на сайті https://7eminar.ua можуть містити роз’яснення державних органів та погляди зовнішніх авторів. Їхній зміст не завжди збігається з позицією редакції. Кожна публікація відображає особисту думку автора. Редакція не редагує авторські тексти і не несе відповідальності за їх зміст.
2

7

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇

1

2

1

6

4

3622

767

3

15

1

10

4

6367

5

1507

4

1011

1

26

2

506

2

5

1

7

6

102

1

8

2

5

2

13

3

45247

4

18168