
Відповідно до статті 23 Закону України від 05.09.2017 №2145-VIII «Про освіту» (далі – Закон), держава гарантує закладам освіти, зокрема, академічну та організаційну автономію, обсяг якої визначається цим Законом, спеціальними законами та установчими документами закладу.
Таким чином, заклади загальної середньої освіти можуть самостійно визначати:
- структуру і тривалість навчального року, навчального тижня, навчального дня;
- занять, відпочинку між ними;
- форми організації освітнього процесу в межах часу, встановленого освітньою програмою, відповідно до обсягу навчального навантаження, встановленого відповідним навчальним планом, та з урахуванням вікових особливостей, фізичного, психічного та інтелектуального розвитку дітей, особливостей регіону тощо.
З метою забезпечення якісного функціонування закладів загальної середньої освіти, зокрема в умовах ймовірного блекауту, МОН рекомендує:
- перевірити та у разі відсутності забезпечити доступ учнів до LMS-систем (Google Classroom, Moodle, Microsoft Teams тощо);
- розмістити навчальні матеріали до кожного уроку в LMS-системі на період з листопада по лютий;
- використовувати сучасні електронні ресурси, зокрема вебплатформу «Всеукраїнська школа онлайн»;
- забезпечити учнів необхідними паперовими підручниками та навчальними посібниками;
- підготувати роздруковані матеріали (плани, таблиці, завдання тощо) на випадок тривалого відключення електроенергії та/або доступу до мережі Інтернет;
- визначити графік проведення вчителями консультацій для учнів в синхронному очному / дистанційному форматі (з урахуванням наявності в закладі альтернативних джерел енергії та ситуації з відключення світла в населеному пункті / громаді);
- забезпечити виконання освітніх та навчальних програм, навчального плану шляхом ущільнення навчального матеріалу, організації самостійної навчальної діяльності учнів тощо.
Також МОН пропонує розглянути можливість:
- перенесення навчальних занять із зимових місяців на червень 2026 року (окрім випускних класів);
- збільшення тривалості зимових канікул за рахунок перенесення весняних на зимовий період;
- переходу на шестиденний навчальний тиждень замість п'ятиденного;
- забезпечення освітнього процесу у дві зміни з урахуванням збільшення світлового дня;
- використання асинхронного формату навчання.
МОН зазначає, що для підтримки постійної та ефективної комунікації з усіма учасниками освітнього процесу важливим є створення єдиного каналу зв'язку (месенджери, Google Classroom тощо). У разі відсутності мобільного зв'язку актуальна інформація може бути розміщена на стендах при вході до закладу освіти. Водночас, варто налагодити механізм регулярного інформування через батьківські та учнівські чати, а також за допомогою SMS-інформування.
Заклади освіти, для безпечного перебування учнів мають бути забезпечені (не менше ніж на 48 годин):
- запасом технічної та питної води;
- харчовими продуктами, у тому числі тривалого зберігання, на випадок настання надзвичайної ситуації.
З метою налагодження ефективної комунікації з педагогами, учнівськими та батьківськими колективами, МОН рекомендує провести з учасниками освітнього процесу відповідні заходи з обговорення порядку дій під час блекауту та пропрацювати всі можливі варіанти.
Міністерство також просить приділити особливу увагу необхідності забезпечення психологічної підтримки учасників освітнього процесу в умовах стресу та невизначеності.
Джерело: Лист МОН від 17.11.2025 №1/24197-25
Читайте більше:
Уряд затвердив Державний стандарт дошкільної освіти
Уряд ухвалив ключові рішення для розвитку освіти та науки
Нові правила для програм підвищення кваліфікації вчителів
Уряд затвердив політику «зимового вступу» для підготовки до НМТ
Реформа профосвіти з 12.09.2025: що зміниться за новим Законом



















