Акцизний податок
06.10.2025
ФОП та підакцизні товари: міфи та реальні вимоги з 1 жовтня 2025
З 1 жовтня змінились правила гри для ФОП, які торгують підакцизними товарами. Чи знаєте ви, які реальні вимоги встановлює Закон №4536 для ФОП-роботодавців та ФОП, які працюють самостійно? Чи дійсно такі ФОП зобов'язані тепер сплачувати податки «за себе» з мінімального доходу? У цьому матеріалі розглянемо реальні вимоги, які встановлює Закон №4536 для підприємців, які торгують підакцизними товарами
- Вимоги для ФОП без найманих працівників
- Чи потрібно ФОП сплачувати податки з мінімального доходу
- Вимоги для ФОП-роботодавців
- Наслідки недотримання вимог
- Особливості торгівлі столовими винами
- Висновки
Вимоги для ФОП без найманих працівників
Одразу зазначимо, що для кожної ситуації існують свої вимоги. Почнемо з розгляду ситуації для ФОП, які працюють самостійно.
Для таких підприємців встановлена єдина вимога – дотримуватись розміру загального місячного оподаткованого доходу. Що саме податківці мають на увазі під терміном «загальний місячний оподатковуваний дохід» та який алгоритм його розрахунку наразі офіційно не роз’яснено. Щоб уникнути подвійного трактування, ми вже направили запит до ДПС і після отримання відповіді обов’язково поділимося роз’ясненням.
Отже, з 1 жовтня 2025 року ФОПи без найманих працівників, які мають ліцензію на роздрібну торгівлю алкоголем, сидром та перрі (без додавання спирту), тютюновими виробами, рідинами для електронних сигарет чи пального, зобов’язані забезпечувати мінімальний розмір доходу на місяць. Для більшості підприємців це 2 мінімальні зарплати, тобто у 2025 році це 16 000 грн. Але є виняток: якщо торгова точка розташована поза межами обласних центрів та Києва на відстані понад 50 км, і площа торговельного залу не перевищує 500 метрів квадратних, тоді дохід може бути меншим – 1,5 мінімальної зарплати, тобто 12 000 грн.
Чи потрібно ФОП сплачувати податки з мінімального доходу
Тепер розглянемо, які суми податків потрібно сплачувати ФОП «за себе».
Найбільш поширений міф, що з 1 жовтня 2025 року ФОП, які продають підакцизні товари та працюють самостійно, будуть зобов’язані сплачувати податки з мінімального доходу 16 000 грн або 12 000 гривень. Насправді це не відповідає дійсності, такої вимоги не існує. Закон України від 16.07.2025 №4536-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення» та з метою удосконалення окремих положень податкового законодавства» (далі – Закон №4536) не вніс жодних змін до порядку нарахування та сплати податків, які ФОП сплачує «за себе».
ДПС у своєму Листі від 29.09.2025 наголошує: для ФОП – єдинників, які реалізують підакцизні товари, жодних окремих норм чи підвищених сум сплати ЄСВ не передбачено.
Порядок сплати єдиного внеску залишається незмінним. Базу нарахування та розміри внеску підприємець визначає самостійно в межах від мінімального страхового внеску до максимальної величини, передбаченої Законом України від 08.07.2010 №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування».
Жодної прив’язки до 16 000 грн чи 12 000 грн закон не встановлює. Тому обов’язок ФОП сплачувати з 1 жовтня ЄСВ з якоїсь конкретної суми – відсутній
Порядок сплати єдиного податку та військового збору також залишився без змін. Закон №4536 не передбачає обов’язку сплачувати ці платежі з мінімальної суми доходу 16 чи 12 тисяч. Для ФОП 2 групи ставки єдиного податку та військового збору встановлюються у відсотках від мінімальної зарплати на 1 січня календарного року та не залежать від доходу підприємця. Після 1 жовтня нічого не змінюється – ФОП 2 групи, як і раніше, продовжують сплачувати не більше 1600 грн єдиного податку та 800 грн військового збору на місяць. Не передбачено змін і для ФОП 3 групи.
ФОП-загальники, які працюють самостійно, також продовжують сплачувати податки за старими правилами. Нагадаємо, що об'єктом оподаткування є чистий оподатковуваний дохід, тобто різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка у грошовій та негрошовій формі) та документально підтвердженими витратами, пов'язаними з господарською діяльністю ФОП.
З суми чистого доходу підприємець сплачує 18% ПДФО, 5% військового збору та 22% ЄСВ. Під час визначення суми ЄСВ врахуйте наступне правило: за кожен прибутковий місяць 2025 року підприємець повинен сплатити ЄСВ з фактичної суми чистого доходу, але не нижче 1760 грн та не вище 35200 грн.
Отже, ФОП на загальній системі оподаткування, який після 1 жовтня отримав чистий дохід, приміром, 10 тисяч гривень, сплачує ПДФО, ВЗ та ЄСВ з суми 10 тисяч, а не з 16000 грн чи 12000 грн.
Вимоги для ФОП-роботодавців
Тепер розглянемо ситуацію, коли у ФОП є наймані працівники. Законом №4536 для ФОП – роботодавців передбачена лише одна вимога – забезпечити мінімальний рівень щомісячної середньої зарплати своїх працівників. Жодних додаткових вимог для них не встановлено, зокрема й дотримуватись розміру свого місячного оподаткованого доходу.
З 1 жовтня 2025 року для ФОП - роботодавців, які мають ліцензії на продаж алкоголю, тютюнових виробів, рідин для електронних сигарет або пального, встановлюється вимога щодо середньої щомісячної зарплати працівників – не менше двох мінімальних зарплат, визначених на 1 січня звітного року. У 2025 році це 16 000 грн.
Однак, якщо всі торгові точки ліцензіата знаходяться за межами адміністративних центрів областей та Києва на відстані понад 50 км, і площа торговельного залу не перевищує 500 метрів квадратних, то розмір середньої зарплати встановлюється на рівні 1,5 мінімальної зарплати, тобто 12 000 гривень.
При цьому, розрахунок середньої зарплати здійснюється в цілому по роботодавцю. Тому різні працівники можуть отримувати різні суми – головне, щоб середня зарплата по всьому суб’єкту господарювання відповідала критичній величині.
Ще один важливий момент. Якщо у ФОП є декілька торгових точок на різній відстані й вони підпадають під різні вимоги – на одних мінімальна середня зарплата повинна бути 12 000 грн, на інших 16 000 грн – то підприємець має орієнтуватися на більший показник і дотримуватися мінімальної середньої зарплати 16 000 грн на всіх торгових точках.
Наслідки недотримання вимог
Недотримання встановлених вимог може коштувати ФОП ліцензії. Якщо протягом трьох повних календарних місяців поспіль середня зарплата працівників або мінімальний дохід ФОП буде нижчим за встановлений мінімум, то це стане підставою для анулювання ліцензії (ЗІР, категорія 113.03).
Якщо вимоги не виконуються один місяць чи два – то наслідків поки що немає, підприємець може виправитись та досягти потрібного рівня у третьому місяці. Після цього відлік трьох місяців невідповідності починається заново.
ФОП - роботодавець податки «за себе» продовжує сплачувати за старими правилами, ніяких нових вимог щодо сплати податків з 16 чи 12 тисяч – немає.
Особливості торгівлі столовими винами
Окремо зупинимось на ФОП, які торгують столовими винами. Роздрібна торгівля столовими винами може здійснюватися без ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями. Тому на ФОП, які торгують вроздріб тільки столовими винами, вимоги Закону №4536 не поширюються ані по розміру доходів, ані по розміру зарплати найманих працівників. Водночас обов’язок з подання декларації по акцизному податку для них залишається.
Висновки
- Якщо ФОП працює самостійно та має ліцензію на роздрібну торгівлю підакцизними товарами, то у жовтні 2025 року для нього змінюється лише одне – з’являється вимога дотримуватись мінімального розміру оподаткованого доходу 16 000 грн або 12 000 грн.
- Для ФОП – роботодавців передбачена лише одна вимога – забезпечити мінімальний рівень щомісячної середньої зарплати своїх працівників.
- ФОП-єдинники та ФОП-загальники, які торгують підакцизними товарами з найманими працівниками або самостійно, з 1 жовтня 2025 року продовжують сплачувати податки і внески «за себе» за старими правилами. Немає жодних вимог сплачувати податки з конкретної суми.
- Невиконання встановлених вимог протягом трьох повних календарних місяців поспіль може призвести до анулювання ліцензії.
- ФОП, які торгують тільки столовими винами, не підпадають під нові вимоги щодо доходів чи зарплат.
Читайте більше:
Ліцензії на підакцизні товари та їх вартість у 2025 році
Ліцензія під загрозою: мінімальні вимоги по доходах і зарплаті
Декларація з акцизного податку: інструкція із заповнення за новою формою
Як перевірити сплату за ліцензію та дату припинення її дії в Електронному кабінеті
Нульову акцизну декларацію доведеться подати навіть без продажів: що важливо знати
Мінікурси на тему:
Припинення алко-тютюнової ліцензії: алгоритм дій
ФОП з ліцензією: Мінфін надав алгоритм розрахунку доходу
Ліцензія припинена: що робити з алко-тютюновими залишками
Як не втратити «роздрібну» ліцензію: нові зарплатні вимоги із жовтня 2025 року
РРО / ПРРО, фіскальні чеки
07.10.2026
Вироби медичного призначення та лікарські засоби: що це для цілей застосування РРО
Для застосування РРО важливо правильно визначити, чи належить товар до виробів медичного призначення або лікарських засобів. До виробів медичного призначення відносять, зокрема, інструменти, прилади, пристрої, програмне забезпечення та матеріали, призначені для діагностики, лікування чи профілактики. Лікарськими засобами є речовини або їх комбінації, що застосовуються для лікування, профілактики, діагностики або впливу на фізіологічні функції людини

Звільнення, скорочення
07.10.2026
Поновлення на роботі після незаконного звільнення: ВС змінив підхід + коментар Держпраці
Верховний Суд змінив підхід до поновлення незаконно звільнених працівників. Суд не може поновити працівника на іншій рівнозначній посаді або зобов’язати роботодавця змінити штатний розпис, адже визначення штатної чисельності та організаційної структури належить до компетенції роботодавця. Водночас працівник має бути поновлений саме на тій роботі, яку він обіймав до незаконного звільнення. Головний висновок, як зазначає Держпраці, суд не може «вигадати» працівникові нову посаду

Єдиний податок
07.10.2026
Як ТОВ 3 групи визнати дохід у валюті, якщо частину коштів продали, а частина залишилася на рахунку
ТОВ 3 група отримали оплату за надані послуги 500 євро 17.09.2026 року. 25.09.2026 обміняла 200 євро на гривні. На 30.09.2026 на валютному рахунку залишилися 300 євро. Як порахувати дохід ТОВ за такими операціями?

Бронювання, критичність
07.10.2026
Бронювання працівників у 2026 році: чому працівник критичного підприємства може не отримати бронь
Сам факт роботи на критично важливому підприємстві не гарантує працівникові бронювання. У жовтні 2026 року потрібно перевіряти чинність критичного статусу роботодавця, зарплату працівника, доступний ліміт бронювання, а також чи не враховується військовозобов’язаний за іншим місцем роботи або іншою підставою для відстрочки. Розбираємо основні причини, через які працівник може не отримати бронювання, навіть якщо підприємство має статус критично важливого

Цільове фінансування
07.10.2026
«Пакунок вчителя»: педагогам можуть виплачувати 3 000 або 5 000 грн – що пропонують
В Україні пропонують запровадити нову програму підтримки педагогів – «Пакунок вчителя». Ініціатива передбачає одноразову допомогу молодим учителям на старті кар’єри та щорічні виплати педагогам із найнижчими доходами. Фіксованої суми поки немає: серед можливих варіантів називають 3 000 або 5 000 грн, а остаточні умови мають визначити після фінансових розрахунків

Готівкові кошти, розрахунки
07.10.2026
Коди виду сплати у платіжній інструкції для юросіб та ФОП за результатами перевірок у 2026 році
Платники податків при сплаті зобов’язань з податків, зборів, єдиного внеску та інших платежів повинні правильно заповнювати реквізит «Призначення платежу» у платіжній інструкції. Зокрема, необхідно вказувати «Код виду сплати» та «Додаткову інформацію запису» залежно від статусу платника та результатів перевірок податкових органів. Це допомагає уникнути помилок і забезпечує коректне зарахування платежів

Транспорт у діяльності
07.10.2026
Орендуєте вантажівку? Нові правила можуть зобов’язати мати тимчасовий реєстраційний талон
Укртрансбезпека іноді штрафує власників вантажівок, хоча перевезення фактично здійснюють орендарі або користувачі за договором позички. Новий проєкт пропонує зробити тимчасовий реєстраційний талон обов’язковим – пояснюємо, чи вирішить це проблему та що показує судова практика

ЄСВ
07.10.2026
19 жовтня – останній день сплати ЄСВ ФОПами за ІІІ квартал
ФОПи повинні сплачувати єдиний соціальний внесок (ЄСВ) у встановлені законодавством строки. У 2026 році за ІІІ квартал 2026 року останній день сплати припадає на 19 жовтня (понеділок). Водночас важливо знати правильні реквізити для платіжок, мінімальний і максимальний розмір внеску, а також можливості сплати через єдиний рахунок

Податкова та фінзвітність
07.10.2026
Печатка на податковій декларації: коли вона обов’язкова для юридичної особи
ДПС нагадала про вимоги до оформлення податкової звітності юридичними особами. Підписи посадових осіб у податковій декларації є обов’язковим реквізитом, а за наявності печатки юридичної особи такі підписи мають бути нею засвідчені. Якщо печатки немає, вимоги щодо її використання не застосовуються

Транспорт у діяльності
07.10.2026
Транспортний податок: чи потрібно платити за викрадений автомобіль у 2026 році
Якщо автомобіль, за який має сплачуватися транспортний податок, викрали, власник може не сплачувати транспортний податок за період його незаконного заволодіння. Транспортний податок за викрадений автомобіль не нараховується з місяця, наступного за місяцем викрадення, за умови підтвердження факту внесення відомостей про кримінальне правопорушення до ЄРДР. Якщо авто повернули власнику, податок знову сплачується з місяця повернення

Відпустка, відпускні
07.10.2026
Щорічна основна відпустка тривалістю 28 календарних днів у ТОВ: правові підстави та фіксація без колдоговору у 2026 році
Чи може ТОВ надавати своїм працівникам основну щорічну відпустку 28 календарних днів? І в якому внутрішньому нормативному документі ТОВ це має бути зафіксовано, якщо немає колективного договору?

ПДВ
07.10.2026
Безоплатна передача товарів працівникам та іншим фізособам: чи потрібно нараховувати ПДВ
Якщо вартість розданих з метою заохочення працівників та у межах рекламних заходів товарів (вартість, за якою були придбані такі товари) включається до договірної вартості (бази оподаткування ПДВ) інших товарів / послуг, що постачаються платником податку та операції з постачання яких оподатковуються ПДВ, то додаткове нарахування податкових зобов'язань з ПДВ (як відповідно до п. 188.1 ПКУ, так і відповідно до п. 198.5 ПКУ) за такими товарами / послугами не здійснюється

РРО / ПРРО, фіскальні чеки
07.10.2026
Як отримати КЕП для ПРРО: дистанційно для юросіб і офлайн для ФОП
Отримання кваліфікованого електронного підпису для ПРРО можливе не для всіх платників у дистанційному форматі. Юридичні особи можуть сформувати сертифікати онлайн за наявності чинного КЕП, тоді як фізичні особи-підприємці зобов’язані звертатися до відокремленого пункту реєстрації з відповідними документами

Перевірки, штрафи
07.10.2026
Оскарження ППР: які строки подання та чи можна онлайн у 2026 році
Скаргу на ППР платник податків може подати до ДПС вищого рівня у письмовій або електронній формі протягом 10 робочих днів з дня його отримання. Подання електронної скарги можливе через Електронний кабінет, якщо платник подає звітність онлайн або пройшов електронну ідентифікацію

РРО / ПРРО, фіскальні чеки
07.10.2026
Продаж подарункових наборів з алкоголем: як відображати марки акцизного податку у чеках
При продажу подарункових наборів, які містять дві й більше пляшок алкогольних напоїв, суб’єкти господарювання зобов’язані дотримуватися правил відображення реквізитів акцизної марки у фіскальних чеках. Кожна одиниця підакцизного товару має бути окремо ідентифікована, з зазначенням цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку, серійного номера або унікального ідентифікатора електронної марки

ПДВ
07.10.2026
Витяг з реєстру щодо ПДВ у разі реєстрації: чи обов'язковий у 2026 році
Платник ПДВ за запитом може отримувати витяги із реєстру платників ПДВ в контролюючих органах. Оскільки отримання витягів з реєстру платників ПДВ не є обов’язковим для платників, контролюючі органи не мають підстав вимагати їх у платників

Ліцензії та дозволи
07.10.2026
Як не втратити «роздрібну» ліцензію у 2027 році: рахуємо зарплату та дохід
Уряд подав та зареєстрував законопроєкт №16000 «Про Державний бюджет України на 2027 рік», де розміри мінімальної зарплати, прожиткового мінімуму та базових соціальних стандартів повністю співпадають із раніше затвердженою Бюджетною декларацією. Згідно законопроєкту передбачено мінзарплату на рівні 9546 грн і прожитковий мінімум для працездатних осіб – 3691 грн вже з 1 січня 2027 року. Зокрема, прив’язка до мінімальної заробітної плати визначає нові вимоги до рівня доходів та зарплат для суб’єктів господарювання, що здійснюють роздрібну торгівлю пальним





