Ліцензія припинена: що робити з алко-тютюновими залишками

Зупинити підприємницьку діяльність миттєво – майже неможливо. Це особливо актуально для видів діяльності, що потребують ліцензії. Приміром, якщо строк дії ліцензії завершується, а суб’єкт господарювання не плануєте її продовжувати, потрібно встигнути реалізувати весь алкоголь і тютюн, продаж якого дозволено лише за наявності чинної ліцензії. Та на практиці не завжди вдається вичерпати залишки товару вчасно – вони можуть залишитися на складі. Що ж тоді робити в такій ситуації?

5

2013


  1. Ліцензування алко-тютюнової торгівлі
  2. Проблема залишків
  3. Повернення постачальнику
  4. Безоплатна передача
  5. Продаж через комісіонера, що має ліцензію
  6. Використання для власних потреб
  7. Висновки


Ліцензування алко-тютюнової торгівлі


Нагадуємо, що згідно із Законом України від 18.06.2024 №3817-IX «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон №3817), роздрібна й оптова торгівля алкогольними напоями та тютюновими виробами дозволяється лише за наявності відповідної ліцензії.


Суб’єкт господарювання має право здійснювати продаж алкогольної та тютюнової продукції до дати, зазначеної в ліцензії, при цьому останнім днем реалізації вважається день, що передує даті закінчення її строку.


У випадку, якщо строк дії ліцензії завершився, торгівля алкоголем і тютюном є незаконною. У такому разі весь алкоголь і тютюн необхідно прибрати з торговельної зали.


Проблема залишків


Після закінчення дії ліцензії підприємство нерідко стикається з ситуацією, коли залишки алкогольної та тютюнової продукції не вдалося реалізувати вчасно. Виникає логічне запитання – як діяти, аби не порушити законодавство та уникнути фінансових санкцій? Адже за п. 12 ч. 2 ст. 73 Закону №3817, порушення вимог щодо ліцензування тягне за собою штраф у розмірі 200% вартості товару, але не менше 24000 грн.


Повернення постачальнику


Закон №3817 не регламентує процедуру повернення алкоголю та тютюну. Звісно, повернення товару можливе, якщо це передбачено умовами укладеного договору.


При цьому документи мають бути складені максимально коректно, аби уникнути тлумачення повернення як зворотного продажу без ліцензії або незаконного зберігання підакцизного товару.


Безоплатна передача


Згідно з ч. 1 ст. 1 Закону №3817:


  1. роздрібна торгівля – продаж товарів громадянам або іншим кінцевим споживачам для особистого некомерційного використання;
  2. оптова торгівля – продаж іншим суб’єктам господарювання.


Своєю чергою, за визначенням пп. 14.1.202 Податкового кодексу України,

Продаж/реалізація товарів – це будь-яка передача прав власності, включно з безоплатною.

Через це ДПС вважає, що навіть дарування алкоголю – це торгівля, отже, для цього теж потрібна ліцензія. Так, у ЗІР, категорія 113.03, податківці прямо забороняють роздавати алкоголь в межах рекламних акцій без ліцензії. І тут вже можливе нарахування штрафу за реалізацію товару за цінами, нижчими за мінімальні, – 100% вартості товару, але не менше 16000 грн (п. 25 ч. 2 ст. 73 Закону №3817).

Під поняття «торгівлі» також підпадають усі дії, які передбачають перехід права власності, включаючи й безоплатні. Тому будь-яка передача алкоголю (продаж, подарунок, обмін, постачання) без чинної ліцензії порушує закон

Продаж через комісіонера, що має ліцензію


Передача залишків алкоголю комісіонеру, який має ліцензію, для подальшого продажу від його імені, теж не варіант. Адже у момент реалізації товару кінцевому споживачу право власності переходить від комітента до покупця – отже, саме комітент здійснює продаж. Без ліцензії така операція незаконна, попри те, що комісіонер має дозвіл.


Використання для власних потреб


ДПС (ЗІР, категорія 113.03) дозволяє підприємствам використовувати залишки алкогольної продукції для власного споживання.


Приміром, алкоголь можна списати на проведення корпоративного заходу. При цьому важливо мати належно оформлені внутрішні документи (наказ, кошторис, акти списання тощо), які підтверджують проведення такого заходу. У цьому разі передача алкоголю третім особам не відбувається, отже, ліцензія не потрібна.


Висновки


Таким чином, єдині законні варіанти поводження з алко-тютюновими залишками, що залишилися після припинення ліцензії:


1) повернення постачальнику;

2) використання для власних потреб.


Джерело: 7eminar


Читайте більше:


Припинення алко-тютюнової ліцензії: алгоритм дій

Ліцензія під загрозою: мінімальні вимоги по доходах і зарплаті

Закриття торгової точки з 01.09: як правильно анулювати ліцензію через ЕК

Як закрити ліцензію на роздрібну торгівлю пивом та сидром для ФОП 2 групи

Як перевірити сплату за ліцензію та дату припинення її дії в Електронному кабінеті

Смерть ФОП: що робити з бізнесом та як анулюються ліцензії на алкоголь та тютюн

5

2013

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇

Коментарі8
Підкажіть будь ласка, ліцензія закінчилась липень 2025, наймані звільнені, ФОП не працю, залишки є і тютюн і алкоголь. Наказ, акт на списання для власних потреб я зроблю, а ось чи потрібно сплатити при моїх умовах акциз, я не зрозуміла. і якщо сплачу в листопаді, грудні....я тільки узнала про це, думали видохнули, так ні. Дякую за відповідь
Відповісти
Вітаю!
Ми бачимо, Ви вже поставили дане запитання в сервісі "Особистий консультант". Дякуємо за довіру❤️!
*Отримуйте безлімітні консультації щодня – відповідаємо від 15 хвилин! А вебінари та курси допоможуть завжди бути в курсі актуальних змін. Передплачуйте тариф «Професіонал» зі знижкою https://7eminar.ua/subscribe
Відповісти
А потрібно сплачувати акцизний податок з залишку товарів для власного використання? Дякую
Відповісти
Так, потрібно.
Якщо товар зіпсовано, знищено, втрачено або використано для власних потреб суб’єктами господарювання сплачується акцизний податок з реалізації роздрібної торгівлі алкогольних напоїв (тютюнових виробів), крім випадків, передбачених п. 216.3 ПКУ ( https://ck.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/792540.html ).
Відповісти
Якщо у юридичної особи є декілька магазинів, один з них закрився і ліцензія закінчилась,чи можна залишки алкоголю перемістити на інший магазин, який має ліцензію для подальшого продажу залишків алкоголю. Дякую
Відповісти
Так, можна
Відповісти
Саме цікаве використання для власних потреб ФОПам. Також потрібно складати внутрішні документи (наказ, кошторис, акти списання тощо), які підтверджують проведення різноманітних заходів? А порожні пляшки і пачки сигарет зберігати? Якщо податкова не повірить що фоп ті залишки сам використав, а не продав.....
Відповісти
У ФОП без найманих не буде корпоративного заходу. Ба більше, сигарети явно на корпоративний захід не спишеш. Тоді акт на списання (до речі, пляшки можуть розбитися), сам все випив і викурив. При цьому порожні пляшки та пачки зберігати не треба.
Відповісти

124

134

983

13

28

13

9

16

127

85

1185

2659

325

33

78

16

25

43

1550

61