👆 Таке питання надійшло до сервісу «Особистий Консультант», наші експерти ретельно працювали над ним та надали вичерпну відповідь🕵️:
У ситуації, коли податковий орган у телефонному режимі просить надати письмове пояснення, правильна і законна відповідь – попросити надати офіційний письмовий запит.
Це випливає із ст. 19 Конституції України, яка зобов'язує органи державної влади діяти лише в межах, визначених законом. Пп. 20.1.1 ст. 20 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) прямо передбачає, що запрошення платника для пояснень можливе лише у письмовій формі із зазначенням підстав, дати й часу. А усне звернення (телефонний дзвінок) – не є правомірною формою комунікації, і тому така дія податківця протиправна.
Отже, діяти слід так:
- Не надавати письмових пояснень на телефонний запит.
- Чемно повідомити, що письмову відповідь буде надано лише після отримання відповідного письмового запрошення або запиту відповідно до ПКУ.
- За потреби – зафіксувати факт усного звернення як доказ можливих протиправних дій податківців.
Це дозволяє уникнути ризику неправомірного використання ваших пояснень і демонструє дотримання правової позиції.
Це підтверджує і Південне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків у публікації від 17.06.2024, на яку і можна посилатися, зокрема на тезис:
Запит вважається належним чином врученим, якщо його надіслано у порядку, визначеному ст. 42 ПКУ (пп. 73.3.2 п. 73.3 ст. 73 ПКУ, п. 13 Порядку №1245).
👌 Сервіс «Особистий Консультант» – це письмові безлімітні швидкі відповіді (від 15 хвилин) на професійні питання. Отримайте доступ до сервісу, оформивши передплату у пакетах «Професіонал», «Преміум».
Джерело: 7еminar
Як реагувати на запити ДПС про надання інформації
Запити від податківців: як реагувати та чи відповідати
Запит ДПС щодо вже перевіреного періоду: як захиститися
Лист про надання пояснень на запит ДПС (нижчий рівень зарплати від середньомісячної по області)